עשרים וארבע

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מספר עשרים וארבע
אחדות ועשרות
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
40 49 50 60 68 70 72 75 80 84 90
מאות ואלפים
100 101 200 216 300 400 500 600
700 770 800 900 1000 600,000
סוגי מספרים
אחדות עשרות מאות אלפים מליונים

המספר עשרים וארבע הוא מספר המופיע בהקשרים רבים בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, דוגמת כ"ד ספרי הקודש, כ"ד מתנות כהונה, מספר המשמרות ומעמדות בבית המקדש, ועוד. בפנימיות התורה המספר רומז להתלבשות האלוקית בטבע, יחודא תתאה[1].

ענינים הקשורים במספר 24[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • כ"ד ספרי הקודש שבתנ"ך.
  • כ"ד מתנות כהונה.
  • כ"ד משמרות כהונה ולוויה (כנגד כ"ד משמרות עליונים[2]).
  • כ"ד מעמדות.
  • כ"ד שעות ביממה.
  • כ"ד חודשים שהתינוק יונק.
  • כ"ד קישוטי (תיקוני) כלה[3].
  • כ"ד ראשי איברים[4].
  • כ"ד מיני שחין[5].
  • כ"ד מעלות כהונה[6].
  • כ"ד מקומות שהכהנים נקראו לויים בתורה[7].
  • כ"ד פרים בחנוכת המזבח[8].
  • כ"ד חוטים מהם היו שזורים חוטי הבגדים במשכן[9].
  • כ"ד אלף שנפלו במעשה מדין[10].
  • כ"ד אמה על כ"ד אמה מקום המערכה[11].
  • כ"ד תעניות שהתענו אנשי כנסת הגדולה על סופרי סת"ם שלא יתעשרו[12].
  • כ"ד עופות טמאים.
  • כ"ד שעות שנכסה הירח בתחילת המולד[13].
  • כ"ד דברים המעכבים את התשובה.
  • הפרשת חלה - אחד מכ"ד.
  • כ"ד אלף תלמידי רבי עקיבא.
  • כ"ד שנה שרבי עקיבא פרש מאשתו והלך ללמוד תורה.
  • כ"ד מיני ארזים[14].
  • כ"ד פותרי חלומות היו בירושלים.
  • כ"ד פרקים במסכת שבת[15].

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בתורת החסידות מוסבר על יסוד דברי הזוהר, שהמספר כ"ד מורה על ההתלבשות האלוקית בתוך הטבע, יחודא תתאה, מה שבא לידי ביטוי בכך שהפסוק ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד כולל כ"ד אותיות, ועל אף שהוא מדבר על יחוד שמו יתברך, לא מוזכר בו השם האלוקי בפירוש, כי הוא מורה על ההתעלמות האלוקית בתוך הבריאה.

על יסוד זה מבואר גם שזהו הטעם הפנימי לכך שהנס של נצחון המלחמה בחנוכה התרחש בכ"ד כסלו, אך חז"ל קבעו את החג על נס פך השמן שהוא במספר כ"ה דווקא, המורה על יחודא עילאה גילוי האלוקות שלמעלה מהעולם[16].

בנוסף מבואר, שמספר זה קשור עם דין וגבורה, מה שבט לידי ביטוי בכך שלמעלה יש כ"ד בתי דינין[17], ולכן דווקא במספר עלול להתעורר קטרוג, גם אם מדובר במעשים כאלו שמצד עצמם אינם חמורים כל כך, דוגמת כ"ד קרונות של בית רבי שנכנסו לעבר שנה בלוד ונכנסה בהם עין הרע ומתו[18], וכן מיתתם של כ"ד אלף תלמידי רבי עקיבא על כך שלא נהגו כבוד זה בזה[19].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • מאמר 'מספר עשרים וארבעה באספקלריא של תורה', קובץ זרע יעקב, חוברת כד.
  • ספר 'טוב נהורך', הרב נאור אוירבך, עמודים נ-נא.
  • ספר 'אוצר המספרים', הרב ישראל זליגמן, ערך "עשרים וארבע".

הערות שוליים

  1. 'ואתה ברחמיך הרבים' חנוכה תשמ"ח. תקוני זוהר תי"ג (כט, רע"א). זח"ג רסד, ב. עץ חיים שער כא. לידת המוחין פ"ב (לקוטי תורה במדבר י"ח ריש ע"ד).
  2. רבנו בחיי על דברים פרק יח פסוק ח.
  3. גם בספר ישעיה ג, יח מנויים עשרים וארבעה תכשיטים. המקור לכ"ד קישוטי כלה הוא מדרש תנחומא כי תשא פרק טז ורש"י (שמות פרק לא פסוק יח) מקשר זאת עם התכשיטים המנויים בספר ישעיה.
  4. משנה, מסכת נגעים, פרק ו', משנה ז'. משנה תורה לרמב"ם, ספר טהרה, הלכות טומאת צרעת, פרק ג', הלכה ח'.
  5. שפתי חכמים על בראשית פרק יב פסוק יז.
  6. אבות ו, ב.
  7. שפתי כהן על ויקרא טז, לג.
  8. נשא ז, פח.
  9. רש"י על שמות פרק כו פסוק א.
  10. בלק כד ט.
  11. רש"י על יחזקאל מג, טז.
  12. פסחים נ, א.
  13. שפתי חכמים שמות יב, ב.
  14. ילקוט שמעוני ישעיה רמז תנ.
  15. פירוש בעלי התוספות על שמות פרק טז פסוק כג.
  16. מאמר 'ואתה ברחמיך הרבים' תרח"ץ, וביאורו במאמר ד"ה זה משנת תשמ"ח.
  17. אדרא רבא זוהר חלק ג' קלו ב ("ותניא עשרין וארבע בתי דיני משתכחין בהאי מצחא"), ובאדרא זוטא, זוהר חלק ג' דף רצג ב.
  18. ירושלמי סנהדרין א, ב: "מעשה בעשרים וארבע קרונות של בית רבי, שנכנסו לעבר שנה בלוד ונכנסה בהן עין הרע ומתו כולם בפרק אחד".
  19. לקוטי שיחות חלק ל"ב עמוד 151 והערה 25, תורת מנחם תשד"מ חלק ג' עמוד 1732.