הבדלים בין גרסאות בדף "חודש תמוז"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(25 גרסאות ביניים של 17 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 5: שורה 5:
 
בחודש תמוז רואים בגלוי את החידוש הכללי שהתחדש בדורות האחרונים לפני ביאת המשיח בכל עניין הגלות.
 
בחודש תמוז רואים בגלוי את החידוש הכללי שהתחדש בדורות האחרונים לפני ביאת המשיח בכל עניין הגלות.
  
הביאור בזה: חודש תמוז הוא חודש של העלם והסתר. משום שבה החלה הגלות, לכן אין בו חג כי אם צום [[י"ז בתמוז]], ובו מתחילים ה[[שלשה שבועות]] של אבלות על חורבן הבית והירידה לגלות.  
+
הביאור בזה: חודש תמוז הוא חודש של העלם והסתר. משום שבו החלה הגלות, לכן אין בו חג כי אם צום [[י"ז בתמוז]], ובו מתחילים ה[[ימי בין המצרים|שלשה שבועות]] של אבלות על חורבן הבית והירידה לגלות.
 
דבר זה מתבטא אף בשם החודש 'תמוז' שהוא על שם עבודה זרה{{הערה|ראה יחזקאל ח, יד ובמצודות שם.}}.
 
דבר זה מתבטא אף בשם החודש 'תמוז' שהוא על שם עבודה זרה{{הערה|ראה יחזקאל ח, יד ובמצודות שם.}}.
אולם בדורנו התחדש בחודש זה יום של שמחה יום של התגלות אלוקית בגאולה וניצחון על המנגדים לתורה ומצוות - חג הגאולה [[י"ב תמוז]].  
+
אולם בדורנו התחדש בחודש זה יום של שמחה יום של התגלות אלוקית בגאולה וניצחון על המנגדים לתורה ומצוות - חג הגאולה [[י"ב תמוז]].
  
הסיבה שבקרבנו אל [[הגאולה האמיתית והשלימה]] מתגלה דווקא בחודש תמוז שמסמל את החורבן יום גאולה הוא מתוך מובן עמוק יותר ביחס של גלות וגאולה. ביאת הגאולה היא לא באופן שיתגלה ש'סיבת' הגלות היא 'בשביל' הגאולה. אלא שהגלות 'עצמו' הוא 'נהפך' לטוב וליום טוב. (ומתגלה שבעומק הגלות ישנו אור! עניין זה (שהחושך עצמו נהפך לאור) מתבטא גם ב'אופן' הגאולה של [[הרבי הריי"צ]] עצמו שהמנגדים שחררו את הרבי לא על ידי שגברו עליהם ונצחום, אלא הם בעצמם יחד עם כל תוקפם הורו ושחררו אותו. כמו כן מתבטא עניין זה בשם החודש שכאמור נקרא על שם של [[עבודה זרה]] אולם [[תורת החסידות]] מגלה שהשם תמוז מורה על גילוי אור משום שבימי הקיץ מאיר בעולם אור אלוקי - [[אור אין סוף]]).
+
הסיבה שבקרבנו אל [[הגאולה האמיתית והשלימה]] מתגלה דווקא בחודש תמוז (שמסמל את החורבן) יום גאולה, היא מתוך מובן עמוק יותר ביחס של גלות וגאולה. ביאת הגאולה היא לא באופן שיתגלה ש'סיבת' הגלות היא 'בשביל' הגאולה. אלא שהגלות 'עצמו' הוא 'נהפך' לטוב וליום טוב. (ומתגלה שבעומק הגלות ישנו אור!) עניין זה (שהחושך עצמו נהפך לאור) מתבטא גם ב'אופן' הגאולה של [[הרבי הריי"צ]] עצמו שהמנגדים שחררו את הרבי לא על ידי שגברו עליהם ונצחו אותם, אלא הם בעצמם עם כל תוקפם הורו לשחרר אותו. כמו כן עניין זה מתבטא גם בשם של החודש שנקרא על שם של [[עבודה זרה]], אולם [[תורת החסידות]] מגלה שהשם תמוז מורה על גילוי אור משום שבימי הקיץ מאיר בעולם אור אלוקי - [[אור אין סוף]].
  
