בית חיינו (גיליון): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(37 גרסאות ביניים של 18 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:בח.jpg|שמאל|ממוזער|250px|גליון 'בית חיינו' האחרון שיצא לאור]]
[[קובץ:בח.jpg|שמאל|ממוזער|250px|גליון 'בית חיינו' האחרון שיצא לאור]]
'''בית חיינו''' הינו גליון מפרי עטם של תלמידי התמימים מ[[770]] שיצא לאור בשנים [[תשמ"ט]] - [[תשנ"א]].
'''בית חיינו''' הינו [[יומן]] מפרי עטם של תלמידי ה[[תמים|תמימים]] ששהו בחצרות קודשנו - [[770]], במטרה לתעד את הנהגותיו הקדושות של [[הרבי]] ולדווח על הנעשה ב-770. הגיליון יצא לאור במשך השנים, והתמסד ויצא לאור בקביעות ובתפוצה רחבה בין השנים [[תשמ"ט]] - [[תשנ"ב]].
 
==רקע==
==רקע==
במשך השנים היו יוצאים לאור גיליונות ”בית חיינו“ מפרי עטם של תלמידי התמימים השוהים בחצרות קודשנו. אך היות וגיליונות אלו היו מופקים ע“י בחורים צעירים, הוצאתם לאור לא הייתה בקביעות מספקת ומידת תפוצתם הייתה קטנה ולא משמעותית. בהוצאה לאור של גיליונות ”בית חיינו“ הייתה בעיה, שכדי שגיליון יביא את אירוע בית חיינו בטהרתם ולאמיתתם מן החובה שייכתב ע“י תלמידי התמימים דווקא. כאשר האחראיים על ההוצאה לאור הינם בחורים צעירים - היקף ההפצה קטן וההוצאה לאור אינה בקביעות. בעיה זאת באה אל פתרונה בתחילת חודש [[אב]] [[תשמ“ט]], אז החל שבועון ’בית חיינו‘ לצאת לאור עולם. באותם ימים שימש הרב יצחק זאב הכהן ברנדלר כאיש חינוך במוסדות ’אור שמחה‘ שב[[כפר חב“ד]]. ר‘ יצחק שעסק בחינוכם של קבוצה מילדי המוסד הרגיש את החסר שקיים בכך שאין מידע עדכני וחי על הנעשה במחיצתו של הרבי. בהבינו כי חלק מרכזי מהחינוך החב“די שיש להעניק הוא הקשר עם הרבי, החליט לפנות אל גיסו ששהה באותם ימים בחצרות קודשנו. הרב [[ברוך מנחם הכהן כהנא]], גיסו של ר‘ יצחק, זכה ללמוד בחצר הרבי ולהמנות על תלמידי קבוצה [[תשמ“ח]]. גם לאחר שנת הקבוצה נשאר ללמוד בחצרות קודשנו. בקיץ [[תשמ“ט]] קיבל ר‘ ברוך פניה מגיסו בעניין. התכנון המקורי של ר‘ יצחק היה שהרב כהנא יאזין ל‘קו החם‘ שהפעיל ר‘ [[מנחם מאיר בלאו]] ובו דיווח בקצרה על פרטים שונים מהנעשה ב‘בית חיינו‘, יעלה את הדברים על גבי הכתב, וישלחם בפקס לכפר חב“ד. הרב כהנא שמע את הרעיון והציע לשדרגו: הוא בעצמו כותב יומנים פרטיים מבית חיינו, וחלקים מתוכם הוא ישלח אל ר‘ יצחק. כך נוצר השילוב  של יומן בית חיינו שנכתב ונערך ע“י תלמידי התמימים מחד - ושהופיע מני אז בקביעות ובהיקף הפצה גדול מאידך. יומנים אלו שמראשיתם היו מיועדים לתלמידי ’[[אור שמחה]]‘, תפסו עד מהרה תאוצה ובכל מקום ביקשו לקבל את הגיליון ואת יומני ’בית חיינו‘. מאז החלו לצאת גיליונות ’בית חיינו‘ בדפוס בצורה מסודרת כשהם פועלים התעוררות עצומה בין אנ“ש והתמימים בחיזוק ההתקשרות אל הרבי באופן מיוחד. הגיליון הראשון של שבועון ’בית חיינו‘ שהופיע בדפוס היה תיאור של הנעשה והנשמע אצל הרבי בימים הראשונים של חודש [[מנחם אב]] [[תשמ“ט]]. הגיליון הסתכם בדף מודפס משני צידיו ומעוצב בעיצוב מינימאלי, שפירט את ה‘תנועות צדיק‘ של הרבי מהימים האחרונים. תוכנן כי הגיליון ייצא לאור פעמיים בשבוע. בהשגחה פרטית, בהתוועדות השבת של אותו השבוע – [[שבת חזון]] תשמ“ט - אירע מאורע יוצא דופן. בעת חלוקת המשקה בסיום ההתוועדות, ניגש אחד הבחורים לקבל משקה, והכריז שהרבי הוא מלך המשיח.  
במשך השנים היו יוצאים לאור גיליונות "בית חיינו" מפרי עטם של תלמידי התמימים ששהו בחצרות קודשנו. גיליונות אלו שהיו מופקים על ידי בחורים צעירים לא הוצאו לאור בקביעות ובהפצה רחבה במידה מספקת.


