משתמש:חסיד של הרבי/כסא הכבוד: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==תולדות המושג==
==תולדות המושג==
כסא הכבוד זהו המקום בו [[הקדוש ברוך הוא]] מקבל את ה[[תשובה]] של [[עם ישראל]], על-כך נאמר{{הערה|יומא, ס"ו, ד}} {{ציטוטון|גדולה תשובה שמגיעה עד כסא הכבוד}}.
כסא הכבוד זהו המקום בו [[הקדוש ברוך הוא]] מקבל את ה[[תשובה]] של [[עם ישראל]], על-כך נאמר {{ציטוטון|גדולה תשובה שמגיעה עד כסא הכבוד}}{{הערה|יומא, ס"ו, ד}}{{הערה|ראה בהרחבה בלקוטי תורה דרושים לראש השנה ס, ד}}.
{{להשלים}}
{{להשלים}}


==בחסידות==
==בחסידות==
מקום כסא הכבוד הוא ב[[עולם הבריאה]], ואילו [[הקדוש ברוך הוא]] הוא ב[[אין ערוך]] כלפי כסא הכבוד{{הערה|שם=שכ|ראה תורת מנחם, חלק כ"ז עמודים 57 - 59}}. עוד מבואר בחסידות{{הערה|[[תורה אור]], [[פרשת יתרו]] ס"ח, ג}} שעניין כסא הכבוד הוא [[יחודא תתאה]] ו[[שם אלוקים]], וכן שבחינות אלה הם מקורם של [[הנפש הבהמית]].
מקום כסא הכבוד הוא ב[[עולם הבריאה]]{{הערה|שם=שכ|ראה תורת מנחם, חלק כ"ז עמודים 57 - 59, תורת מנחם חלק י' עמוד 108, ולקוטי תורה [[פרשת האזינו]] ע"ה, א}}, במקום אחר נאמר שמקורו של כסא הכבוד הוא ב[[מלכות דאצילות]]{{הערה|ראה לקוטי תורה [[פרשת תצא]] מ, א}}, ובמקום אחר נאמר שכסא הכבוד מקורו ב[[פרסה]] שבין [[עולם האצילות]] ל[[עולם הבריאה]]{{הערה|לקוטי תורה על שיר השירים, נ"א א}}.
 
עוד מבואר בחסידות{{הערה|[[תורה אור]], [[פרשת יתרו]] ס"ח, ג}} שעניין כסא הכבוד הוא [[יחודא תתאה]] ו[[שם אלוקים]], וכן שבחינות אלה הם מקורם של [[הנפש הבהמית]], וכן בחינת [[בית המקדש]] בעולמות העליונים הוא בכסא הכבוד{{הערה|[[לקוטי תורה]] [[פרשת שלח]], מ"ב א}}.


עוד מבואר{{הערה|שם=שכ}} על הפסוק {{ציטוטון|כי אין שכחה לפני כסא כבודך}}{{הערה|ברכות, ל"ב, ב}} שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין ה[[שכחה]], אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה.
עוד מבואר{{הערה|שם=שכ}} על הפסוק {{ציטוטון|כי אין שכחה לפני כסא כבודך}}{{הערה|ברכות, ל"ב, ב}} שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין ה[[שכחה]], אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה.


קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה{{הערה|ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171}}.
קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה{{הערה|ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171}}.
==בחינותיו==
אחד מענייניו של כסא הכבוד הוא [[ביטול]], שכמו שהכיסא בטל כלפי היושב עליו כך אמור יהודי להיות בטל כלפי הקב"ה{{הערה|לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ה א}}, בחינה נוספת של הכסא הוא ה[[תורה]]{{הערה|לקוטי תורה ע"ה א}}.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־20:01, 25 בדצמבר 2021

כסא הכבוד הוא כינוי ל..

תולדות המושג

כסא הכבוד זהו המקום בו הקדוש ברוך הוא מקבל את התשובה של עם ישראל, על-כך נאמר "גדולה תשובה שמגיעה עד כסא הכבוד"[1][2].

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

בחסידות

מקום כסא הכבוד הוא בעולם הבריאה[3], במקום אחר נאמר שמקורו של כסא הכבוד הוא במלכות דאצילות[4], ובמקום אחר נאמר שכסא הכבוד מקורו בפרסה שבין עולם האצילות לעולם הבריאה[5].

עוד מבואר בחסידות[6] שעניין כסא הכבוד הוא יחודא תתאה ושם אלוקים, וכן שבחינות אלה הם מקורם של הנפש הבהמית, וכן בחינת בית המקדש בעולמות העליונים הוא בכסא הכבוד[7].

עוד מבואר[3] על הפסוק "כי אין שכחה לפני כסא כבודך"[8] שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין השכחה, אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה.

קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה[9].

בחינותיו

אחד מענייניו של כסא הכבוד הוא ביטול, שכמו שהכיסא בטל כלפי היושב עליו כך אמור יהודי להיות בטל כלפי הקב"ה[10], בחינה נוספת של הכסא הוא התורה[11].

הערות שוליים

  1. יומא, ס"ו, ד
  2. ראה בהרחבה בלקוטי תורה דרושים לראש השנה ס, ד
  3. 3.0 3.1 ראה תורת מנחם, חלק כ"ז עמודים 57 - 59, תורת מנחם חלק י' עמוד 108, ולקוטי תורה פרשת האזינו ע"ה, א
  4. ראה לקוטי תורה פרשת תצא מ, א
  5. לקוטי תורה על שיר השירים, נ"א א
  6. תורה אור, פרשת יתרו ס"ח, ג
  7. לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ב א
  8. ברכות, ל"ב, ב
  9. ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171
  10. לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ה א
  11. לקוטי תורה ע"ה א