ר.ז. (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
 
(51 גרסאות ביניים של 26 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
{{פירוש נוסף|נוכחי=שליח ה'|אחר=קבוצת [[חסידי חב"ד]] שהתפצלה בתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]]|ראו=[[מלאכים (קהילה חסידית)]]}}
{{מלאכים}}
{{מלאכים}}
'''מלאכים''' הם כוחות אלוקיים המשמשים את הקב"ה ומקומם הוא ב[[עולמות בי"ע]]. תרגומה של המילה מלאך פירושו שליח{{הערת שוליים|ראה רש"י עה"פ "וישלח יעקב מלאכים" - שליחים.}}, והמלאכים הם המעבירים את השפע האלוקי בעולמות.
'''מלאכים''' הם נבראים רוחניים המשמשים את [[הקב"ה]] ומקומם הוא ב[[עולמות בי"ע]]. תרגומה של המילה מלאך פירושו שליח{{הערה|ראה [[רש"י]] עה"פ "וישלח יעקב מלאכים" - שליחים.}}, משום שתפקידם להעביר את השפע האלוקי בעולמות ומבצעים שליחויות שונות.


בניגוד לכוחות האלוקיים ב[[עולם האצילות]] ובעולמות שמעל עולם האצילות, אשר הנם מאוחדים עם הקב"ה, עד שלא נקראים בשם עולם, הרי שב[[עולמות בי"ע]] ישנו פירוד והתחלקות, ובעולמות אלו ישנם מלאכים. המלאכים נוצרו מן נפילת האורות ב[[שבירת הכלים]], שנפלו בבחינת חלקים נפרדים ושורשם מעולם התוהו.
בניגוד לכוחות האלוקיים ב[[עולם האצילות]] ובעולמות שמעל עולם האצילות, אשר הנם מאוחדים עם הקב"ה, עד שלא נקראים בשם עולם, הרי שב[[עולמות בי"ע]] ישנו פירוד והתחלקות, ובעולמות אלו ישנם מלאכים. המלאכים נוצרו מן נפילת האורות ב[[שבירת הכלים]], שנפלו בבחינת חלקים נפרדים ושורשם מעולם התוהו.


עבודת המלאכים היא בבחינת [[רצוא ושוב]], יחד עם זאת נקראים המלאכים "עומדים"{{הערת שוליים|בתיווך הדברים נאמר כי המלאכים אמנם מתעלים במדריגות (שזהו ענין הרצוא ושוב), אך הם נותרים לעולם באופן עבודה יחיד, כגון [[מיכאל]] ב[[אהבה]] ו[[גבריאל]] ב[[גבורה]], ואינם יכולים להחליף את סוג עבודתם ולכן הם "עומדים" תמיד בדרגתם.}}.
עבודת המלאכים היא בבחינת [[רצוא ושוב]], עם זאת נקראים המלאכים "עומדים"{{הערה|בתיווך הדברים נאמר כי המלאכים אמנם מתעלים במדריגות (שזהו ענין הרצוא ושוב), אך הם נותרים לעולם באופן עבודה יחיד, כגון [[מיכאל]] ב[[אהבה]] ו[[גבריאל]] ב[[גבורה]], ואינם יכולים להחליף את סוג עבודתם ולכן הם "עומדים" תמיד בדרגתם.}}.