האירוע הנדיר תואר בגיליון הראשון בלשון זו:
מתחילת חודש [[אב]] [[תשמ"ט]] החלו גליונות "בית חיינו" לצאת לאור בקביעות, כשאת ההדפסה וההפצה נוטל על עצמו הרב [[יצחק זאב ברנדלר]] ששימש אז כאיש חינוך במוסדות '[[אור שמחה]]' שב[[כפר חב"ד]], ובמסגרת תפקידו הרגיש את החסר שקיים כשלא יכל להביא לחניכיו את המידע החי מד' אמותיו של [[הרבי]]. הרב ברנדלר פנה אל גיסו הרב [[ברוך מנחם כהנא]] שלמד אז ב-[[770]] וכתב יומנים פרטיים, ויחד מיסדו את גליונות "בית חיינו". מאז החלו הגליונות לצאת בצורה מסודרת, כשהם פועלים התעוררות עצומה בין [[אנ"ש]] וה[[תמים|תמימים]], בחיזוק ה[[התקשרות]] אל הרבי באופן מיוחד וחי.
{{ציטוט|תוכן=”האחרון ניגש א‘ מהתמימים ובחיל ורעדה החל לומר, ”בשם כל ישראל זה משיח צדקנו“ ותוך כדי כך שהצביע על הרבי בידו. הרבי הביט בו בשעת מעשה והלה המשיך ”. . וההתוועדות תהיה בירושלים“. הבחור עשה זאת ברצינות. הרבי לא הגיב זה במיוחד ואח“כ החל ’והריקותי‘“|מרכאות=כן}}


