מאמר 'ושאבתם מים בששון'

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לשכתב ערך זה. הסיבה לכך היא: כתוב כמו יומן ולא איצקלופדי.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם · דער פרומער וארא · איתא במדרש תילים · והדרת פני זקן · כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי · באתי לגני · ושאבתם מים בששון · וידעת תרנ"ז - מוסקבה · החלצו תרנ"ט · אחת שאלתי · וקבל היהודים
מאמרי הרבי
אשרי תבחר · ביום עשתי עשר · גדול יהיה · ושבתי בשלום · כי ישאלך בנך · לא תהיה משכלה · ואתה תצווה את בני ישראל · על כן קראו הימים האלה ימי הפורים
המשכים
המשך והחרים · המשך וככה תרל"ז · המשך רנ"ט · המשך תרס"ו · המשך תער"ב
מושגים
דיבור המתחיל · ביכלאך · בלתי מוגה · מוגה · המשך

המאמר דיבור המתחיל ושאבתם מים בששון‫ נאמר על ידי אדמו"ר הצמח צדק בשנת תרט"ו, יצא לאור בקונטרס מיוחד במוצאי ו' תשרי שנת תש"נ והרבי חילק אותו לאלפי חסידים.

תוכנו

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

חלוקתו על ידי הרבי

בתחילת חודש תשרי ה'תש"נ, הורה הרבי להוציא‬ ‫לאור לראשונה בהדפסה מיוחדת ובכריכה חגיגית‬ (אדומה) - את המאמר ד"ה ושאבתם - לאדמו"ר‬ ‫הצ"צ.

‫בליל ו' תשרי, לאחר תפילת ערבית הסתובב הרבי לסטנדר השני ואמר שיחה‬ (‫ארוכה יותר מהרגיל, כמחצית השעה), שהוקדשה לאמו הרבנית הצדקנית מרת חנה‬ ‫ע"ה שניאורסאהן, לרגל עשרים וחמש שנה להסתלקותה.‬

‫בסיום השיחה ירד הרבי מעל בימתו הקדושה, והחל בחלוקה המיוחדת: כ"א‬ ‫קיבל מידיו הק' מעטפה בצבע חום-שעווה שהכילה: מאמר חדש של אדמו"ר הצ"צ‬ ‫ד"ה "ושאבתם מים בששון" בכריכה אדומה חגיגית, פרוסת "לעקאח", מכתב כללי דוא"ו‬ ‫תשרי, ושטר של דולר א' לצדקה.‬

‫במכתב כללי המיוחד שחילק הרבי, עומד בהרחבה על סימנה של השנה,‬ ‫'תהא שנת נסים', ההולך ומתפשט בתפוצות ישראל, ומעורר להוספה באהבת ה' ויראתו‬ ‫בהקשר ל"שליחות" מיוחדת זו. אדמו"ר מסביר את עניינן של ההנהגה הנסית‬ ‫והטבעית של הקב"ה, ואיך על ידי "הנהגה נסית" בעבודת ה' מעוררים - "מידה כנגד‬ ‫מידה" - הנהגה כזו למעלה, ומתקיימים בפשטות ראשי-תיבותיה של השנה "שתהיה‬ ‫בוודאי - וכבר התחילה כן בפועל - שנת נסים".‬

‫הגיע קהל עצום לחלוקה. במשך שעות ארוכות עמד הרבי, לאחר יום שלם‬ ‫שהיה ב"אוהל", וחילק לכל אחד ואחת, אנשים נשים וטף, את המעטפה המיוחדת, כשהוא‬ ‫מברך כל אחד מהקהל, שבאו מקרוב ומרחוק להתברך מפיו קדשו בהתקרב יום‬ ‫הקדוש - "(האב) א זיסע יאר", או בלשון הקודש "לשנה טובה ומתוקה".‬

באמצע החלוקה ניגש א' תושב השכונה ורצה לבקש עבור קרובו, אלא שהתלבט האם לומר ולבקש מהרבי, ולפועל כשניגש לבקש, מלמל משהו בשקט,הרבי המשיך בחלוקה ללא התייחסות מיוחדת, ולאחר כחצי שעה של חלוקה פנה הרבי למזכיר שעמד לידו ושאל מה פלוני [ונקט בשמו] רצה לפני כן. המזכיר מיד שלח לקרוא לו[1] וכשהגיע ניגש שוב ואמר לרבי שרוצה עוד א' נוסף עבור קרובו. הרבי נתן לו עבורו.

במשך החלוקה עברה הגברת אסתר פולארד אשתו של יונתן פולארד וביקשה ברכה עבור בעלה, הרבי ברכה "שתצליח בכל ענינה".

לאחר כמה שעות של חלוקה עבר הר' י.י. העכט, ואמר להרבי שזה יותר מידי זמן.. ושהרבי צריך לטעום משהו. הרבי ענה לו: "מארגן וועל איך מיישב זיין אין דעם". בתרגום חופשי: מחר 'איישב' בזה.

החלוקה נמשכה כארבע וחצי שעות!, משעה רבע-לתשע לערך עד השעה אחת ועשרים בלילה. בהחלוקה עברו למעלה מתשעת אלפים חמש מאות אנשים נשים וטף. להרבה שביקשו עוד א' נוסף עבור מישהו אחר נתן להם הרבי.

בסיום החלוקה יצא הרבי במאור פנים מיוחד, ועודד את שירת הקהל בחזקה בתנועת ידו הק'. בדרכו לחדרו הק' נעצר והביט על מעטפת "פדיון כפרות" שהייתה על הרצפה. מיד הזדרזו להרים אותה.

בהתוועדות שבת פר' האזינו, ח' תשרי, דיבר הרבי (בשיחה הב') אודות ה"לעקאח" שחילק, ואמר ש"בשנה זו, ביחד עם חלוקת "לעקאח" מתוק, היתה גם חלוקת "תורה מתוקה" ("זיסע תורה"), ובפשטות - פנימיות התורה, כמ"ש[2] "דבש וחלב תחת לשונך".

. . וביחד עם החלוקה הנ"ל, היתה גם חלוקת "צדקה מתוקה" ("זיסע צדקה") לכאו"א.

. . וגם - הודפס המאמר עם כריכה צבעונית (אדומה וכיו"ב) וחגיגית ("יו"ט'דיקע פאפיר"), באופן בהיר ("אין א ליכטיקן אופן") - לעורר תמהון וחידוש המיוחד בקונטרס זה[3].".

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. הוא כבר היה בביתו.
  2. שיר השירים ד, יא. ראה חגיגה יג, א. רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ב' הלכה י"ב.
  3. דברי משיח תש"נ ח"ה ע' 428-9.