האוכלוסיה החב"דית
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה. | |||
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך. |
האוכלוסיה החב"דית ידעה לאורך ההיסטוריה עליות ומורדות שהושפעו מהתפצלויות לענפים שונים, דיכוי והגליה המוניים, ועוד.
בדור השביעי של החסידות, עם עלותו של הרבי שליט"א על כס נשיאות חב"ד, ידעה החסידות צמיחת אוכלוסין מהירה שהושפעה הן מהתמקמות בארצות הרווחה, הן מעידוד מאסיבי של הרבי לריבוי הילודה, והן מהסתפחות של בעלי תשובה רבים שהצטרפו לחסידות בעקבות מהפיכת הקירוב שחולל.
כיום מונה קהילת חסידי חב"ד ברחבי העולם מעל ל-???? איש, כאשר עוד אלפים נוספים רבים נוהגים באופן חלקי במנהגי חב"ד והוגים מעת-לעת בתורתו של הרבי, ואף רואים את עצמם כמקורבים וקשורים לחסידות חב"ד ברמה מסויימת, מה שמקשה על הגדרה מדוייקת בנוגע להיקף האוכלוסיה החב"דית.
השפעת הכח החב"די חורגת הרבה מעבר לחלקו ביחס לאוכלוסיה הכללית, דבר הבא לידי ביטוי במוטיבים רבים[דרושה הבהרה].
האוכלוסיה לאורך הדורות
הדור הראשון - אדמו"ר הזקן
כאשר אדמו"ר הזקן ייסד את חסידות חב"ד בשנת תקל"ב, היה זה עוד בחייו של רבו המגיד ממעזריטש. שיטתו שהתמקדה בשימת דגש על עבודת ה' על ידי השכל וההתבוננות, משכה אליה בעיקר אברכים מוכשרים אותם הדריך בעניני עבודת ה', והמקושרים אליו בתקופה זו מנו כמאתיים משפחות.
בארבע השנים הבאות התפשטה חסידות חב"ד בקרב מאות בני עלייה נוספים, ולאחר פטירתו של המגיד ממעזריטש ונסיעתו של בחיר התלמידים רבי מנחם מענדל מויטבסק לארץ הקודש, כאשר עברה הנהגת החסידות במדינת ליטא לידיו של אדמו"ר הזקן, הצטרפו אלפי משפחות נוספות לחסידות חב"ד והתקשרו לאדמו"ר הזקן.
במשך השנים הבאות התפשטה חסידות חב"ד בהתמדה וגדלה בצעדי ענק, ובשנת תקנ"ז הפכה לתנועה החסידית הגדולה ביותר כאשר מניין חסידיו של אדמו"ר הזקן נאמד במאה אלף[1], מה שהביא לכך שאדמו"ר הזקן הגביל את הנסיעה אליו בשורת תקנות מיוחדות והדפיס את ספר התניא מתוך מטרה שהחסידים ימצאו את התשובות לשאלות שלהם בספר התניא ולא יטרידו את מנוחתו בבקשה לפגוש אותו פנים אל פנים ולקבל הדרכה בעבודת ה'.
הדור השני - אדמו"ר האמצעי
עם הסתלקותו של אדמו"ר הזקן התפצלו חסידי חב"ד בין תלמידו רבי אהרן מסטרשלה לבין בנו אדמו"ר האמצעי שהמשיך להנהיג את רוב חסידי חב"ד.
מיד עם עלותו על כס הנשיאות, נרשמה עליה חדה במספר החסידים וכבר בשנה הראשונה הצטרפו עוד חמש עשרה אלף חסידים והפכו לחסידי חב"ד, כאשר בשנה השניה התפשטה חסידות חב"ד וכבשה את כל פלך צ'רניגוב, ובסך הכללי הכפילה החסידות את עצמה בתקופת נשיאותו פי שניים ויותר[2].
הדור השלישי - אדמו"ר הצמח צדק
בתקופת נשיאותו של אדמו"ר הצמח צדק, שקטה לחלוטין המחלוקת בין החסידים למתנגדים, ומספר שנים לאחר שהחל את נשיאותו נפטר רבי חיים רפאל הורביץ ששימש כבנו וממשיך דרכו של אביו רבי אהרן מסטרשלה, ורובם המוחלט של חסידיו חזרו להסתופף בצילו של הצמח צדק.
יחד עם זאת, בתקופה זו החלה תנועת ההשכלה לחולל שמות בעולם היהודי, והצליחה להפיל צעירים רבים מדרכי התורה והמצוות ובכללם גם ילדים ממשפחות חב"דיות שנטשו את הדרך והתרחקו מהחסידות ומשמירת תורה ומצוות.
הדור הרביעי - אדמו"ר המהר"ש
הדור החמישי - אדמו"ר הרש"ב
הדור השישי - אדמו"ר הריי"צ
הדור השביעי - אדמו"ר שליט"א
התייחסויות מרבותינו נשיאינו
האוכלוסיה החב"דית כיום
המספרים לקמן הינם אומדן משוער של משפחות הרואות את עצמם כחסידי חב"ד, ומחנכים את ילדיהם במוסדות חב"ד. ברשימה זו נכללו רק קהילות חב"דיות המונות מעל לחמישים משפחות.
ארצות הברית
- קראון הייטס - 3,300.
- בורו פארק -
- מונסי -
קנדה
- מונטריאול - 180.
ישראל
לסדר לפי אל"ף בית או גודל קהילה?
- באר שבע - ?.
- בית שמש - 300.
- ביתר - 350.
- בני ברק - 300.
- ברקת - 60
- הרצליה - 100.
- חיפה - ?.
- ירושלים - גילה - ?.
- ירושלים - הר נוף - ?.
- ירושלים - נווה יעקב - ?.
- ירושלים - רמת שלמה - ?.
- ירושלים - שיכון חב"ד - ?.
- כפר חב"ד - 1,800.
- לוד - 350.
- מגדל העמק - 170.
- נצרת עלית - 160.
- נתניה - 180.
- עמנואל - 80.
- עפולה - 70.
- פתח תקוה - ?.
- צפת - 750.
- קרית אתא - 90.
- קרית גת - ?.
- קרית מלאכי - ?.
- קרית שמואל - 150.
- ראשון לציון - 120
- רחובות - 300.
צרפת
רוסיה
הערות שוליים
- ↑ הרבי שנאשם בבגידה ומרידה במלכות, עמוד 29.
- ↑ אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ ח"ג ע' שמה.