אמירה לנוכרי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
שורה 12: שורה 12:


אדמו"ר הזקן{{הערה|סימן רמג סעיף א'.}} מביא את הטעם של שליחות כיסוד ראשון, ומוסיף עליו את טעמו של הרמב"ם, שלא יבואו לזלזל באיסורי שבת ויבוא לעשות בעצמו, ומביא את האסמכתא מדברי הפסוק שכתוב '''"כל מלאכה''' לא יעשה".
אדמו"ר הזקן{{הערה|סימן רמג סעיף א'.}} מביא את הטעם של שליחות כיסוד ראשון, ומוסיף עליו את טעמו של הרמב"ם, שלא יבואו לזלזל באיסורי שבת ויבוא לעשות בעצמו, ומביא את האסמכתא מדברי הפסוק שכתוב '''"כל מלאכה''' לא יעשה".
בשונה מההיתר הנפוץ, הכרעת אדמו"ר הזקן להלכה היא שאין הבדל בין רמיזה לגוי לאמירה מפורשת: מה שמותר לומר לגוי - אין צורך ברמיזה. ומה שאסור - אסור גם ברמז.


==היתר במקום מצווה==
==היתר במקום מצווה==
שורה 17: שורה 19:


היתרים נוספים הם אמירה לנכרי במקום הפסד מרובה או צורך גדול, אך בזה עצמו אדמו"ר הזקן מסתפק האם אפשר להקל{{הערה|קונטרס אחרון סימן רנב סעיף קטן ב'.}}.
היתרים נוספים הם אמירה לנכרי במקום הפסד מרובה או צורך גדול, אך בזה עצמו אדמו"ר הזקן מסתפק האם אפשר להקל{{הערה|קונטרס אחרון סימן רנב סעיף קטן ב'.}}.
מקרים נוספים שהותרו בהלכה:
*לצורך חולה או צער גדול
*למניעת צער בעלי חיים (כגון חליבת בעלי חיים)
*בבין השמשות


==ספר 'אמירה לנכרי'==
==ספר 'אמירה לנכרי'==
שורה 23: שורה 30:


הספר יצא לאור בשנת [[תשס"ז]] על ידי הוצאת [[קה"ת]] בעריכת הרב [[שלום דובער לוין]], הרב [[יצחק וילהלם]] והרב [[אברהם אלאשוולי]].
הספר יצא לאור בשנת [[תשס"ז]] על ידי הוצאת [[קה"ת]] בעריכת הרב [[שלום דובער לוין]], הרב [[יצחק וילהלם]] והרב [[אברהם אלאשוולי]].
==בשאר האיסורים==
אף שישנו ספק האם איסור אמירה לנכרי נאמר רק באיסורי מלאכות שבת אבל בשאר איסורי תורה שהם בלאו בלבד מותרת אמירה לנכרי, או שגם בהם אסורה אמירה לנכרי, וישנם דעות להקל, היות שזהו ספק דרבנן והכלל הוא שספק דרבנן - להקל, לדעת רוב הפוסקים הספק נפשט לחומרא והדבר אסור.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה אחרונה מ־10:50, 24 באפריל 2024

איסור אמירה לנכרי, הוא איסור מדברי סופרים שאסרו ליהודי לומר לגוי לעשות מלאכה האסורה בשבת, ביום טוב, או בחול המועד.

כסניף לאיסור האמירה, הדבר, אסור לא רק באמירה מפורשת או ברמיזה, אלא אפילו כאשר הגוי עשה את המעשה מעצמו עבור היהודי - אסור ליהודי להנות מהמעשה.

על אף האיסור הכולל, במקרים מסויימים התירו חכמים אמירה לגוי, כגון במקרה שמדובר באיסור דרבן במקום צער או חולי, ועוד.

טעם האיסור[עריכה | עריכת קוד מקור]

ישנם מספר דעות בטעם איסור אמירה לגוי:

  • שלא יבואו לזלזל באיסור שבת (רמב"ם)[1].
  • כסניף לאיסור 'ודבר דבר' (רש"י)[2].
  • הגוי נחשב כשליח של היהודי וכאילו הוא עצמו עושה זאת (רש"י)[3].

אדמו"ר הזקן[4] מביא את הטעם של שליחות כיסוד ראשון, ומוסיף עליו את טעמו של הרמב"ם, שלא יבואו לזלזל באיסורי שבת ויבוא לעשות בעצמו, ומביא את האסמכתא מדברי הפסוק שכתוב "כל מלאכה לא יעשה".

בשונה מההיתר הנפוץ, הכרעת אדמו"ר הזקן להלכה היא שאין הבדל בין רמיזה לגוי לאמירה מפורשת: מה שמותר לומר לגוי - אין צורך ברמיזה. ומה שאסור - אסור גם ברמז.

היתר במקום מצווה[עריכה | עריכת קוד מקור]

אף שישנם שיטות המתירות שבות במקום מצווה, כלומר לומר לגוי לעשות אפילו מלאכה שאסורה מדאורייתא במקום מצווה, אדמו"ר הזקן מכריע לאסור, והוא מתיר רק במקרה של שבות דשבות במקום מצווה, כלומר להתיר אמירה לנכרי (שאסורה מדרבנן, 'שבות') רק במקרה של עשיית איסור דרבנן (שהוא גם 'שבות'), ואף זאת רק במקום מצווה.

היתרים נוספים הם אמירה לנכרי במקום הפסד מרובה או צורך גדול, אך בזה עצמו אדמו"ר הזקן מסתפק האם אפשר להקל[5].

מקרים נוספים שהותרו בהלכה:

  • לצורך חולה או צער גדול
  • למניעת צער בעלי חיים (כגון חליבת בעלי חיים)
  • בבין השמשות

ספר 'אמירה לנכרי'[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – אמירה לנכרי

הספר 'אמירה לנכרי' מלקט את כל ההלכות בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן העוסקות באמירה לנכרי בשבת, עם ציונים והערות. הלכות אלו הם אחד מהסוגיות המסובכות שבהלכות שבת ומפוזרת במקומות רבים בש"ס, פוסקים ובשו"ע. אדמו"ר הזקן יגע לברר הלכות אלו באופן יסודי ומעשי. ישנם מקומות שבמשנה אחרונה חזר בו אדמו"ר הזקן מדעתו במשנה ראשונה.

הספר יצא לאור בשנת תשס"ז על ידי הוצאת קה"ת בעריכת הרב שלום דובער לוין, הרב יצחק וילהלם והרב אברהם אלאשוולי.

בשאר האיסורים[עריכה | עריכת קוד מקור]

אף שישנו ספק האם איסור אמירה לנכרי נאמר רק באיסורי מלאכות שבת אבל בשאר איסורי תורה שהם בלאו בלבד מותרת אמירה לנכרי, או שגם בהם אסורה אמירה לנכרי, וישנם דעות להקל, היות שזהו ספק דרבנן והכלל הוא שספק דרבנן - להקל, לדעת רוב הפוסקים הספק נפשט לחומרא והדבר אסור.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. הלכות שבת ו, א.
  2. עבודה זרה טו, א.
  3. שבת קנג, א. למרות הכלל שאין שליחות לגוי (הגהות מימוניות הלכות שבת פרק ו ס"ק ב).
  4. סימן רמג סעיף א'.
  5. קונטרס אחרון סימן רנב סעיף קטן ב'.