==מלאכים ונשמות==
==מלאכים ונשמות==
[[נשמה|נשמות]] ישראל נמשכו מ[[פנימיות]] העולמות, ומלאכים נמשכו מחיצוניות העולמות. שוני זה משפיע גם עניינו של כל אחד ועבודתו. המשכת המלאכים הוא מחיצוניות העולמות, שנמשכו מ[[זיווג נשיקין]], בשונה מנשמות ישראל שנמשכו מבחינת [[זיווג גופני]] שהוא מפנימיות העולמות. ולכן, הנשמות הם בבחינת [[אדם]] שעומדים בבחינת קומה שלימה, לעומת המלאכים שהם בבחינת [[בהמה]]. ולכן נחלקו המלאכים למחנות, פני [[אריה]] ופני [[שור]] וכו'. שענין פני אריה הוא מלאכים הנמשכים מ[[ספירת החסד]], ועבודתם היא באהבה, ופני שור עבודתם היא ביראה. וענין זה הוא רק במלאכים, שאדם הוא בבחינת קומה שלימה, וכלול מעשר ספירות.
[[נשמה|נשמות]] ישראל נמשכו מ[[פנימיות]] העולמות, ומלאכים נמשכו מחיצוניות העולמות. שוני זה [[משפיע]] גם עניינו של כל אחד ועבודתו. המשכת המלאכים הוא מחיצוניות העולמות, שנמשכו מ[[זיווג נשיקין]], בשונה מ[[נשמה|נשמות]] ישראל שנמשכו מבחינת [[זיווג גופני]] שהוא מפנימיות העולמות. ולכן, ה[[נשמה|נשמות]] הם בבחינת [[אדם]] שעומדים בבחינת קומה שלימה (והיינו, עיקרם הוא שכל), לעומת המלאכים שהם בבחינת [[בהמה]] (היינו, שעיקרם הוא מידות, שהם בתוקף ההתפעלות, ולכן נקראים [[אביר|אבירים]]). ולכן נחלקו המלאכים למחנות, פני [[אריה]] ופני [[שור]] וכו'. שענין פני אריה הוא מלאכים הנמשכים מ[[ספירת החסד]], ועבודתם היא באהבה, ופני [[שור]] עבודתם היא ביראה. וענין זה הוא רק במלאכים, שאדם הוא בבחינת קומה שלימה, וכלול מעשר ספירות.
ביום ג בתמוז 19 ביוני מציינים חסידי חב"ד את יום פטירתו של הרבי מליובאוויטש. שלוש עשרה שנה עברו מאז "הסתלק" על פי המינוח החב"די המנהיג הנערץ, ולמרבה הפלא תנועת חב"ד שיש שהספידו אותה אחר פטירת מנהיגם עדיין חיה ותוססת. לא זו בלבד, המתחקה אחר תנועה זו מגלה שדווקא בשנים אלו, שהם פועלים ללא מנהיג, נפח הפעילות החב"די הכפיל ושילש את כוחו. מספר שליחי חב"ד בשנת 2007 הוא מעל 3000 שליחים, גידול של מאות אחוזים ממספר השליחים בשנת 1994.  


מה סוד כוחה של תנועת חב"ד לאחר פטירת המנהיג? ומדוע הם לא ממנים מנהיג חדש? דיצחק קראוס מאוניברסיטת בר אילן, החוקר תנועה זו בעשור השנים האחרון, מגיש לקורא את פרי מחקרו בשפה קלה מרתקת וקולחת. בספר דן קראוס במהפכה של תנועת חבתחת מנהיגותו של הרבי מליובאוויטש בשישים השנים האחרונות. הוא חושף את המוטיב המשיחי של תנועה זו שהוא המניע לפעילות החב"דית רבת ההיקף. החל בחב"דניק העומד בקרן רחוב ומניח תפילין לעוברים ושבים, דרך בתי חב"ד המצויים כמעט בכל מקום על פני הגלובוס וכלה בפן הפחות מוכר, ניסיון לשכנע גויים לקיים את שבע מצוות בני נח.  
==גופות המלאכים==
בשונה מגופות הנבראים הגשמיים, גוף המלאכים הוא [[ארבע יסודות|מיסודות]] האש והרוח בלבד. מקור הדברים הוא ב[[רמב"ן]]{{הערה|שער הגמול.}}, שכתב "שהמלאכים יש להם גוף מיסוד הרוח הפשוט ומיסוד האש הפשוט". ומסבירה [[תורת החסידות]]{{הערה|החל מלקו"ת לאדמוהזקן (צד עמ' ד, ומובא במקומות רבים}} שהכוונה היא '''ל[[רוחניות]]''' יסודות אלו. והעניין בזה, '''כל''' ה[[נבראים]]{{הערה|וכן הנוצרים והנעשים: נבראים - בעולם הבריאה, נוצרים - בעולם היצירה, ונעשים – בעולם העשיה.}} נבראו באופן של גוף ו[[נשמה]], הנשמה שבכל נברא היא המשכלת והמרגשת ואילו גופו הוא [[דומם]]{{הערה|מאמרים תרנ, עמ' רנד.}}. אלא שגופו של כל נברא מתאים לדרגת נשמתו: גוף הנבראים [[גשמיות|הגשמיים]] כלול מכל [[ארבע יסודות|ארבעת היסודות]] (עפר, מים, רוח ואש), ואילו גוף המלאכים הוא מיסודות האש והרוח בלבד{{הערה|שהם הדקים שמבין ארבעת היסודות. שכן האש והרוח דקים יותר ממים ועפר.}} - וגם זאת, לא מהם עצמם אלא מהרוחניות שלהם.


