חודש תמוז: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(62 גרסאות ביניים של 29 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:
'''חודש תמוז''' הינו החודש העשירי בחודשי השנה.
'''חודש תמוז''' הינו החודש העשירי בחודשי השנה.


==[[פורטל:ימי חב"ד|ימי חב"ד]]==
==ענינו==
בחודש תמוז רואים בגלוי את החידוש הכללי שהתחדש בדורות האחרונים לפני ביאת המשיח בכל עניין הגלות.
 
הביאור בזה: חודש תמוז הוא חודש של העלם והסתר. משום שבו החלה הגלות, לכן אין בו חג כי אם צום [[י"ז בתמוז]], ובו מתחילים ה[[ימי בין המצרים|שלשה שבועות]] של אבלות על חורבן הבית והירידה לגלות.
דבר זה מתבטא אף בשם החודש 'תמוז' שהוא על שם עבודה זרה{{הערה|ראה יחזקאל ח, יד ובמצודות שם.}}.
אולם בדורנו התחדש בחודש זה יום של שמחה יום של התגלות אלוקית בגאולה וניצחון על המנגדים לתורה ומצוות - חג הגאולה [[י"ב תמוז]].
 
הסיבה שבקרבנו אל [[הגאולה האמיתית והשלימה]] מתגלה דווקא בחודש תמוז (שמסמל את החורבן) יום גאולה, היא מתוך מובן עמוק יותר ביחס של גלות וגאולה. ביאת הגאולה היא לא באופן שיתגלה ש'סיבת' הגלות היא 'בשביל' הגאולה. אלא שהגלות 'עצמו' הוא 'נהפך' לטוב וליום טוב. (ומתגלה שבעומק הגלות ישנו אור!) עניין זה (שהחושך עצמו נהפך לאור) מתבטא גם ב'אופן' הגאולה של [[הרבי הריי"צ]] עצמו שהמנגדים שחררו את הרבי לא על ידי שגברו עליהם ונצחו אותם, אלא הם בעצמם עם כל תוקפם הורו לשחרר אותו. כמו כן עניין זה מתבטא גם בשם של החודש שנקרא על שם של [[עבודה זרה]], אולם [[תורת החסידות]] מגלה שהשם תמוז מורה על גילוי אור משום שבימי הקיץ מאיר בעולם אור אלוקי - [[אור אין סוף]].
 
התחדשות זו (שבעומק החושך מתגלה הטוב ו'נהפך' לטוב) מתבטאת במיוחד ביום [[ג' בתמוז]]. והוא לפי שיום זה מצד עצמו הוא יום שבו החל הגלות של הרבי לעיר גלותו קסטרמא שהגלות שקול בחומרתו כמוות.{{הערה|ראה ספר החינוך מצווה יח.}} ועד שבאותו היום היה צד שכל השחרור מהמאסר ושליחה לגלות היא בכדי להחמיר את הגזירה (ולצאת ידי חובת הלחץ מאומות העולם) וממילא הרי הוא יום חשוך וגלותי מצד עצמו. אולם הגאולה בי"ב תמוז גילתה למפרע שיום זה לא רק שלא היה גלות אלא אז התחילה הגאולה. ויוצא שמתוך כל ימי החודש היום שמבטא בעיקר את ה'חידוש' שבגאולה הוא דווקא ג' בתמוז שהוא יום מצד אחד כולו ירידה לגלות ולעומת זאת כל עניינה 'התחלת הגאולה'.
 
וזה גם הסיבה שיום ג' תמוז חל באותו היום בשבוע שחל [[תשעה באב]] י"ז בתמוז ו[[חג הפסח]]{{הערה|כידוע הרמז א"ת ב"ש שביום שחל בו הראשון של פסח באותו היום חל '''ת'''שעה באב וביום השני של פסח חל '''ש'''בועות וכו'}} משום שזה עצמו ש[[תשעה באב]] וי"ז בתמוז חלים באותו היום של חג הפסח הוא מפני שבפנימיותם הם התחלת הגאולה על אף שבחיצוניות הם ימי צרה וגלות (שלכן הם ימי צום) וג' תמוז להיותו היום שמחבר ומגלה את הפנימיות - הגאולה בחיצוניות, גם הוא חל באותו היום של י"ז בתמוז משום שהוא מחבר את חג הפסח עם צום י"ז בתמוז שהוא לאמיתו של דבר ופנימיותו יום גאולה{{הערה|לקוטי שיחות חלק יח עמוד 315.}}.
 
