מאה
| מספר מאה | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| [[קובץ:{{{תמונה}}}|250px]] | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| אחדות ועשרות | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||
| 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||||||||||||||||||||||||
| 40 | 49 | 50 | 60 | 68 | 70 | 72 | 75 | 80 | 84 | 90 | |||||||||||||||||||||||||||
| מאות ואלפים | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
המספר 100 מייצג את ספירת הכתר, שהיא ממוצע בין המאציל לנאצלים, כלומר משולבת משני היסודות: היסוד העליון של המאציל והיסוד התחתון של הנאצלים. ספירת הכתר נחשבת לממוצעת, כאילו היא מהווה את החיבור בין שני העולמות.
הבחינה העליונה שבכתר, שהיא החלק הגבוה ביותר, מתוארת כ"עתיק" - מונח שמבטא את המדרגה העליונה ביותר, שהיא מעבר לכל הגדרות של חשבון או ספירה. "עתיק" מציין את האור הפשוט והטהור ביותר, אור אין סוף ברוך הוא, אשר נמצא מעל כל סדר או הגדרה. אור זה, בתור ההארה הנעלה ביותר, מאפשר את היווצרות הספירות באופן אינסופי ובלתי מוגבל.
הבחינה התחתונה שבכתר נקראת "אריך אנפין", שמייצגת את השורש של הנאצלים. היא מהווה את היסוד שממנו נובעים כל הספירות הבאות, ולכן יכולה להיחשב ככוללת את עשר הספירות. בשל הבחינה הזו, הכתר נתפס במספר 100 – כל אחד מעשרת הספירות של עולם האצילות נכלל בתוכה, ומכיוון שהיא כוללת את כל העשר הספירות בשלמותן, המספר 100 הופך לייצוג של שלמות זו.
לסיכום, הכתר משלב בתוכו את שני הבחינות הללו: מצד אחד, הוא כולל את כל עשר הספירות בצורה שלמה ומעולה (100), ומצד שני, בחינת הכתר כ"עתיק" נשארת מחוץ לכל חשבון וספירה, מעבר לגבולות האפשריים של הגדרה.
ענינים בתורה במספר מאה
- גובה של אדם הראשון (ולפי דעה אחת גובה האנשים לעתיד לבוא).
- גובה ההיכל בבית ראשון ושני היה מאה אמה.
- עונש של מוציא שם רע מאה כסף.
- לעתיד לבוא "הנער בן מאה שנה ימות" (בנוגע לאומות העולם).
- בזמן התלמוד הרגילות היתה לחזור על הלימוד מאה פעמים.
מאה שנה
להרבי יש להט מיוחדת ב"מאה שנה", והרבה פעמים חוזר גם מאמר מיוסד על מאמרי רבותינו נשיאינו לפני מאה שנה.