מהי המטרה בפעולות אלה? הבאת המשיח. ולשאלה מה סוד כוחה של תנועה זו? התשובה ברורה: הציפיה למשיח! ולכן כל עוד משיח לא בא ימשכו פעולות אלו יותר ויותר, כי אנחנו מצויים ממש קרוב ממש לביאתו, כפי שנהג הרבי לומר.
==חילוקי דרגות==
 
ה[[רמב"ם]] בהל' יסוה"ת{{הערה|פ"ב ה"ז.}} מונה עשרה דרגות במלאכים ומציין את שמותיהם מלמעלה למטה: "חיות הקדש .. ואופנים ואראלים וחשמלים ושרפים ומלאכים ואלהים ובני אלהים וכרובים ואישים".
המתח המשיחי בחב"ד הגיע למפלס הגבוה ביותר בשנתיים שלפני פטירתו של הרבי, בעת שהיה חולה. מאמיניו ציפו שהוא יקום ממיטת חוליו ויתגלה כמשיח. וכשתקווה זו הכזיבה חסידי חב"ד התעשתו במהירות, והציבו משימה ישנה-חדשה: הבאת המשיח. הרבי היה ראוי להיות משיח, ולהתגלות כמשיח, אולם עדיין לא הושלמה המשימה להכשיר את העולם לקראת בואו. על פי המסורת החב"דית המנהיג השביעי הוא האחרון, כמו השבת שהיא סוף ימי השבוע, וברור שהאחרון בשושלת הוא המשיח. המשימה מוטלת על כל חסיד חב"ד ולכן יש צורך להגביר פעילות להחשת התגלותו של הרבי כמשיח, ולא להתייאש ולהחליף מנהיג.


כל ילד בחב"ד שר את ההמנון We Want Mashiach Now והשאלה היא עד מתי ימשיכו לשיר זאת בהתלהבות אמיתית?
בפרטות יותר מוסברת ב[[תורת החסידות]] מהות ג' מהדרגות המנויות לעיל:
 
==חילוקי דרגות==
המלאכים מתחלקים בכללות לשלושה סוגים:


===שרפים===
===שרפים===
שורה 29: שורה 25:
===חיות הקודש===
===חיות הקודש===
חיות הקודש הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם היצירה]] ועבודתם בבחינת [[אהבה]] ו[[יראה]] [[טבע]]יים שלא באה כתוצאה של ההתבוננות. חיות הקודש, יחד עם האופנים נושאים את הכיסא.
חיות הקודש הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם היצירה]] ועבודתם בבחינת [[אהבה]] ו[[יראה]] [[טבע]]יים שלא באה כתוצאה של ההתבוננות. חיות הקודש, יחד עם האופנים נושאים את הכיסא.
{{ערך מורחב|ערכים=[[כמראה הבזק]], [[רצוא ושוב]]}}


===אופנים===
===אופנים===
אופנים הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם העשיה]] ועבודתם היא בבחינת הודאה (ביטול) מרחוק בלבד, שאין מרגישים הם את מקורם.
אופנים הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם העשייה]] ועבודתם היא בבחינת הודאה (ביטול) מרחוק בלבד, שאין מרגישים הם את מקורם.