מאורע זה תפס מקום מרכזי בדף השער של הגיליון הראשון. לאחר הדפסת הגיליון נקלע הרב כהנא למבוכה. מצד אחד צאתו לאור של הגיליון היוותה בשורה משמחת שראוי לדווח עליה לרבי, אולם מאידך - הדפסת דברים שכאלו באותם הימים הייתה נחשבת למעשה של ’שפיצ‘קייט‘ מיוחד, והוא חשש ממענה שאינו חיובי מהרבי. למעשה, עקב כך לא הוכנס אל הרבי גיליון אותו השבוע, ורק מגיליון זה והלאה החל הרב כהנא להכניס מידי שבוע את הגליון השבועי אל הרבי דרך המזכירות{{הערה|הרב כהנא מספר, כי לאחר שמסר את הגיליון השני למזכיר הרב גרונר ע“ה, על מנת שיכניסו אל הקודש פנימה, שאלו הריל“ג מה עם הגיליון הראשון, אך הוא התחמק מתשובה על כך...}}. במשך השנים, כששבועון ’בית חיינו‘ הפך לשופר משמעותי להפצת בשורת הגאולה וכותרותיו זעקו אודות בשורת הגאולה ומציאות המשיח שבדור, התברר למפרע שהיה הרבה מן הסמליות בכך שהגיליון הראשון פתח בתיאורמאורע שכזה.
==יחסו של הרבי לגיליון==
==ייחסו של הרבי לעיתון==
החל מגיליון מספר 2 ואילך, הוכנס דרך [[המזכירות]] אל הרבי באופן קבוע עותק אחד של הגיליון. בתחילה הוכנס הגיליון בלי צירוף מידע על המוציאים לאור או בקשת ברכה וכדומה, והוא לא זכה לתגובה מהרבי. כעבור זמן מה כשההוצאות תפחו, שקל בדעתו הרב ברנדלר על הפסקת ה[[הוצאה לאור]], עד שההחלטה על כך נתקבלה כבר בליבו. במהלך שיחה טלפונית שערך עם גיסו שב-[[770]] באותם ימים, שיתף אותו בחובות והקשיים הקיימים מבלי ליידעו על התוכנית המתגבשת להפסקת ה[[הוצאה לאור]]. הלה ששמע על הקשיים, החליט שזהו הזמן לכתוב ל[[הרבי|רבי]] לראשונה על העומדים מאחורי הוצאת הגיליון ולבקש את ברכתו הקדושה להצלחה. הוא כתב את הדברים על פתק בו אף ציין את ההתעוררות הגדולה שהגליון פעל בקרב ה[[תמים|תמימים]] ו[[אנ"ש]], כשבפתק לא צויין כלל אודות הקשיים בהוצאות, ובטח לא על המחשבה להפסיק את הוצאת הגיליון - לה כלל לא היה מודע. על פתק זה לא נתקבל מענה מהרבי, אולם כעבור ימים מספר לאחר הכנסת גיליון מס' 17 כבכל שבוע, כתב הרבי מענה ב[[ט"ז כסלו]] [[תש"נ]] על גבי הגליון עצמו:
החל מגיליון מספר 2 ואילך היה מכניס [[ברוך מנחם הכהן כהנא|הרב כהנא]] באופן קבוע עותק אחד של הגיליון אל הרבי דרך המזכירות. ”בית חיינו“ הוכנס מידי שבוע אל הקודש כפי שהוא, ללא ציון כלשהו על דבר המוציאים לאור, וללא בקשת ברכה וכדו'.  
{{ציטוטון|נתקבל ות"ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט הרי זה משובח וכו'. [[אזכיר על הציון]].}}


ככל שחלף הזמן הגיליון גדל והתפתח, כמות העותקים גדלה והפצתו בין קהילות [[אנ"ש]] ברחבי ה[[ארץ ישראל|ארץ]] הלכה וגדלה. לגליון נערכה מתיחת פנים והוא עוצב בעיצוב גרפי משופר. דברים אלו גרמו לתפיחת ההוצאות לממדים גדולים. ר‘ [[יצחק ברנדלר]] שנטל על עצמו את הדפסת והפצת ה“בית חיינו“ בפועל, והדאגה למימונו, חזה בעיניים כלות ברשימת ההוצאות הגדלה והולכת, והחל לחשוב על הפסקת ההוצאה לאור. ככל שנקף הזמן וההוצאות גדלו, גמר אומר בדעתו להפסיק בהדפסת הגיליון. במהלך שיחה טלפונית שערך עם גיסו שב[[770 - מרכז חב"ד העולמי|770]] באותם ימים שיתף אותו בחובות והקשיים הקיימים, אולם מבלי ליידעו על התוכנית המתגבשת להפסקת ההוצאה לאור. [[ברוך מנחם הכהן כהנא|הרב כהנא]], ששמע על הקשיים, החליט שזהו הזמן לכתוב ל[[הרבי|רבי]] לראשונה על העומדים מאחורי הוצאת הגיליון, ולבקש את ברכת הרבי להצלחה. הוא כתב את הדברים על פתק אותו הכניס דרך המזכירות, כשהוא מציין את ההתעוררות הגדולה שהעלון "בית חיינו" פעל בקרב ה[[תמים|תמימים]] ו[[אנ"ש]]. בפתק שכתב הוא אל [[הרבי]], לא צויין כלל אודות הקשיים בהוצאות. על פתק זה לא יצא מענה מהרבי, אולם כעבור ימים מספר - ובקשר עם הכנסת גיליון מס' 17 דרך ה[[מזכירות הרבי|מזכירות]] (כבכל שבוע), זכתה המערכת ונתקבל מענה מ[[הרבי]]. המענה שניתן ביום [[י"ט כסלו]]{{הערה|על פי הדיווח על המענה ב"בית חיינו" מספר גליונות אח"כ. בספר 'שנת ניסים בבית חיינו' של ר' [[זלמן הרצל]] מופיע המענה ב[[ט"ז כסלו]] [[תש"נ]]}} נכתב על גבי הגיליון עצמו וזה לשון הרבי:
גילוי [[רוח הקודש]] מפעים זה, גנז את תוכנית הסגירה ולמרות הקשיים והחובות הרבים שהמשיכו ללוות את "בית חיינו" בכל שנות קיומו, הוא המשיך לצאת באופן קבוע. חלקו השני של המענה - "כל המפרט הרי זה משובח וכו'" היכה אז גלים בין אנ"ש, בהתחשב בעובדה שכל מטרתו של שבועון "בית חיינו" הייתה תיעוד הנהגותיו הקדושות של הרבי. לאחר מענה זה ביקש המזכיר הרב [[לייבל גרונר]] מהמערכת להכניס מעתה ואילך שני עותקים מהגליון{{הערה|יצויין כי בכמה הזדמנויות הוכנסו אל הקודש פנימה על פי בקשת המזכיר שני עותקים מדבר בו התעניין הרבי. דוגמא משלהי שנה זו - תש"נ: בי"ז מנחם אב תש"נ ניגש הריל"ג לר' [[יוסף יצחק קייזן]], שתלה את הילקוט שמעוני הידוע על כתלי 770, וסיפר לו כי הרבי התעניין מי הוא התולה, והורה להוסיף את המשך המדרש "שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח בא וכו'". הריל"ג ביקש ממנו להכניס אליו אח"כ שני עותקים מהנ"ל.}}. מעת קבלת מענה זה, נפתחה תקופה חדשה בעידודים שהעניק הרבי לגליון כשמאז זכתה מערכתו בשפע של עידודים וברכות. מספר ימים בלבד לאחר מכן, ב[[כ"א כסלו]] [[תש"נ]] ענה הרבי למערכת:


