יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "הרבי שליט"א " ב־"הרבי") |
|||
שורה 22: | שורה 22: | ||
"אני מוסר את הענין אליכם, עשו כל אשר ביכלתכם להביא בפועל את משיח צדקנו". | "אני מוסר את הענין אליכם, עשו כל אשר ביכלתכם להביא בפועל את משיח צדקנו". | ||
חלק גדול מהחסידים בעולם כולו הבינו מכך, שהגיע הזמן לקבל את מלכותו של | חלק גדול מהחסידים בעולם כולו הבינו מכך, שהגיע הזמן לקבל את מלכותו של הרביכמלך המשיח באופן גלוי, דבר אשר נשלל בחריפות ע"י הרבי בשנים קודמות באומרו שאין הזמן גרמא לכך. | ||
הדבר קיבל משנה תוקף באסיפה הדחופה שתקיימה במוצאי שבת אור לל' ניסן בבית הכנסת [[בית מנחם]] בכפר חב"ד אשר בו הכריז הרב [[דוד חנזין]] בשם כל רבני חב"ד שהיו באספיה שהרבי הוא מלך המשיח, ובהמשך לכך חתם הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] על פס"ד בכתב ולאט לאט הצטרפו עוד ועוד רבנים]. | הדבר קיבל משנה תוקף באסיפה הדחופה שתקיימה במוצאי שבת אור לל' ניסן בבית הכנסת [[בית מנחם]] בכפר חב"ד אשר בו הכריז הרב [[דוד חנזין]] בשם כל רבני חב"ד שהיו באספיה שהרבי הוא מלך המשיח, ובהמשך לכך חתם הרב [[מרדכי שמואל אשכנזי]] על פס"ד בכתב ולאט לאט הצטרפו עוד ועוד רבנים]. | ||
ביום שישי ערב פרשת תזריע-מצורע הוכנס על ידי ר' [[דוד נחשון]] בקבוק משקה למזכירות ע"מ לקבלו | ביום שישי ערב פרשת תזריע-מצורע הוכנס על ידי ר' [[דוד נחשון]] בקבוק משקה למזכירות ע"מ לקבלו מהרביבהתוועדות השבת, בהקשר לכך שחתמו בפסק דין שהרביהוא מלך המשיח (וככל הבקבוקים גם בקבוק זה נכנס ביחד עם פרטי הדברים לרבי שליט"א). | ||
בליל שבת קודש אור לו' אייר [[תנש"א]] עודד הרבי את הניגון "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" בדרך יציאתו מתפילת ערבית, וכרגיל נוצרו מעגלי ריקודים ובהמשך התחילו לשיר "זאָל שוין זיין די גאולה", ואח"כ הסתובב ר' [[דוד נחשון]] ועורר על כך שצריכים לשיר במנגינה הזאת את המילים "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" כפי שנכתב לרבי שליט"א לאחרונה בדו"ח של "מטה משיח", ואכן רקדו בניגון עם המילים האלולמשך זמן ארוך מתוך שמחה רבה ועצומה (כולל "קולע'ס" וכו'). | בליל שבת קודש אור לו' אייר [[תנש"א]] עודד הרבי את הניגון "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" בדרך יציאתו מתפילת ערבית, וכרגיל נוצרו מעגלי ריקודים ובהמשך התחילו לשיר "זאָל שוין זיין די גאולה", ואח"כ הסתובב ר' [[דוד נחשון]] ועורר על כך שצריכים לשיר במנגינה הזאת את המילים "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" כפי שנכתב לרבי שליט"א לאחרונה בדו"ח של "מטה משיח", ואכן רקדו בניגון עם המילים האלולמשך זמן ארוך מתוך שמחה רבה ועצומה (כולל "קולע'ס" וכו'). | ||
שורה 54: | שורה 54: | ||
