כסא הכבוד הוא כינוי ל..

תולדות המושג

כסא הכבוד זהו המקום בו הקדוש ברוך הוא מקבל את התשובה של עם ישראל, על-כך נאמר "גדולה תשובה שמגיעה עד כסא הכבוד"[1][2].

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

בחסידות

מקום כסא הכבוד הוא בעולם הבריאה[3], במקום אחר נאמר שמקורו של כסא הכבוד הוא במלכות דאצילות[4], ובמקום אחר נאמר שכסא הכבוד מקורו בפרסה שבין עולם האצילות לעולם הבריאה[5].

עוד מבואר בחסידות[6] שעניין כסא הכבוד הוא יחודא תתאה ושם אלוקים, וכן שבחינות אלה הם מקורם של הנפש הבהמית, וכן בחינת בית המקדש בעולמות העליונים הוא בכסא הכבוד[7].

עוד מבואר[3] על הפסוק "כי אין שכחה לפני כסא כבודך"[8] שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין השכחה, אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה.

קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה[9].

בחינותיו

אחד מענייניו של כסא הכבוד הוא ביטול, שכמו שהכיסא בטל כלפי היושב עליו כך אמור יהודי להיות בטל כלפי הקב"ה[10], בחינה נוספת של הכסא הוא התורה[11].

הערות שוליים

  1. יומא, ס"ו, ד
  2. ראה בהרחבה בלקוטי תורה דרושים לראש השנה ס, ד
  3. 3.0 3.1 ראה תורת מנחם, חלק כ"ז עמודים 57 - 59, תורת מנחם חלק י' עמוד 108, ולקוטי תורה פרשת האזינו ע"ה, א
  4. ראה לקוטי תורה פרשת תצא מ, א
  5. לקוטי תורה על שיר השירים, נ"א א
  6. תורה אור, פרשת יתרו ס"ח, ג
  7. לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ב א
  8. ברכות, ל"ב, ב
  9. ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171
  10. לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ה א
  11. לקוטי תורה ע"ה א