פורטל:גאולה ומשיח/מבוא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(ביטול גרסה 721988 של 213.137.70.29 (שיחה), שחזור)
תגיות: ביטול קישורים לדפי פירושונים
 
(23 גרסאות ביניים של 15 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
<table align=left><tr><td>[[קובץ:בית המקדש.jpg|none|300px|הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)]]</td></tr></table>
<table align=left><tr><td>[[קובץ:אייקון גאולה ומשיח.png|none|100px|הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)]]</td></tr></table>


ה'''[[הגאולה האמיתית והשלימה|גאולה העתידה]]''' היא אחת מ[[עיקרי האמונה|עיקרי האמונה היהודית]], שיבוא זמן בו ישוב [[עם ישראל]] ל[[ארץ ישראל|ארצו]] ויעבוד את [[השם]] בשלימות, ואז ישרור ה[[שלום]] ויתגלה כבודו של ה' ב[[עולם הזה|עולם]] כולו. ה[[נבואה]] אודותיה נאמרה ונשנתה ריבוי פעמים ב[[תורה]] ב[[נביאים]] וב[[כתובים]]. תיאורו של [[מלך המשיח|הגואל]] ושל תקופת הגאולה והתרחשויותיה תוארו על ידי הנביאים, והתבארו בהרחבה על ידי חכמי ישראל במשך הדורות. ועדיין אמרו על חלקם של פרטי הדברים (כגון, עת ביאת אליהו) - "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו".


תורת החסידות, אשר הינה הפנימיות של אותה תורה שליוותה את עם ישראל במשך כל הדורות, התגלתה דווקא בדורות האחרונים. הטעם העיקרי לעובדה זו נעוץ בהתקרבות לגאולה. נאמר "טועמיה חיים זכו", כשם שבערב-[[שבת]] טועמים ממאכלי השבת, כך בדורות אלו יש ללמוד פנימיות התורה, כטעימה מהגאולה השלימה. כן מנהיגותם של נשיאי החסידות היא הארה ממלכות בית דוד שתחזור על ידי ה[[מלך המשיח]].
ה[[ציפיה לגאולה]] היא חלק מ[[אמונה בביאת המשיח|האמונה בבואו]]. על האדם לעורר עצמו לצפות ולבקש את ביאת המשיח, [[בית המקדש השלישי|בנין המקדש]] ו[[קיבוץ גלויות|קיבוצם של ישראל]]. בנוסח ה[[תפילה]] נקבעה התפילה והבקשה לגאולה עשרות פעמים, עקב היותה מהחשובים ביותר בצרכי היהודי המתפלל.


תורת החסידות המבארת את הנושא של [[אחדות ה']], מגלה כי מהותה של ה[[גאולה]] היא שאז תתגלה אחדות זו בעולם, והתגלות זו היא היא תכלית כל הבריאה ונתינת התורה, ובלשונה: "[[דירה בתחתונים]]" (גם בנגלה דתורה מרומזת התגלות זו, כמבואר ברמב"ם שאז יהיה "[[ומלאה הארץ דעה את ה']]"). זוהי הסיבה לכך שהדרך העיקרית להביא את גילויו של משיח הוא על ידי הפצת מעיינות החסידות, כמענתו עצמו למחולל החסידות על שאלתו "אימתי קאתי מר? – לכשיפוצו מעיינותיך חוצה"!
אולם עם התגלותה של [[תורת החסידות]], נוספה בהירות חדשה בכל הנושאים הקשורים לגאולה. הסיבה לכך היא שהתגלותה של החסידות אף היא חלק מהתגלות אור [[הגאולה]], שלכן בתורת [[נשיאי החסידות]] הדגישו את הזיקה של ה[[תורה]] וה[[מצוות]] ל[[גאולה]] בכלל, וכן לציפיה וההשתוקקות התמידית ל[[גאולה]].


כל הנושאים הקשורים לגאולה ומלך המשיח מקבלים בהירות חדשה בתורת החסידות. זוהי הסיבה שדוקא תורת ונשיאי החסידות הם שגילו את הזיקה של חיי התורה ומצוות לצפיה והשתוקקות תמידית לגאולה (אף שצפיה זו מתבקשת גם בפשטות שהרי בזמן הגלות נבצר מהיהודי לקיים את רוב מצוות התורה, והגאולה תביא עמה שלימות חסרת תקדים בתורה ומצוותיה), כיון שדוקא הבנת מהות ה[[תורה]] ו[[מצוות]] – אחדות ה', היא המעוררת צפיה זו בלב היהודי.
התאולוגיה האמורה באה לידי ביטוי אצל [[נשיאי החסידות]], אשר הכמיהה לגאולה חדרה בכל עצמותם ובלטה בהנהגתם; אך במיוחד בדורות האחרונים - החל מ[[אדמו"ר הרש"ב]] שהקים את ישיבת "[[תומכי תמימים]]" ועורר [[שיחה|בשיחותיו]] שתלמידי הישיבה הם "[[חיילי בית דוד]]" הלוחמים כנגד המחרפים את עקבות המשיח. התעוררות זו התחזקה על ידי בנו [[אדמו"ר הריי"צ]], במיוחד בתקופת השואה שהיוותה – לפי דבריו – "חבלי משיח". [[נשיא דורנו]], השביעי לשושלת נשיאי חב"ד, הודיע עם [[קבלת הנשיאות|קבלת נשיאותו]] כי דורנו הוא [[בשורת הגאולה|הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה]], והסיק מכך שהגאולה אינה ענין נוסף על מציאות הדור והנהגתו אלא שזורה כחוט השני בכל פרט מהם.


