לדלג לתוכן

מאה – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
ר.ז. (שיחה | תרומות)
יצירת דף עם התוכן "{{מספר|שם=מספר מאה}} המספר 100 מייצג את ספירת הכתר, שהיא ממוצע בין המאציל לנאצלים, כלומר משולבת משני היסודות: היסוד העליון של המאציל והיסוד התחתון של הנאצלים. ספירת הכתר נחשבת לממוצעת, כאילו היא מהווה את החיבור בין שני העולמות. הבחינה העליונה שבכתר, שהיא ה..."
 
ר.ז. (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
המספר '''מאה''' מורה על תכלית השלימות, שכן [[עשר]] הוא מספר השלם, ומספר מאה הוא העשר כפי שהם בתכלית השלימות, כפי שכל אחד מהם כלול מעשר. מספר מאה מייצג את [[ספירת הכתר]].
== ספירת הכתר ==
{{מספר|שם=מספר מאה}}
{{מספר|שם=מספר מאה}}
המספר 100 מייצג את [[ספירת הכתר]], שהיא ממוצע בין המאציל לנאצלים, כלומר משולבת משני היסודות: היסוד העליון של המאציל והיסוד התחתון של הנאצלים. ספירת הכתר נחשבת לממוצעת, כאילו היא מהווה את החיבור בין שני העולמות.
המספר 100 מייצג את [[ספירת הכתר]], שהיא ממוצע בין המאציל לנאצלים, כלומר, ספירת הכתר כלולה משניהם, מהתחתון של המאציל, שזהו חלק העליון של ספירת הכתר -"[[עתיק]]", שנעתק מהנאצלים. וחלק התחתון של ספירת הכתר היא שורש הנאצלים - "[[אריך אנפין]]".  


הבחינה העליונה שבכתר, שהיא החלק הגבוה ביותר, מתוארת כ"עתיק" - מונח שמבטא את המדרגה העליונה ביותר, שהיא מעבר לכל הגדרות של חשבון או ספירה. "עתיק" מציין את האור הפשוט והטהור ביותר, אור אין סוף ברוך הוא, אשר נמצא מעל כל סדר או הגדרה. אור זה, בתור ההארה הנעלה ביותר, מאפשר את היווצרות הספירות באופן אינסופי ובלתי מוגבל.
מצד הבחינה העליונה שבכתר, המתוארת כ"עתיק" - היא מעבר ולמעלה לכל הגדרות של חשבון או ספירה. "עתיק" מציין את האור הפשוט והטהור ביותר, אור אין סוף ברוך הוא, שלמעלה מגדר מספר. אור זה, בתור ההארה הנעלה ביותר, מאפשר את היווצרות ספירות אינסופים ובלתי מוגבל.


הבחינה התחתונה שבכתר נקראת "אריך אנפין", שמייצגת את השורש של הנאצלים. היא מהווה את היסוד שממנו נובעים כל הספירות הבאות, ולכן יכולה להיחשב ככוללת את עשר הספירות. בשל הבחינה הזו, הכתר נתפס במספר 100 כל אחד מעשרת הספירות של עולם האצילות נכלל בתוכה, ומכיוון שהיא כוללת את כל העשר הספירות בשלמותן, המספר 100 הופך לייצוג של שלמות זו.
ומצד הבחינה התחתונה שבכתר הנקראת "אריך אנפין", שהיא השורש של הנאצלים. היא מהווה את היסוד שממנו נובעים ה[[עשר ספירות]], ולכן יכולה להיחשב ככוללת את עשר הספירות. אבל בבחינה זו, הכתר הוא במספר 100, כי הוא כולל את כל אחד מהעשר ספירות של עולם האצילות איך שהם בתכלית השלימות, כשכל אחד מהם כלול מעשר, ומכיוון שהיא כוללת את כל העשר הספירות בשלמותן, המספר 100 הופך לייצוג של שלמות זו.


