1,551
עריכות
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''פרק א'''' | '''פרק א' - ההבדל בין תשובה לכפרה''' | ||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
באגרת התשובה שלושה חלקים: שלושת הפרקים הראשונים מבארים את פרטי המצווה על פי נגלה, חמשת הפרקים ד'-ח' מבארים אותה על פי חסידות, וארבעת הפרקים האחרונים מחברים ומשלבים את שניהם{{הערה|שיחת פרשת וישלח תשכ"ט.}}. הפרק הראשון מבאר את ההבדל בין תשובה לכפרה. | |||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
{{פרק תניא|פרק=א|טקסט הפרק={{ספר התניא/אגרת התשובה - פרק א'}}}} | {{פרק תניא|פרק=א|טקסט הפרק={{ספר התניא/אגרת התשובה - פרק א'}}}} | ||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
להבנת ההבדל בין תשובה לכפרה מקדים [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|על פי הברייתא המובאת בסוף מסכת יומא.}} שלעבירה על 'עשה' מספיקה תשובה '''בלבד''', ואילו העובר על 'לא תעשה' זקוק מלבד התשובה '''גם לכפרה'''. והטעם, כי:{{ש}} | |||
:בעבירה על "עשה" מתבטלת המשכת האלוקות. לתקן את העבר אי אפשר (אין שייך כאן כפרה) ומה שמתאפשר הוא רק לסלוח (לחוזר בתשובה). | |||
:בעבירה על "לא תעשה" אמנם המרידה גדולה יותר (קשה יותר לחזור בתשובה), אבל מצד שני הפגם ניתן לתיקון (שייכת כפרה).{{ש}}{{ש}} | |||
ועל פי זה מובן ההבדל בין תשובה לכפרה: | |||
:תשובה - '''עזיבת החטא'''. | |||
:כפרה - ניקוי הנפש '''לאחר''' מחילת העוון. צומות ותעניות מזרזים גמר הכפרה, מועילים לביטול גזירות, ומצילים מיסורים. | |||
[[קובץ:תניא צ2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 1]] | [[קובץ:תניא צ2 (Small).jpg|ימין|ממוזער|250px|עמוד 1]] | ||
שורה 17: | שורה 23: | ||
==מושגים יסודיים בפרק== | ==מושגים יסודיים בפרק== | ||
*[[תשובה]] | *[[תשובה]] | ||
*[[כפרה]] | |||
{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק י"ב]]|רשימה=פרקי [[אגרת התשובה]]|הבא=[[אגרת התשובה - פרק ב'|פרק ב']]}} | {{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק י"ב]]|רשימה=פרקי [[אגרת התשובה]]|הבא=[[אגרת התשובה - פרק ב'|פרק ב']]}} | ||
{{הערות שוליים} | |||
[[קטגוריה:אגרת התשובה - תניא]] | [[קטגוריה:אגרת התשובה - תניא]] |
עריכות