אופנים הם בבחינת משפיעים, שמשפיעים את ההשפעות למטה. ולכן אומרים הם "ברוך כבוד ה' ממקומו", שענינו המשכת האלוקות למטה.
אופנים הם בבחינת משפיעים, שמשפיעים את ההשפעות למטה. ולכן אומרים הם "ברוך כבוד ה' ממקומו", שענינו המשכת האלוקות למטה.
שורה 39: שורה 36:


#מחנה מיכאל - מלאכים העובדים בבחינת אהבה ונמשכים הם מבחינת פני אריה שב[[מרכבה]].
#מחנה מיכאל - מלאכים העובדים בבחינת אהבה ונמשכים הם מבחינת פני אריה שב[[מרכבה]].
#מחנה גבריאל - מלאכים העובדים בבחינת היראה ונמשכים הם מבחינת פני שור שבמרכבה.
#מחנה גבריאל - מלאכים העובדים בבחינת היראה ונמשכים הם מבחינת פני [[שור]] שבמרכבה.
#מחנה רפאל.
#מחנה רפאל - מלאכים העובדים בבחינת רחמנות ונמשכים הם מבחינת פני [[נשר]] שבמרכבה.
#מחנה אוריאל.
#מחנה אוריאל.


==מלאכים שונים==
==מלאכים שונים==
===גבריאל המלאך===
===גבריאל המלאך===
גבריאל הוא שמו של המלאך העומד בראש מחנה גבריאל, שהם ה[[מלאכים]] העובדים בבחינת [[יראה]] ו[[פחד]]. מחנה גבריאל נמשך מ[[פני שור]] שבמרכבה, העומד לצד צפון, שהוא צד ה[[גבורה]].
גבריאל הוא שמו של המלאך העומד בראש מחנה גבריאל, המחנה מונה קבוצת [[מלאכים]] העובדים במידות [[יראה]] ו[[פחד]]. מחנה גבריאל נמשך מ[[פני שור]] שבמרכבה, העומד לצד צפון, שהוא צד ה[[גבורה]].
 
מקומו הוא כמו רוב המלאכים הוא ב[[עולם היצירה]].
 
תפקידו של גבריאל הוא להעיר בחצות את ה[[צדיקים]] ב[[גן עדן]] על מנת שיתענגו ויהנו מ[[זיו השכינה]] שב[[גן עדן התחתון]] וב[[גן עדן העליון]],
ממנו [[השתלשלות|משתלשלת]] קריאת התרנגול המעיר את ה[[אדם]] בחצות לילה ב[[עולם הזה]] הגשמי{{הערה|[[הרבי המהר"ש]], [[תורת שמואל]] מאמר ד"ה מי כמוכה תרכ"ט.}}.


===מט"ט===
===מט"ט===
{{ערך מורחב|ערך=[[מט"ט]]}}
'''מט"ט''' הוא הקיצור המקובל למטטרו"ן, שהוא שמו של [[מלאכים|מלאך]] אשר "שמו כשם רבו" ואין הוגים אותו. מקומו של מט"ט בימות השבוע הוא בו' קצוות ד[[יצירה]], ובמעמד זה הוא נקרא בשם "נער". בשבת, בזמן של [[עליית העולמות בשבת|עליית העולמות]], עולה מט"ט מבחינת קטנות לבחינת גדלות ונקרא "עבדו זקן ביתו", ומקומו הוא בו' קצוות ד[[בריאה]].
'''מט"ט''' הוא הקיצור המקובל למטטרו"ן, שהוא שמו של [[מלאכים|מלאך]] אשר "שמו כשם רבו" ואין הוגים אותו. מקומו של מט"ט בימות השבוע הוא בו' קצוות ד[[יצירה]], ובמעמד זה הוא נקרא בשם "נער". בשבת, בזמן של [[עליית העולמות בשבת|עליית העולמות]], עולה מט"ט מבחינת קטנות לבחינת גדלות ונקרא "עבדו זקן ביתו", ומקומו הוא בו' קצוות ד[[בריאה]].
מט"ט ו[[סנד"ל]] הם שני [[מלאכים]] אשר נתייחדו בשמותיהם, להיותם. מבואר כי מט"ט הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם היצירה]], ו[[סנד"ל]] הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם העשיה]]. וכן מבואר שענינם הוא ה[[כרובים]], שמשכן הכרובים הוא ב[[עולם הבריאה]], ומט"ט וסנד"ל הם [[זעיר אנפין]] ו[[נוקבא]] של [[עולם הבריאה]].
השפעתו של מט"ט היא נמוכה ביחס להשפעות של עולם ה[[אצילות]], ומשום כך נקרא הוא בשם "נער". אולם השפעתו של מט"ט היא גבוהה מכל שאר ההשפעות, שכן שאר ההשפעות בעולם הוא מ[[ע' שרים]], מה שאין כן השפעת מט"ט שהיא ההשפעה לישראל וגבוהה מע' שרים. משום כך נקרא מט"ט "שרו של עולם" שהוא הכולל את כל השרים.
אמרו רז"ל כי מט"ט (או [[סנד"ל]]) קושר כתרים לקונו מתפלותיהם של [[ישראל]]. וביאור הענין כי כדי להיות כתרים לקונו מתפילותיהם של ישראל שהם גשמיים, הוא על ידי ה[[מלאכים]] שמזככים האותיות, כי הדיבור שלהם הוא בערך דקות המחשבה אצלינו, וגבוה מעל גבוה עד משכן מלאך מט"ט, שקושר כתרים לקונו מתפילותיהם של ישראל.