התחדשות זו (שבעומק החושך מתגלה הטוב ו'נהפך' לטוב) מבתטאת במיוחד ביום [[ג' בתמוז]]. והוא לפי שיום זה מצד עצמו הוא יום שבו החל הגלות של הרבי לעיר גלותו קסטרמא שהגלות שקול בחומרתו כמוות.{{הערה|ראה ספר החינוך מצווה יח.}} ועד שבאותו היום היה צד שכל השחרור מהמאסר ושליחה לגלות היא בכדי להחמיר את הגזירה (ולצאת ידי חובת הלחץ מאומות העולם) וממילא הרי הוא יום חשוך וגלותי מצד עצמו. אולם הגאולה בי"ב תמוז גילתה למפרע שיום זה לא רק שלא היה גלות אלא אז התחילה הגאולה. ויוצא שמתוך כל ימי החודש היום שמבטא בעיקר את ה'חידוש' שבגאולה הוא דווקא ג' בתמוז שהוא יום מצד אחד כולו ירידה לגלות ולעומת זאת כל עניינה 'התחלת הגאולה'.
+
התחדשות זו (שבעומק החושך מתגלה הטוב ו'נהפך' לטוב) מתבטאת במיוחד ביום [[ג' בתמוז]]. והוא לפי שיום זה מצד עצמו הוא יום שבו החל הגלות של הרבי לעיר גלותו קסטרמא שהגלות שקול בחומרתו כמוות.{{הערה|ראה ספר החינוך מצווה יח.}} ועד שבאותו היום היה צד שכל השחרור מהמאסר ושליחה לגלות היא בכדי להחמיר את הגזירה (ולצאת ידי חובת הלחץ מאומות העולם) וממילא הרי הוא יום חשוך וגלותי מצד עצמו. אולם הגאולה בי"ב תמוז גילתה למפרע שיום זה לא רק שלא היה גלות אלא אז התחילה הגאולה. ויוצא שמתוך כל ימי החודש היום שמבטא בעיקר את ה'חידוש' שבגאולה הוא דווקא ג' בתמוז שהוא יום מצד אחד כולו ירידה לגלות ולעומת זאת כל עניינה 'התחלת הגאולה'.
  
וזה גם הסיבה שיום ג' תמוז חל באותו היום בשבוע שחל [[תשעה באב]] י"ז בתמוז ו[[חג הפסח]]{{הערה|כידוע הרמז א"ת ב"ש שביום שחל בו הראשון של פסח באותו היום חל '''ת'''שעה באב וביום השני של פסח חל '''ש'''בועות וכו'}} משום שזה עצמו ש[[תשעה באב]] וי"ז בתמוז חלים באותו היום של חג הפסח הוא מפני שבפנימיותם הם התחלת הגאולה על אף שבחיצוניות הם ימי צרה וגלות (שלכן הם ימי צום) וג' תמוז להיותו היום שמחבר ומגלה את הפנימיות - הגאולה בחיצוניות, גם הוא חל באותו היום של י"ז בתמוז משום שהוא מחבר את חג הפסח עם צום יז בתמוז שהוא לאמיתו של דבר ופנימיותו יום גאולה{{הערה|לקוטי שיחות חלק יח עמוד 315.}}.
+
וזה גם הסיבה שיום ג' תמוז חל באותו היום בשבוע שחל [[תשעה באב]] י"ז בתמוז ו[[חג הפסח]]{{הערה|כידוע הרמז א"ת ב"ש שביום שחל בו הראשון של פסח באותו היום חל '''ת'''שעה באב וביום השני של פסח חל '''ש'''בועות וכו'}} משום שזה עצמו ש[[תשעה באב]] וי"ז בתמוז חלים באותו היום של חג הפסח הוא מפני שבפנימיותם הם התחלת הגאולה על אף שבחיצוניות הם ימי צרה וגלות (שלכן הם ימי צום) וג' תמוז להיותו היום שמחבר ומגלה את הפנימיות - הגאולה בחיצוניות, גם הוא חל באותו היום של י"ז בתמוז משום שהוא מחבר את חג הפסח עם צום י"ז בתמוז שהוא לאמיתו של דבר ופנימיותו יום גאולה{{הערה|לקוטי שיחות חלק יח עמוד 315.}}.
  
