ניצוץ משיח

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ניצוץ משיח הוא הארה מנשמתו של מלך המשיח, המאירה אצל כל יהודי בחלק העמוק ביותר של נשמתו (יחידה, או עצם הנשמה). בזכות קשר זה שיש למלך המשיח עם כל יהודי, יש בכוחו לגאול את כל אחד ואחד מישראל.

ניצוץ המשיח נותן ליהודי את הכח לעבוד את עבודתו באופן שלמעלה ממדידה והגבלה, מעין ימות המשיח - ועל ידי זה ביכלתו לפעול אצל עצמו גאולה פרטית עוד בזמן הגלות, וכן להביא בפועל את הגאולה הכללית.

מקורו בספרי החסידות

קיומו של קשר בין נשמתו של כל יהודי לנשמת המשיח מופיע לראשונה באופן ברור בכתביו של רבי מנחם נחום מצ'רנוביל, המביא בספרו מאור עיניים אמרה בשם הבעל שם טוב, וזה לשונו:

כמאמר הבעל שם טוב נבג"ם צריך כל אחד מישראל לתקן ולהכין חלק קומת משיח השייך לנשמתו כנודע שאדם ראשי תיבות אדם דוד משיח . . וכמו כן יהיה משיח קומה שלימה מכל נשמות ישראל כלולה משישים ריבוא . . על כן צריך כל אחד מישראל לתקן חלק בחינת משיח השייך לחלק נשמתו . .

הרבי הביא לכך מקור ורמז בדברי חז"ל על הפסוק[1]: "דרך כוכב מיעקב". המפרשים אותו פעם אחת כנבואה על מלך המשיח[2], ובמקום אחר על כל אחד מישראל[3]. ומכיוון שהכלל הוא כי על פי האמת כל הביאורים שישנם בפסוק אחד שייכים זה לזה. [4] מוכח שישנה שייכות בין כל אחד מישראל לנשמת משיח, שעל שניהם נאמר שהם 'כוכב מיעקב', והוא לפי שיש בהם ניצוץ מנשמתו של משיח[5].

על פי עניין זה הסביר הרבי קטע תמוה בסדר התפילה. בעת פתיחת הארון להוצאת ספר התורה בימים טובים מתפלל כל הציבור ואומר[6]: "רבונו של עולם . . ויתקיים בנו מקרא שכתוב[7] ונחה עליו רוח ה' רוח חכמה ובינה רוח עצה וגבורה". כלומר, הציבור מתפלל שיתקיים בו פסוק ונבואה שנאמרה אודות משיח צדקנו?! תמיהה זו העלה הרב חיים אלעזר שפירא בעל המנחת אלעזר בספרו חמשה מאמרות[8] והשאיר שיש לאומרו למרות התמיהה כי בוודאי נקבע כן על פי גדולי ישראל. אמנם הרבי מסביר שעל פי האמור בספר מאור עיניים שכל אחד מישראל יש לו חלק מנשמת משיח ממילא נמצאים אצלו (מעין) תכונותיו של משיח ושוב שייך שיבקש שיתקיים בו עצמו פסוק זה[9].

דרגתו ועניינו

ערכים מורחבים – יחידה, עצם הנשמה

ניצוץ משיח הוא נקודת היהדות שביהודי, הנרמז באות יו"ד, שהיא ראש התיבה של שמם "ישראל".[10] מדרגתה בנפש האדם היא בעצם הנשמה ממש,[11] ובדרגות הנפש הגלויות היא בדרגת היחידה שבה[12].