{{ציטוט|תוכן='''נתקבל ות“ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט הרי זה משובח וכו‘. אזכיר על הציון'''}}
{{ציטוטון|תהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמן גרמא וכו' [[אזכיר על הציון]].}}


גילוי [[רוח הקודש]] מפעים זה גנז לחלוטין את תוכנית הסגירה. החלטתו הנחושה של הרב ברנדלר הייתה, שאם הרבי באתעדל“ע מורה ש“בטח ימשיכו בזה“ - שום מכשול גשמי בעולם לא יוכל לעצור את הוצאת הגיליון. וכך הווה, למרות הקשיים והחובות הרבים שהמשיכו ללוות
בחציו הראשון של חודש [[טבת]] [[תש"נ]] יצא מענה נוסף למערכת:  
את ”בית חיינו“ בכל שנות קיומו. חלקו השני של המענה - ”כל המפרט הרי זה משובח וכו‘“ היכה אז גלים בין אנ“ש, בהתחשב בעובדה שכל מטרתו של שבועון ”בית חיינו“ הייתה תיעוד הנהגותיו הק‘ של הרבי. היה זה מענה מסעיר במיוחד שלימד את כולם פרק בהתקשרות הנדרשת לכ“ק אדמו“ר שליט“א, המתבטאת גם במעקב אחר כל תנועת קודשו. הד לכך שהתשובה עשתה בזמנו רעש ניתן למצוא במכתבו של התמים נחמיה וילהלם לא‘ מידידיו באה“ק שנכתב ימים ספורים לאחר צאת המענה ובו כותב: ”את התשובה למערכת בית חיינו כנראה שמעת, ”נת‘ ת“ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט ה“ז משובח וכו‘ אזעה“צ“."


החל מעת קבלת מענה זה, נפתחה תקופה חדשה בעידודים שהעניק הרבי לשבועון בית חיינו. גם בשנתיים הבאות - בהם יצא העלון לאור - יזכה הוא בשפע של עידודים וברכות{{הערה|יצויין כי בכמה הזדמנויות הוכנסו אל הקודש פנימה על פי בקשת המזכיר שני עותקים מדבר בו התעניין הרבי. דוגמא משלהי שנה זו - תש“נ: בי“ז מנחם אב תש“נ ניגש הריל“ג לר‘ יוסף יצחק קייזן, שתלה את הילקוט שמעוני הידוע על כתלי 770 ,וסיפר לו כי הרבי התעניין מי הוא התולה, והורה להוסיף את המשך המדרש ”שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח בא וכו‘“. הריל“ג ביקש ממנו להכניס אליו אח“כ שני עותקים מהנ“ל}}.
{{ציטוטון|תהא פעולה נמשכת ובהצלחה וכו'. אזכיר על הציון.}}


