מגבעת קנייטש: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(לא מצאתי את זה בספר המנהגים)
 
(84 גרסאות ביניים של 36 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעריכה}}
{{לשכתב}}
<div style="text-align: center;">
'''גודל דף זה – {{PAGESIZE:משתמש:חסיד של הרבי/מגבעת קנייטש}} בתים'''
</div>
[[קובץ:תשיא 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, בשנת [[תשי"א]] עם כובע קנייטש.]]
[[קובץ:תשיא 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, בשנת [[תשי"א]] עם כובע קנייטש.]]
'''מגבעת קנייטש''' זוהי המגבעת שאותה נוהגים [[חסידי חב"ד]] לחבוש לראשם, המגבעת נקראת קנייטש על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, ותרגום המילה קנייטש מ[[אידיש]] הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלושה פינות המכוונות כנגד שלושת הספירות [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]].
'''מגבעת קנייטש''' היא מגבעת אותה חובשים [[חסידי חב"ד]], הנקראת כך על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, תרגום המילה קנייטש מ[[אידיש]] הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלוש פינות{{הערה|יש האומרים בדרך הצחות, כי המשולש מכוון כנגד שלושת הספירות [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]].}}.


==השטריימל בחב"ד==
==רקע==
[[קובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרבי, בצד שמאל נתן לראות את המוכר כששטריימל לראשו]] מנהג שהשתרש ביהודי אירופה עוד מימי ה[[בעל שם טוב]] היה חבישת שטריימל על הראש, ויש לדבר מספר גרסאות מדוע החלו היהודים לחבוש שטריימל. גירסא ראשונה אומרת שחבישת השטריימל החלה בעקבות גזירתו של אחד מצארי רוסיה שאסר על ה[[יהודים]] להלך עם [[כיפה]], ויהודי רוסיה שלא יכלו להשלים עם כזו גזירה כרכו סביב כיפתם זנב חיה, וכך הסתירו את כפתם והלכו אתה ללא מורא. כריכת הזנב מסביב לכיפה הסבה מראה שלראשם של היהודים יש כובע מחמם שאותו נהגו הרבה מ[[רוסיה|רוסים]] לשים בתוקפת החורף הקשה, וכך נצלו היהודים מגזרתו של הצאר.  גירסא אחרת אומרת שהשטריימל היה לבוש כבוד שאותו נהגו ללבוש פריצים ואנשים חשובים בסביבות [[פולין]], והיהודים אמצו את לבוש זה גם אליהם.
מאז ומעולם נהגו חסידי חב"ד לחבוש לראשם מגבעת לשם [[כיסוי שני]], בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק, ובזמנים המסוגלים חבשו לראשם [[שטריימל]]{{הערה|[[שמועות וסיפורים]], ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442}}. בעקבות [[גזירת הלבוש]] שגזר הצאר ניקולאי בשנת [[תר"ד]] החליפו את השטריימל ואת המגבעת שחבשו עד אז ב[[קסקט]].


משהו אחר שדומה לשטריימל הוא הספודיק, ספודיק הוא כובע שבדומה לשטריימל אף הוא עשוי מזנב חיה, אך הוא גבוה וצר יותר מהשטריימל. הספודיק היה כובעם של ה[[קוזאקים]], ובשל [[גזירת הלבוש]] נגזר על היהודים ב[[פולין]] לחבוש את כובעם של ה[[קוזאקים]] מנהג שנשתמר עד היום אצל חסידות פולין.
הפעם הראשונה בה הגיע הקנייטש לחב"ד הייתה בתקופת [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|נתן לראות זאת בתמונות בה הצטלמו חסידים בתקופתו}}, ויש אומרים שעוד החלו לחבוש כובע זה בתקופת [[אדמו"ר המהר"ש]]. אם כי עד אז המגבעת בכלל, והקנייטש בפרט נחשבו בעיני החסידים הגדולים כלבוש מודרני, ומשום כך רוב חסידי חב"ד העדיפו לחבוש לראשם את ה[[קסקט]].


בפועל [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]], כמו כל שאר החסידויות האחרות שמקורן בסבביות [[רוסיה]] ו[[אוקראינה]] נהגו ללכת עם שטריימל בשבתות ובמועדים, ובמגבעת{{הערה|כיום לא ידוע איזה מגבעת הייתה לחסידים לפני [[גזירת הלבוש]]}} בימי חול, אך בעקבות [[גזירת הלבוש]] שגזר הצאר ניקולאי בשנת [[תר"ד]] החליפו [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]] את המגבעת בקסקט{{הערה|כמו כן החליפו את ה{{מונחון|קפוטה|ז'קט ארך שאותו נוהגים כיום ללבוש מרבית החסידויות}} ב[[סירטוק]]}}, אך המשיכו עדיין ללכת עם שטריימל בשבתות ובמועדים.
יש אומרים שר' ניסן נמנוב לא אישר לתמימים עם קנייטש להיכנס לישיבה בברינואה, בטענה שהם מודרניים עד שאמרו לו שהרבי לובש כובע קנייטש.
 
[[אדמו"ר המהר"ש]] הורה לבנו, [[אדמו"ר הרש"ב]] שילך עם שטריימל רק ב[[ליובאוויטש]]. וכך נהג הוא ובנו [[אדמו"ר הריי"צ]], ובשבת החתן של [[הרבי]] החל ללכת באופן תמידי עם השטריימל, גם כשלא נכח בעיירה [[ליובאוויטש]].
 
בעת שקיבל [[הרבי]] את הנשיאות הוא סירב ללבוש על ראשו את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]] על ראשו. חסידים מצביעים על מספר סיבות, סיבה אחת היא שמפני שאשת [[הרש"ג]] רצה שבעלה הרש"ג יקבל את השטריימל, ולכן סירב הרבי לקחתו ללא הסכמתה. סיבה אחרת מצביעה על כך שאשת [[אדמו"ר הריי"צ]] חפצה  להביא לרבי את השטריימל במתנה, אך הרבי סירב וזאת מפני שחפץ לקבל אותו בירושה, ולא במתנה. עוד סיבה שהצביעו עליה חלק מהחסידים שהרבי לא חפץ להיות לבוש כאדמו"ר, אלא העדיף לבוש פשוט כשל אחד החסידים.
 
