ערכים במבט הקהל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(5 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
 
{{מקורות}}
ב[[שנת הקהל]], נהג [[הרבי]] לקשר ענינים שונים ב[[תורה]] ל[[מצוות הקהל]], ועורר לחזק אותם ביתר שאת ב[[שנה]] זו.
ב[[שנת הקהל]], נהג [[הרבי]] לקשר ענינים שונים ב[[תורה]] ל[[מצוות הקהל]], ועורר לחזק אותם ביתר שאת ב[[שנה]] זו.


שורה 19: שורה 19:


==סיום כתיבת ספר תורה==
==סיום כתיבת ספר תורה==
'''סיום ספר תורה''' הוא עניין של חידוש התורה, וכך גם '''[[הקהל]]''' הוא חידוש התורה כפי שכותב הרמב"ם שבהקהל יש להקשיב כאילו ניתנת ומתחדשת התורה ברגעים אלה.
'''סיום ספר תורה''' הוא עניין של חידוש התורה, וכך גם '''[[הקהל]]''' הוא חידוש התורה כפי שכותב [[הרמב"ם]] שבהקהל יש להקשיב כאילו ניתנת ומתחדשת התורה ברגעים אלה.


==פריה ורביה==
==פריה ורביה==
עניין הנישואין ברוחניות - הוא '''פרו ורבו''' - להעמיד עוד יהודי ועוד יהודי - "ומלאו את הארץ וכבשוה" עד שכל העולם יהא [[דירה בתחתונים]].
עניין ה[[נישואין]] ברוחניות - הוא '''פרו ורבו''' - להעמיד עוד יהודי ועוד יהודי - "ומלאו את הארץ וכבשוה" עד שכל העולם יהא [[דירה בתחתונים]].


וזהו גם הנקודה הכללית של הקהל - דירה בתחתונים.
וזהו גם הנקודה הכללית של הקהל - דירה בתחתונים.
שורה 29: שורה 29:


==צניעות==
==צניעות==
בפסוק על [[הקהל]] מודגש דבר והיפוכו, מחד "הקהל את העם" - כולם ביחד - אחדות שמבטלת את הדרגות והמחיצות בינהם, ומאידך "האנשים נשים והטף" שכל אחד מהם צריך להיות בפני עצמו.
בפסוק על [[הקהל]] מודגש דבר והיפוכו, מחד "הקהל את העם" - כולם ביחד - אחדות שמבטלת את הדרגות והמחיצות ביניהם, ומאידך "האנשים נשים והטף" שכל אחד מהם צריך להיות בפני עצמו.


ומכאן הוראה כי אחדות אמיתית - הקהל, תתיכן דווקא עם ההתקהלות היא על פי תורה וב'''[[צניעות]]''' - ע"ד ההקהל בבית המקדש, שבאותו זמן בדיוק ובאותו מקום הייתה [[שמחת בית השואבה]] ש"נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה".
ומכאן הוראה כי אחדות אמיתית - הקהל, תתיכן דווקא עם ההתקהלות היא על פי תורה וב'''[[צניעות]]''' - על דבר ההקהל בבית המקדש, שבאותו זמן בדיוק ובאותו מקום הייתה [[שמחת בית השואבה]] ש"נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה".


ולא כדעת הטוענים שהמחציות מפרידות - להיפך, רואים במוחש שרק כך מתאחדים בשלימות, כשכל אחד משקיע עצמו בתפקידו ולא מתערב בשל חברו.
ולא כדעת הטוענים שהמחציות מפרידות - להיפך, רואים במוחש שרק כך מתאחדים בשלימות, כשכל אחד משקיע עצמו בתפקידו ולא מתערב בשל חברו.


==קרבן שלמים==
==קרבן שלמים==
אחד מעניניו של '''קרבן שלמים''' הוא שעושה שלום בין הכהנים, הבעלים והמזבח - וכולם מקבלים חלקים ממנו. והוא על דרך [[הקהל]] - שמאחד את כל ישראל יחד בהקהל אחד.
אחד מעניניו של '''[[קרבן שלמים]]''' הוא שעושה שלום בין הכהנים, הבעלים והמזבח - וכולם מקבלים חלקים ממנו. והוא על דרך [[הקהל]] - שמאחד את כל ישראל יחד בהקהל אחד.


