שיחה:פיס: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
==חשיבות==
אולי שהערך יהיה כולל יותר, ולהוסיף על הפיס להביא לרבי סידור ותהלים לשחרית?--''[[חב"דפדיה:מיזמים/דבר מלכות|חב"דפדים חדורים]]'' • '''[[משתמש:יוסי מ.|יוסי]]''' • '''[[שיחת משתמש:יוסי מ.|מ.]]''' •  11:04, א' בטבת, ה'תשפ"א  
אולי שהערך יהיה כולל יותר, ולהוסיף על הפיס להביא לרבי סידור ותהלים לשחרית?--''[[חב"דפדיה:מיזמים/דבר מלכות|חב"דפדים חדורים]]'' • '''[[משתמש:יוסי מ.|יוסי]]''' • '''[[שיחת משתמש:יוסי מ.|מ.]]''' •  11:04, א' בטבת, ה'תשפ"א  
:שיהיה נדבר --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|אדום|'''שיחה'''}}]] 12:00, 16 בדצמבר 2020 (UTC)
:שיהיה נדבר --{{גופן|4|רשי|[[משתמש:שמואל חיים|'''שמואל חיים''']]}} ♦ [[שיחת משתמש:שמואל חיים|{{צבע גופן|אדום|'''שיחה'''}}]] 12:00, 16 בדצמבר 2020 (UTC)
::אפשר לעשות ערך יותר כולל אבל זה כבר יהיה ערך אחר. אפשר באמת לכתוב ערך גורל/הגרלה ולהכניס הרבה שיחות ● </font>&nbsp;[[User:חלוקת קונטרסים|<span style=><font face="Guttman yad-brush" size="2.5">חלוקת קונטרסים</font>]] • [[שיחת משתמש:חלוקת קונטרסים|שיחה]] • [[יחי|יחי המלך המשיח]] • 20:43 • ח' בטבת ה'תשפ"א
==הועבר מהערך==
[[קובץ:פיס.jpg|שמאל|ממוזער|250px|פיס במקדש]]
[[קובץ:פיס 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|תיאור הכהנים לאחר הפיס, כל אחד אוחז את החלק שעלה בגורלו בפיס]]
'''פיס המזבח''', הוא גורל שהיה נערך בין ה[[כהן|כהנים]] ב[[בית המקדש]] על מנת לקבוע מי יזכה לעשות את העבודות באותו יום.
=== אופן הפיס ===
אופן הפיס הוא: הממונה עליו, אומר לכוהנים: הוציאו אצבעותיכם, כל אחד יראה אצבעו. התורמים מסתדרים ועומדין בשורה עגולה. בא הממונה, ונוטל מצנפת מעל ראש של אחד מהן, וממנו מתחיל לימנות, ומוציא כל אחד ואחד אצבעו למנין, והממונה אומר - כל שהמנין כלה בו הוא זוכה, ומוציא מפיו מנין, - מאה או ששים; הרבה יותר משהיו שם הכהנים.
לאחר מכן מתחיל הממונה למנות מזה שנטל מראשו את המצנפת, וסובב והולך, ומונה וחוזר חלילה, עד סוף המנין, ומי שהמנין כלה בו הוא הזוכה, וכן לכל הפייסות.
אין מוציאין אגודל במקדש. בגמרא פרשו את הסיבה לכך, מפני הרמאים, כשיקרב המנין לכלות ויראו אצל מי יכלה, יוציא זה העומד לפניו שתי אצבעות, כדי שימנה אותו בשני בני אדם, וימהר המנין לכלות בו, והממונה לא יבין, לפי שאדם יכול להרחיק אגודל מן האצבע הרבה, ונראין כאצבעות ב' בני אדם.
הסיבה שלא מנו את הכהנים עצמם הוא מפני שאסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=6&daf=22b&format=text יומא כב ב.]}}
=== זמני הפיס ===
בראשונה היה המנהג, שכל מי שרוצה לתרום את המזבח תורם, ובזמן שהן מרובין הרוצים לתרום, רצין התורמים ועולין ב[[כבש]], וכל הקודם את חבירו בארבע אמות זכה, ואם היו שניהן שוין, היו בוחרין את התורם על ידי פיס, מעשה שהיו שניהם שוין ורצין ועולין בכבש ודחף אחד מהן את חבירו, ונפל ונשברה רגלו, ומכיון שראו [[בית דין]] שבאין לידי סכנה, התקינו שלא יהו תורמין את המזבח אלא בפייס.
מלבד פיס זה היו מאז ומתמיד ארבעה פייסות ביום, על עבודות שונות בבית המקדש. לתרומת המזבח לא תיקנו מתחילה פיס, מכיון שחשבו שהעם לא מחשיב עבודה זו משום שהיא עבודת לילה, אך מכיוון שראו שמתקהל קהל רב ובאים לידי סכנה, כמעשה זה, לכן תיקנו גם לתרומת המזבח פיס.
===קישורים חיצוניים===
*'''[www.temple.org.il/single-post/2017/04/20/%D7%A4%D7%99%D7%A1 פייס]''', באתר מכון המקדש
{{הר הבית}}
{{הערות שוליים פסקה}}
[[:קטגוריה:בית המקדש]]

