האירוע הבריאותי (תשנ"ב - תשנ"ד)
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: ניסוחים בעייתיים. ניסוח בכלל, חוסר מקורות ועוד. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
הסטרוק הראשון הינו שבץ מוחי אותו קיבל הרבי לעיני בשר בכ"ז אדר א' תשנ"ב, לאחר אירוע זה בקושי ראו חסידי חב"ד את הרבי.
רקע
הלהט אודות משיח החל משנת תשל"ח אז חווה הרבי אירוע בריאותי בשמחת תורה תשל"ח, עם הכניסה לשנות הממי"ם זה גבר יותר, ועם שיחתו של הרבי בשנת תשמ"ח אודות הכרזת יחי המלך לחסידים לא היה שום צל וספק שהרבי הוא מלך המשיח והוא יוליך את החסידים לגאולה האמיתית והשלימה. לאחר השיחה הידועה בתנש"א התגבר הלהט עוד יותר.
כמו כן חסידי חב"ד לא האמינו שיכולה להיות מציאות כזאת שבה הרבי יעלם ולא יראה בעיני בשר ודם, כולם היו בטוחים שהרבי הולך להביא אותנו לגאולה[1].
כ"ז אדר א' תשנ"ב
החל מאדר א' תשנ"ב החלו להיות כל מיני דברים אשר רימזו אודות האסון המתקרב, מאז תחילת החודש החל הרבי לומר כל ערב שיחה, הדבר גרם לשמחה אצל החסידים, שחשבו שמשהו טוב הולך לקרות, בב' אדר א' קרה אסון בקראון הייטס עם פטירתה של הגברת לאה לאפיין, בשבעה דיבר הרבי שיחה בה אמר:"אנו דורשים כי המשיח חייב לבוא. יום עובר ועוד יום; שבוע ועוד שבוע; מעל 1900 שנים משיח טרם הגיע!".
בשבת האחרונה לפני הסטרוק דיבר הרבי שיחה ארוכה, ובמהלכה דיבר הרבי אודות העניין שאדמו"רי חב"ד לא ביקרו בארץ ישראל, וגם אדמו"ר הריי"צ שביקר עשה זאת לעניין מיוחד.
ביום ראשון כ"ו אדר א' חילק הרבי דולרים, ולפתע שאל עוד כמה התור ארוך, שאלה שהרבי לא שאל אף פעם[2].
בכ"ז אדר תשנ"ב יצא הרבי לאוהל הקדוש ושם הוא עבר אירוע מוחי לעיני בשר.
לאחר כ"ז אדר
בתקופה שלאחר האירוע הבריאותי שהתרחש בכ"ז אדר תשנ"ב, האמונה בנבואת הרבי בקרב החסידים לא נחלשה אלא הלכה והתגברה. זאת גם בזכות התגברותם של עידודי הרבי באותה תקופה לשירת 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד', כמעט בכל הזדמנות בה יצא אל הקהל. למרות הצער והכאב, ואמירת התהלים לרפואת הרבי, האמינו כולם שזהו מצב זמני שעתיד להיפסק בקרוב - והחלמת הרבי תתגשם בד בבד עם התגלותו המושלמת כמשיח צדקנו. היו שנתמכו גם בתיאורי המקורות אודות ייסורי מלך המשיח[3].
כלל חסידי חב"ד סירבו אז לעסוק באפשרות לפיה ציפייה זו לא תתגשם. בהתאם לדברי הרבי - היו כולם מאוחדים באמונה שהרבי כמלך המשיח, שכבר החל להתגלות, יחיה חיים נצחיים - ואפשרות אחרת מופרכת בדיוק כמו הפסקת זריחתה של השמש[4].
הפעם הראשונה שהחסידים ראו את הרבי לאחר הסטרוק היה בחג השבועות תשנ"ב.
המרפסת
ערך מורחב – המרפסת |
בשנת תשנ"ג, בעקבות מצבו הבריאותי של הרבי, נעשו מספר שינויים ב-770. לפני ראש השנה בנו חדר תפילה מיוחד לרבי, מעל הפירמידות במערב 770, עם חיבור ישיר לחדרו של הרבי. לקראת שמחת תורה בנו גם מרפסת, שתאפשר את השתתפותו של הרבי בהקפות באופן שיוכלו לראותו היטב. לאחר חג הסוכות בנו גרם מדרגות מהמרפסת לבימה ב-770. היה זה בעקבות ירידתו הפתאומית של הרבי ל-770 ובכדי לאפשר את הדבר באם הרבי ירצה לרדת שוב. בתקופה בה הרבי הופיע במרפסת - הורדו חמשת הנברשות שנתלו בתקרת 770, בכדי לאפשר לקהל לראות את הרבי. בשנת תשנ"ד נעשה שינוי קטן במבנה המרפסת, באופן שיקל על הרבי להסתכל למטה ולראות את החסידים.
י' שבט תשנ"ג
ערך מורחב – סאטלייט |
בי' שבט תשנ"ג נערכה ב-770 התוועדות י' שבט, ששודרה על ידי לוויין לרחבי העולם. השידור הראה את הרבי מעודד שירת יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד בידיו הקדושות.
לפני השידור הציאו רבני חב"ד פסק נגד השידור, אך לאחר שהרבי אישר את השידור, הודיעו ש"אין אחר דברי המלך כלום".
כל התקשורת דיווחו בהרחבה על השידור המיוחד, והעבירו אותו בשידור חי.
י"ד חשוון תשנ"ד
תפילת המנחה של י"ד חשוון תשנ"ד הייתה הפעם האחרונה שבה ראו החסידים את הרבי באופן ציבורי, היה זה זמן קצר לפני כניסת שבת בשעה 17:20, כשה'ביפרים' ציפצפו והודיעו: "מנחה נאו" (כלומר, עכשיו הרבי יוצא לתפילת מנחה)..
כינוס השלוחים
בשנת תשנ"ג התקיים ה'באנקעט' של כינוס השלוחים העולמי ב-770, ודובר על כך שהרבי יֵצֵא למרפסת.
בא' כסלו תשנ"ד, לאחר שהמזכירים והמשב"קים נאספו ב-770, החלה בזאל הגדול שירת ניגון ראש חודש כסלו, לאחר שמונה דקות הוכרז שהרבי יצא, כשהרבי יצא הוחלפה השירה לשירת 'יחי' הרבי עודד בראשו וסקר את הקהל, ובהמשך עודד בראשו בחזקה, זו הייתה הפעם האחרונה בה נראה הרבי לעת עתה בעיני בשר ודם.
תמונות הרבי בתקופת הסטרוק הראשון
-
הרבי מעודד את שירת ה'יחי' - תחילת תשנ"ד
-
הרבי בתשנ"ג
לקריאה נוספת
- הרב יוסף צבי צירקוס, כ"ז אדר הוא יום שאמור לטלטל אותנו, שבועון בית משיח 1254 עמוד 17
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ↑ חסידי חב"ד עדיין מאמינים ברבי שהוא מלך המשיח, ראה: הרבי כמלך המשיח, נצחיות חייו של הרבי.
- ↑ מפי המזכיר הרב יהודה לייב גרונר.
- ↑ ראה ישעיה נג, ד. סנהדרין צח, א-ב.
- ↑ ראה בראיון של הרב יואל כהן לאמנון לוי, "האמונה שלי בביאת המשיח, יותר חזקה מהביטחון שלי בזריחת השמש מחר", 'חדשות השבוע', י"ד ניסן תשנ"ב; נדפס במוסף הבשורה.