לאחר [[כ"ז אדר תשנ"ב]] בתקופה בה "חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם" <REF>כפי שנכתב בגמרא שמשיח סובל תחלואי הגלות, וכמו שנאמר 'אכן חלינו הוא נשא ומכבאונו סבלם'.</REF>, התעורר קהל החסידים להוסיף חיים במלך על ידי הכרזת זו במעמדים מיוחדים כמו לפני התקיעות בראש השנה, בסיום תפילת נעילה ביום הכיפורים, ליד ספר התורה בשבת ועוד. | לאחר [[כ"ז אדר תשנ"ב]] בתקופה בה "חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם" <REF>כפי שנכתב בגמרא שמשיח סובל תחלואי הגלות, וכמו שנאמר 'אכן חלינו הוא נשא ומכבאונו סבלם'.</REF>, התעורר קהל החסידים להוסיף חיים במלך על ידי הכרזת זו במעמדים מיוחדים כמו לפני התקיעות בראש השנה, בסיום תפילת נעילה ביום הכיפורים, ליד ספר התורה בשבת ועוד. | ||
בי"א בניסן ה'תשנ"ב קבוצה מרבני אנ"ש חתמו על פס"ד מיוחד בו נפסק שהרבי הוא הוא המלך המשיח, ונכנסו לתוך חדרו הק' של הרבי להגיש לו את פסק הדין, באותו זמן נערך מחוץ ל770 מעמד מיוחד בו הכריזו "חיילי צבאות ה'" את 12 הפסוקים ובסיומם הכריזו - באופן שונה מהרגיל עד אותה תקופה - את הכרזת העם "יחי אדונינו". | בי"א בניסן ה'תשנ"ב קבוצה מרבני אנ"ש חתמו על פס"ד מיוחד בו נפסק שהרבי הוא הוא המלך המשיח, ונכנסו לתוך חדרו הק' של הרבי להגיש לו את פסק הדין, באותו זמן נערך מחוץ ל770 מעמד מיוחד בו הכריזו "חיילי צבאות ה'" את 12 הפסוקים ובסיומם הכריזו - באופן שונה מהרגיל עד אותה תקופה - את הכרזת העם "יחי אדונינו". | ||
כמו כן אחרי התקיעות ביום הראשון של ר"ה שרו רק את המנגינה בלי המילים (מכיוון שהיה זה לאחר התקיעות, והמנהג הוא לא לדבר לאחר התקיעות). וביום השני התחילו גם בלי המילים (כנ"ל) אבל כשראו | כמו כן אחרי התקיעות ביום הראשון של ר"ה שרו רק את המנגינה בלי המילים (מכיוון שהיה זה לאחר התקיעות, והמנהג הוא לא לדבר לאחר התקיעות). וביום השני התחילו גם בלי המילים (כנ"ל) אבל כשראו שהרבימעודד חזק התחילו לשיר עם המילים(!!) | ||
במהלך חודש תשרי תשנ"ג שרו את הכרזת הקודש בפני הרבי מספר פעמים והרבי עודדה קלות. | במהלך חודש תשרי תשנ"ג שרו את הכרזת הקודש בפני הרבי מספר פעמים והרבי עודדה קלות. |
גרסה מ־13:58, 11 במרץ 2014
ערך זה זקוק לעריכה: הסיבה לכך היא: מידע לא מעובד. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד, ניגון אותו שרו החסידים במשך שנת תשנ"ג-ד ברציפות.
ניגון זה מבטא את קבלת מלכותו של הרבי כמלך המשיח, על ידי העם.
התייחסויות הרבי
ב' ניסן תשמ"ח
ביום ב' בניסן שנת תשמ"ח הסביר הרבי את תוכנה של הכרזת "יחי המלך". כאשר העם מכריזים יחי המלך, הדבר נותן ומוסיף חיות במלך - נשיא הדור - המלך. וכך כותב הרבי:
נוסף על האמור לעיל על דבר ההוספה בעניין החיים לכל אנשי הדור על ידי נשיא הדור - הרי גם אנשי הדור פועלים הוספה בעניין החיים אצל נשיא הדור, כאמור לעיל בעניין ההכרזה "יחי המלך".
ובאותיות פשוטות: לאחרי שישנה השלימות ד"חיים" שנה לנשיאותו דנשיא דורנו - צריך להיות הוספה עיקרית בעניין החיים על ידי פעולת העם שמכריזים "יחי המלך", שתוכנה של הכרזה זו - שכבר הגיע הזמן דהקיצו ורננו שוכני עפר - כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו ועד דהקיצו ורננו דוד מלכא משיחא.