==תומכי תמימים==
==תומכי תמימים==

גרסה אחרונה מ־02:20, 22 בנובמבר 2023

בשנת הקהל, נהג הרבי לקשר ענינים שונים בתורה למצוות הקהל, ועורר לחזק אותם ביתר שאת בשנה זו.

אהבת ישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחד העניינים באהבת ישראל הוא איחוד הדעות, ועל ידי הקהל - שמתכנסים כמה וכמה מבני ישראל במקום אחת, מתאחדים ומשתווים דעותיהם.

בית כנסת[עריכה | עריכת קוד מקור]

מנהג ישראל שבאים לבית כנסת אנשים נשים וטף ושומעים קריאת התורה - ואפילו הקטנים ביותר והקטנות ביותר - שזה על דרך הקהל, שלקריאת התורה באים אפילו קטני קטנים שאינם מבינים - שיספגו אוויר תורה - ו"יתנו שכר למביאם".

ובשנת הקהל מובן שיש לחזק עניין זה.

הבית יוסף[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת הקהל - שמטרתה "ליראה את ה' אלוקיכם" יש להוסיף בלימוד הלכות לאנשים נשים וטף.

ולכל לראש - ספר היסוד ההלכתי "בית יוסף" לרבי יוסף קארו, וההלכה הראשונה שלו "שיתגבר כארי" בהשכמת הבוקר, הנוגעת לאנשים נשים וטף - המשכימים בבוקר בכל יום ואומרים "מודה אני", ונראה לומר שזו אחת ההלכות היחדות הנוגעת בשלימותה, גם לאנשים, גם לנשים וגם לטף.

מבצעים[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשנת הקהל ההתחזקות במבצעים צריכה להיות ביתר שאת שהרי כל עניין המבצעים הוא לעשות מעם ישראל - "קהל אחד" - קהל גדול. בפרט מבצע אהבת ישראל הקשור במיוחד עם הקהל, מבצע טהרת המשפחה ומבצע נרות שבת קודש הקשורים עם נשים (הנשים) ומבצע חינוך (והטף).

סיום כתיבת ספר תורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

סיום ספר תורה הוא עניין של חידוש התורה, וכך גם הקהל הוא חידוש התורה כפי שכותב הרמב"ם שבהקהל יש להקשיב כאילו ניתנת ומתחדשת התורה ברגעים אלה.

פריה ורביה[עריכה | עריכת קוד מקור]

עניין הנישואין ברוחניות - הוא פרו ורבו - להעמיד עוד יהודי ועוד יהודי - "ומלאו את הארץ וכבשוה" עד שכל העולם יהא דירה בתחתונים.

וזהו גם הנקודה הכללית של הקהל - דירה בתחתונים.

ובהדגשה - שכל המשתתפים בהקהל "אנשים נשים וטף וגרך אשר בשעריך" צריכים לעסוק בפריה ורביה.

צניעות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בפסוק על הקהל מודגש דבר והיפוכו, מחד "הקהל את העם" - כולם ביחד - אחדות שמבטלת את הדרגות והמחיצות ביניהם, ומאידך "האנשים נשים והטף" שכל אחד מהם צריך להיות בפני עצמו.

ומכאן הוראה כי אחדות אמיתית - הקהל, תתיכן דווקא עם ההתקהלות היא על פי תורה ובצניעות - על דבר ההקהל בבית המקדש, שבאותו זמן בדיוק ובאותו מקום הייתה שמחת בית השואבה ש"נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה".

ולא כדעת הטוענים שהמחציות מפרידות - להיפך, רואים במוחש שרק כך מתאחדים בשלימות, כשכל אחד משקיע עצמו בתפקידו ולא מתערב בשל חברו.

קרבן שלמים[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחד מעניניו של קרבן שלמים הוא שעושה שלום בין הכהנים, הבעלים והמזבח - וכולם מקבלים חלקים ממנו. והוא על דרך הקהל - שמאחד את כל ישראל יחד בהקהל אחד.

תומכי תמימים[עריכה | עריכת קוד מקור]

תומכי תמימים ענינו השפעה על הסביבה - "נרות להאיר", וגם הקהל ענינו השפעה על הסביבה. ועל כן על כל תמים בשנת הקהל מוטל להתעסק ביותר בהשפעה על הסביבה.