המענה הבא של הרבי ל“בית חיינו“ לא איחר להגיע. מספר ימים בלבד לאחר מכן - ב[[כ“א כסלו]] [[תש“נ]] יצא מענה נוסף למערכת:
ב[[כ"ה אדר]] [[תנש"א]] ירד הרבי לשלושת התפילות בביתו כשבסידורו גליון בית חיינו{{הערה|מספר 117.}}. ב[[קריאת התורה]] ב[[שחרית]] אף הביט הרבי על כריכת הגליון בה התנוססה תמונתו הקדושה. גם לתפילת שחרית שלמחרת, [[כ"ו אדר]], ירד הרבי כשמסידורו מבצבץ הגליון. בסיום התפילה כשנפנה הרבי לסגור את סידורו שוב הביט בשער השבועון.
{{ציטוט|תוכן='''"תהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמן גרמא וכו‘ אזכיר על הציון."'''}}


תוך פחות משלושה שבועות מקבלת המענה הקודם  מתקבל מענה שלישי מהרבי, המראה
ביום שני [[כ' בחשוון]] [[תשנ"ב]] יצא הרבי ל[[אוהל]] בשעת צהריים כשבידו הקדושה גליון "בית חיינו" האחרון (גליון מס' 111) מתחתיו [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] (שיצא לאור מוגה באותו עת) ומעטפה.
על ייחסו הנדיר והמיוחד של הרבי לעיתון. בשבועות הראשונים של חודש [[טבת]] [[תש“נ]] מוציא הרבי את המענה הבא למערכת ”בית חיינו“ שנראה כ‘המשך‘ לקודמו:
{{ציטוט|תוכן='''"תהא פעולה נמשכת ובהצלחה וכו‘ אזכיר על הציון."'''}}
ב[[כ"ה אדר]] [[תנש"א]] ירד הרבי לשלושת התפילות בביתו כשבסידורו גליון בית חיינו{{הערה|מספר 117}}. ב[[קריאת התורה]] ב[[שחרית]] אף הביט הרבי על כריכת הגליון בה התנוססה תמונתו הקדושה. גם לתפילת שחרית שלמחרת ירד הרבי כשמסידורו מבצבץ הגליון.


ביום שני [[כ' בחשוון]] [[תשנ"ב]], יום לאחר שהרבי הוציא לאור את [[קונטרס בית רבינו שבבבל]], יצא הרבי לאהל הק' כשבידו הק' שני קונטרסים, העלון [[בית חיינו]] והקונטרס הטרי "בית רבינו שבבבל".
==מערכת הגיליון==
העורך - הרב [[יצחק זאב ברנדלר]] שאף נטל על עצמו את האחריות למימון הפרוייקט. גיסו [[ברוך כהנא]] היה הכתב שהביא את הידיעות.


בתאריך [[כ"ה בתמוז]] [[תנש"א]] כתבו לרבי על אודות הצטרפות 'תמימים' לחברי המערכת. הרבי הוציא את המענה תוך זמן קצר, בו ביום לאחר [[חלוקת דולרים]] '''"ילכו מחיל אל חיל גו'"'''.
עם השנים התווספו והתחלפו במערכת תמימים ששימשו כחברי מערכת ומהם:
 
==מערכת העלון==
העורך - [[יצחק זאב ברנדלר]] שאף נטל על עצמו את האחריות למימונו. גיסו ר' [[ברוך כהנא]] היה הכתב שהביא את הידיעות.


עם השנים התווספו והתחלפו במערכת תמימים ששימשו כחברי מערכת ומהם:
[[אלישיב קפלון]], [[ברוך סלונים]], [[מנחם מענדל דונין]], [[שלום מישולובין]], [[עוזי קפלון]], [[נחמיה קפלון]], [[לוי הענדל]], [[ישראל אלפנביין]], [[חיים אליעזר אשכנזי]], [[משה הבר]], ועוד.