==הקסקט בחב"ד==
[[קובץ:הרבי עם קסקט.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי חובש לראשו קסקט, התמונה צולמה לצורך הנפקת דרכון עבורו]]
הקסקט היה, ואף נשאר סימן ההיכר של [[חסידי חב"ד]]. מאז תקופתו של [[אדמו"ר הזקן]] ועד לדורנו [[דור השביעי]]{{הערה|אמנם כיום זה נמצא באופן מופחת}} חסידי חב"ד היו חובשים קסקט לראשם, היו כאלה שהיו מהלכים אף עם מגבעת אך תופעה זו הפסיקה סופית בשנת [[תר"ד]] כשגזר הצאת ניקולאי את [[גזירת הלבוש]], אז כל [[חסידי חב"ד]] לבשו את הקסקט.
 
מסופר שכשר' [[מנחם צבי ריבקין]] מונה לרבנות בעיר [[מנצ'סטר]] דרשו ממנו קהל היהודים בעיר להחליף את הקסקט שחבש על ראשו בכובע מסוג צילינדר, ר' מנחם צבי שהרגיש שהוא לא מסוגל להחליף את הקסקט הפשוט בכובע מגושם רצה לעזוב את הרבנות בעיר. כשאמר זאת ל[[אדמו"ר הריי"צ]] הוא הורה לו שלא יעזוב את רבנות העיר, ויחבוש את כובע הצילינדר כרצון התושבים. ואכן ר' מנחם צבי חבש את המגבעת לראשו, דבר שהציל את חייו לאחר מכן. כשהתחילה [[מלחמת העולם השנייה]] באחד ההפצצות הגרמניות על העיר הוא ניצל בזכות כך כאשר רסיסים מהפצצות נבלמו ע"י כובע הצילנידר שחבש לראשו.
 
אצל [[חסידי חב"ד]] נחשבה המגבעת כלבוש אופנתי וכאחד מלבושי הכבוד שאתם התתפארו האנשים, ונמנעו בשל כך לחבוש לראשם מגבעת, אלא הסתפקו בחבישת קסקט פשוט. והצביעו על מה שאמר [[אדמו"ר הזקן]] שאלה שמתלבשים במלבושי כבוד הם בבחינת "האובדים בארץ אשור"{{הערה|[[לקוטי סיפורים]], תשכ"ו, עג}} ומה שאמר [[אדמו"ר האמצעי]] שלבושי האופנה והכבוד הם מהקליפות הקשות ביותר ששרשן הוא ב[[עבודה זרה]]{{הערה|[[מאמרי אדמו"ר האמצעי]], אחרי, תקו-תקיב}}.
 
ר' [[ישראל ג'ייקובסון]] סיפר{{הערה|זכרון לבני ישראל, ק"צ}} שכשיצאו מ[[רוסיה]] בשנת [[תש"ו]] המשפיע ר' [[ניסן נמנוב]] הזהיר את כל החסידים שיצאו באזהרה חמורה שלא יחליפו את הקסקט בכובע.
 
מסופר שכשהגיע ה[[משפיע]] ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] אל [[הרבי]] הורה לו הרבי להשאר עם הקסקט, וכן היה עם החסיד ר' [[חיים דובער חן|בערק'ה חן]] שהחליף את הקסקט שלבש במגבעת, והרבי הורה לו לחזור וללבוש את הקסקט.
 
===חסידים עם קסקט===
<gallery>
קובץ:ר מענדל תשרי נב.gif|ר' [[מענדל פוטרפס]]
תמונה:חן.jpg|left|thumb|ר' [[חיים דובער חן|בערק'ה חן]]
קובץ:ר' משה.jpg|ר' [[משה ניסלביץ']]
קובץ:זלמן לייב אסטולין.jpg|ר' [[זלמן לייב אסטולין]]
קובץ:בנצי.jpg|שמאל|ממוזער|ר' [[חיים בן ציון רסקין]]
קובץ:שלוימק'ה.jpg|ר' [[שלמה מיידנצ'יק]]
</gallery>


==תולדות הקנייטש בחב"ד==
==תולדות הקנייטש בחב"ד==
[[קובץ:אדמור הרייצ מגיע לארהב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הריי"צ]] מגיע לחופי [[ארה"ב]] כשלראשו שטריימל. בצד שמאל נתן לראות את [[הרש"ג]] שלראשו מגבעת מסוג צילינדר, שאר החסידים מהלכים עם מגבעות קנייטש]]
[[קובץ:אדמור הרייצ מגיע לארהב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הריי"צ]] מגיע לחופי [[ארצות הברית]] ב [[ט' אדר ב']] [[ת"ש]] כשלראשו שטריימל. בצד שמאל נתן לראות את [[הרש"ג]] שלראשו מגבעת מסוג צילינדר, שאר החסידים מהלכים עם מגבעות קנייטש]]
בתחילה יהודי אירופה לא היו הולכים כלל עם מגבעת, אלא כובעם היה ללא שוליים כלל וללא מצחיה{{הערה|כמו כובע גרב}}. אך לאחר מספר שנים גזרו שלטונות [[רוסיה]] שה[[יהודים]] יוסיפו לכובעם מצחייה{{הערה|בדומה לקסקט}}. ווארט שהיה בימים ההם אמר שבתחילה היו החסידים הולכים עם כובע גרב שהיה ללא מצחייה וללא שוליים, וכך כשראו דבר מה יפה היו יכולים להסתכל למעלה ולראות מי ברא דברים אלה. אך אז באו שלטוניות [[רוסיה]] וגזרו שעל ה[[יהודים]] להוסיף מצחייה לראשם, ודבר זה שהפריע להם להסתכל למעלה, אך היו  עוד יכולים להפוך אותו וכך דבר זה לא הפריע להם. ואז ראו השלטונות שהיהודים ממשיכים לראות "מי ברא דברים אלה" וציוו עליהם להוסיף שוליים לכובעם, וכך לכל כיוון שלא הפכו אותו לא היו יכולים להסתכל מעלה ולכוון לבם לשמים{{הערה|מתוך ספר זכרון לבני ישראל ל[[ישראל ג'ייקובסון]] עמ' קצ-קצא}}.
[[קובץ:הלוויית הרב יוסף רוזין.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הלוויתו של [[יוסף רוזין|הרוגוצ'ובר]] ב[[י"א אדר]] [[תרצ"ו]], החסידים המלווים נראים רובם עם מגבעות קנייטש ועם [[קסקט]]]]
בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק. ב[[גזירת הלבוש]] גזר הצאר ניקולאי כי היהודים ילכו עם כובע בעל מצחייה דווקא. כאשר שמע זאת אדמו"ר הצמח צדק, אמר בתגובה כי גזרה זו היא מצד ה'קליפה', שמנסה למנוע את העניין של "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא כל אלה" – כלומר, הבטה בשמים ומתוך כך להגיע להתבוננות בגדלות השם ורוממותו. כששמעו זאת חסידי הצמח צדק, התחכמו בקיום הגזירה ולבשו את הקסקט כשהמצחיה מופנת אחורה – כלפי העורף{{הערה|1=[[תורת מנחם]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15882&st=&pgnum=95 חלק י' עמוד 70]}}. החסיד ר' [[הלל מפאריטש]] הלך בעקבות כך בכובע חורפי לו הייתה חתיכת בד מחוברת מאחור (על מנת להגן על העורף) גם בימי הקיץ על מנת שלא להסתיר את השמיים באמצעות המצחייה{{הערה|רשימות דברים עמוד 245}}.  


