מלאכת בורר: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (שלום העביר את הדף בורר ל־מלאכת בורר) |
מ (החלפת טקסט – "אדה"ז" ב־"אדמו"ר הזקן") |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
אבל הבורר אוכל מתוך הפסולת כדי לאכול לאלתר אינו חייב אלא אם כן בורר בנפה או כברה שזהו דרך ברירתו, אבל אם בירר בקנון או תמחוי פטור מן התורה, אבל אסורי מדברי סופרים גזרה משום נפה וכברה, ואם בורר האוכל בידו כדי לאכול לאלתר מותר, מפני שנטילת האוכל מתוך הפסולת כדי לאכלו מיד אין זה מעין מלאכה כלל שדרך אכילה כך הוא, שהרי אי אפשר לאכול הכל האוכל עם הפסולת ולא אסרתו תורה אלא לעשותו בכלי המיוחד לכך, דהיינו נפה וכברה, אבל נטילת הפסולת אין זו דרך אכילה אלא דרך תיקון האוכל שיהא ראוי לאכילה, הרי זו מלאכה גמורה, ולפיכך אפילו אם האוכל מרובה על הפסולת ויש טורח יותר בברירת האוכל, אעפ"כ לא יברור הפסולת אפילו כדי לאכול לאלתר: | אבל הבורר אוכל מתוך הפסולת כדי לאכול לאלתר אינו חייב אלא אם כן בורר בנפה או כברה שזהו דרך ברירתו, אבל אם בירר בקנון או תמחוי פטור מן התורה, אבל אסורי מדברי סופרים גזרה משום נפה וכברה, ואם בורר האוכל בידו כדי לאכול לאלתר מותר, מפני שנטילת האוכל מתוך הפסולת כדי לאכלו מיד אין זה מעין מלאכה כלל שדרך אכילה כך הוא, שהרי אי אפשר לאכול הכל האוכל עם הפסולת ולא אסרתו תורה אלא לעשותו בכלי המיוחד לכך, דהיינו נפה וכברה, אבל נטילת הפסולת אין זו דרך אכילה אלא דרך תיקון האוכל שיהא ראוי לאכילה, הרי זו מלאכה גמורה, ולפיכך אפילו אם האוכל מרובה על הפסולת ויש טורח יותר בברירת האוכל, אעפ"כ לא יברור הפסולת אפילו כדי לאכול לאלתר: | ||
וכן הבורר אוכל מתוך הפסולת שלא לאכול לאלתר, אלא להניחו לאכלו לאחר זמן אפילו בו ביום נעשה כבורר לאוצר וחייב, לפי שלא שייך כאן לומר דרך אכילה כך הוא כיון שאינו אוכל לאלתר{{הערה|שולחן ערוך | וכן הבורר אוכל מתוך הפסולת שלא לאכול לאלתר, אלא להניחו לאכלו לאחר זמן אפילו בו ביום נעשה כבורר לאוצר וחייב, לפי שלא שייך כאן לומר דרך אכילה כך הוא כיון שאינו אוכל לאלתר{{הערה|שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סימן שיט סעיף א' - ב}}. | ||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
הברירה בימות החול היא הפרדת הרע מהטוב, הנעשה על ידי ה[[כבד]] המברר את הפסולת ושולח את הדם ללב ולמוח. החלק הרע שבמאכל רומז על הרע שנשתלשל על ידי [[שבירת הכלים]] ושאנו מבררים מדי יום באכילותינו לשם שמים ועל ידי ברכה. | הברירה בימות החול היא הפרדת הרע מהטוב, הנעשה על ידי ה[[כבד]] המברר את הפסולת ושולח את הדם ללב ולמוח. החלק הרע שבמאכל רומז על הרע שנשתלשל על ידי [[שבירת הכלים]] ושאנו מבררים מדי יום באכילותינו לשם שמים ועל ידי ברכה. | ||
לעומת זאת בשבת אסור לברר, שכן גם ברוחניות אין בשבת [[עבודת הבירורים]], אלא שורש [[מאכלי שבת]] היא מ[[עולם התוהו]] כפי שהוא לפני השבירה, ולכן שורש מאכלי שבת גבוה יותר מהאדם שהוא מ[[עולם התיקון]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/toraor/5/15c&search=%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%A8 | לעומת זאת בשבת אסור לברר, שכן גם ברוחניות אין בשבת [[עבודת הבירורים]], אלא שורש [[מאכלי שבת]] היא מ[[עולם התוהו]] כפי שהוא לפני השבירה, ולכן שורש מאכלי שבת גבוה יותר מהאדם שהוא מ[[עולם התיקון]]{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/toraor/5/15c&search=%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%A8 אדמו"ר הזקן]}}. | ||
{{הערות שוליים|}} | {{הערות שוליים|}} | ||
{{לט מלאכות|}} | {{לט מלאכות|}} | ||
{{קטגוריה:מלאכות שבת]] | {{קטגוריה:מלאכות שבת]] |
גרסה מ־05:57, 21 בספטמבר 2016
מלאכת בורר היא אחת מל"ט מלאכות שבת, שכן במשכן היו בוררים הפסולת מתוך הסממנים, לפיכך כל הבורר פסולת מתוך האוכל אפילו בידו אחת ואפילו כדי לאכול לאלתר חייב.
גדר המלאכה וכלליה
אבל הבורר אוכל מתוך הפסולת כדי לאכול לאלתר אינו חייב אלא אם כן בורר בנפה או כברה שזהו דרך ברירתו, אבל אם בירר בקנון או תמחוי פטור מן התורה, אבל אסורי מדברי סופרים גזרה משום נפה וכברה, ואם בורר האוכל בידו כדי לאכול לאלתר מותר, מפני שנטילת האוכל מתוך הפסולת כדי לאכלו מיד אין זה מעין מלאכה כלל שדרך אכילה כך הוא, שהרי אי אפשר לאכול הכל האוכל עם הפסולת ולא אסרתו תורה אלא לעשותו בכלי המיוחד לכך, דהיינו נפה וכברה, אבל נטילת הפסולת אין זו דרך אכילה אלא דרך תיקון האוכל שיהא ראוי לאכילה, הרי זו מלאכה גמורה, ולפיכך אפילו אם האוכל מרובה על הפסולת ויש טורח יותר בברירת האוכל, אעפ"כ לא יברור הפסולת אפילו כדי לאכול לאלתר:
וכן הבורר אוכל מתוך הפסולת שלא לאכול לאלתר, אלא להניחו לאכלו לאחר זמן אפילו בו ביום נעשה כבורר לאוצר וחייב, לפי שלא שייך כאן לומר דרך אכילה כך הוא כיון שאינו אוכל לאלתר[1].
בחסידות
הברירה בימות החול היא הפרדת הרע מהטוב, הנעשה על ידי הכבד המברר את הפסולת ושולח את הדם ללב ולמוח. החלק הרע שבמאכל רומז על הרע שנשתלשל על ידי שבירת הכלים ושאנו מבררים מדי יום באכילותינו לשם שמים ועל ידי ברכה.
לעומת זאת בשבת אסור לברר, שכן גם ברוחניות אין בשבת עבודת הבירורים, אלא שורש מאכלי שבת היא מעולם התוהו כפי שהוא לפני השבירה, ולכן שורש מאכלי שבת גבוה יותר מהאדם שהוא מעולם התיקון[2].
שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים
פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית ==הערות שוליים==
- ↑ שולחן ערוך אדמו"ר הזקן סימן שיט סעיף א' - ב
- ↑ אדמו"ר הזקן
{{קטגוריה:מלאכות שבת]]