[[ברוך סלונים]], [[אלישיב קפלון]], [[ישראל אלפנביין]], [[עוזי קפלון]], לוי יצחק הענדל, [[חיים אליעזר אשכנזי]] ועוד.
==סדרת הספרים "בית חיינו"==
==סדרת הספרים "בית חיינו"==
[[קובץ:555.jpg|250px|ממוזער|הסדרה הישנה]]
[[קובץ:בית חיינו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כריכת סדרת הספרים "בית חיינו" (מהדורת תשע"ז)]]
[[קובץ:בית חיינו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כריכת סדרת הספרים "בית חיינו" (מהדורת תשע"ז)]]
בשנת [[תשס"ז]] הוציא [[מכון מלכות שבתפארת]] את כל גליונות "בית חיינו" על נייר כרומו משובח, בסדרה של 5 ספרים המכילים 130 גליונות (2,500 עמודים), באישורו של הרב ברנדלר ובשנת תשע"ז הודפסו במהדורה חדשה.
בשנת [[תשס"ז]] הוציא [[מכון מלכות שבתפארת]] את כל גליונות "בית חיינו" על נייר כרומו משובח, בסדרה של 5 ספרים המכילים 130 גליונות (2,500 עמודים), באישורו של הרב ברנדלר ובשנת תשע"ז הודפסו במהדורה חדשה.


כאשר הכניסו לרבי את שני הכרכים שאגדו את הגיליונות עד גיליון 115, יחד עם דיווח על הרחבת צוות העובדים ועוד, השיב הרבי תשובה מיוחדת שריגשה את חברי הצוות: {{ציטוטון|כהנ"ל נת' ות"ח ת"ח אזכיר עה"צ להנ"ל. ולכל המצטרך לכל אחד ואחד שיחי' מכם ובשו"ט}}.
כאשר הכניסו לרבי את שני הכרכים שאגדו את הגיליונות עד גיליון 115, יחד עם דיווח על הרחבת צוות העובדים ועוד, השיב הרבי תשובה מיוחדת שריגשה את חברי הצוות: {{ציטוטון|כהנ"ל נת' ות"ח ת"ח אזכיר עה"צ להנ"ל. ולכל המצטרך לכל אחד ואחד שיחי' מכם ובשו"ט}}.
==בהשראת הגיליון==
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] החל לצאת לאור שבועון [[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] כשבבסיסו יומן מתלמידי התמימים ב-770 במתכונת דומה לגיליון בית חיינו. עם השנים התפתח הגיליון בהדרגה כשבנוסף לדיווחים על הנעשה ב-770, התווספו כתבות וראיונות ומדורים נוספים, כאשר עדיין המדור "יומנו של תמים ב-770" אותו כותב בקביעות תלמיד מתלמידי ה'[[קבוצה]]', תופס מקום של כבוד בשבועון.
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*אסף פרומר, '''[http://hageula.com/uploads/source/11111/021/PN.pdf לכונן את בית חיינו]''', בתוך [[בטאון 'הפנסאים']] ה' טבת תשע"ז
*הרב [[אסף פרומר]], '''[http://hageula.com/uploads/source/11111/021/PN.pdf לכונן את בית חיינו]''', בתוך [[בטאון 'הפנסאים']] שע"י [[מרכז ההפצה ממש]] ה' טבת תשע"ז
* [http://www.torah4blind.org/hebrew/k770-eishel.pdf 'מקדש בבבל'] - קובץ שיצא במלואת 20 שנה להוצאתו של [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] בסופו מופיע ראיון עם העוסקים בעריכת הגליון באותן שנים
*'''[http://www.torah4blind.org/hebrew/k770-eishel.pdf 'מקדש בבבל']''' - קובץ שיצא במלואת 20 שנה להוצאתו של [[קונטרס בית רבינו שבבבל]] בסופו מופיע ראיון עם העוסקים בעריכת הגליון באותן שנים
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2020/09/27-09-2020-16-51-02-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%91-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%A1%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%A8-%D7%A2%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93.pdf משם יוצא אורה]''', בתוך קובץ בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד (770)|ועד חיילי בית דוד]], תשרי תשפ"א
*'''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2020/09/27-09-2020-16-51-02-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%91-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9B%D7%A1%D7%94-%D7%9C%D7%A2%D7%A9%D7%95%D7%A8-%D7%A2%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93.pdf משם יוצא אורה]''', בתוך קובץ בהוצאת [[ועד חיילי בית דוד (770)|ועד חיילי בית דוד]], תשרי תשפ"א
*'''[http://www.teshura.com/teshurapdf/Shraga-Brendler%20-28%20Kislev%205781.pdf תמונות סיפורים וזכרונות אודות גליונות 'בית חיינו' בתשורה מחתונת שרגא-ברנדלר]'''


