שער היחוד והאמונה - פרק ה': הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:
==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
{{פרק תניא|פרק=ה'|טקסט הפרק="והנה על זה אמרו רז"ל בתחלה עלה ב[[מחשבה]] לברוא את העולם ב[[מדת הדין]], ראה שאין ה[[עולם]] מתקיים שתף בו מדת [[רחמים]], דהיינו התגלות אלהות על ידי [[צדיקים]] ואותות ומופתים שבתורה. והנה על זה אמרו בזהר, דלעילא בסטרא ד[[קדושה]] עילאה אית ימינא ואית שמאלא דהיינו [[חסד]] ו[[גבורה]], פירוש דשתיהן הן מדות אלהות למעלה מ[[שכל]] הנבראים והשגתם, דאיהו וגרמוהי חד ב[[עולם האצילות]] ואף השגת [[משה רבינו]] עליו השלום בנבואתו לא היתה בעולם האצילות אלא על ידי התלבשותו ב[[עולם הבריאה]], ואף גם זאת לא בשתי מדות אלו חסד וגבורה אלא על ידי התלבשותן במדות שלמטה מהן במדרגה שהן מדות [[נצח]] [[הוד]] [[יסוד]] [כמ"ש בשער הנבואה], רק שמתן שכרם של צדיקים ב[[גן עדן]] הוא השגת התפשטות החיות ו[[אור]] הנמשך משתי מדות אלו חסד וגבורה והוא מזון נשמות הצדיקים [[לימוד התורה|שעסקו בתורה]] לשמה ב[[עולם הזה]], כי מהתפשטות שתי מדות אלו נמתח רקיע על הנשמות שבגן עדן ורקיע זה נקרא רזא דאורייתא ובו סוד כ"ב אותיות התורה הנתונה משתי מדות אלו כדכתיב מימינו אש דת למו, ומרקיע זה נוטף טל למזון הנשמות, דהיינו ידיעת סוד כ"ב אותיות התורה, כי הרקיע הזה הוא סוד ה[[דעת]] והתורה היא מזון הנשמות בגן עדן וה[[מצות]] הן לבושים כמבואר כל זה [בזהר ויקהל דף ר"ט ור"י ובע"ח שער מ"ד פרק ג']:"}}
{{פרק תניא|פרק=ה|טקסט הפרק={{ספר התניא/שער היחוד והאמונה - פרק ה'}}}}


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==

גרסה מ־16:01, 30 ביוני 2010

ספר התניא
דף השער וההקדמה
דף השער · הסכמה א' · הסכמה ב' · הסכמה ג' · הקדמת המלקט
ליקוטי אמרים
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב · ל"ג · ל"ד · ל"ה · ל"ו · ל"ז · ל"ח · ל"ט · מ' · מ"א · מ"ב · מ"ג · מ"ד · מ"ה · מ"ו · מ"ז · מ"ח · מ"ט · נ' · נ"א · נ"ב · נ"ג
שער היחוד והאמונה
הקדמה - חינוך קטן
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב
אגרת התשובה
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב
אגרת הקודש
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב
קונטרס אחרון
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט'

פרק ה' של שער היחוד והאמונה מסביר כי שם אלוקים שהיא מדת הגבורה מעלימה ומסתירה את אור השם המהווה את הבוראין שלא יהיה נראה לעין כל, וכמו שאי אפשר להשיג מידת התהוות הברואים, כך אי אפשר להשיג מגה זו שהא מדת הצמצום והסתר החיות.

מבוא לפרק

גוף הפרק

פרק ה
פרק ה והנה על זה אמרו רז"ל בתחלה עלה במחשבה לברוא את העולם במדת הדין, ראה שאין העולם מתקיים שתף בו מדת רחמים, דהיינו התגלות אלהות על ידי צדיקים ואותות ומופתים שבתורה. והנה על זה אמרו בזהר, דלעילא בסטרא דקדושה עילאה אית ימינא ואית שמאלא דהיינו חסד וגבורה, פירוש דשתיהן הן מדות אלהות למעלה משכל הנבראים והשגתם, דאיהו וגרמוהי חד בעולם האצילות ואף השגת משה רבינו עליו השלום בנבואתו לא היתה בעולם האצילות אלא על ידי התלבשותו בעולם הבריאה, ואף גם זאת לא בשתי מדות אלו חסד וגבורה אלא על ידי התלבשותן במדות שלמטה מהן במדרגה שהן מדות נצח הוד יסוד [כמו שכתב בשער הנבואה], רק שמתן שכרם של צדיקים בגן עדן הוא השגת התפשטות החיות ואור הנמשך משתי מדות אלו חסד וגבורה והוא מזון נשמות הצדיקים שעסקו בתורה לשמה בעולם הזה, כי מהתפשטות שתי מדות אלו נמתח רקיע על הנשמות שבגן עדן ורקיע זה נקרא רזא דאורייתא ובו סוד כ"ב אותיות התורה הנתונה משתי מדות אלו כדכתיב מימינו אש דת למו, ומרקיע זה נוטף טל למזון הנשמות, דהיינו ידיעת סוד כ"ב אותיות התורה, כי הרקיע הזה הוא סוד הדעת והתורה היא מזון הנשמות בגן עדן והמצות הן לבושים כמבואר כל זה [בזהר ויקהל דף ר"ט ור"י ובע"ח שער מ"ד פרק ג']:

סיכום הפרק

צילום דפוס התניא

מושגים יסודיים בפרק


הקודם:
פרק ד'
{{{רשימה}}} הבא:
פרק ו'