והמעשה הוא העיקר: יש לסיים ולהשלים את מעשינו ועבודתינו - כולל גם הבקשה והדרישה "עד מתי", וההכרזה "יחי המלך" דוד מלכא משיחא - בזריזות הכי גדולה, הקשורה עם שמחה וחיות.
— התוועדויות תשמ"ח חלק ב' עמ' 503-494
חודש אייר תנש"א
ביום כ"ח ניסן תנש"א הודיע הרבי בשיחה לחסידים: "אני מוסר את הענין אליכם, עשו כל אשר ביכלתכם להביא בפועל את משיח צדקנו".
חלק גדול מהחסידים בעולם כולו הבינו מכך, שהגיע הזמן לקבל את מלכותו של הרביכמלך המשיח באופן גלוי, דבר אשר נשלל בחריפות ע"י הרבי בשנים קודמות באומרו שאין הזמן גרמא לכך.
הדבר קיבל משנה תוקף באסיפה הדחופה שתקיימה במוצאי שבת אור לל' ניסן בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"ד אשר בו הכריז הרב דוד חנזין בשם כל רבני חב"ד שהיו באספיה שהרבי הוא מלך המשיח, ובהמשך לכך חתם הרב מרדכי שמואל אשכנזי על פס"ד בכתב ולאט לאט הצטרפו עוד ועוד רבנים].
ביום שישי ערב פרשת תזריע-מצורע הוכנס על ידי ר' דוד נחשון בקבוק משקה למזכירות ע"מ לקבלו מהרביבהתוועדות השבת, בהקשר לכך שחתמו בפסק דין שהרביהוא מלך המשיח (וככל הבקבוקים גם בקבוק זה נכנס ביחד עם פרטי הדברים לרבי שליט"א).
בליל שבת קודש אור לו' אייר תנש"א עודד הרבי את הניגון "שישו ושמחו בשמחת הגאולה" בדרך יציאתו מתפילת ערבית, וכרגיל נוצרו מעגלי ריקודים ובהמשך התחילו לשיר "זאָל שוין זיין די גאולה", ואח"כ הסתובב ר' דוד נחשון ועורר על כך שצריכים לשיר במנגינה הזאת את המילים "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" כפי שנכתב לרבי שליט"א לאחרונה בדו"ח של "מטה משיח", ואכן רקדו בניגון עם המילים האלולמשך זמן ארוך מתוך שמחה רבה ועצומה (כולל "קולע'ס" וכו'). בהמשך הלילה שרו את הניגון הנ"ל גם בכו"כ מהתוועדויות ה"שלום זכר" וכיו"ב שהתקיימו ברחבי השכונה.
למחרת בהתוועדות בסיום שיחה ד' הזכיר הרבי כרגיל שכעת יעלו מלמטה למעלה ויכריזו את פרטי הדברים וכו' (והפעם הרבי הוסיף עוד קטע שלא נאמר בשבתות האחרות:) ש"מצוה לפרסם עושי מצוה" ופרסום זה נעשה הפרסום בכל העולם כולו, ועד לכל סדר ההשתלשלות, וזוכים לשמוע ההכרזה ש"הנה זה (משיח) בא" וההכרזה תהדהד בכל סדר ההשתלשלות.
בסיום החלוקה ניגש ר' דוד נחשון וחבריו ר' אבי טאוב ור' שמריה הראל כדי לקבל את בקבוק המשקה. הרבי מזג להם כחצי כוס משקה (יותר מהרגיל). ואז הכריז ר' דוד נחשון (תוכן) "משקה זה יחולק בכל המטות והוועדים הקשורים עם ביאתו והתגלותו של המשיח, בקשר עם התגלותו והכתרתו של כ"ק אדמו"ר שליט"א למלך המשיח! וזאת בקשר עם זה שכבר פסקו הבתי-דינים שהרבי צריך להתגלות ולכן (והכריז בפעם הראשונה בנוכחות הרבי) יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!", ואחריו שאג כל הקהל בקריאת "יחי!". הרבי הנהן בראשו הק' בשעת מעשה , וכשהכריז היו פני הרבי לימינו וחייך קצת. הנ"ל הכריז עוד שתי פעמים כנ"ל כשכל הקהל שואג אחריו בקריאת "יחי!", ואחרי הפעם השלישית הכריז הקהל "יחי, יחי, יחי יחי יחי!" (כמו שהילדים עושים אחרי הפסוקים) והמשיכו לשיר "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (במנגינת "חיילי אדוננו"), והרבי עודד בידו הק'.
