אושפיזין

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־16:01, 5 במרץ 2015 מאת שיע בוט (שיחה | תרומות) (החלפת טקסט – "http://chabad.info/images/notimage" ב־"http://old2.ih.chabad.info/images/notimage")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

אושפיזין חסידי הינו מקביל לרעיון האושפיזין המקובל כאשר בכל יום מחג סוכות מגיעים ה"אושפיזין"-אורחים לסוכה, ואחד מהם יושב בראש.

אצל חסידי חב"ד מקובל, על פי דברי הרבי, כי בנוסף לאושפיזין המקובל, מגיעים גם האושיפיזין החסידיים: רבי ישראל בעל שם טוב (מחולל תנועת החסידות); תלמידו רבי דובער 'המגיד ממעזריטש'; אדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן, מייסד חסידות חב"ד, בנו רבי דובער, אדמו"ר האמצעי; רבי מנחם מענדל, אדמו"ר הצמח צדק; בנו האדמו"ר רבי שמואל אדמו"ר המהר"ש; בנו האדמו"ר רבי שלום דובער - אדמו"ר הרש"ב. כמו-כן מקובל שבאים גם אושפיזין לשמיני עצרת -אדמו"ר הריי"צ רבי יוסף-יצחק; ובשמחת תורה מגיע הרבי.

היום והאורחים

  • ביום הראשון - מגיעים אברהם אבינו ורבי ישראל בעל שם טוב.
  • ביום השני - יצחק אבינו ורבי דובער 'המגיד'.
  • ביום השלישי - יעקב אבינו ורבי שניאור זלמן - אדמו"ר הזקן
  • ביום הרביעי - משה רבנו ורבי דובער - אדמו"ר האמצעי
  • ביום החמישי - יוסף ורבי מנחם מענדל - אדמו"ר הצמח-צדק.
  • ביום השישי - אהרון הכהן ורבי שמואל - אדמו"ר מהר"ש
  • ביום השביעי - דוד המלך ורבי שלום דובער - אדמו"ר הרש"ב.
  • בשמיני עצרת - שלמה המלך ורבי יוסף יצחק - אדמו"ר הריי"צ, (בארץ הקודש גם הרבי מנחם מענדל - הרבי מלך המשיח).
  • בשמחת תורה - הרבי.

פרטי המנהג

בחלק מקהילות ישראל נהוג להזמין בקול את האושפיזין השייכים לאותו היום, כאשר את אומרים אותם בראש הנוסח, ולאחר מכן מוסיפים "ועמו", ומזכירים גם את שאר האושפיזין, וזאת משום שהאושפיזין מגיעים בכל יום, אלא שבכל יום יש את העיקרי שמגיע בראש וכל שאר הצדיקים מגיעים יחד עמו ומלווים אותו.

הכנסת אורחים נוספים

בזוהר, שהינו המקור הראשוני למנהג האושפיזין, כתוב כי יחד עם הכנסת האושפיזין לסוכה, האושפיזים אוהבים לראות אורחים נוספים בסוכה ובמיוחד עניים ומסכנים, וכאשר עושים כן - מברכים האושפיזין את כל היושבים בה בשפע של ברכות[1].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. הרבי ציין את הדברים בשיחת יום ב' דחג הסוכות (עמוד 61), וציטט את מאמר הזוהר על הפסוק "בסוכות תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסוכות" – "בקדמיתא תשבו ולבתר ישבו, אלא קדמאה לאושפיזי, תניינא לבני עלמא", היינו ש"תשבו" הראשון מדבר על האושפיזין, ו"ישבו" השני מדבר על העניים, אורחים דעלמא. והזוהר ממשיך ומפרט את השכר למי שעושה כן ומכניס לסוכתו את "בני עלמא" – שכל האושפיזין מברכים אותו, ומפרט את הברכות שמברך אותו כאו"א מהאושפיזין.