 
==ימי חב"ד==
 
==ימי חב"ד==
שורה 19: שורה 19:
 
*[[ג' בתמוז]] [[תרי"א]] - פרצה [[שריפה]] גדולה ב[[עיירה]] ליובאוויטש, וכילתה את ביתו ואת כתבי החסידות של אדמו"ר ה[[צמח צדק]].
 
*[[ג' בתמוז]] [[תרי"א]] - פרצה [[שריפה]] גדולה ב[[עיירה]] ליובאוויטש, וכילתה את ביתו ואת כתבי החסידות של אדמו"ר ה[[צמח צדק]].
 
*[[ג' בתמוז]] [[תרפ"ז]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] שוחרר ממאסרו (מיום [[ט"ו בסיוון]] [[תרפ"ז]]) בכלא 'שפולערקע', בתנאי שיסע לעיר מקלט 'קסטרמה'.
 
*[[ג' בתמוז]] [[תרפ"ז]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] שוחרר ממאסרו (מיום [[ט"ו בסיוון]] [[תרפ"ז]]) בכלא 'שפולערקע', בתנאי שיסע לעיר מקלט 'קסטרמה'.
*[[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] - [[הרבי]] התכסה מעינינו. בעיניים [[גשמיות]] ייתכן שיתפרש הדבר כ[[הסתלקות]], אך על פי [[תורה]] ועל פי שיחותיו של הרבי אין זה כך.
+
 
 
*[[ח' בתמוז]] [[תרנ"א]] - מרת [[משה וחיה מושקא הורנשטיין|חיה מושקא]], בתו של [[אדמו"ר המהר"ש]], באה בקישרי שידוכים עם הרב [[משה הורנשטיין]].
 
*[[ח' בתמוז]] [[תרנ"א]] - מרת [[משה וחיה מושקא הורנשטיין|חיה מושקא]], בתו של [[אדמו"ר המהר"ש]], באה בקישרי שידוכים עם הרב [[משה הורנשטיין]].
 
*[[ח' בתמוז]] [[תרנ"ח]] - פרצה [[שריפה]] ב[[ליובאוויטש]], שישים ושלושה בתים נשרפו, ביניהם בתים של [[אדמו"רי חב"ד]].
 
*[[ח' בתמוז]] [[תרנ"ח]] - פרצה [[שריפה]] ב[[ליובאוויטש]], שישים ושלושה בתים נשרפו, ביניהם בתים של [[אדמו"רי חב"ד]].
שורה 37: שורה 37:
 
*[[י"ב בתמוז]] [[תר"מ]] - [[אדמו"ר הריי"צ]], ה[[אדמו"ר]] השישי מ[[אדמו"רי חב"ד]], נולד.
 
*[[י"ב בתמוז]] [[תר"מ]] - [[אדמו"ר הריי"צ]], ה[[אדמו"ר]] השישי מ[[אדמו"רי חב"ד]], נולד.
  
===[[הסתלקות|נסתלקו]]===
+
===[[פטירה|נפטרו]]===
*[[ד' בתמוז]] [[תקע"ט]] - מרת [[אסתר מרים (בת אדמו"ר האמצעי)|אסתר מרים]], בתו של [[אדמו"ר האמצעי]], נפטרה{{הערת שוליים|על פי מצבה שמצאו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בבית החיים ב[[ליובאוויטש]], בשנת [[תש"נ]].}}.
+
*[[ד' בתמוז]] [[תקע"ט]] - מרת [[אסתר מרים (בת אדמו"ר האמצעי)|אסתר מרים]], בתו של [[אדמו"ר האמצעי]], נפטרה{{הערה|על פי מצבה שמצאו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בבית החיים ב[[ליובאוויטש]], בשנת [[תש"נ]].}}.
 
*[[י"ב בתמוז]] [[תרכ"ה]] - הרב [[אליהו יוסף ריבלין]], [[חסיד]]ם של [[אדמו"ר האמצעי]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]], נפטר.
 
