ראשי פספסין: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(←מהותו) |
||
שורה 10: | שורה 10: | ||
גם בעליה על גג ההיכל היה סימון להבדיל בין השטח שמעל הקודש לשטח שמעל קודש הקדשים בנוסף לפרוכת שהבדילה ביניהם הוסיפו גם סימון של ראשי הפספסין להבדיל.{{הערה|מדות פרק ה משנה ה.}} יש שפירשו הטעם לכך (שבקודש הקודשים עצמה הסתפקו בפרוכת בלבד (אמה טרקסין) ואילו למעלה הוסיפו סימן להיכר הוא היות והעליה קדושה יותר מקודש הקודשים עצמה שבה היו נכנסים פעם בשבע שנים ואילו לקודש הקודשים פעם בשנה ביום הכיפורים.{{הערה|תוספות יום טוב שם.}} | גם בעליה על גג ההיכל היה סימון להבדיל בין השטח שמעל הקודש לשטח שמעל קודש הקדשים בנוסף לפרוכת שהבדילה ביניהם הוסיפו גם סימון של ראשי הפספסין להבדיל.{{הערה|מדות פרק ה משנה ה.}} יש שפירשו הטעם לכך (שבקודש הקודשים עצמה הסתפקו בפרוכת בלבד (אמה טרקסין) ואילו למעלה הוסיפו סימן להיכר הוא היות והעליה קדושה יותר מקודש הקודשים עצמה שבה היו נכנסים פעם בשבע שנים ואילו לקודש הקודשים פעם בשנה ביום הכיפורים.{{הערה|תוספות יום טוב שם.}} | ||
== | ==מהותם== | ||
יש מפרשים | במהותם וצורתם של הראשי פספסין נחלקו הפרשנים. יש מפרשים שהם היו קורות של עץ והיו היוצאים ובולטים מהכותל.{{הערה|רבינו עובדיה ברטנורא מסכת מדות פרק א משנה ו. וכן בפרק ב משנה ו.}} ויש שפירשו שאמנם היו עצים אלא שנקראו פספסין הוא על שם 'פס היד' משום שהיו עצים קטנים בגודל פס היד.{{הערה|תוספות יו"ט מדות פרק ב משנה ו.}} | ||
יש המפרשים שהם קנים.{{הערה|פירוש על מסכת תמיד דף כה עמוד ב דיבור המתחיל כיפה.}} הרמב"ם בפירושו על המשניות{{הערה|פרק א משנה ו.}} מבאר: "פשפש הוא דבר קטן מפסיק המנוקב נקבים קטנים" | וכן משמעות פירושו של רבינו שמשון {{הערה|פירוש הר"ש מדות פרק ב משנה ו.}} שהיו 'גזירים של עץ'. | ||
לעומתם יש המפרשים שהם היו קנים.{{הערה|פירוש על מסכת תמיד דף כה עמוד ב דיבור המתחיל כיפה.}} הרמב"ם בפירושו על המשניות{{הערה|פרק א משנה ו.}} מבאר: "פשפש הוא דבר קטן, מפסיק, המנוקב נקבים קטנים" ובתיאור מהות החומר שלו מבאר שפעמים עושים אותם מקנים, פעמים מעצים ופעמים מבד. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{הר הבית}} | {{הר הבית}} | ||
[[קטגוריה:הר הבית]] [[קטגוריה:בית המקדש]] | [[קטגוריה:הר הבית]] [[קטגוריה:בית המקדש]] |
גרסה מ־21:54, 27 בינואר 2016
ראשי פספסין הוא סימון שהשתמשו בו בבית המקדש בכמה מקומות להבדיל בין שטחים להיכר וסימון.
מיקומו
במקומות שונים בבית המקדש היה צורך להבדיל ולחלק בין השטחים ולסמן את המעבר בין שטח אחד למשנהו לצורך כך קבעו בשטחים אלו סימן היכר הנקרא "ראשי פספסין".
