יהדות ספרד

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־08:09, 14 בספטמבר 2020 מאת חלוקה בוט (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "אדמור"י" ב־"אדמו"רי")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הבן איש חי, מגדולי ספרד במאתים שנים האחרונות

יהדות ספרד, בארצות המזרח, קיימת כבר אלפי שנים, החל מזמן חורבן בית המקדש.

רבים מגדולי הראשונים היו בספרד, ביניהם: הרמב"ם, הרמב"ן, ועוד.

גם האריז"ל היה ממשפחה מעורבת, כאשר אביו היה אשכנזי ואמו ספרדיה.

על פי התורה לא קיים שום חילוק בין יהודים מארץ זו לאחרת, ורק מידת יהדותם ודתיותם, היא הקובעת את מעמדם הרוחני.

הפרדה בין אשכנזים לספרדים

בחסידות חב"ד מודגשת העיקרון, כי אין להפריד בין אשכנזים לספרדים.

זמן קצר לפני הסתלקותו של אדמו"ר הריי"צ אמר:

"מקום יש להתגדר בו. לכו אל יהודי מרוקו שצריכים למלמדים ומורים והרביצו תורה ביניהם. אין חילוק בין בני ישראל אם אשכנזים או ספרדים המה. כולנו בני אברהם יצחק ויעקב אנחנו, ולנו א-ל אחד בשמים ותורה אחת בארץ".

על יסוד דברים אלה הותחלה בעבודת חינוך של חיזור התורה במדינות אפריקה הצפונית.

ערך מורחב – מרוקו

הרבי הביע את דעתו השלילית בנוגע להפרדה בין יהודים אשכנזים לספרדים, בעל פה ומכתבים:

"זה מכבר כתבתי לכמה ממוסדות אנ"ש ולכולם יחד, אשר מגיעים לכאן שמועות אודות הפליה כלפי אחב"י הספרדים, ושמוכרח הדבר להפסיק הפליה זו ומעיקרא ומכמה טעמים, והטעם היותר עיקרי הוא, כי הנפש והרוח מי יודע גדולתן ומעלתן וכו' בשגם שכולן מתאימות ואב אחד לכולנה, וכמבואר בארוכה בפרק ל"ב בתניא (ובטח גם בזה כוונה ישנה לדייק, ויעויין גם כןפרק ל' שם ובכ"מ), ולפלא שאחרי שנאמרו דברים הנ"ל חוצבי להבות אש על ידי אבינו הראשון רבנו הזקן, זקוקים להתעוררות והזכרה אודותם מעבר לים, ואף שאין מעניני להתערב בסדרים פרטים השייכים להנהלת מוסד פלוני או לועד פלוני, וגם בהנ"ל אין כוונתי להתערב בהנוגע לפרטים שעליהם צריך לדון על אתר דוקא ואלו שנמנו על ענין זה, באתי בהנוגע לנקודה התכונה והפנימית שהיא צריכה להיות חוט השני על ידי יכוונו הפרטים והפעולות..."[1]

רבני ספרד

קובץ:יהודה צדקה.jpg
בתמונה רבי משה צדקה מירושלים ראש ישיבת "פורת יוסף" - גאולה בן בכור להרב יהודה צדקה מירושלים ראש ישיבת "פורת יוסף" - גאולה

הרבי היה בקשר עם רבני מרוקו כדלהלן, רבי מאיר ועקנין רבה של טבריה, רבי דוד עובדיה אשר במרוקו היה רב הראשי בערים צפרו, רבאט, פאס, ומרקש, ולאחר עלייתו לישראל רב שכונת בית וגן בירושלים, רבי יוסף משאש רבה של חיפה, רבי שלום משאש רבה של ירושלים, רבי רפאל ברוך טולידנו מחבר קיצור שולחן ערוך (טולידאנו) מבני ברק, רבי יורם אברג'ל ראש כולל קול רינה בנתיבות ומחבר בצור ירום, ועם גדולי רבני הספרדים בדור האחרון, כמו: רבי יהודה צדקה, רבי בן ציון אבא שאול, רבי עובדיה יוסף, רבי יצחק כדורי, רבי חיים דוד הלוי, רבי מרדכי אליהו, ויבלחט"א רבי מאיר מאזוז. בפרט ידועים קשריו של הרבי עם שושלת משפחת אבוחצירא, עם ראש השושלת רבי ישראל אבוחצירא מנתיבות, וממשיכי דרכו, בנו רבי מאיר אבוחצירא מאשדוד, ונכדו רבי דוד חי אבוחצירא מנהריה.

יש לצטט את דבריו של הרב מאיר מאזוז בענין:

"אנחנו יודעים שכל הרבנים הספרדים כבדו את אדמו"רי חב"ד.. רבי יהודה צדקה צדיק היה, חסיד היה אמיתי היה, אדם שלא ידע חנופה. הוא כתב מכתב לרבי, באיזה כבוד באיזו הערצה באיזו הערכה. אתה רואה רבבות רבבות מאחינו בני ישראל שהתחילו לשמור תורה ומצוות בזכות חב"ד, את כל אלה להעביר עליהם פס?! כל אלה פסולים?!..
"הביאו לי כתב יד שהרב בן ציון אבא שאול חתם על פסק דין (על פי בקשתו של הרבי), שהקב"ה חייב כביכול להביא מיד את המשיח, שהגיע הזמן של הגאולה, כלו כל הקיצים.. כך גם הרב יצחק כדורי וכל הרבנים.."[2]

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. אגרות קודש כרך ט"ו, עמ' קלו, אגרת ה'תנא.
  2. שמן ששון מחבריך.