עניינו של ניצוץ משיח הוא התקשרות הנשמה באלוקים באופן שלמעלה מטעם ודעת. בניגוד להתקשרות השכל - לדוגמה - באלקות שהיא דווקא על ידי תפיסה והכרה שלה במעלת האלקות. ניצוץ משיח נמשך ומתקשר לאלקות לא מצד השגתה אלא מצד התקשרות עצמית הקיימת בין נשמת היהודי לאלקות. ולכן מקומה האמתי בנפש היא בעצם הנשמה שהיא מעל כל התוארים, והיא כפי שהנשמה היא בעצם דבר אחד עם עצמות ומהות. (היות ודרגה זו היא דרגת העצם ולא כוחות וגילויים מהנפש לכן עניינה בעבודה הוא עצם הידיעה שישנו מציאות בעצם הנשמה שהיא אחת עם עצמותו).[11] ובגילויי הנפש היא בדרגת היחידה שעניינה הוא תנועה הנפש בהתאחדותה עם הקב"ה באופן של "יחידה ליחדך" כלומר שהנפש מתבטלת לגמרי לשורשה שהוא הקב"ה מקור החיים והנשמות.[12]

התקשרות והתבטלות זו בנפש האדם שרשה בנשמת המשיח. היות והוא היחידה הכללית ועניינו להמשיך ולגלות בנשמות ישראל את דרגת התקשרות זו. עניינו של משיח הוא שיגלה אלקות כפי שהיא למעלה מהבנה אנושית ושכלית (בשפת תורת החסידות - "כפי שהוא למעלה מטעם ודעת"), כך גם עניינו של ניצוץ משיח שהוא דרגת התקשרותו של היהודי עם הקב"ה באופן למעלה מטעם ודעת. וזוהי כוונת חז"ל במאמרם[13]: שמשיח בא "בהיסח הדעת" לפי שעניינו הוא הקשר לאלקות שלמעלה מהשכל והדעת. ולכן גם ניצוץ משיח שבכל אחד נמשך מנשיא הדור של אותו הדור. זאת מפני שנשיא הדור הוא משיח שבדור[14], וכמו כן נשיא הדור הוא הנשמה כללית הכוללת כל הנשמות, ממילא כולל הוא גם את כל ניצוצי משיח שבדור.[15].

השפעתו

לניצוץ משיח פעולות רבות, היא מביאה את האדם ל"גאולה פרטית" בזמן הגלות שיהיה ביכולת הנשמה להתעלות מעל חושך הגלות. (כדלהלן פסקה 'בעבודת האדם'). ניצוץ זה מקשר את עבודת האדם בזמן הגלות עם מלך המשיח ופועל את ביאתו (כדלהלן בפסקה 'מגאולה פרטית לגאולה כללית'). גם יכולתו של משיח לגאול כל אחד מישראל בגאולה עצמה בדרגתו הוא הודות לניצוץ זה (כדלהלן 'בגאולה השלימה').

בעבודת האדם

גילויה מן העלם

אולם דרגה גבוהה זו נעלמת בזמן הגלות כשישנו מצב של העלם והסתר בעולם, שאז האור האלוקי מסתתר ומתכסה בכיסויים רבים, וגם בנפש האדם האור האלוקי אינו מורגש, והאדם אינו מרגיש את המציאות הנעלה של ניצוץ משיח שבה הוא חלק אלוק ממעל ממש, ויתירה מכך שלפעמים הוא בגלות ממש בתוך הנפש הבהמית, כאדם הנמצא בבית הסוהר וידיו קשורות באזיקים, והוא כאשר האדם שקוע בענייני העולם בהתקשרות חזקה על ידי הנפש הבהמית שבו, מעלימה ההתקשרות העמוקה בענייני העולם על הקשר העצמי של הנשמה לקדושה ואלוקות. עבודתו של יהודי הוא לגלות את הקשר הזה שמתוך ניצוץ המשיח זה על ידי עבודת התפילה מעומק הלב. שעה זו מסוגלת לגלות את הנקודה הפנימית שבאדם שלמעלה מטעם ודעת, מכיון שבתפילה האדם מרכז את כוחות הנפש ומקשרם לבורא העולם, ובכך הוא מגלה את שורש הקשר שלו לבורא העולם שהוא חלק היחידה שבו.[16]