גרסה מ־22:43, 23 בדצמבר 2020

חשיבות

אולי שהערך יהיה כולל יותר, ולהוסיף על הפיס להביא לרבי סידור ותהלים לשחרית?--חב"דפדים חדוריםיוסימ. • 11:04, א' בטבת, ה'תשפ"א

שיהיה נדבר --שמואל חייםשיחה 12:00, 16 בדצמבר 2020 (UTC)
אפשר לעשות ערך יותר כולל אבל זה כבר יהיה ערך אחר. אפשר באמת לכתוב ערך גורל/הגרלה ולהכניס הרבה שיחות ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 20:43 • ח' בטבת ה'תשפ"א

הועבר מהערך

פיס במקדש
תיאור הכהנים לאחר הפיס, כל אחד אוחז את החלק שעלה בגורלו בפיס

פיס המזבח, הוא גורל שהיה נערך בין הכהנים בבית המקדש על מנת לקבוע מי יזכה לעשות את העבודות באותו יום.

אופן הפיס

אופן הפיס הוא: הממונה עליו, אומר לכוהנים: הוציאו אצבעותיכם, כל אחד יראה אצבעו. התורמים מסתדרים ועומדין בשורה עגולה. בא הממונה, ונוטל מצנפת מעל ראש של אחד מהן, וממנו מתחיל לימנות, ומוציא כל אחד ואחד אצבעו למנין, והממונה אומר - כל שהמנין כלה בו הוא זוכה, ומוציא מפיו מנין, - מאה או ששים; הרבה יותר משהיו שם הכהנים.

לאחר מכן מתחיל הממונה למנות מזה שנטל מראשו את המצנפת, וסובב והולך, ומונה וחוזר חלילה, עד סוף המנין, ומי שהמנין כלה בו הוא הזוכה, וכן לכל הפייסות.

אין מוציאין אגודל במקדש. בגמרא פרשו את הסיבה לכך, מפני הרמאים, כשיקרב המנין לכלות ויראו אצל מי יכלה, יוציא זה העומד לפניו שתי אצבעות, כדי שימנה אותו בשני בני אדם, וימהר המנין לכלות בו, והממונה לא יבין, לפי שאדם יכול להרחיק אגודל מן האצבע הרבה, ונראין כאצבעות ב' בני אדם.

הסיבה שלא מנו את הכהנים עצמם הוא מפני שאסור למנות את ישראל אפילו לדבר מצוה[1]

זמני הפיס

בראשונה היה המנהג, שכל מי שרוצה לתרום את המזבח תורם, ובזמן שהן מרובין הרוצים לתרום, רצין התורמים ועולין בכבש, וכל הקודם את חבירו בארבע אמות זכה, ואם היו שניהן שוין, היו בוחרין את התורם על ידי פיס, מעשה שהיו שניהם שוין ורצין ועולין בכבש ודחף אחד מהן את חבירו, ונפל ונשברה רגלו, ומכיון שראו בית דין שבאין לידי סכנה, התקינו שלא יהו תורמין את המזבח אלא בפייס.

מלבד פיס זה היו מאז ומתמיד ארבעה פייסות ביום, על עבודות שונות בבית המקדש. לתרומת המזבח לא תיקנו מתחילה פיס, מכיון שחשבו שהעם לא מחשיב עבודה זו משום שהיא עבודת לילה, אך מכיוון שראו שמתקהל קהל רב ובאים לידי סכנה, כמעשה זה, לכן תיקנו גם לתרומת המזבח פיס.

קישורים חיצוניים

  • [www.temple.org.il/single-post/2017/04/20/%D7%A4%D7%99%D7%A1 פייס], באתר מכון המקדש


תבנית:הערות שוליים פסקה קטגוריה:בית המקדש