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:גליונות ועלונים]]
[[קטגוריה:גליונות ועלונים]]
[[קטגוריה:ספרי מכון ממ"ש]]

גרסה אחרונה מ־00:17, 10 במאי 2024

גליון 'בית חיינו' האחרון שיצא לאור

בית חיינו הינו יומן מפרי עטם של תלמידי התמימים ששהו בחצרות קודשנו - 770, במטרה לתעד את הנהגותיו הקדושות של הרבי ולדווח על הנעשה ב-770. הגיליון יצא לאור במשך השנים, והתמסד ויצא לאור בקביעות ובתפוצה רחבה בין השנים תשמ"ט - תשנ"ב.

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

במשך השנים היו יוצאים לאור גיליונות "בית חיינו" מפרי עטם של תלמידי התמימים ששהו בחצרות קודשנו. גיליונות אלו שהיו מופקים על ידי בחורים צעירים לא הוצאו לאור בקביעות ובהפצה רחבה במידה מספקת.

מתחילת חודש אב תשמ"ט החלו גליונות "בית חיינו" לצאת לאור בקביעות, כשאת ההדפסה וההפצה נוטל על עצמו הרב יצחק זאב ברנדלר ששימש אז כאיש חינוך במוסדות 'אור שמחה' שבכפר חב"ד, ובמסגרת תפקידו הרגיש את החסר שקיים כשלא יכל להביא לחניכיו את המידע החי מד' אמותיו של הרבי. הרב ברנדלר פנה אל גיסו הרב ברוך מנחם כהנא שלמד אז ב-770 וכתב יומנים פרטיים, ויחד מיסדו את גליונות "בית חיינו". מאז החלו הגליונות לצאת בצורה מסודרת, כשהם פועלים התעוררות עצומה בין אנ"ש והתמימים, בחיזוק ההתקשרות אל הרבי באופן מיוחד וחי.

יחסו של הרבי לגיליון[עריכה | עריכת קוד מקור]

החל מגיליון מספר 2 ואילך, הוכנס דרך המזכירות אל הרבי באופן קבוע עותק אחד של הגיליון. בתחילה הוכנס הגיליון בלי צירוף מידע על המוציאים לאור או בקשת ברכה וכדומה, והוא לא זכה לתגובה מהרבי. כעבור זמן מה כשההוצאות תפחו, שקל בדעתו הרב ברנדלר על הפסקת ההוצאה לאור, עד שההחלטה על כך נתקבלה כבר בליבו. במהלך שיחה טלפונית שערך עם גיסו שב-770 באותם ימים, שיתף אותו בחובות והקשיים הקיימים מבלי ליידעו על התוכנית המתגבשת להפסקת ההוצאה לאור. הלה ששמע על הקשיים, החליט שזהו הזמן לכתוב לרבי לראשונה על העומדים מאחורי הוצאת הגיליון ולבקש את ברכתו הקדושה להצלחה. הוא כתב את הדברים על פתק בו אף ציין את ההתעוררות הגדולה שהגליון פעל בקרב התמימים ואנ"ש, כשבפתק לא צויין כלל אודות הקשיים בהוצאות, ובטח לא על המחשבה להפסיק את הוצאת הגיליון - לה כלל לא היה מודע. על פתק זה לא נתקבל מענה מהרבי, אולם כעבור ימים מספר לאחר הכנסת גיליון מס' 17 כבכל שבוע, כתב הרבי מענה בט"ז כסלו תש"נ על גבי הגליון עצמו: "נתקבל ות"ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט הרי זה משובח וכו'. אזכיר על הציון."

גילוי רוח הקודש מפעים זה, גנז את תוכנית הסגירה ולמרות הקשיים והחובות הרבים שהמשיכו ללוות את "בית חיינו" בכל שנות קיומו, הוא המשיך לצאת באופן קבוע. חלקו השני של המענה - "כל המפרט הרי זה משובח וכו'" היכה אז גלים בין אנ"ש, בהתחשב בעובדה שכל מטרתו של שבועון "בית חיינו" הייתה תיעוד הנהגותיו הקדושות של הרבי. לאחר מענה זה ביקש המזכיר הרב לייבל גרונר מהמערכת להכניס מעתה ואילך שני עותקים מהגליון[1]. מעת קבלת מענה זה, נפתחה תקופה חדשה בעידודים שהעניק הרבי לגליון כשמאז זכתה מערכתו בשפע של עידודים וברכות. מספר ימים בלבד לאחר מכן, בכ"א כסלו תש"נ ענה הרבי למערכת:

"תהא פעולה נמשכת ובהוספה והזמן גרמא וכו' אזכיר על הציון."