לסיכום, הכתר משלב בתוכו את שני הבחינות הללו: מצד אחד, הוא כולל את כל עשר הספירות בצורה שלמה ומעולה (100), ומצד שני, בחינת הכתר כ"עתיק" נשארת מחוץ לכל חשבון וספירה, מעבר לגבולות האפשריים של הגדרה.
אך הכתר משלב בתוכו את שני הבחינות הללו והם מאוחדים, מצד אחד, הוא כולל את כל עשר הספירות בצורה שלמה ומעולה (100), ומצד שני, בחינת הכתר כ"עתיק" נשארת מחוץ לכל חשבון וספירה, ומצד שכולל את שני הבחינות יחד הכתר הוא ממוצע בין המאציל לנאצלים{{הערה|[[ספר הליקוטים - דא"ח צמח צדק|ספר הליקוטים להצמח צדק]] [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58832&pgnum=980 ערך מספרים - ק]}}.


== ענינים בתורה במספר מאה ==
== ענינים בתורה במספר מאה ==
שורה 33: שורה 36:


* [[יחידות עשרות מאות אלפים רבבות]]
* [[יחידות עשרות מאות אלפים רבבות]]
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מספרים]]
[[קטגוריה:מספרים]]

גרסה מ־06:46, 7 בפברואר 2025

המספר מאה מורה על תכלית השלימות, שכן עשר הוא מספר השלם, ומספר מאה הוא העשר כפי שהם בתכלית השלימות, כפי שכל אחד מהם כלול מעשר. מספר מאה מייצג את ספירת הכתר.

ספירת הכתר

מספר מאה
[[קובץ:{{{תמונה}}}|250px]]
אחדות ועשרות
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
40 49 50 60 68 70 72 75 80 84 90
מאות ואלפים
100 101 200 216 300 400 500 600
700 770 800 900 1000 600,000

המספר 100 מייצג את ספירת הכתר, שהיא ממוצע בין המאציל לנאצלים, כלומר, ספירת הכתר כלולה משניהם, מהתחתון של המאציל, שזהו חלק העליון של ספירת הכתר -"עתיק", שנעתק מהנאצלים. וחלק התחתון של ספירת הכתר היא שורש הנאצלים - "אריך אנפין".

מצד הבחינה העליונה שבכתר, המתוארת כ"עתיק" - היא מעבר ולמעלה לכל הגדרות של חשבון או ספירה. "עתיק" מציין את האור הפשוט והטהור ביותר, אור אין סוף ברוך הוא, שלמעלה מגדר מספר. אור זה, בתור ההארה הנעלה ביותר, מאפשר את היווצרות ספירות אינסופים ובלתי מוגבל.

ומצד הבחינה התחתונה שבכתר הנקראת "אריך אנפין", שהיא השורש של הנאצלים. היא מהווה את היסוד שממנו נובעים העשר ספירות, ולכן יכולה להיחשב ככוללת את עשר הספירות. אבל בבחינה זו, הכתר הוא במספר 100, כי הוא כולל את כל אחד מהעשר ספירות של עולם האצילות איך שהם בתכלית השלימות, כשכל אחד מהם כלול מעשר, ומכיוון שהיא כוללת את כל העשר הספירות בשלמותן, המספר 100 הופך לייצוג של שלמות זו.

אך הכתר משלב בתוכו את שני הבחינות הללו והם מאוחדים, מצד אחד, הוא כולל את כל עשר הספירות בצורה שלמה ומעולה (100), ומצד שני, בחינת הכתר כ"עתיק" נשארת מחוץ לכל חשבון וספירה, ומצד שכולל את שני הבחינות יחד הכתר הוא ממוצע בין המאציל לנאצלים[1].

ענינים בתורה במספר מאה

  • גובה של אדם הראשון (ולפי דעה אחת גובה האנשים לעתיד לבוא).
  • גובה ההיכל בבית ראשון ושני היה מאה אמה.
  • בזמן התלמוד הרגילות היתה לחזור על הלימוד מאה פעמים.

מאה שנה

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

להרבי יש להט מיוחדת ב"מאה שנה", והרבה פעמים חוזר גם מאמר מיוסד על מאמרי רבותינו נשיאינו לפני מאה שנה.

ראו גם

הערות שוליים