צמאה לך נפשי (אדמו"ר הזקן): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 15: שורה 15:


==שינוים בניגון==
==שינוים בניגון==
פעמים אחדות שינה הרבי ממילות הניגון: ב[[פורים]] [[תשכ"ט]] סיים הרבי "לראות '''טובך וכבודך'''", ב[[ט' שבט]] [[תש"ל]] סיים הרבי "לראות '''טובך וחסדך'''", וב[[ח"י אלול]] [[תשל"ז]] סיים הרבי "לראות '''נפשי וכבודי'''"{{הערה|החסידים ענו "לראות נפשך וכבודך".}}{{הערה|החסידים ראו בכך רמז ל[[התקף לב]] שאירע לרבי שבועות אחדים אח"כ ב[[שמיני עצרת]] [[תשל"ח]] (הרב [[מיכאל זליגסון]] סיפר כך ב[[ההתוועדויות המרכזיות ב770|התוועדות ב770]]).}}.
פעמים אחדות שינה הרבי ממילות הניגון: ב[[פורים]] [[תשכ"ט]] סיים הרבי "לראות '''טובך וכבודך'''", ב[[ט' שבט]] [[תש"ל]] סיים הרבי "לראות '''טובך וחסדך'''", וב[[ח"י אלול]] [[תשל"ז]] סיים הרבי "לראות '''נפשי וכבודי'''"{{הערה|החסידים ענו "לראות נפשך וכבודך".}}{{הערה|החסידים ראו בכך רמז ל[[התקף לב]] שאירע לרבי שבועות אחדים אח"כ ב[[שמיני עצרת]] [[תשל"ח]] (הרב [[מיכאל זליגסון]] סיפר כך ב[[ההתוועדויות המרכזיות ב-770|התוועדות ב770]]).}}.


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־04:01, 7 בספטמבר 2023

הניגון צמאה לך נפשי מיוחס לאדמו"ר הזקן אך אינו נמצא ברשימת עשרת הניגונים המפורסמים. מילות הניגון הן:

צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי

כָּמַהּ לְךָ בְּשָׂרִי בּאֶרֶץ צִיָה וְעָיֵף בְּלִי מָיִם.

כֵּן בַּקֹּדֶשׁ חֲזִיתִיךָ לִרְאוֹת עֻזְּךָ וּכְבוֹדֶךָ

תהלים פרק ס"ג פסוקים ב-ג.

מנגינה זו, בהתאם למילים, מלאה געגועים וכיסופי הנשמה. הרבי מאוד מחבב ניגון זה ומצווה לנגנו לעיתים תכופות בעת התוועדויותיו. הניגון נרשם כפי שהרבי לימדו בעת ההתוועדות של שבת מברכים חודש אייר (פרשת קדושים) בשנת תשי"ד.

הרבי אמר על ניגון זה ששלושת הבבות הראשונות הם בעלייה היינו צמאון, בפעם הראשונה שמנגנים את המילים כן בקודש חזיתיך הוא בגעגועים היינו הלואי בקודש חזיתיך אמנם בפעם השנייה הוא מלשון הן כלומר נכון הוא הדבר שבקודש חזיתיך.

ניגון זה הוא ניגון קפ"א בספר הניגונים.

שינוים בניגון

פעמים אחדות שינה הרבי ממילות הניגון: בפורים תשכ"ט סיים הרבי "לראות טובך וכבודך", בט' שבט תש"ל סיים הרבי "לראות טובך וחסדך", ובח"י אלול תשל"ז סיים הרבי "לראות נפשי וכבודי"[1][2].

ראו גם

קישורים חיצונים

אודיו
וידאו
ניגוני חב"ד - ספר הניגונים
כרך א:
א · ב · ג · ד · ה · ו · ז · ח · ט · י · יא · יב · יג · יד · טו · טז · יז · יח · יט · כ · כא · כב · כג · כד · כה · כו · כז · כח · כט · ל · לא · לב · לג · לד · לה-לט · מ · מא · מב · מג · מד · מה · מו · מז · מח · מט · נ · נא · נב · נג · נד · נה · נו · נז · נח · נט ·ס · סא · סב · סג · סד · סה · סו · סז · סח · סט · ע · עא · עב · עג · עד-עו · עז · עח-פג · פד · פה-פז · פח · פט-צ · צא · צב · צג · צד-צו · צז · צח · צט · ק · קא · קב · קג · קד · קה · קו · קז · קח · קט · קי · קיא · קיב · קיג · קיד · קטו · קטז · קיז · קיח · קיט · קכ · קכא · קכב · קכג ·קכד · קכה-קכח · קכט · קל · קלא · קלב-קלג · קלד · קלה · קלו-קלח · קלט · קמ · קמא · קמב · קמג · קמד · קמה · קמו ·קמז · קמח-קנ · קנא · קנב · קנג-קנח · קנט · קס · קסא · קסב ·קסג · קסד-קסה · קסו · קסז-קסט · קע · קעא · קעב-קעה
כרך ב:
חלק א: קעו · קעז · קעח · קעט · קפ · קפא · קפב · קפג · קפד · קפה · קפו · קפז · קפח · קפט · קצ · קצא · קצב · קצג · קצד · קצה · קצו · קצז · קצח-קצט · ר ·רא · רב · רג · רד · רה · רו · רז-רט · רי חלק ב: ריא · ריב · ריג · ריד-רטו · רטז · ריז · ריח-ריט · רכ · רכא · רכב · רכג · רכד ·רכה · רכו · רכז · רכח · רכט · רל · רלא · רלב · רלג-רלד · רלה · רלו · רלז · רלח · רלט · רמ · רמא · רמב · רמג · רמד · רמה-רמו · רמז · רמח · רמט · רנ · רנא · רנב · רנג · רנד · רנה · רנו · רנז · רנח · רנט · רס · רסא · רסב · רסג · רסד · רסה · רסו · רסז · רסח · רסט-רעט · רפ · רפא-רפג · רפד · רפה-רצח · ש-שא · שב · שג ·שד · שה · שו · שז · שח-שט · שי · שיא · שיב · שיג · שיד · שטו · שטז · שיז ·שיח · שיט · שכ · שכא-שכב · שכג-שכד · שכה · שכו-שמ · שמא · שמב · שמג-שמד · שמה · שמו-שמז

ניגונים לפי קטגוריה: ניגוני רבותינו נשיאינו · ניגונים שהרבי לימד · ניגונים שחוברו לכבוד הרבי · ניגוני געגועים · ניגוני שמחה · ניגוני ריקוד · ניגוני נצחון · ניגוני תנועה · ניגונים לפי מוצא · ניגונים לפי שפות · ניגונים שלא נכללו בספר הניגונים · מסורת הנגינה

ניתן לראות את שם הניגון באמצעות ריחוף עם סמן העכבר על מספר הניגון

הערות שוליים

  1. החסידים ענו "לראות נפשך וכבודך".
  2. החסידים ראו בכך רמז להתקף לב שאירע לרבי שבועות אחדים אח"כ בשמיני עצרת תשל"ח (הרב מיכאל זליגסון סיפר כך בהתוועדות ב770).