בחציו הראשון של חודש טבת תש"נ יצא מענה נוסף למערכת:

"תהא פעולה נמשכת ובהצלחה וכו'. אזכיר על הציון."

בכ"ה אדר תנש"א ירד הרבי לשלושת התפילות בביתו כשבסידורו גליון בית חיינו[2]. בקריאת התורה בשחרית אף הביט הרבי על כריכת הגליון בה התנוססה תמונתו הקדושה. גם לתפילת שחרית שלמחרת, כ"ו אדר, ירד הרבי כשמסידורו מבצבץ הגליון. בסיום התפילה כשנפנה הרבי לסגור את סידורו שוב הביט בשער השבועון.

ביום שני כ' בחשוון תשנ"ב יצא הרבי לאוהל בשעת צהריים כשבידו הקדושה גליון "בית חיינו" האחרון (גליון מס' 111) מתחתיו קונטרס בית רבינו שבבבל (שיצא לאור מוגה באותו עת) ומעטפה.

מערכת הגיליון[עריכה | עריכת קוד מקור]

העורך - הרב יצחק זאב ברנדלר שאף נטל על עצמו את האחריות למימון הפרוייקט. גיסו ברוך כהנא היה הכתב שהביא את הידיעות.

עם השנים התווספו והתחלפו במערכת תמימים ששימשו כחברי מערכת ומהם:

אלישיב קפלון, ברוך סלונים, מנחם מענדל דונין, שלום מישולובין, עוזי קפלון, נחמיה קפלון, לוי הענדל, ישראל אלפנביין, חיים אליעזר אשכנזי, משה הבר, ועוד.

סדרת הספרים "בית חיינו"[עריכה | עריכת קוד מקור]

הסדרה הישנה
כריכת סדרת הספרים "בית חיינו" (מהדורת תשע"ז)

בשנת תשס"ז הוציא מכון מלכות שבתפארת את כל גליונות "בית חיינו" על נייר כרומו משובח, בסדרה של 5 ספרים המכילים 130 גליונות (2,500 עמודים), באישורו של הרב ברנדלר ובשנת תשע"ז הודפסו במהדורה חדשה.

כאשר הכניסו לרבי את שני הכרכים שאגדו את הגיליונות עד גיליון 115, יחד עם דיווח על הרחבת צוות העובדים ועוד, השיב הרבי תשובה מיוחדת שריגשה את חברי הצוות: "כהנ"ל נת' ות"ח ת"ח אזכיר עה"צ להנ"ל. ולכל המצטרך לכל אחד ואחד שיחי' מכם ובשו"ט".

בהשראת הגיליון[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר ג' תמוז תשנ"ד החל לצאת לאור שבועון בית משיח כשבבסיסו יומן מתלמידי התמימים ב-770 במתכונת דומה לגיליון בית חיינו. עם השנים התפתח הגיליון בהדרגה כשבנוסף לדיווחים על הנעשה ב-770, התווספו כתבות וראיונות ומדורים נוספים, כאשר עדיין המדור "יומנו של תמים ב-770" אותו כותב בקביעות תלמיד מתלמידי ה'קבוצה', תופס מקום של כבוד בשבועון.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. יצויין כי בכמה הזדמנויות הוכנסו אל הקודש פנימה על פי בקשת המזכיר שני עותקים מדבר בו התעניין הרבי. דוגמא משלהי שנה זו - תש"נ: בי"ז מנחם אב תש"נ ניגש הריל"ג לר' יוסף יצחק קייזן, שתלה את הילקוט שמעוני הידוע על כתלי 770, וסיפר לו כי הרבי התעניין מי הוא התולה, והורה להוסיף את המשך המדרש "שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח בא וכו'". הריל"ג ביקש ממנו להכניס אליו אח"כ שני עותקים מהנ"ל.
  2. מספר 117.