הפעם הראשונה שבה נראה הקנייטש בחב"ד היה בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]], אדמו"ר המהר"ש שהיה במצב בריאותי לקוי{{הערה|ראה [[ספר התולדות]] לאדמו"ר המהר"ש, עמ'44}} והיה צריך מפאת כך לנדוד בין העיירות השונות{{הערה|שם, עמ' 57}} לא חפץ שיראו בו שהוא רבי, ועלך כן התלבש כסוחר, דבר שהתבטא ב[[סירטוק]] שלבש ובכך שהחליף את השטריימל במגבעת, יש אומרים שבקנייטש{{הערה|1=ראה [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=4806 כאן] המאמר מפי ר' [[טוביה בלוי]]}}.
חסיד שהיה בימים ההם אמר שבתחילה היו החסידים הולכים עם כובע גרב שהיה ללא מצחייה וללא שוליים, וכך כשראו דבר מה יפה היו יכולים להסתכל למעלה ולראות מי ברא דברים אלה. אך אז באו שלטונות [[רוסיה]] וגזרו שעל ה[[יהודים]] להוסיף מצחייה לראשם, ודבר זה שהפריע להם להסתכל למעלה, אך היו עוד יכולים להפוך אותו וכך דבר זה לא הפריע להם. ואז ראו השלטונות שהיהודים ממשיכים לראות "מי ברא דברים אלה" וציוו עליהם להוסיף שוליים לכובעם, וכך לכל כיוון שלא הפכו אותו לא היו יכולים להסתכל מעלה ולכוון לבם לשמים{{הערה|מתוך ספר זכרון לבני ישראל ל[[ישראל ג'ייקובסון]] עמ' קצ-קצא}}.


[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם הקסקט, כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]].
[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם ה[[קסקט]], כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]].


כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של [[חסידי חב"ד]], ול[[תלמידי התמימים]] יש קרנות שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלושה קרנות שמחלקות כובעי קנייטש ל[[תמימים]], קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' [[שלום בער דרייזין]] ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הכובעים הם מסוד "פאנטר". את הרשת שנייה ממן הנגיד הרב ... את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", והכובעים הם מסוג "מונזינו". הקרן השלישית היא לתלמידי ה[[קבוצה]] שהם מקבלים כובע קנייטש מסוג "בורסולינו" שהוא הסוג האיכותי ביותר בכובעים. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת [[חג הפסח]].
כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של [[חסידי חב"ד]], ול[[תלמידי התמימים]] יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש ל[[תמימים]], קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' [[שלום בער דרייזין]] ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם [[קרן חסדי אברהם]] בשיתוף עם [[את"ה המרכזי]] ו[[מרכז חב"ד העולמי לקבלת פני משיח|מרכז חב"ד העולמי]]. את הרשת השנייה מממן [[דוד פישר]] את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", קרן זו היא מטעם [[ועד תלמידי התמימים העולמי]] בשיתוף עם [[קרן חסדי שמשון]]. הקרן השלישית היא לתלמידי ה[[קבוצה]]. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת [[חג הפסח]].


==אצל רבותינו נשיאנו==
==אצל רבותינו נשיאינו==
[[קובץ:אדמור הרייצ בצעירותו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אדמו"ר הריי"צ בצעירותו עם מגבעת קנייטש]]
[[קובץ:אדמור הרייצ בצעירותו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|אדמו"ר הריי"צ בצעירותו עם מגבעת קנייטש]]
רבותינו נשיאנו מתקופת [[אדמו"ר הזקן]] ועד לתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]] נהגו ללכת עם שטריימל לראשם בכל ימות השבוע, ולא נהגו ללכת במגבעת כזו או אחרת. אך בשנת [[תר"ד]] (תקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הצמח צדק]]) גזר הצאר ניקולאי את [[גזירת הלבוש]], בה גזר הצאר על ה[[יהודים]] לקצר את מלבושיהם ולשנותם. בעקבות הגזירה החליפו חסידי חב"ד את מגבעתם{{הערה|לא ידועי איזה מגבעת הייתה להם, אך ידוע שגם עז נהגו הרבה מהחסידים להלך עם קסקט}} בקסקט ואת הקפוטה שאותה לבשו ב[[סירטוק]].
רבותינו נשיאנו מתקופת [[אדמו"ר הזקן]] ועד לתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]] נהגו ללכת עם שטריימל לראשם בכל ימות השבוע, ולא נהגו ללכת במגבעת כזו או אחרת. אך בשנת [[תר"ד]] (תקופת נשיאותו של [[אדמו"ר הצמח צדק]]) גזר הצאר ניקולאי את [[גזירת הלבוש]], בה גזר הצאר על ה[[יהודים]] לקצר את מלבושיהם ולשנותם. בעקבות הגזירה החליפו חסידי חב"ד את מגבעתם{{הערה|לא ידועי איזו מגבעת הייתה להם, אך ידוע שגם אז נהגו הרבה מהחסידים להלך עם קסקט.}} ב[[קסקט]] ואת הקפוטה שאותה לבשו ב[[סירטוק]].