סגולה נוספת לכך היא נתינת צדקה מכסף שעמל בו בעסקיו, לפי שבעסקיו משקיע האדם את עומק נפשו בפועל בכך שהוא משקיע את כל כוחותיו בעסקיו, ועל ידי שנותן הכסף לצדקה, בעוד שהיה יכול להשתמש בו לכוחות הגוף להנאתו, הרי הוא נותן את עומק נפשו ונקודת ליבו למצווה אלוקית. בפעולתו זו - מסירת תמצית לבו ועומק נפשו לאלקות על ידי התפילה והצדקה - מעלה האדם את כל התורה ומצוות שלו שיהיו חדורים עם הקשר האלוקי שבנקודת הלב. עבודה זו היא גילוי המשיח הפרטי שבנפש האדם.[16]

גילוי ניצוץ משיח תלוי בקיום הוראותיו של נשיא הדור, וההתקשרות אליו מסייעת להביא לגלוי הניצוץ הפרטי. ובפרט על ידי קיום השליחות שלו, היות וכח מעשיו של השליח הוא מצד הדין ש"שלוחו של אדם כמותו"[17] על ידי מעשיו אלו מתגלים אצלו כוחותיו של המשלח ('כמותו') - עניין המשיח שבמשלח. וזהו הרמז בזה שהגימטריה של 'שליח' יחד עם י' כוחות הנפש (שבהם הארת הניצוץ משיח) הוא 'משיח'.[12] ובפרט על ידי נשיאי החסידות ותורת החסידות השייכים באופן גלוי לביאת המשיח שלימוד תורתם מסייע ופועל גילוי הניצוץ.[10]

השפעתה בכוחות הגלויים

ניצוץ משיח פועל ומשפיע על כל כוחות הנפש קשר אלוקי עמוק יותר. כוחות הנפש השונים הם בעלי תכונות שונות, ולכן הקשר שלהם עם אלוקות נמדד בכל כוח לפי תפיסתו והכרתו באלוקות, בעקבות כך הקשר שנוצר על ידם עם אלקות מדוד ומוגבל לפי תכונתם. הניצוץ משיח לעומת שאר הכוחות הוא "קשר עצמי" שאינו מוגבל, ועל ידי התגלותו נרגש קשר זה בכל הכוחות, שגם בהם יורגש קשר עצמי עם אלוקות שיתבטא בהתקשרות והתבטלות מוחלטת לאלוקות. נוסף לכך הניצוץ משיח מכלה ומבטל את הנטיות השליליות שבנפש האדם "בדרך ממילא", (משום שביחס לדרגת התקשרותו לאלקות אין המנגדים לאלקות תופסים מקום כלל). זהו אחד הטעמים שכח זה מכונה 'ניצוץ' - שהוא כניצוץ אש שמכלה ושורף ומתפשט מעצמו.

השפעתו של הניצוץ היא השפעה 'פנימית'. וכן יש בכח התגלותו של הניצוץ לפעול ב'כל' הכוחות כולם. (כפעולת ניצוצו של משה רבינו שנמצא בכל אחד מישראל. שפועל בכל כוחותיו באופן פנימי. שעל ידי התבוננות בעניינים המתאימים יוכל בנקל להגיע ליראת שמים.[18] כך גם ניצוץ משיח פועל על כל כוחות הנפש של היהודי באופן פנימי). זאת משום שהניצוץ משיח הוא ה'עצם' של כל הכוחות, וכל הכוחות כולם התגלות הארה ממנו, לכן התגלותו פועלת בהם משום שהוא העצם שלהם.[12]