==ימי חב"ד==
===אירועים===
===אירועים===
*ביום [[ג' בתמוז]] [[תרפ"ז]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] שוחרר ממאסרו (מיום [[ט"ו סיון תרפ"ז]]) בכלא 'שפולערקע', בתנאי שיסע לעיר מקלטו קאסטראמא.
*[[ג' בתמוז]] [[תרי"א]] - פרצה [[שריפה]] גדולה ב[[עיירה]] ליובאוויטש, וכילתה את ביתו ואת כתבי החסידות של אדמו"ר ה[[צמח צדק]].
*ביום [[ג' בתמוז]] [[תשנ"ד]] - [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]] התכסה מעינינו. בעיניים גשמיות ייתכן שיתפרש הדבר כ[[הסתלקות]] - מכל מקום על פי [[תורה]] אין זה כך.
*[[ג' בתמוז]] [[תרפ"ז]] - [[אדמו"ר הריי"צ]] שוחרר ממאסרו (מיום [[ט"ו בסיוון]] [[תרפ"ז]]) בכלא 'שפולערקע', בתנאי שיסע לעיר מקלט 'קסטרמה'.
*ביום [[ח' בתמוז]] [[תרנ"א]] - מרת [[חיה מושקא (בת המהר"ש)]] באה בקישרי שידוכים עם הרב [[משה הורנשטיין (חתן המהר"ש)]].
 