הפעם הראשונה שבה הגיע הקנניטש באופן רשמי ל[[חב]] היה לאחר שבשנת [[תרצ"ו]] קיבל על עצמו [[אדמו"ר המהר"ש]] את נשיאות חב"ד, והוא החליף את מלבושיו מקפוטה ארוכה ואדמו"רית ל[[סירטוק]], ואת השטריימל החליף במגבעת{{הערה|יש אומרים שבמגבעת קנייטש}}, הסיבה לכך שהוא החליף את מלבושיו הייתה בשל בריאותו הלקויה שבשלה נאלץ לנדוד בין ערים ועיירות שונות, וכשנדד בין העיירות לא חפץ שידעו שהוא הרבי, ולכן התלבש כמנהג הסחורים באותם ימים{{הערה|[[סירטוק]] וקנייטש היה סימן ההיכר של הסוחרים בימים ההם}}. אך חוץ מהקנייטש היה ל[[אדמו"ר המהר"ש]] עוד מגבעות שאותם נהג ללבוש.
הפעם הראשונה שבה נראה הקנייטש בחב"ד היה בתקופת נשיאותו של [[אדמו"ר המהר"ש]], אדמו"ר המהר"ש שהיה במצב בריאותי לקוי{{הערה|ראה [[ספר התולדות]] לאדמו"ר המהר"ש, עמ'44}} והיה צריך מפאת כך לנדוד בין העיירות השונות{{הערה|שם, עמ' 57}} לא חפץ שיראו בו שהוא רבי, ועלך כן התלבש כסוחר, דבר שהתבטא ב[[סירטוק]] שלבש ובכך שהחליף את השטריימל במגבעת, יש אומרים שבקנייטש{{הערה|1=ראה [http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=4806 ראה כאן]}}. וכשנדד בין העיירות לא חפץ שידעו שהוא הרבי, ולכן התלבש כמנהג הסחורים באותם ימים{{הערה|[[סירטוק]] וקנייטש היו סימן ההיכר של הסוחרים בימים ההם}}. אך חוץ מהקנייטש היה ל[[אדמו"ר המהר"ש]] עוד מגבעות שאותם נהג ללבוש{{הערה|ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז}}.  


לאומת זאת [[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לשים כובע אחר מסוג המבורג{{הערה|כמו שנתן לראות בתמונה המפורסמת}}, אך מעדות [[הרבנית חיה מושקא]] ידוע שזה לא היה הרגל תמידי אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] אלא בדרך כלל כשהיה ב[[ליובאוויטש]] הלך עם שטריימל, ורק כשהיה יוצא מ[[ליובאוויטש]] היה מהלך עם מגבעת, בדרך כלל מסוג המבורג{{הערה|מגבעת שכיום נוהגים ללכת אתה חלק מחסידי [[סאטמר]]}}.
לעומת זאת [[אדמו"ר הרש"ב]] נהג לשים כובע אחר מסוג המבורג{{הערה|כמו שנתן לראות בתמונה המפורסמת}}, אך מעדות [[הרבנית חיה מושקא]] ידוע שזה לא היה הרגל תמידי אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] אלא בדרך כלל כשהיה ב[[ליובאוויטש]] הלך עם שטריימל, ורק כשהיה יוצא מ[[ליובאוויטש]] היה מהלך עם מגבעת, בדרך כלל מסוג המבורג{{הערה|מגבעת שכיום נוהגים לחובשה חלק מחסידי [[סאטמר]]}}.


גם [[אדמו"ר הריי"צ]] בצעירותו הילך עם מגבעת קנייטש כששוליה עולים כלפי מעלה כשהקמט בכובעו היה בצורת משולש כמנהג הסוחרים בימים ההם, לאחר זמן מה שינה את הרמט המשולש לעיגול, כמנהג הרבנים{{הערה| רשימות דברים עמוד 187}}. כך היה כמה שנים עד שהחליף את הקנייטש בשטריימל שירש מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]].
גם [[אדמו"ר הריי"צ]] בצעירותו הילך עם מגבעת קנייטש כששוליה עולים כלפי מעלה, כשהקמט בכובעו היה בצורת משולש כמנהג הסוחרים בימים ההם, לאחר זמן מה שינה את הקמט המשולש לעיגול, כמנהג הרבנים{{הערה|רשימות דברים עמוד 187}}. כך היה כמה שנים עד שהחליף את הקנייטש בשטריימל שירש מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]].


[[הרבי שליט"א]] נהג ללכת עם מגבעת קנייטש עוד מימי [[נישואים|נישואיו]] ב[[י"ד כסלו]] [[תרע"ט]] עם [[הרבנית חיה מושקא]], ויש אומרים שעוד לפני כן. הרבי נהג להוריד את שולי הקנייטש למטה, ועל כך התבטא [[אדמו"ר הריי"צ]] שהקמט בצד הקדמי מראה עלך ה[[ענווה]] שהגדולה של [[הרבי]].  
[[הרבי]] נהג ללכת עם מגבעת קנייטש עוד מימי [[נישואים|נישואיו]] ב[[י"ד כסלו]] [[תרפ"ט]] עם [[הרבנית חיה מושקא]], ויש אומרים שעוד לפני כן. הרבי נהג להוריד את שולי הקנייטש למטה, ועל כך התבטא [[אדמו"ר הריי"צ]] שהקמט בצד הקדמי מראה על ה[[ענווה]] הגדולה של [[הרבי]].  


ב[[י' שבט]] [[תש"י]] נפטר [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] קיבל על עצמו [[הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]], בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללם כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק [[אדמו"ר הריי"צ]] [[הרבנית נחמה דינה]] תכננה להביא לרבי את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושה, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו. עוד אפשרות שמעלים היא שאשת [[הרש"ג]] חפצה להעניק את השטריימל לבעלה הרש"ג, ולכן לא לכח אותו הרבי.
ב[[י' שבט]] [[תש"י]] [[הסתלק]] [[אדמו"ר הריי"צ]] וכשנה לאחר מכן, ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] [[קבלת הנשיאות של הרבי|קיבל על עצמו הרבי]] את נשיאות [[חב"ד]], בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]], אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללן כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק [[אדמו"ר הריי"צ]] [[הרבנית נחמה דינה]] תכננה להביא לרבי את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושה, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו.
 