===מיכאל===
===מיכאל===
שורה 61: שורה 58:
מיכאל הוא שר של מים, ו[[גבריאל]] הוא שר של אש. והעניין, שכמו שמים ענינם שהם מתפשטים ממקום גבוה לנמוך, כך מיכאל הוא בחינת התפשטות החסד, שמיכאל הוא בבחינת [[אהבה]] ו[[חסד]], בניגוד ל[[גבריאל]] שהוא בחינת [[יראה]] ו[[גבורה]].
מיכאל הוא שר של מים, ו[[גבריאל]] הוא שר של אש. והעניין, שכמו שמים ענינם שהם מתפשטים ממקום גבוה לנמוך, כך מיכאל הוא בחינת התפשטות החסד, שמיכאל הוא בבחינת [[אהבה]] ו[[חסד]], בניגוד ל[[גבריאל]] שהוא בחינת [[יראה]] ו[[גבורה]].


מיכאל נקרא גם בשם [[כהן גדול]], שמקריב נשמות על גבי המזבח, שמקריבן בדביקות האהבה שמשפיע בהם. ובפרטיות יותר, ישנם שני בחינות [[כהן גדול]]: הראשון הוא מיכאל, שעניינו הוא [[אהבת עולם]] הנמשכת מבחינת חסד לאברהם, והשני הגבוה יותר הוא בחינת [[אהרון הכהן|אהרן]] [[כהן גדול]] שענינו הוא [[אהבה רבה]] הנמשכת מזקן אהרון שיורד על פי מידותיו.
מיכאל נקרא גם בשם [[כהן גדול]], שמקריב [[נשמה|נשמות]] על גבי המזבח, שמקריבן ב[[דביקות]] האהבה ש[[משפיע]] בהם. ובפרטיות יותר, ישנם שני בחינות [[כהן גדול]]: הראשון הוא מיכאל, שעניינו הוא [[אהבת עולם]] הנמשכת מבחינת חסד לאברהם, והשני הגבוה יותר הוא בחינת [[אהרון הכהן|אהרן]] [[כהן גדול]] שענינו הוא [[אהבה רבה]] הנמשכת מזקן אהרון שיורד על פי מידותיו.


אמרו חכמינו זכרונם לברכה: מיכאל באחת גבריאל בשתים, שמיכאל טס את העולם כולו בטיסה אחת. והעניין שהוא נקרא בשם [[כהן גדול]], ושורש כהן גדול הוא בבחינת [[רב חסד]] שבעצמיות המאציל שהוא למעלה מן החכמה, ולכן כאשר נמשך למטה אין מונע ומעכב בכלל רק נמשך מריש כל דרגין לסיפא בכל דרגין בשיטה אחת. מה שאין כן גבריאל שהוא [[חסד עולם]] שנמשך על פי קו המידה של [[ספירת החכמה]], שגבריאל בשתים, שתחילה יש דין האם יתגלה החסד ב[[עולם האצילות]], ואחר כך יש דין האם יתגלה ב[[עולמות בי"ע]].
אמרו חכמינו זכרונם לברכה: מיכאל באחת גבריאל בשתים, שמיכאל טס את העולם כולו בטיסה אחת. והעניין שהוא נקרא בשם [[כהן גדול]], ושורש כהן גדול הוא בבחינת [[רב חסד]] שבעצמיות המאציל שהוא למעלה מן החכמה, ולכן כאשר נמשך למטה אין מונע ומעכב בכלל רק נמשך מריש כל דרגין לסיפא בכל דרגין בשיטה אחת. מה שאין כן גבריאל שהוא [[חסד עולם]] שנמשך על פי קו המידה של [[ספירת החכמה]], שגבריאל בשתים, שתחילה יש דין האם יתגלה החסד ב[[עולם האצילות]], ואחר כך יש דין האם יתגלה ב[[עולמות בי"ע]].