היכר זה היה בעזרה להבדיל בין עזרת ישראל לעזרת כהנים בכדי שיהיה היכר ליהודים ישראלים שנאסר עליהם לעבור ולהיכנס לעזרת כהנים שלא לצורך.[1]
כמו כן היה היכר זה בבית המוקד להבדיל בין הצד הקדוש בקדושת העזרה לבין הצד החול הצד של הר הבית. היות ובית המוקד היה מקום שינת הכהנים הוצרך לסמן את השטח המותר בשינה למקום הקדוש שלא ינהגו בו מנהג חול.[2] וכן שיאכלו הקדשים רק בקודש ולא יוציאו חוץ לעזרה.[3]
גם בעליה על גג ההיכל היה סימון להבדיל בין השטח שמעל הקודש לשטח שמעל קודש הקדשים בנוסף לפרוכת שהבדילה ביניהם הוסיפו גם סימון של ראשי הפספסין להבדיל.[4] יש שפירשו הטעם לכך (שבקודש הקודשים עצמה הסתפקו בפרוכת בלבד (אמה טרקסין) ואילו למעלה הוסיפו סימן להיכר הוא היות והעליה קדושה יותר מקודש הקודשים עצמה שבה היו נכנסים פעם בשבע שנים ואילו לקודש הקודשים פעם בשנה ביום הכיפורים.[5]
מהותם
במהותם וצורתם של הראשי פספסין נחלקו הפרשנים. יש מפרשים שהם היו קורות של עץ והיו היוצאים ובולטים מהכותל.[6] ויש שפירשו שאמנם היו עצים אלא שנקראו פספסין הוא על שם 'פס היד' משום שהיו עצים קטנים בגודל פס היד.[7] וכן משמעות פירושו של רבינו שמשון [8] שהיו 'גזירים של עץ'. לעומתם יש המפרשים שהם היו קנים.[9] הרמב"ם בפירושו על המשניות[10] מבאר: "פשפש הוא דבר קטן, מפסיק, המנוקב נקבים קטנים" ובתיאור מהות החומר שלו מבאר שפעמים עושים אותם מקנים, פעמים מעצים ופעמים מבד.
הערות שוליים
- ↑ מדות פרק ב משנה ו. ראה פירוש ר"ש שם. רמב"ם הלכות בית הבחירה פרק א הלכה ז
- ↑ מדות פרק א משנה ו, ראה פירוש המשניות לרמב"ם שם רמב"ם הלכות בית הבחירה ה, י.
- ↑ פירוש הרע"ב מדות שם.
- ↑ מדות פרק ה משנה ה.
- ↑ תוספות יום טוב שם.
- ↑ רבינו עובדיה ברטנורא מסכת מדות פרק א משנה ו. וכן בפרק ב משנה ו.
- ↑ תוספות יו"ט מדות פרק ב משנה ו.
- ↑ פירוש הר"ש מדות פרק ב משנה ו.
- ↑ פירוש על מסכת תמיד דף כה עמוד ב דיבור המתחיל כיפה.
- ↑ פרק א משנה ו.
בית המקדש | ||
---|---|---|
בתי המקדש | המשכן · בית המקדש הראשון · בית המקדש השני · בית המקדש השלישי | |
הר הבית | מנורות · מחנה שכינה · שמן המשחה שילוח מן המחנה · מעלות הר הבית · הבירה · המשכן · עליה להר הבית | |
העזרה | רצפת העזרה · שערי העזרה · עזרת נשים · עזרת ישראל · עזרת כהנים · אחורי בית הכפורת · מזבח העולה · מזבח הנחושת · כבש המזבח · יסוד המזבח · הכיור · כן הכיור · מוכני · שירה · ים הנחושת | |
הלשכות | לשכת העצים · לשכת השמנים · לשכת המצורעים · לשכת הנזירים · לשכת כלי השיר · לשכת עושי חביתין · לשכת פנחס המלביש · לשכת הגזית · בית המוקד · בית החליפות | |
קודש | מנורה · שולחן הפנים · מזבח הקטורת · קני המנורה · קטורת · פיס · טרקסין · לחם הפנים · עשיית הכלים | |
קודש הקודשים | ארון · לוחות הברית · כפורת · כרובים · אבן השתיה | |
קורבנות | קורבנות · קרבן חטאת · קרבן עולה · קרבן תמיד · קרבן תודה · קרבנות הנשיאים · קרבן פסח · שתי מתנות שהן ארבע · קרבן מנחה · קרבן העומר | |
עובדי המקדש | כהן גדול · כהנים · שבט לוי · שמירת המקדש · איש הר הבית | |
בגדי כהונה | מצנפת ומגבעת · מכנסיים · אבנט · ציץ · חושן המשפט · אורים ותומים · אפוד · מעיל |