[[מזכיר]] [[הרבי]], הרב [[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]] אמר במהלך אחד הראיונות אתו שלקראת [[י' שבט]] [[תש"ל]] לרגל 30 שנה לנשיאות הרבי קנו לו אנשי [[ירושלים]] שטריימל מיוחד, למחרת בבוקר אמר הרבי לרב גרונר {{ציטוטון|נעם דאס און גיב דאס צוריק צו זיי, זאל זיי נעמען צוריק קיין ירושלים}} (קח את השטריימל ותחזיר אותו להם, שיחזירו אותו לירושלים). עוד סיפר הרב גרונר שכששאל אחד החסידים את הרבי דבר מה הנוגע לשטריימל, התבטא על כך הרבי ואמר {{ציטוטון|ס'וועט קומען א צייט אויף דעם אויכעט}} (יגיע זמן גם לזה){{הערה|התפרסם בתכנית stump the rabbi}}.
 
כמו כן הצייר החסידי ר' [[הענדל ליברמן]] היה נוהג לצייר ציורי חסידים, וע"פ בקשת [[הרבי]] ו[[הרבנית חיה מושקא|הרבנית]] היה מתייעץ אתם בהקשר לציוריו{{הערה|מפי עדות אחד מבני משפחתו}}. פעם אחת בא אל הרבי ובקש ממנו אישור לצייר [[פארבריינגען]] עם הרבי כפי שהוא מבין, לאחר דינים ודברים אמר [[הרבי]] שיעשה את הציור {{ציטוטון|ווי ער פארשטייט}} (כפי שהוא מבין). לאחר זמן מה גמר את הציור, הוא צייר את הרבי חבוש בשטריימל מסוג קולפיק. כשהראה ר' הענדל לרבי את הציור אמר לו הרבי "הרי אני חבוש בכובע הזה"? -בהצביעו על הקנייטש שלבש, ור' [[הענדל ליברמן]] אמר לו "אבל אני רוצה אותך לבוש בכובע כזה" והצביע על השטריימל שצייר{{הערה|1=[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=84670 ציור ● הרבי חובש 'קולפיק']}}..
 
כמו כן בשנים הראשונות לנשיאות [[הרבי]] הגיע אל הרבי ל[[יחידות]] אדמו"ר ידוע שהתגורר ב[[ארצות הברית]]. כשיצא האדמו"ר מפגישת ה[[יחידות]] עם [[הרבי]] סיפר בהתלהבות {{ציטוטון|אני מרמה את העולם בשטריימל שאני חובש, ואילו הליובאוויטשער מרמה את העולם בכובע שהוא חובש}}..


==מנהגים==
==מנהגים==
כמו כן מנהג חב"ד הוא להתפלל עם כובע וחליפה{{הערה|[[ספר המנהגים]] עמ' 9}}. הסיבה לכך שמתפללים עם חליפה ומלבוש נאה היא על דרך משל כמו שאדם שילך מול מלך בשר ודם ילבש לגופו בגדים נאים ומהודרים, ק"ו כשעומד בתפילתו מול מלך מלכי המלכים [[הקב"ה]]{{הערה|[[שו"ע אדה"ז]], יח, ס"ד.}}. והסיבה לכך שחובשים מדבעת ב[[תפילה]] היא כדי שהיא תשמש כ[[כיסוי שני]]{{הערה|ראה [[ספר המנהגים]] שם}}.
{{להשלים}}
{{להשלים}}
מנהג חב"ד הוא להתפלל עם כובע וחליפה{{הערה|[[ספר המנהגים]] עמ' 9}}. הסיבה לכך שמתפללים עם חליפה ומלבוש נאה היא על דרך משל כמו שאדם שילך מול מלך בשר ודם ילבש לגופו בגדים נאים ומהודרים, ק"ו כשעומד בתפילתו מול מלך מלכי המלכים [[הקב"ה]]{{הערה|ראה [[שו"ע אדה"ז]], צא, ס"ו.}}. והסיבה לכך שחובשים מגבעת ב[[תפילה]] היא כדי שהיא תשמש כ[[כיסוי שני]]{{הערה|ראה [[ספר המנהגים]] שם}}.


==עניינו==
==עניינו==
את כובע הקנייטש נוהגים חסידי חב"ד לקפל בצורת משולש עם שלושה קיפולים כנגד שלושת הספירות [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]] שעליהם מבוססת [[חסידות חב"ד]]. את הצד הקדמי של הכובע נוהגים החסידים לקפל כלפי מטה, את המנהג של קיפול הצד הדקמי של הקנייטש החל [[הרבי]] עוד בשנות צעירותו, [[אדמו"ר הריי"צ]] התבטא על כך{{הערה|אדמו"ר הריי"צ אמר זאת כש[[הרבי]] הגיע לחופי ארה"ב ב[[כ"ח ניסן]]}} שלמרות ש{{ציטוטון|הוא עורך 'תיקון חצות' בכל לילה. הוא בקי בעל פה בבבלי עם הר"ן הרא"ש והרי"ף, בירושלמי ונושאי כליו. ברמב"ם וב'ליקוטי תורה' עם כל ה'עיין'ס{{הערה|הגהות הצמח–צדק בתוך הליקוטי תורה הנפתחים בדרך כלל במילה 'עיין'}} - מכל מקום הולך עם הכובע כלפי מטה}}. בכך הדגיש אדמו"ר הריי"צ שקיפול הקנייטש כלפי מטה מורה על ענווה ושפלות.
יש עניין לייחד כובע לשבת, משום שחבישת הכובע מכוונת כלפי כתר תורה שניתן בשבת{{הערה|פרי צדיק, לר' צדוק מלובלין, חלק ב' לשושן פורים, אות א}}. הרבי בעצמו לא נהג כך.
 