====מחנה מיכאל====
====מחנה מיכאל====
מחנה מיכאל נמשך מבחינת [[פני אריה]] שב[[מרכבה]], שעומד הוא לצד דרום שהוא צד ה[[חסד]]. מחנה מיכאל כולל את כל המלאכים העובדים בבחינת [[חסד]] ו[[אהבה]] וזהו שאמרו: מיכאל מקריב נשמות על גבי המזבח, כלומר, מקריבן בדביקות האהבה שמשפיע עליהן.
מחנה מיכאל נמשך מבחינת [[פני אריה]] שב[[מרכבה]], שעומד הוא לצד דרום שהוא צד ה[[חסד]]. מחנה מיכאל כולל את כל המלאכים העובדים בבחינת [[חסד]] ו[[אהבה]] וזהו שאמרו: מיכאל מקריב [[נשמה|נשמות]] על גבי המזבח, כלומר, מקריבן ב[[דביקות]] האהבה ש[[משפיע]] עליהן.
 
===רפאל===
המקום הראשון בו מוזכר רפאל הוא בספר בראשית, כשהוא הגיע לרפא את [[אברהם אבינו]] לאחר הברית מילה.
וזהו תפקידו; [[רפואה]]. באחד מ[[סיפורי חב"ד]] מובא שליד כל רופא ישנו מלאך שעוזר לו לרפא. וליד רופאים גדולים נמצא המלאך רפאל.


===סנד"ל===
===סנד"ל===
'''סנד"ל''' הוא הקיצור המקובל לסנדלפו"ן, שהוא [[מלאך]] אשר אין הוגים את שמו. מבואר ב[[קבלה]] וב[[חסידות]] כי ענינו של [[סנד"ל]] הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם העשיה]].
'''סנד"ל''' הוא הקיצור המקובל לסנדלפו"ן, שהוא [[מלאך]] אשר אין הוגים את שמו. מבואר ב[[קבלה]] וב[[חסידות]] כי ענינו של [[סנד"ל]] הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם העשייה]].
 
עוד מובא כי סנד"ל קושר כתרים לקב"ה מתפילותיהם של ישראל{{הערה|רקאנטי פרשת קדושים.}}.
 
מט"ט וסנד"ל הם שני מלאכים אשר נתייחדו בשמותיהם. ענין [[מט"ט]] הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם היצירה]], וסנד"ל הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם העשייה]]. כן מבואר כי מט"ט וסנד"ל הם [[זעיר אנפין]] ו[[נוקבא]] של [[עולם הבריאה]], ומבואר כי ענין ה[[כרובים]] הוא [[מט"ט]] ו[[סנד"ל]].


מט"ט וסנד"ל הם שני מלאכים אשר נתייחדו בשמותיהם. ענין [[מט"ט]] הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם היצירה]], וסנד"ל הוא [[ו' קצוות]] של [[עולם העשיה]]. כן מבואר כי מט"ט וסנד"ל הם [[זעיר אנפין]] ו[[נוקבא]] של [[עולם הבריאה]], ומבואר כי ענין ה[[כרובים]] הוא [[מט"ט וסנד"ל]].
==לקריאה נוספת==
*הרב [[ראובן מרגליות]], '''מלאכי עליון''', אנציקלופדיה לענייני מלאכים, [[ירושלים]], [[תש"ה]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מלאכים]]
[[קטגוריה:מלאכים]]
[[קטגוריה:סדר השתלשלות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[en:Angel]]