*[[י"ב בתמוז]] [[תרכ"ה]] - הרב [[אליהו יוסף ריבלין]], [[חסיד]]ם של [[אדמו"ר האמצעי]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]], נפטר.
 
*[[כ"ז בתמוז]] [[תרנ"ג]] - הרב [[יהודה לייב סלונים (נכד אדמו"ר האמצעי)|יהודה לייב סלונים]], נכדו של [[אדמו"ר האמצעי]] (מבתו [[מנוחה רחל (בת אדמו"ר האמצעי)|מנוחה רחל]]), נפטר.
 
*[[כ"ז בתמוז]] [[תרנ"ג]] - הרב [[יהודה לייב סלונים (נכד אדמו"ר האמצעי)|יהודה לייב סלונים]], נכדו של [[אדמו"ר האמצעי]] (מבתו [[מנוחה רחל (בת אדמו"ר האמצעי)|מנוחה רחל]]), נפטר.
 +
*[[כ"ח תמוז]] [[תשכ"ח]] - הרב [[שניאור זלמן אוסביצוב]], נפטר.
 +
*[[ד' תמוז]] [[תשנ"ה]] - הרב [[מנחם מענדל פוטרפאס]], נפטר באנגליה אצל בנו, בדרכו לחצרות קודשינו, ולאחר מחלה ממושכת.
 +
*[[י"א תמוז]] [[תרצ"ו]] - הרב [[שניאור זלמן סלונים]], נינו של [[אדמו"ר האמצעי]], מנוחתו כבוד בעיר [[תל אביב]].
 +
*[[י"ב בתמוז]] [[תשע"ה]] - הרב [[יקותיאל מנחם ראפ]], נפטר שעה קלה לאחר שנדרס על ידי אפרו-אמריקאי, ומנוחתו כבוד [[בית העלמין מונטיפיורי|בית העלמין מונטיפיורי]].
 +
*[[ט"ו תמוז]] [[ה'תשע"ז]] - הרב [[נפתלי צבי גוטליב]].
  
===נפטרו===
+
==קישורים חיצוניים==
*[[ד' תמוז]] [[תשנ"ה]] -הרה"ח מנחם מענדל פוטרפאס, נפטר באנגליה אצל בנו, בדרכו לחצרות קודשינו, ולאחר מחלה ממושכת.
+
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=87 [[חודש תמוז]] [[ראש השנה]] הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב"ד בישראל}}
[[י"ב בתמוז]] [[תשע"ה]] - הרה"ח [[יקותיאל מנחם ראפ]], נפטר שעה קלה לאחר שנדרס על ידי אפרו-אמריקאי, ומנוחתו כבוד [[בית העלמין מונטיפיורי|בית העלמין מונטיפיורי]].
+
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=82 ימי בין המצרים [[ראש השנה]] הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב"ד בישראל}}
[[ט"ו תמוז]] [[ה'תשע"ז]] - הרה"ח [[נפתלי צבי גוטליב]].
 
 
 
==קישורים חיצונים==
 
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=87 [[חודש תמוז]] [[ראש השנה]] הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב}}
 
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=82 ימי בין המצרים [[ראש השנה]] הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב}}
 
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{חודשי השנה}}
 
{{חודשי השנה}}
 +
{{ימי חב"ד לפי זמנים}}
 
[[קטגוריה:חודשי השנה]]
 
[[קטגוריה:חודשי השנה]]
[[קטגוריה:ימי חב"ד|*]]
+
[[קטגוריה:ימי חב"ד - חודש תמוז|*]]

גרסה אחרונה מ־05:08, 29 באוקטובר 2023

<< >> חודש תמוז

א ב ג ד ה ו ז ח ט י
יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ
כא כב כג כד כה כו כז כח כט

תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט · אדר
ניסן · אייר · סיוון · תמוז · מנחם אב · אלול

חודש תמוז הינו החודש העשירי בחודשי השנה.

ענינו[עריכה]

בחודש תמוז רואים בגלוי את החידוש הכללי שהתחדש בדורות האחרונים לפני ביאת המשיח בכל עניין הגלות.