*ביום [[ח' בתמוז]] [[תרנ"ח]] - פרצה שריפה ב[[ליובאוויטש]], שישים ושלושה בתים נשרפו, ביניהם בתים של [[פורטל:בית רבי|בית רבי]].
*[[ח' בתמוז]] [[תרנ"א]] - מרת [[משה וחיה מושקא הורנשטיין|חיה מושקא]], בתו של [[אדמו"ר המהר"ש]], באה בקישרי שידוכים עם הרב [[משה הורנשטיין]].
*ביום [[י"א בתמוז]] [[תרנ"א]] - אדמו"ר הריי"צ החל להניח תפילין, בהיותו בן 11 שנים.
*[[ח' בתמוז]] [[תרנ"ח]] - פרצה [[שריפה]] ב[[ליובאוויטש]], שישים ושלושה בתים נשרפו, ביניהם בתים של [[אדמו"רי חב"ד]].
*ביום [[י"ב בתמוז]] [[תרנ"ג]] - אדמו"ר הריי"צ הגיע לגיל מצוות והסעודה התקיימה [[הזאל הגדול (ליובאוויטש)|בזאל הגדול שבליובאוויטש]].
*[[י"א בתמוז]] [[תרנ"א]] - אדמו"ר הריי"צ החל להניח תפילין, בהיותו בן 11 שנים.
*ביום י"ב בתמוז [[תרנ"ה]] - [[אדמו"ר הרש"ב]] הכניס את בנו, אדמו"ר הריי"צ, לעסקנות ציבורית ומינה אותו למזכירו.
*[[י"ב בתמוז]] [[תרנ"ג]] - אדמו"ר הריי"צ הגיע לגיל 13 שנים וחגיגת ה[[בר מצווה]] התקיימה [[הזאל הגדול (ליובאוויטש)|בזאל הגדול שבליובאוויטש]].
*ביום י"ב בתמוז תרפ"ז - אדמו"ר הריי"צ התבשר על ידי פקיד ממשלתי, שהגיע פקודה לשחרורו המלא. אך כיון שזהו יום חג בקסטרמה המשרד לא הנפיק את תעודת השחרור עד ליום המחרת - י"ג בתמוז.
*[[י"ב בתמוז]] [[תרנ"ה]] - [[אדמו"ר הרש"ב]] הכניס את בנו, אדמו"ר הריי"צ, לעסקנות ציבורית ומינה אותו למזכירו.
*ביום [[י"ג בתמוז]] תרפ"ז - אדמו"ר הריי"צ יצא מבית האסורים (ממאסרו מיום [[ט"ו סיון תרפ"ז]]).
*[[י"ב בתמוז]] [[תרפ"ז]] - אדמו"ר הריי"צ התבשר על ידי פקיד ממשלתי, שהגיע פקודה לשחרורו המלא.
*ביום [[ט"ו בתמוז]] תרפ"ז - אדמו"ר הריי"צ הגיע לביתו ב[[לנינגרד]] לאחר ששוחרר מגלותו בקסטרמה.
*[[י"ג בתמוז]] [[תרפ"ז]] - אדמו"ר הריי"צ יצא מבית האסורים (ממאסרו מיום [[ט"ו בסיוון]] [[תרפ"ז]]).
*ביום [[י"ט בתמוז]] [[תר"מ]] - אדמו"ר הריי"צ הוכנס ב[[ברית]]ו של [[אברהם אבינו]].
*[[ט"ו בתמוז]] [[תרפ"ז]] - אדמו"ר הריי"צ הגיע לביתו ב[[לנינגרד]] לאחר ששוחרר מגלותו בקסטרמה.
*ביום [[כ"א בתמוז]] [[תר"צ]] - אדמו"ר הריי"צ חזר ל[[ריגה]] מביקוריו בארצות הברית ([[י"ב אלול תרפ"ט]]) ו[[ארץ ישראל]] ([[ב' מנחם אב תרפ"ט]]).
*[[ט"ו בתמוז]] [[תשמ"ו]] - הושלמה בנייתו של בניין [[770 כפר חב"ד|770]] ב[[כפר חב"ד]], שנבנה על פי הוראת [[הרבי]].
*ביום [[כ"ו בתמוז]] [[תקי"ט]] - [[הבעל שם טוב]] ניצח את ה[[פרנקיסטים]] בעיר [[לבוב]].
*[[י"ט בתמוז]] [[תר"מ]] - אדמו"ר הריי"צ הוכנס ב[[ברית]]ו של [[אברהם אבינו]].
*[[כ"א בתמוז]] [[תר"צ]] - אדמו"ר הריי"צ חזר ל[[ריגה]] מביקוריו ב[[ארצות הברית]] (ביום [[י"ב באלול]] [[תרפ"ט]]) ו[[ארץ ישראל]] (ביום [[ב' במנחם אב]] [[תרפ"ט]]).
*[[כ"ו בתמוז]] [[תקי"ט]] - [[הבעל שם טוב]] ניצח את ה[[פרנקיסטים]] בעיר [[לבוב]].


===[[יום הולדת|נולדו]]===
===[[יום הולדת|נולדו]]===
*ביום [[י"ט תמוז תרי"ח]] - [[רבי שניאור זלמן אהרן (בן המהר"ש)|רבי שניאור זלמן אהרן]] נולד ל[[אדמו"ר המהר"ש]] ולמרת [[רבקה שניאורסון (אשת אדמו"ר המהר"ש)|רבקה שניאורסון]].
*[[י"ט בתמוז]] [[תרי"ח]] - [[רבי שניאור זלמן אהרן (בן המהר"ש)|רבי שניאור זלמן אהרן]], בנו של [[אדמו"ר המהר"ש]], נולד.
*[[י"ב בתמוז]] [[תר"מ]] - [[אדמו"ר הריי"צ]], ה[[אדמו"ר]] השישי מ[[אדמו"רי חב"ד]], נולד.
 
