שושלת נדבורנה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חב"ד וגדולי ישראל
חב"ד ובנותיה
חסידות חב"ד ליובאוויטש
חסידות סטרשלה   ●   התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)חב"ד קאפוסטחב"ד ליאדיחב"ד ניעז'ין   ●   חסידות אוורוטש
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה
ברסלבטולנאסלוניםסקוויראפינסק קרליןצ'רנובילקרליןצ'רקסרחמסטריבקארוז'יןצ'ורטקובסקוליא
חצרות גליציה
באבובצאנזמחנובקהפשברסקבעלזנדבורנאביטשינאקרטשניףזוטשקא
חצרות פולין ווואהלין
אמשינובגורזוויהללעלובסטרופקובראדזיןביאלאפשיסחאאוז'רוב
חצרות הונגריה ורומניה
ויז'ניץסאטמארספינקאערלויפאפא
חצרות ארץ ישראל ומרוקו
שומרי אמונים  •  אשלג  •  אבוחצירא
האדמו"ר מנדבורנא צפת שליט"א בסיום הרמב"ם תשס"ט

שושלת נדבורנא, מסתעפת מהצדיק הקדוש רבי מאיר הגדול מפרמישלאן, שהיה תלמיד חבר של הבעל שם טוב הקדוש.

נכדו של רבי מאיר, הלא הוא רבי מאיר מפרמשילאן, בן בנו רבי מרדכי. רבי מאיר היה ידוע בעבודתו הטמירה ובענוותנותו המופלגת, הוא היה קורא לעצמו בשם "מאיר", כאשר היה מספר על עצמו לא היה אומר "אני" הלכתי "אני" דברתי, אלא "מאיר" הלך, "מאיר" דבר. רבי מאיר זכה להערצה מופלגה מכל צדיקי דורו, ביניהם להרה"ק מנסכיז, רבי ישראל מרוז'ין ועוד.

מסופר כי פעם היה הר גדול תלול ביותר, וכל מי שהיה הולך שם היה נופל מטה כשאיבריו מתפרקים, אבל רבי מאיר הלך שם בנחת ולא קרה לו מאומה, ואף הגיע בשלום מעבר ההר לקצהו. את הנס הסביר במילים: כשקשורים למעלה לא נופלים למטה[1].

אחרי פטירתו אחיינו רבי מרדכי מנדבורנא, המשיך את דרכו, ואחריו כל אדמו"רי בית נדבורנא, קרעטשניף, פרמישלאן, עד היום.

בדור האחרון, עמדן רבים מאדמו"רי נדבורנא בקשר מיוחד ותמידי עם הרבי, כמו רבי צבי הירש רוזנבוים זצ"ל מקרעטשניף סיגעט וגיסו רבי יששכר בער רוזנבוים מנדבורנא שליט"א, וכן רבי אהרן יחיאל לייפער זצ"ל מנדבורנא צפת שחתם על הפסק דין שהרבי מלך המשיח. גם בנו האדמו"ר מנדבורנא צפת שליט"א ממשיך את המסורת ומקיים קשר חם עם חסידי חב"ד בעיר.

גם צאצאי נדבורנא בארה"ב כלולים בקשר זה, כמו רבי יששכר בער רוזנבוים זצ"ל מנדבורנא ארה"ב.

רבי ישכר בער לייפער מנדבורנא

רבי ישכר בער לייפער, זצ"ל האדמו"ר מנדבורנא בבורו פארק. תלמיד חכם עצום ועובד ה' מופלא. לאחר פטירתו מונה בנו רבי מרדכי שליט"א לאדמו"ר.

ביקר אצל הרבי בחלוקת הדולרים בתש"ן, וסיפר לרבי כי בא לאוסטרליה, שם פגש את חסיד הרבי יוסף יצחק גוטניק, אשר מרבה בצדקה עד להפליא, ולדעתו הוא בעל הצדקה הגדול ביותר באוסטרליה, וחש חובה לספר זאת לרבי.

שלא כרגיל - הוסיף רבי ישכר בער - שצריכים להגיע לבעלי צדקה מודרניים ידוע, כאן היה זה קידוש השם שאברך חסידי נותן כנגד כולם. הסכום שהביא רבי יוסף יצחק היה כנגד כל הכסף שאסף באוסטרליה למרות שאסף כסף רב.

הרבי נהנה מדבריו והוסיף "הרי הוא גם כהן".[2]

קישורים חיצונים

במעמד סיום הרמב"ם שנת תשס"ט

הערות שוליים

משובים קודמים
משוב על הערך