התגלות הניצוץ בכוחות הנפש מכונה "חידוש". היות וההתקשרות של כוחות הנשמה עם אלוקות הוא קשר של "גילויים" - שני מציאויות נפרדות המתקשרות זה לזה. לעומת זאת הקשר של הניצוץ משיח הוא קשר עצמי - שבעצם מציאותו הוא אחת עם אלוקות, שהוא סוג נעלה יותר באין ערוך במעלת ההתקשרות, ולכן הוא פועל "חידוש" בכל סוגי ההתקשרות שבכל הכוחות. ולכן גאולתם של ישראל לעתיד לבוא מכונה "חידוש" בברכת קידוש לבנה, בה אומרים: "שהם (עם ישראל) עתידים להתחדש כמותה". כי בביאת המשיח תתגלה בשלמות דרגת היחידה שבנשמה שהיא הניצוץ משיח שבהם, ובהתגלותה תתגלה בכל הכוחות סוג התקשרות "חדשה" ונעלית. בכל ראש חודש בעת שהלבנה מתחדשת, מתעורר מעין גילוי זה. שהתחדשותה מסמלת את ההתחדשות בעם ישראל ה"מונים ללבנה" ו"דומים ללבנה" (הלבנה היא משל לספירת המלכות שאין לה אור עצמי, וכך ישראל מכירים בכך שכל חיותם היא מאת הקב"ה).[19]

מגאולה פרטית לגאולה כללית

אודות לניצוץ שישנו אצל כל יהודי בכוחו לפעול את ביאת המשיח, זאת בנוסף למלך בכלל שמינוי מלכותו היא על ידי העם - 'אין מלך בלא עם'[20] אצל מלך המשיח שייכותו לעם מודגשת יותר, שהרי ניצוץ מנשמתו נמצא ומאיר בהם.[21] כח זה נמצא אצל כל יהודי (גם) כיחיד, למרות שהוא לבדו רק 'ניצוץ' מנשמת משיח, שהמרחק בין הניצוץ לעצם הוא מרחק ללא ערך. למרות זאת, על פי הכלל ש"העצם כשאתה תופס במקצתו אתה תופס בכולו" יש כח בניצוץ אחד להביא לגילוי כל העצם.[12]

בגאולה השלימה

ניצוץ משיח והתגלותה הכרחים לביאת המשיח ולהתממשות הגאולה, זאת מכיוון שמשיח תפקידו לגאול את כל אחד ואחד מישראל, לכן בהכרח שיש למשיח שייכות לכל אחד מהנגאלים. ועל דרך המבואר בנוגע למשה רבינו שיכולתו לרדת לדרגתו של כל אחד במצבו הירוד ושם להשפיע לו דעת באלקות היא רק אודות לקשר שיש לו עם כל אחד מישראל, וכביאור תורת החסידות[22] על טענתו[23]: "שש מאות אלף רגלי העם אשר אנכי בקרבו" שכוונתו הייתה שעם ישראל נחשב כולו כמציאות אחת המורכבת מאיברים רבים, כך שמשה רבינו הוא המציאות הפנימית והעיקרית של עם ישראל, וכל שאר בני ישראל, גם אלו הנמצאים בדרגה פחותה יותר, הם כרגליו וחלק ממנו. על דרך זה הוא במלך המשיח כדי לגאול יהודי מהגלות, עליו להתקשר עם מציאות היהודי הנמצאת בגלות, והוא על ידי ניצוץ מנשמתו הנמצאת ומאיר בנשמתו של כל יהודי לפי דרגתו, ובאופן שהניצוץ עצמו אינו נמצא בגלות, ורק הודות לכך יגאל ישראל על ידי מלך המשיח להיותם חלקים וניצוצות מנשמתו.[24][25]

וכן הוא גם בנוגע ללימוד התורה שילמד משיח. על ידי זה שבכל אחד מישראל יש ניצוץ משיח יוכל המשיח ללמד את כל ישראל תורה ויוציא את כולם מהגלות וימשיך להם השפעות.[26]


ומסיבה זו הוא נמצא בגילוי יותר אצל ילדים שאצלם הכוחות הפנימיים פחות נעלמים, ולכן עצם הנשמה נמצאת בהם בגלוי יותר, שעל שם זה אמרו עליהם[27] "אל תגעו במשיחי" אלו תינוקות של בית רבן.[28][29]