===[[פטירה|נפטרו]]===
*[[ד' בתמוז]] [[תקע"ט]] - מרת [[אסתר מרים (בת אדמו"ר האמצעי)|אסתר מרים]], בתו של [[אדמו"ר האמצעי]], נפטרה{{הערה|על פי מצבה שמצאו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בבית החיים ב[[ליובאוויטש]], בשנת [[תש"נ]].}}.
*[[י"ב בתמוז]] [[תרכ"ה]] - הרב [[אליהו יוסף ריבלין]], [[חסיד]]ם של [[אדמו"ר האמצעי]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]], נפטר.
*[[כ"ז בתמוז]] [[תרנ"ג]] - הרב [[יהודה לייב סלונים (נכד אדמו"ר האמצעי)|יהודה לייב סלונים]], נכדו של [[אדמו"ר האמצעי]] (מבתו [[מנוחה רחל (בת אדמו"ר האמצעי)|מנוחה רחל]]), נפטר.
*[[כ"ח תמוז]] [[תשכ"ח]] - הרב [[שניאור זלמן אוסביצוב]], נפטר.
*[[ד' תמוז]] [[תשנ"ה]] - הרב [[מנחם מענדל פוטרפאס]], נפטר באנגליה אצל בנו, בדרכו לחצרות קודשינו, ולאחר מחלה ממושכת.
*[[י"א תמוז]] [[תרצ"ו]] - הרב [[שניאור זלמן סלונים]], נינו של [[אדמו"ר האמצעי]], מנוחתו כבוד בעיר [[תל אביב]].
*[[י"ב בתמוז]] [[תשע"ה]] - הרב [[יקותיאל מנחם ראפ]], נפטר שעה קלה לאחר שנדרס על ידי אפרו-אמריקאי, ומנוחתו כבוד [[בית העלמין מונטיפיורי|בית העלמין מונטיפיורי]].
*[[ט"ו תמוז]] [[ה'תשע"ז]] - הרב [[נפתלי צבי גוטליב]].


===[[הסתלקות|נסתלקו]]===
==קישורים חיצוניים==
*ביום [[ד' תמוז תקע"ט]] – מרת [[אסתר מרים (בת אדמו"ר האמצעי)]] נפטרה{{הערת שוליים|על פי מצבה שמצאו ר' [[דוד נחשון]] ור' [[אבי טאוב]] בבית החיים ב[[ליובאוויטש]], בשנת [[תש"נ]].}}.
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=87 [[חודש תמוז]] [[ראש השנה]] הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב"ד בישראל}}
*ביום [[י"ב תמוז תרכ"ה]] - הרב [[אליהו יוסף ריבלין]] - מ[[חסיד|חסידיהם]] הגדולים של [[אדמו"ר האמצעי]] ו[[אדמו"ר הצמח צדק]] - נפטר.
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=82 ימי בין המצרים [[ראש השנה]] הלכות ומנהגים, מאמרים וסיפורים] - {{חב"ד בישראל}}
*ביום [[כ"ז תמוז תרנ"ג]] - הרב [[יהודה לייב סלונים (נכד אדמו"ר האמצעי)|יהודה לייב סלונים]], נכד [[אדמו"ר האמצעי]] (מבתו [[מנוחה רחל (בת אדמו"ר האמצעי)|מנוחה רחל]]), נפטר.
==קישורים חיצונים==
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=87 חודש תמוז] - אתר [[חב"ד בישראל (אתר)|חב"ד בישראל]]
*[http://chabad.co.il/?template=topic&topic=82 ימי בין המצרים] - אתר חב"ד בישראל


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{חודשי השנה}}
{{חודשי השנה}}
{{ימי חב"ד לפי זמנים}}
[[קטגוריה:חודשי השנה]]
[[קטגוריה:חודשי השנה]]
[[קטגוריה:ימי חב"ד - חודש תמוז|*]]
[[קטגוריה:ימי חב"ד - חודש תמוז|*]]

גרסה אחרונה מ־04:08, 29 באוקטובר 2023

<< >> חודש תמוז

א ב ג ד ה ו ז ח ט י
יא יב יג יד טו טז יז יח יט כ
כא כב כג כד כה כו כז כח כט

תשרי · חשוון · כסלו · טבת · שבט · אדר
ניסן · אייר · סיוון · תמוז · מנחם אב · אלול

חודש תמוז הינו החודש העשירי בחודשי השנה.

ענינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בחודש תמוז רואים בגלוי את החידוש הכללי שהתחדש בדורות האחרונים לפני ביאת המשיח בכל עניין הגלות.