במוצאי שבת כשהרבי נכנס לתפילת מעריב בזאַל הקטן למעלה (כרגיל בכל מוצש"ק), הנה כבר משך כמה דקות לפני שנכנס שרו "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד" (בניגון של "זאָל שוין זיין די גאולה"), ובכניסתו עודד כ"ק אדמו"ר שליט"א בידו הק', ובעומדו ליד הסטנדר עודד בב' ידיו הק' (דבר לא רגיל כלל(בזאל הקטן)!!!). וגם אחרי התפילה עודד בידו הק' את הניגון הנ"ל בצאתו.
ביום שני ט"ו אייר תנש"א אחרי תפילת מנחה, שיחה וחלוקת דולרים יצא הרבי, כשמעודד בדרכו בחוזק רב את הניגון "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד"., ולר' דוד ישראל נחשון הניף את ידו הק' בסיבוב שלם[1].
גם אחרי תפילת מעריב באותו יום, כשיצא הרבי עודד את השיר הנ"ל בחוזק רב.
במהלך חודש תשרי תשנ"ב, בא' מחלוקות הדולרים אחרי א' התפילות, שרו ניגון זה.
תולדות תשנ"ב
בהתוועדות שהתקיימה כשנה לאחר מכן בשבת פרשת תולדות תשנ"ב, התייחס הרבי שוב להכרזה "יחי אדוני המלך דוד לעולם", וביאר כי תוכנה של ההכרזה היא "התגלות מציאותו של מלך המשיח הפועלת את התגלותו לעין כל".
תשנ"ג
לאחר כ"ז אדר תשנ"ב בתקופה בה "חוליינו הוא נשא ומכאובינו סבלם" [2], התעורר קהל החסידים להוסיף חיים במלך על ידי הכרזת זו במעמדים מיוחדים כמו לפני התקיעות בראש השנה, בסיום תפילת נעילה ביום הכיפורים, ליד ספר התורה בשבת ועוד. בי"א בניסן ה'תשנ"ב קבוצה מרבני אנ"ש חתמו על פס"ד מיוחד בו נפסק שהרבי הוא הוא המלך המשיח, ונכנסו לתוך חדרו הק' של הרבי להגיש לו את פסק הדין, באותו זמן נערך מחוץ ל770 מעמד מיוחד בו הכריזו "חיילי צבאות ה'" את 12 הפסוקים ובסיומם הכריזו - באופן שונה מהרגיל עד אותה תקופה - את הכרזת העם "יחי אדונינו". כמו כן אחרי התקיעות ביום הראשון של ר"ה שרו רק את המנגינה בלי המילים (מכיוון שהיה זה לאחר התקיעות, והמנהג הוא לא לדבר לאחר התקיעות). וביום השני התחילו גם בלי המילים (כנ"ל) אבל כשראו שהרבימעודד חזק התחילו לשיר עם המילים(!!)
במהלך חודש תשרי תשנ"ג שרו את הכרזת הקודש בפני הרבי מספר פעמים והרבי עודדה קלות. בשמחת תורה תשנ"ג, בעת ההקפות, שרו בפני הרבי את הכרזת קודש זו, והרבי עודדה בכל עוז ובחוזק רב.
מאז ובמשך כל שנת תשנ"ג ותחילת שנת תשנ"ד הפכה שירה זו בפני הרבי למנהג קבוע אחרי כל תפילה, כשהרבי מעודד את השירה ובאופן של "שימה בפיהם" כשהראה בצורה ברורה שרצונו הקדוש שישירו לפניו דווקא ניגון זה והוא גורם לו נחת רוח מיוחדת. ולעיתים קרובות ניכרה ההתאמצות המיוחדת בעידוד (ואפילו עם היד כמה פעמים!), למרות שנראו ייסורים נוראים.