ראו גם

קישורים חיצוניים


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים [ טורים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
==הערות שוליים==

  1. במדבר כד, כז.
  2. תלמוד ירושלמי תענית פרק ד' הלכה ה. תרגום אונקלוס על הפסוק. ופירוש הרמב"ן על הפסוק.
  3. תלמוד ירושלמי מעשר שני סוף פרק ד.
  4. ההוכחה לכך מצוינת בשיחותיו של הרבי - ראה לקו"ש ח"ג ע' 782 ועוד.- מדרשת חז"ל (נדה סא, ב) על המילה "שעטנז" המורכבת משלשה מילים 'שוע' 'טווי' ו'נוז' שמכך הסיקו חז"ל להלכה שאיסור שעטנז הוא רק כשהתקיימו כל אופני וחלקי המלאכה.
  5. ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 599 (בתרגום לעברית בספר תורת מנחם חלק ל"ד עמוד 102 ואילך) ועמוד 692 בהערה וראה תורת מנחם התוועדויות תשמ"ו חלק א עמוד 344
  6. סידור תהילת ה' (הישן) עמוד 184.
  7. ישעיה יא, ב.
  8. אות כז.
  9. התוועדויות תשמ"ג חלק ג עמוד 1315 ואילך. התוועדויות תשמ"ו עמוד 144 ואילך.
  10. 10.0 10.1 לקוטי שיחות חלק לט, הוספות עמוד 348.
  11. 11.0 11.1 תורת מנחם התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 319.
  12. 12.0 12.1 12.2 12.3 12.4 תורת מנחם התוועדויות - תשמ"ו עמוד 343 ואילך, לקוטי שיחות חלק כט עמוד 358 ואילך.
  13. סנהדרין צ"ז, א.
  14. "עניינו של נשיא ורועה ישראל בדורו הוא - משה רבינו.. ומכיוון שמשה רבינו הוא גם משיח צדקנו, 'גואל ראשון הוא גואל אחרון' לכן כל נשיא הדור, שמה רבנו שבדור הוא גם משיח צדקנו שבדור".(התוועדויות תשמ"ו שם לקוטי שיחות חלק כט שם).
  15. וזהו טעם נוסף שנשיא הדור הוא משיח שבדור לפי שכולל כל ניצוצי משיח שבדורו בהכרח אם כן שהוא גם המשיח הכללי שבדור (קונטרס בית רבינו שבבבל הערה 53 - התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 420).
  16. 16.0 16.1 ראה בכל זה תניא אגרת הקודש סימן ד, ראה לקוטי שיחות חלק ב עמוד 692 בהערה שמקשר בין העניינים.
  17. תלמוד בבלי, מסכת קידושין, מא, ב.
  18. תניא פרק מב.
  19. התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 312.
  20. שער היחוד והאמונה פרק ז, פירוש רבינו בחיי על התורה וישב לח, ל. כד הקמח ערך ראש השנה (ב). עמק המלך שער שעשועי המלך תחילת פרק א.
  21. התוועדויות תשמ"ח חלק ב עמוד 497.
  22. לקוטי תורה בעלותך לא, ד ועוד.
  23. במדבר יא, כא.
  24. התוועדות תשמ"ג חלק ג עמוד 1315.
  25. סוף מאמר דיבור המתחיל 'אתה הראת' תשל"ז. ספר המאמרים מלוקט (החדש) כרך א עמוד 209.
  26. ספר המאמרים תשל"ד - תשל"ה עמוד 252.
  27. שבת קיט, ב.
  28. שיחת קודש שבת פרשת ראה מברכים חודש אלול תשמ"א, (שיחות קודש חלק ד עמוד 532).
  29. תורת מנחם התוועדויות - תשנ"ב חלק א עמוד 273 ואילך.