התאולוגיה האמורה באה לידי ביטוי אצל נשיאי החסידות, אשר הכמיהה לגאולה חדורה היתה בכל עצמותם ובלטה בהנהגתם, ובמיוחד בדורות האחרונים, החל מ[[אדמו"ר הרש"ב]] שהקים את ישיבת "[[תומכי תמימים]]" ועורר [[שיחה|בשיחותיו]] שתלמידי הישיבה הם "[[חיילי בית דוד]]" הלוחמים כנגד המחרפים את עקבות המשיח. התעוררות זו התחזקה על ידי בנו [[אדמו"ר הריי"צ]], במיוחד בתקופת השואה שהיוותה – לפי דבריו – "חבלי משיח".
בשנים האחרונות דיבר הרבי שליט"א מלך המשיח בנושא זה ללא הרף, והודיע כי [[סיום עבודת הגלות|עבודת הגלות הסתיימה]], ונשאר רק [[קבלת פני משיח|לקבל פני משיח]] בפועל ממש.
 
[[נשיא דורנו]], השביעי לשושלת נשיאי חב"ד, הודיע עם קבלת נשיאותו כי דורנו הוא [[בשורת הגאולה|הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה]], הוא – המלך המשיח.
כמו כן עודד במסירות נפש במשך למעלה משנה ברציפות את ההכרזה של קבלת מלכותו: [[יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]].
 
מכך מובן שהגאולה אינה ענין נוסף על מציאותו והנהגתו אלא שזורה כחוט השני בכל פרט מהם.
 
בשנים האחרונות דיבר בנושא זה ללא הרף, והודיע כי עבודת הגלות הסתיימה ומה שנשאר הוא רק להתכונן לקבל פני משיח תיכף ומיד ממש. ועודד את ההכרזה של קבלת מלכותו:
[[יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד]].

גרסה אחרונה מ־12:08, 19 בנובמבר 2024

הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)
הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)

הגאולה העתידה היא אחת מעיקרי האמונה היהודית, שיבוא זמן בו ישוב עם ישראל לארצו ויעבוד את השם בשלימות, ואז ישרור השלום ויתגלה כבודו של ה' בעולם כולו. הנבואה אודותיה נאמרה ונשנתה ריבוי פעמים בתורה בנביאים ובכתובים. תיאורו של הגואל ושל תקופת הגאולה והתרחשויותיה תוארו על ידי הנביאים, והתבארו בהרחבה על ידי חכמי ישראל במשך הדורות. ועדיין אמרו על חלקם של פרטי הדברים (כגון, עת ביאת אליהו) - "וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו".

הציפיה לגאולה היא חלק מהאמונה בבואו. על האדם לעורר עצמו לצפות ולבקש את ביאת המשיח, בנין המקדש וקיבוצם של ישראל. בנוסח התפילה נקבעה התפילה והבקשה לגאולה עשרות פעמים, עקב היותה מהחשובים ביותר בצרכי היהודי המתפלל.

אולם עם התגלותה של תורת החסידות, נוספה בהירות חדשה בכל הנושאים הקשורים לגאולה. הסיבה לכך היא שהתגלותה של החסידות אף היא חלק מהתגלות אור הגאולה, שלכן בתורת נשיאי החסידות הדגישו את הזיקה של התורה והמצוות לגאולה בכלל, וכן לציפיה וההשתוקקות התמידית לגאולה.

התאולוגיה האמורה באה לידי ביטוי אצל נשיאי החסידות, אשר הכמיהה לגאולה חדרה בכל עצמותם ובלטה בהנהגתם; אך במיוחד בדורות האחרונים - החל מאדמו"ר הרש"ב שהקים את ישיבת "תומכי תמימים" ועורר בשיחותיו שתלמידי הישיבה הם "חיילי בית דוד" הלוחמים כנגד המחרפים את עקבות המשיח. התעוררות זו התחזקה על ידי בנו אדמו"ר הריי"צ, במיוחד בתקופת השואה שהיוותה – לפי דבריו – "חבלי משיח". נשיא דורנו, השביעי לשושלת נשיאי חב"ד, הודיע עם קבלת נשיאותו כי דורנו הוא הדור האחרון לגלות והדור הראשון לגאולה, והסיק מכך שהגאולה אינה ענין נוסף על מציאות הדור והנהגתו אלא שזורה כחוט השני בכל פרט מהם.

בשנים האחרונות דיבר הרבי שליט"א מלך המשיח בנושא זה ללא הרף, והודיע כי עבודת הגלות הסתיימה, ונשאר רק לקבל פני משיח בפועל ממש.

כמו כן עודד במסירות נפש במשך למעלה משנה ברציפות את ההכרזה של קבלת מלכותו: יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.