את כובע הקנייטש נוהגים חסידי חב"ד לקפל בצורת משולש עם שלושה קיפולים כנגד שלושת הספירות [[חכמה]] [[בינה]] ו[[דעת]] שעליהם מבוססת [[חסידות חב"ד]]{{הבהרה|בהערה 1 כתוב שזה רק דרך צחות}}. את הצד הקדמי של הכובע נוהגים החסידים לקפל כלפי מטה, את המנהג של קיפול הצד הקדמי של הקנייטש החל [[הרבי]] עוד בשנות צעירותו, [[אדמו"ר הריי"צ]] התבטא על כך{{הערה|אדמו"ר הריי"צ אמר זאת כש[[הרבי]] הגיע לחופי ארצות הברית ב[[כ"ח ניסן]]}} שלמרות ש{{ציטוטון|הוא עורך 'תיקון חצות' בכל לילה. הוא בקי בעל פה בבבלי עם הר"ן הרא"ש והרי"ף, בירושלמי ונושאי כליו. ברמב"ם וב'ליקוטי תורה' עם כל ה'עיין'ס{{הערה|הגהות הצמח–צדק בתוך הליקוטי תורה הנפתחים בדרך כלל במילה 'עיין'}} - מכל מקום הולך עם הכובע כלפי מטה}}. בכך הדגיש אדמו"ר הריי"צ שקיפול הקנייטש כלפי מטה מורה על ענווה ושפלות.
 
פעם נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לתפילת מנחה ב’זאל הקטן’ בעודו עם הקנייטש למעלה, לפני חזרת הש"ץ הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הקהל וראה שכולם העלו את הקנייטש למעלה וסימן בידו הקדושה להוריד{{מקור}}. פעם ראה הרבי יהודי ברחוב בקראון הייטס, שהלך עם הקנייטש למעלה, הרבי עצר משך לו את הקנייטש למטה ואמר (הלשון בערך): "משה ס’דארף זיין דירה בתחתונים"{{מקור}}{{הערה|מהשנים הראשונות ישנה תמונה של הרבי עם קנייטש למעלה, וכן פעם בשנת תשנ"ג יצא הרבי עם קנייטש למעלה ולאחר זמן קצר הורד{{מקור}}.}}.


==צורתו==
==צורתו==
בכיפתו של הכובע ישנו קמט אחד מרכזי לכל אורכה של הכיפה. בקדמתה של כיפת הכובע (במקום אחיזת הכובע) ישנם גם עוד שני קמטים קטנים יותר ("עיניים"). הכובע מיוצר כאשר התיתורה המקיפה אותו מוטה כלפי מעלה בדומה לקאפעלוש. מסביב לכיפת הכובע ומעל השוליים שלו יש סרט מתוך לאורך, ולסרט קשור חוט שבקצהו יש כפתור. הסיבה לכך היא שבימים שבהם היו הסוחרים נוהגים ללכת עם הכובע הם היו נוהגים להדק אותו ע"י הכפתור למקום מיוחד שיועד לכך בחליפתם{{הערה|כמו כן גם ב[[סירטוק]] יש כפתור מיוחד שיועד בשביל הסוחרים כך שיוכלו להדקו לכובע}}.
 
בכיפתו של הכובע ישנו קמט אחד מרכזי לכל אורכה של הכיפה. בקדמתה של כיפת הכובע (במקום אחיזת הכובע) ישנם גם עוד שני קמטים קטנים יותר ("עיניים"). הכובע מיוצר כאשר התיתורה המקיפה אותו מוטה כלפי מעלה בדומה לקאפעלוש. מסביב לכיפת הכובע ומעל השוליים שלו יש סרט מתוח לאורך, ולסרט קשור חוט שבקצהו יש כפתור. הסיבה לכך היא שבימים שבהם היו הסוחרים נוהגים ללכת עם הכובע הם היו נוהגים להדק אותו על ידי הכפתור למקום מיוחד שיועד לכך בחליפתם{{הערה|כמו כן גם ב[[סירטוק]] יש כפתור מיוחד שיועד בשביל הסוחרים כך שיוכלו להדקו לכובע}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[שטריימל]]
*[[קסקט]]
*[[סירטוק]]
*[[סירטוק]]
*[[גרטל]]
*[[גרטל]]
*[[טלית]]
*[[קיטל]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
[https://col.org.il/news/19149/ כתבה על לבושי חב"ד, בחב"ד און ליין]
* [https://col.org.il/news/19149/ כתבה על לבושי חב"ד] {{COL}}
 


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:לבושים חסידיים]]
[[קטגוריה:לבושים חסידיים]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:מושגי יסוד]]

גרסה אחרונה מ־13:09, 21 באוגוסט 2024

יש לשכתב ערך זה. ייתכן שהערך מכיל טעויות, או שהניסוח וצורת הכתיבה שלו אינם מתאימים.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
הרבי, בשנת תשי"א עם כובע קנייטש.

מגבעת קנייטש היא מגבעת אותה חובשים חסידי חב"ד, הנקראת כך על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, תרגום המילה קנייטש מאידיש הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלוש פינות[1].

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

מאז ומעולם נהגו חסידי חב"ד לחבוש לראשם מגבעת לשם כיסוי שני, בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק, ובזמנים המסוגלים חבשו לראשם שטריימל[2]. בעקבות גזירת הלבוש שגזר הצאר ניקולאי בשנת תר"ד החליפו את השטריימל ואת המגבעת שחבשו עד אז בקסקט.

הפעם הראשונה בה הגיע הקנייטש לחב"ד הייתה בתקופת אדמו"ר הרש"ב[3], ויש אומרים שעוד החלו לחבוש כובע זה בתקופת אדמו"ר המהר"ש. אם כי עד אז המגבעת בכלל, והקנייטש בפרט נחשבו בעיני החסידים הגדולים כלבוש מודרני, ומשום כך רוב חסידי חב"ד העדיפו לחבוש לראשם את הקסקט.

יש אומרים שר' ניסן נמנוב לא אישר לתמימים עם קנייטש להיכנס לישיבה בברינואה, בטענה שהם מודרניים עד שאמרו לו שהרבי לובש כובע קנייטש.