הביאור בזה: חודש תמוז הוא חודש של העלם והסתר. משום שבו החלה הגלות, לכן אין בו חג כי אם צום י"ז בתמוז, ובו מתחילים השלשה שבועות של אבלות על חורבן הבית והירידה לגלות. דבר זה מתבטא אף בשם החודש 'תמוז' שהוא על שם עבודה זרה[1]. אולם בדורנו התחדש בחודש זה יום של שמחה יום של התגלות אלוקית בגאולה וניצחון על המנגדים לתורה ומצוות - חג הגאולה י"ב תמוז.

הסיבה שבקרבנו אל הגאולה האמיתית והשלימה מתגלה דווקא בחודש תמוז (שמסמל את החורבן) יום גאולה, היא מתוך מובן עמוק יותר ביחס של גלות וגאולה. ביאת הגאולה היא לא באופן שיתגלה ש'סיבת' הגלות היא 'בשביל' הגאולה. אלא שהגלות 'עצמו' הוא 'נהפך' לטוב וליום טוב. (ומתגלה שבעומק הגלות ישנו אור!) עניין זה (שהחושך עצמו נהפך לאור) מתבטא גם ב'אופן' הגאולה של הרבי הריי"צ עצמו שהמנגדים שחררו את הרבי לא על ידי שגברו עליהם ונצחו אותם, אלא הם בעצמם עם כל תוקפם הורו לשחרר אותו. כמו כן עניין זה מתבטא גם בשם של החודש שנקרא על שם של עבודה זרה, אולם תורת החסידות מגלה שהשם תמוז מורה על גילוי אור משום שבימי הקיץ מאיר בעולם אור אלוקי - אור אין סוף.

התחדשות זו (שבעומק החושך מתגלה הטוב ו'נהפך' לטוב) מתבטאת במיוחד ביום ג' בתמוז. והוא לפי שיום זה מצד עצמו הוא יום שבו החל הגלות של הרבי לעיר גלותו קסטרמא שהגלות שקול בחומרתו כמוות.[2] ועד שבאותו היום היה צד שכל השחרור מהמאסר ושליחה לגלות היא בכדי להחמיר את הגזירה (ולצאת ידי חובת הלחץ מאומות העולם) וממילא הרי הוא יום חשוך וגלותי מצד עצמו. אולם הגאולה בי"ב תמוז גילתה למפרע שיום זה לא רק שלא היה גלות אלא אז התחילה הגאולה. ויוצא שמתוך כל ימי החודש היום שמבטא בעיקר את ה'חידוש' שבגאולה הוא דווקא ג' בתמוז שהוא יום מצד אחד כולו ירידה לגלות ולעומת זאת כל עניינה 'התחלת הגאולה'.

וזה גם הסיבה שיום ג' תמוז חל באותו היום בשבוע שחל תשעה באב י"ז בתמוז וחג הפסח[3] משום שזה עצמו שתשעה באב וי"ז בתמוז חלים באותו היום של חג הפסח הוא מפני שבפנימיותם הם התחלת הגאולה על אף שבחיצוניות הם ימי צרה וגלות (שלכן הם ימי צום) וג' תמוז להיותו היום שמחבר ומגלה את הפנימיות - הגאולה בחיצוניות, גם הוא חל באותו היום של י"ז בתמוז משום שהוא מחבר את חג הפסח עם צום י"ז בתמוז שהוא לאמיתו של דבר ופנימיותו יום גאולה[4].

ימי חב"ד[עריכה]

אירועים[עריכה]

נולדו[עריכה]

נפטרו[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. ראה יחזקאל ח, יד ובמצודות שם.
  2. ראה ספר החינוך מצווה יח.
  3. כידוע הרמז א"ת ב"ש שביום שחל בו הראשון של פסח באותו היום חל תשעה באב וביום השני של פסח חל שבועות וכו'
  4. לקוטי שיחות חלק יח עמוד 315.
  5. על פי מצבה שמצאו ר' דוד נחשון ור' אבי טאוב בבית החיים בליובאוויטש, בשנת תש"נ.
חודשי השנה

תשרי | חשוון | כסלו | טבת | שבט | אדר | ניסן | אייר | סיוון | תמוז | מנחם אב | אלול