הביאור בזה: חודש תמוז הוא חודש של העלם והסתר. משום שבו החלה הגלות, לכן אין בו חג כי אם צום י"ז בתמוז, ובו מתחילים השלשה שבועות של אבלות על חורבן הבית והירידה לגלות. דבר זה מתבטא אף בשם החודש 'תמוז' שהוא על שם עבודה זרה[1]. אולם בדורנו התחדש בחודש זה יום של שמחה יום של התגלות אלוקית בגאולה וניצחון על המנגדים לתורה ומצוות - חג הגאולה י"ב תמוז.

הסיבה שבקרבנו אל הגאולה האמיתית והשלימה מתגלה דווקא בחודש תמוז (שמסמל את החורבן) יום גאולה, היא מתוך מובן עמוק יותר ביחס של גלות וגאולה. ביאת הגאולה היא לא באופן שיתגלה ש'סיבת' הגלות היא 'בשביל' הגאולה. אלא שהגלות 'עצמו' הוא 'נהפך' לטוב וליום טוב. (ומתגלה שבעומק הגלות ישנו אור!) עניין זה (שהחושך עצמו נהפך לאור) מתבטא גם ב'אופן' הגאולה של הרבי הריי"צ עצמו שהמנגדים שחררו את הרבי לא על ידי שגברו עליהם ונצחו אותם, אלא הם בעצמם עם כל תוקפם הורו לשחרר אותו. כמו כן עניין זה מתבטא גם בשם של החודש שנקרא על שם של עבודה זרה, אולם תורת החסידות מגלה שהשם תמוז מורה על גילוי אור משום שבימי הקיץ מאיר בעולם אור אלוקי - אור אין סוף.

התחדשות זו (שבעומק החושך מתגלה הטוב ו'נהפך' לטוב) מתבטאת במיוחד ביום ג' בתמוז. והוא לפי שיום זה מצד עצמו הוא יום שבו החל הגלות של הרבי לעיר גלותו קסטרמא שהגלות שקול בחומרתו כמוות.[2] ועד שבאותו היום היה צד שכל השחרור מהמאסר ושליחה לגלות היא בכדי להחמיר את הגזירה (ולצאת ידי חובת הלחץ מאומות העולם) וממילא הרי הוא יום חשוך וגלותי מצד עצמו. אולם הגאולה בי"ב תמוז גילתה למפרע שיום זה לא רק שלא היה גלות אלא אז התחילה הגאולה. ויוצא שמתוך כל ימי החודש היום שמבטא בעיקר את ה'חידוש' שבגאולה הוא דווקא ג' בתמוז שהוא יום מצד אחד כולו ירידה לגלות ולעומת זאת כל עניינה 'התחלת הגאולה'.

וזה גם הסיבה שיום ג' תמוז חל באותו היום בשבוע שחל תשעה באב י"ז בתמוז וחג הפסח[3] משום שזה עצמו שתשעה באב וי"ז בתמוז חלים באותו היום של חג הפסח הוא מפני שבפנימיותם הם התחלת הגאולה על אף שבחיצוניות הם ימי צרה וגלות (שלכן הם ימי צום) וג' תמוז להיותו היום שמחבר ומגלה את הפנימיות - הגאולה בחיצוניות, גם הוא חל באותו היום של י"ז בתמוז משום שהוא מחבר את חג הפסח עם צום י"ז בתמוז שהוא לאמיתו של דבר ופנימיותו יום גאולה[4].

ימי חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

אירועים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולדו[עריכה | עריכת קוד מקור]

נפטרו[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. ראה יחזקאל ח, יד ובמצודות שם.
  2. ראה ספר החינוך מצווה יח.
  3. כידוע הרמז א"ת ב"ש שביום שחל בו הראשון של פסח באותו היום חל תשעה באב וביום השני של פסח חל שבועות וכו'
  4. לקוטי שיחות חלק יח עמוד 315.
  5. על פי מצבה שמצאו ר' דוד נחשון ור' אבי טאוב בבית החיים בליובאוויטש, בשנת תש"נ.
חודשי השנה

תשרי | חשוון | כסלו | טבת | שבט | אדר | ניסן | אייר | סיוון | תמוז | מנחם אב | אלול