תולדות הקנייטש בחב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הריי"צ מגיע לחופי ארצות הברית ב ט' אדר ב' ת"ש כשלראשו שטריימל. בצד שמאל נתן לראות את הרש"ג שלראשו מגבעת מסוג צילינדר, שאר החסידים מהלכים עם מגבעות קנייטש
הלוויתו של הרוגוצ'ובר בי"א אדר תרצ"ו, החסידים המלווים נראים רובם עם מגבעות קנייטש ועם קסקט

בשנים הראשונות היו חסידי חב"ד הולכים עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק. בגזירת הלבוש גזר הצאר ניקולאי כי היהודים ילכו עם כובע בעל מצחייה דווקא. כאשר שמע זאת אדמו"ר הצמח צדק, אמר בתגובה כי גזרה זו היא מצד ה'קליפה', שמנסה למנוע את העניין של "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא כל אלה" – כלומר, הבטה בשמים ומתוך כך להגיע להתבוננות בגדלות השם ורוממותו. כששמעו זאת חסידי הצמח צדק, התחכמו בקיום הגזירה ולבשו את הקסקט כשהמצחיה מופנת אחורה – כלפי העורף[4]. החסיד ר' הלל מפאריטש הלך בעקבות כך בכובע חורפי לו הייתה חתיכת בד מחוברת מאחור (על מנת להגן על העורף) גם בימי הקיץ על מנת שלא להסתיר את השמיים באמצעות המצחייה[5].

חסיד שהיה בימים ההם אמר שבתחילה היו החסידים הולכים עם כובע גרב שהיה ללא מצחייה וללא שוליים, וכך כשראו דבר מה יפה היו יכולים להסתכל למעלה ולראות מי ברא דברים אלה. אך אז באו שלטונות רוסיה וגזרו שעל היהודים להוסיף מצחייה לראשם, ודבר זה שהפריע להם להסתכל למעלה, אך היו עוד יכולים להפוך אותו וכך דבר זה לא הפריע להם. ואז ראו השלטונות שהיהודים ממשיכים לראות "מי ברא דברים אלה" וציוו עליהם להוסיף שוליים לכובעם, וכך לכל כיוון שלא הפכו אותו לא היו יכולים להסתכל מעלה ולכוון לבם לשמים[6].

חסידי חב"ד נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני שהרבי קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן אדמו"ר המהר"ש[7], מה שידוע זה שכבר מזמן אדמו"ר הריי"צ החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות בי' שבט תשי"א החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת הרש"ג שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר[8]. או שהמשיכו ללכת עם הקסקט, כדוגמת המשפיע ר' מענד'ל פוטרפס והמשפיע ר' בערק'ה חן.

כיום כובע הקנייטש הוא הכובע ה'רשמי' של חסידי חב"ד, ולתלמידי התמימים יש קרנות חסד שתורמות תלושים לכובעי קנייטש במחירים זולים. כיום יש שלוש קרנות שמחלקות כובעי קנייטש לתמימים, קרן אחת מממן הנגיד החסידי ר' שלום בער דרייזין ואת הכובעים מקבלים ברשת החנויות "ברון כובעים", הקרן הזאת היא מטעם קרן חסדי אברהם בשיתוף עם את"ה המרכזי ומרכז חב"ד העולמי. את הרשת השנייה מממן דוד פישר את הכובעים מקבלים ברשת החנויות "המקום הנכון", קרן זו היא מטעם ועד תלמידי התמימים העולמי בשיתוף עם קרן חסדי שמשון. הקרן השלישית היא לתלמידי הקבוצה. את התלושים מקבלים בדרך כלל לקראת חג הפסח.

אצל רבותינו נשיאינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הריי"צ בצעירותו עם מגבעת קנייטש

רבותינו נשיאנו מתקופת אדמו"ר הזקן ועד לתקופת נשיאותו של אדמו"ר המהר"ש נהגו ללכת עם שטריימל לראשם בכל ימות השבוע, ולא נהגו ללכת במגבעת כזו או אחרת. אך בשנת תר"ד (תקופת נשיאותו של אדמו"ר הצמח צדק) גזר הצאר ניקולאי את גזירת הלבוש, בה גזר הצאר על היהודים לקצר את מלבושיהם ולשנותם. בעקבות הגזירה החליפו חסידי חב"ד את מגבעתם[9] בקסקט ואת הקפוטה שאותה לבשו בסירטוק.

הפעם הראשונה שבה נראה הקנייטש בחב"ד היה בתקופת נשיאותו של אדמו"ר המהר"ש, אדמו"ר המהר"ש שהיה במצב בריאותי לקוי[10] והיה צריך מפאת כך לנדוד בין העיירות השונות[11] לא חפץ שיראו בו שהוא רבי, ועלך כן התלבש כסוחר, דבר שהתבטא בסירטוק שלבש ובכך שהחליף את השטריימל במגבעת, יש אומרים שבקנייטש[12]. וכשנדד בין העיירות לא חפץ שידעו שהוא הרבי, ולכן התלבש כמנהג הסחורים באותם ימים[13]. אך חוץ מהקנייטש היה לאדמו"ר המהר"ש עוד מגבעות שאותם נהג ללבוש[14].

לעומת זאת אדמו"ר הרש"ב נהג לשים כובע אחר מסוג המבורג[15], אך מעדות הרבנית חיה מושקא ידוע שזה לא היה הרגל תמידי אצל אדמו"ר הרש"ב אלא בדרך כלל כשהיה בליובאוויטש הלך עם שטריימל, ורק כשהיה יוצא מליובאוויטש היה מהלך עם מגבעת, בדרך כלל מסוג המבורג[16].

גם אדמו"ר הריי"צ בצעירותו הילך עם מגבעת קנייטש כששוליה עולים כלפי מעלה, כשהקמט בכובעו היה בצורת משולש כמנהג הסוחרים בימים ההם, לאחר זמן מה שינה את הקמט המשולש לעיגול, כמנהג הרבנים[17]. כך היה כמה שנים עד שהחליף את הקנייטש בשטריימל שירש מאביו, אדמו"ר הרש"ב.

הרבי נהג ללכת עם מגבעת קנייטש עוד מימי נישואיו בי"ד כסלו תרפ"ט עם הרבנית חיה מושקא, ויש אומרים שעוד לפני כן. הרבי נהג להוריד את שולי הקנייטש למטה, ועל כך התבטא אדמו"ר הריי"צ שהקמט בצד הקדמי מראה על הענווה הגדולה של הרבי.