לקראת י' שבט תשנ"ג, תאריך בו קבל הרבי על עצמו את תפקיד נשיא הדור (בשנת תשי"א), תוכנן כינוס גדול ב - 770, בו ישירו לפני הרבי "יחי אדוננו". עוד תוכנן שהמעמד ישודר באמצעות רשתות הטלויזיה לכל העולם כולו. לקראת מעמד זה התכוננו אנ"ש בכל רחבי תבל בהתרגשות עצומה ואף היו כמה שכינו אותו בשם "ההכתרה", אך היו הרבה מאנ"ש שחששו מאוד מהתוצאות שיצאו מכך שהרבי יעודד את השירה "יחי אדוננו" לעיני כל העולם, אלו פעלו שישאלו את הרבי האם אכן כך הוא רצונו הקדוש והרבי ענה בחיוב ואף המשיכו ואמרו שאולי יצא מזה נזק לחב"ד אך הרבי ביטל זאת, ובהגיע יום זה לאחר תפילת מנחה עם הרבי ששהה בחדרו המיוחד שבזאל הגדול יצא הרבי למרפסת (הסמוכה לחדר) ולעיני כל העולם שצפה בו באמצעות שידור לוויין עולמי קיבל מעם ישראל את המלכות בעידוד שירת ההכרזה: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
אחרי תפילת שחרית ביום ג' תמוז תשנ"ד בזאל הקטן ב770 החזן הכריז יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד ג"פ מיד אחרי התפילה, ומני אז נוהגים כך חסידי חב"ד באופן קבוע אחרי כל תפילה. כמו"כ פסקו רבני חב"ד באה"ק אשר חסידי חב"ד שנהגו להכריז כן לפני ג' תמוז תשנ"ד, מחוייבים הם להמשיך כך (פסק זה ניתן לשבועון "כפר חב"ד" במענה לשאלת העורך האם להמשיך לכתוב את הכרזת הקודש בשער העיתון)
כמו כן כנ"ל, מכריזים הכרזה זו בסיום קריאת התורה, קודם התקיעות (החל מר"ה תשנ"ג - בנוכחות הרבי) ובסיום תפילת נעילה אחרי ה' הוא האלוקים (החל מיוהכ"פ תשנ"ד - בנוכחות הרבי).
וכן, רבים מהחסידים נוהגים להוסיפו ב"שמע קולנו" בתפילת לחש, וקודם "מודה אני" בכל בוקר.
ראו גם
קישורים חיצוניים
שיחות הרבי;
- שיחת ב' ניסן תשמ"ח - בה מבואר תוכן ההכרזה "יחי המלך".
- צילום קטע מהשיחה, כפי שהוגהה על ידי הרבי והודפסה
- שיעור בשיחת ב' ניסן תשמ"ח מפי הרב שלמה מאיעסקי
יחי אדוננו בעידודו של הרבי
- הכרזת "יחי המלך" בפני הרבי - ד' בניסן תשמ"ח -
- הרבי מעודד את שירת ה"יחי" ט"ו אייר תנש"א - השירה הראשונה המתועדת
- כינוס השלוחים תשנ"ג - השלוחים שרים הרבי מעודד
- כינוס השלוחים תשנ"ג - הרבנים והשלוחים מכריזים בהתלהבות 'יחי אדוננו'
שונות
- מ. פריד, "פעולת העם שמכריזים: יחי המלך!" ● סקירה, שבועון בית משיח, ב ניסן התשע"ג (13.03.2013)
- כנס התעוררות ניסן תשנ"ד ר' מענדל פוטרפס מכריז "יחי"
- כנס התעוררות בכיכר מלכי ישראל תשנ"ה הרב יונה מצגר מכריז "יחי"
הערות שוליים
- ↑ ט"ו אייר תשנ"א, הרבי מעודד את שירת ה"יחי" -
- ↑ כפי שנכתב בגמרא שמשיח סובל תחלואי הגלות, וכמו שנאמר 'אכן חלינו הוא נשא ומכבאונו סבלם'.