מסכת מנחות: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " שניה " ב־" שנייה ")
 
(15 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
'''מסכת מנחות''' היא המסכת השנייה ב[[סדר קדשים]], הסדר החמישי ב[[משנה]]. מלבד ה[[משנה]] והתוספתא, יש על המסכת [[תלמוד בבלי]], ואין עליה [[תלמוד ירושלמי]]. יש בה שלושה עשר פרקים אשר עוסקים בעיקר בדיני ה[[קורבן (יהדות)|קורבנות]] הבאים מה[[צומח]] וקרויים מנחות, בניגוד ל[[מסכת זבחים]] העוסקת בקורבנות הבאים מן החי. פרק רביעי במסכת זו עוסק בדרך אגב ב[[ציצית]], [[תפילין]], והלכות [[ספר תורה]], ו[[מזוזה]].<br />
ב'''[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?daf=2&mesechta=30 מסכת מנחות]''' יש 13 פרקים, ו108.5 דפים.
ב[[תלמוד בבלי]] יש למסכת זו 109 דפים.
 
המסכת עוסקת בדיני קרבנות מנחה. מלבד זאת, מבוארין במסכת כל דיני ה[[ציצית]], [[תפילין]], ו[[ספר תורה]].


== מצוות מילה ==
== מצוות מילה ==


במסכת{{הערת שוליים|מג, ב.}} מובא כי דוד המלך, כאשר הוא נכנס לבית המרחץ ושהה ללא מצוות, הוא התאונן על כך. אך כאשר נזכר ב[[ברית מילה]] שבבשרו, נתיישבה דעתו.  
במסכת{{הערה|מג, ב.}} מובא כי [[דוד המלך]], כאשר הוא נכנס לבית המרחץ ושהה ללא מצוות, הוא התאונן על כך. אך כאשר נזכר ב[[ברית מילה]] שבבשרו, נתיישבה דעתו.  
 
מכאן מוכיח הרבי, כי מלבד מעשה המילה, המילה היא גם כן מצווה תמידית ומתמשכת, שהיא - להיות מהול, ולכן אדם מהול הוא בקיום מצווה תמידי, ולכן נתיישבה דעתו של דוד המלך.{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות ח"א עמ' 46 (עמ' 59)].}}


מכאן מוכיח הרבי, כי מלבד מעשה המילה, המילה היא גם כן מצווה תמידית ומתמשכת, שהיא - להיות מהול, ולכן אדם מהול הוא בקיום מצווה תמידי, ולכן נתיישבה דעתו של דוד המלך.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות חלק א' עמ' 46 (עמ' 59)].}}


=== ביאורי הרבי ===
=== ביאורי הרבי ===
שורה 17: שורה 14:
*'''ל ב.''' כתבו, מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מ[[הר סיני]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)]
*'''ל ב.''' כתבו, מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מ[[הר סיני]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)]


'''לו ב.''' ק"ו מ[[ציץ]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14939&hilite=2f59105a-4faa-4167-a0e8-3b2aec1640f0&st=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F&pgnum=163 לקוטי שיחות חי"ד עמ' 151 (163)]
*'''לו ב.''' ק"ו מ[[ציץ]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14939&hilite=2f59105a-4faa-4167-a0e8-3b2aec1640f0&st=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F&pgnum=163 לקוטי שיחות חלק י"ד עמ' 151 (163)]


*'''מג ב.''' כיון שנזכר במילה שבשרו נתיישבה דעתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות ח"א עמ' 46 (עמ' 59)]
*'''מג ב.''' כיון שנזכר במילה שבשרו נתיישבה דעתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות חלק א' עמ' 46 (עמ' 59)]


*'''סח ב.''' העומר היה מתיר במדינה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=147 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 134 (עמ' 147)]
*'''סח ב.''' העומר היה מתיר במדינה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=147 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 134 (עמ' 147)]


*'''פה ב.''' שניה לה רגב בעבר הירדן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=36&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 20 (עמ' 36)]
*'''פה ב.''' שנייה לה רגב בעבר הירדן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=36&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 20 (עמ' 36)]
 
*'''צ ב.''' אביו בלא אמו, אמו בלא אביו מניין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=117 לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 117 (עמ' 108)]


*'''צ ב.''' אביו בלא אמו, אמו בלא אביו מניין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=117 לקוטי שיחות חי"ח עמ' 117 (עמ' 108)]
*'''צט ב.''' כל המשכח דבר אחד מתלמודו עובר בלאו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=36 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 24 (עמ' 36)]


*'''צט ב.''' כל המשכח דבר אחד מתלמודו עובר בלאו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=36 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 24 (עמ' 36)]
*'''קד ב.''' פירשתי מנה של עשרונים ואיני יודע כמה פירשתי. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207 התוועדויות [[תשמ"ה]] חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)]


*'''קד ב.''' פירשתי מנה של עשרונים ואיני יודע כמה פירשתי. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207 התוועדויות תשמ"ה ח"א עמ' 200 (עמ' 207)]
*'''קז ב.''' גדול והביא קטן לא יצא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=206 התוועדויות [[תשמ"ה]] חלק א' עמ' 199 (עמ' 207)]


*'''קז ב.''' גדול והביא קטן לא יצא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=206 התוועדויות תשמ"ה ח"א עמ' 199 (עמ' 207)]
*סיום המסכת. [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15804&st=%D7%A0%D7%97%D7%9E%D7%A0%D7%99&pgnum=20&hilite=24b8cc2d-32d5-45c6-874f-0d82e7a70b62 לקוטי שיחות חלק י"ב.]
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?daf=2&mesechta=30 מסכת מנחות] {{הב}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{שס}}
{{שס}}
[[קטגוריה:ש"ס]]
[[קטגוריה:ש"ס]]

גרסה אחרונה מ־05:07, 31 באוגוסט 2020

מסכת מנחות היא המסכת השנייה בסדר קדשים, הסדר החמישי במשנה. מלבד המשנה והתוספתא, יש על המסכת תלמוד בבלי, ואין עליה תלמוד ירושלמי. יש בה שלושה עשר פרקים אשר עוסקים בעיקר בדיני הקורבנות הבאים מהצומח וקרויים מנחות, בניגוד למסכת זבחים העוסקת בקורבנות הבאים מן החי. פרק רביעי במסכת זו עוסק בדרך אגב בציצית, תפילין, והלכות ספר תורה, ומזוזה.
בתלמוד בבלי יש למסכת זו 109 דפים.

מצוות מילהעריכה

במסכת[1] מובא כי דוד המלך, כאשר הוא נכנס לבית המרחץ ושהה ללא מצוות, הוא התאונן על כך. אך כאשר נזכר בברית מילה שבבשרו, נתיישבה דעתו.

מכאן מוכיח הרבי, כי מלבד מעשה המילה, המילה היא גם כן מצווה תמידית ומתמשכת, שהיא - להיות מהול, ולכן אדם מהול הוא בקיום מצווה תמידי, ולכן נתיישבה דעתו של דוד המלך.[2]

ביאורי הרביעריכה

  • קד ב. פירשתי מנה של עשרונים ואיני יודע כמה פירשתי. התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)

קישורים חיצונייםעריכה

הערות שוליים