בי' שבט תש"י הסתלק אדמו"ר הריי"צ וכשנה לאחר מכן, בי' שבט תשי"א קיבל על עצמו הרבי את נשיאות חב"ד, בתחילה רצה הרבי לחבוש את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ, אך בפועל לא לבש את השטריימל אלא המשיך ללכת עם הקנייטש. חסידים מצביעים על כמה אפשרויות שבגללן כנראה הפסיק הרבי לחבוש את השטריימל, אפשרות ראשונה היא שכשנסתלק אדמו"ר הריי"צ הרבנית נחמה דינה תכננה להביא לרבי את השטריימל של אדמו"ר הריי"צ כמתנה, אך הרבי רצה לקבל אותו בתור ירושה, ולא כמתנה ולכן לא קיבל אותו.

מנהגים[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

מנהג חב"ד הוא להתפלל עם כובע וחליפה[18]. הסיבה לכך שמתפללים עם חליפה ומלבוש נאה היא על דרך משל כמו שאדם שילך מול מלך בשר ודם ילבש לגופו בגדים נאים ומהודרים, ק"ו כשעומד בתפילתו מול מלך מלכי המלכים הקב"ה[19]. והסיבה לכך שחובשים מגבעת בתפילה היא כדי שהיא תשמש ככיסוי שני[20].

עניינו[עריכה | עריכת קוד מקור]

יש עניין לייחד כובע לשבת, משום שחבישת הכובע מכוונת כלפי כתר תורה שניתן בשבת[21]. הרבי בעצמו לא נהג כך.

את כובע הקנייטש נוהגים חסידי חב"ד לקפל בצורת משולש עם שלושה קיפולים כנגד שלושת הספירות חכמה בינה ודעת שעליהם מבוססת חסידות חב"ד[דרושה הבהרה]. את הצד הקדמי של הכובע נוהגים החסידים לקפל כלפי מטה, את המנהג של קיפול הצד הקדמי של הקנייטש החל הרבי עוד בשנות צעירותו, אדמו"ר הריי"צ התבטא על כך[22] שלמרות ש"הוא עורך 'תיקון חצות' בכל לילה. הוא בקי בעל פה בבבלי עם הר"ן הרא"ש והרי"ף, בירושלמי ונושאי כליו. ברמב"ם וב'ליקוטי תורה' עם כל ה'עיין'ס[23] - מכל מקום הולך עם הכובע כלפי מטה". בכך הדגיש אדמו"ר הריי"צ שקיפול הקנייטש כלפי מטה מורה על ענווה ושפלות.

פעם נכנס כ"ק אדמו"ר שליט"א לתפילת מנחה ב’זאל הקטן’ בעודו עם הקנייטש למעלה, לפני חזרת הש"ץ הסתובב כ"ק אדמו"ר שליט"א לעבר הקהל וראה שכולם העלו את הקנייטש למעלה וסימן בידו הקדושה להוריד[דרוש מקור]. פעם ראה הרבי יהודי ברחוב בקראון הייטס, שהלך עם הקנייטש למעלה, הרבי עצר משך לו את הקנייטש למטה ואמר (הלשון בערך): "משה ס’דארף זיין דירה בתחתונים"[דרוש מקור][24].

צורתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בכיפתו של הכובע ישנו קמט אחד מרכזי לכל אורכה של הכיפה. בקדמתה של כיפת הכובע (במקום אחיזת הכובע) ישנם גם עוד שני קמטים קטנים יותר ("עיניים"). הכובע מיוצר כאשר התיתורה המקיפה אותו מוטה כלפי מעלה בדומה לקאפעלוש. מסביב לכיפת הכובע ומעל השוליים שלו יש סרט מתוח לאורך, ולסרט קשור חוט שבקצהו יש כפתור. הסיבה לכך היא שבימים שבהם היו הסוחרים נוהגים ללכת עם הכובע הם היו נוהגים להדק אותו על ידי הכפתור למקום מיוחד שיועד לכך בחליפתם[25].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. יש האומרים בדרך הצחות, כי המשולש מכוון כנגד שלושת הספירות חכמה, בינה, ודעת.
  2. שמועות וסיפורים, ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442
  3. נתן לראות זאת בתמונות בה הצטלמו חסידים בתקופתו
  4. תורת מנחם חלק י' עמוד 70
  5. רשימות דברים עמוד 245
  6. מתוך ספר זכרון לבני ישראל לישראל ג'ייקובסון עמ' קצ-קצא
  7. ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש
  8. בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש
  9. לא ידועי איזו מגבעת הייתה להם, אך ידוע שגם אז נהגו הרבה מהחסידים להלך עם קסקט.
  10. ראה ספר התולדות לאדמו"ר המהר"ש, עמ'44
  11. שם, עמ' 57
  12. ראה ראה כאן
  13. סירטוק וקנייטש היו סימן ההיכר של הסוחרים בימים ההם
  14. ראה ב'המשפיע' (ירות"ו תשמ"ב) עמ' שב-שז
  15. כמו שנתן לראות בתמונה המפורסמת
  16. מגבעת שכיום נוהגים לחובשה חלק מחסידי סאטמר
  17. רשימות דברים עמוד 187
  18. ספר המנהגים עמ' 9
  19. ראה שו"ע אדה"ז, צא, ס"ו.
  20. ראה ספר המנהגים שם
  21. פרי צדיק, לר' צדוק מלובלין, חלק ב' לשושן פורים, אות א
  22. אדמו"ר הריי"צ אמר זאת כשהרבי הגיע לחופי ארצות הברית בכ"ח ניסן
  23. הגהות הצמח–צדק בתוך הליקוטי תורה הנפתחים בדרך כלל במילה 'עיין'
  24. מהשנים הראשונות ישנה תמונה של הרבי עם קנייטש למעלה, וכן פעם בשנת תשנ"ג יצא הרבי עם קנייטש למעלה ולאחר זמן קצר הורד[דרוש מקור].
  25. כמו כן גם בסירטוק יש כפתור מיוחד שיועד בשביל הסוחרים כך שיוכלו להדקו לכובע