האו"ם החסידי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (יוסף בן מלמד העביר את הדף או"ם החסידי לשם האו"ם החסידי: שם תקין )
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
{{לעריכה}}
'''*האו"ם החסידי*''', נוסד ע"י [[כ"ק אדמו"ר]] ב[[שמחת תורה]] [[תשל"א]] כתשובת נגד לישיבת ה[[או"ם]] העוינת לעם ישראל.
'''האו"ם החסידי''', נוסד ע"י [[כ"ק אדמו"ר]] ב[[שמחת תורה]] [[תשל"א]] כתשובת נגד לישיבת ה[[או"ם]] העוינת לעם ישראל.


== הרקע להקמתו ==
== הרקע להקמתו ==


במהלך [[חג הסוכות]] [[תשל"א]] התקיימה ועידה של נציגי המדינות החבירות ב[[או"ם]] שהתפרסה על פני שבוע שלם, בדיוק במהלך ימי [[חג הסוכות]] (בין החג הראשון לבין שבת בראשית) שבו נידונה בין היתר עמדת ה[[או"ם]] בנוגע לשטחים שנכבשו מחדש ע"י [[צה"ל]] ב[[מלחמת ששת הימים]].
במהלך [[חג הסוכות]] [[תשל"א]] התקיימה ועידה של נציגי המדינות החבירות ב[[או"ם]] שהתפרסה על פני שבוע שלם, בדיוק במהלך ימי [[חג הסוכות]] (בין החג הראשון לבין שבת בראשית) שבו נידונה בין היתר עמדת ה[[או"ם]] בנוגע לשטחים שנכבשו מחדש ע"י [[צה"ל]] ב[[מלחמת ששת הימים]].
בתגובה להחלטות הועידה, כבר בהתוועדות ביום ב' של [[חג הסוכות]] אמר [[כ"ק אדמו"ר]] (תוכן) שכתגובה צריך לערוך כינוסים שמצד הקדושה, ע"מ לשנות בהחלטות הועידה{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב, ע' 108 ואילך.}}, ומכיון שכל [[יהודי]] הוא בעה"ב במקומו, בכינוס של [[צא"ח]] שיערך ב[[חול המועד]], כל אחד מהדוברים ידבר בתור בעה"ב על המדינה ממנה הגיע, ובסוף הכינוס יתקבלו החלטות ע"י בעלי הבית של המדינות{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב, ע' 115 ואילך.}}. וכך הי' וההחלטות שהתקבלו היו בנוגע ליהודים שנמצאים ב[[רוסיה]], בנוגע ל[[ביאת המשיח]] ועוד החלטות{{הערה|תשורה וולפא - נפרסטק, ע' 51 http://teshura.com/Wolpe-Neparstik%20-%20Teves%2019%2C%205779.pdf.}}.  
 
ב[[שמחת תורה]] לפני [[הקפות]] נשא [[כ"ק אדמו"ר]] [[שיחת קודש]] ותוכנה אשר אין סיבה לחשוש מהחלטות הועידה מכיון ש"יושב בשמים ישחק ה' ילעג למו" וממילא גם ה"רגשו" ו"יהגו" הרי הוא "ריק" (לשון הפסוק) ולא יפעל מאומה. בהמשך ל[[שיחה]] קרא הרבי לבעלי-הבית של ארבעת המעצמות הגדולות ("מיינע ביג פאר") - [[אנגליה]], [[ארצות הברית]], [[צרפת]] ו[[רוסיה]] - ושל [[ארץ ישראל]], לקבל משקה ע"מ לחלקו בקהל, באומרו שיהיה "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר" בקרוב ממש{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 133 ואילך.}}.
כתגובה להחלטות הועידה, כבר בהתוועדות ביום ב' של [[חג הסוכות]] הורה [[כ"ק אדמו"ר]] (תוכן) שכתגובה להחלטות הועידה יש לערוך כינוסים שמצד הקדושה, ע"מ להשפיע על החלטות הועידה{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב, ע' 108 ואילך.}}, ומכיון שכל [[יהודי]] הוא בעה"ב במקומו, בכינוס [[צא"ח]] שיערך ב[[חול המועד]], הדוברים ידברו בתור בעה"ב על המדינה ממנה הגיעו, ובסוף הכינוס יתקבלו החלטות ע"י בעלי הבית של המדינות{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב, ע' 115 ואילך.}}.  
לאחר מינוי בעלי-בתים על ארבעת המעצמות אמר [[כ"ק אדמו"ר]] שהסדר בעולם הוא, שאחרי הגעת המעצמות הגדולות, באות גם שאר המדינות הקטנות יותר. והורה שכל הבעלי-בתים על כל המדינות, יאמרו לחיים. לאחרי שאמרו לחיים אמר, שהסדר הוא שאחרי ביאת כל המדינות, ה"טשערמאן" (היו"ר) מעלה להצבעה הצעה, וכולם מצביעים עליה, וכאשר ישנה הסכמה פה אחד, אזי כן יקום. וממילא יחליטו עכשיו ש[[עם ישראל]] הוא אמת, שה[[תורה]] היא אמת, וש"ה' אלוקים אמת" ו"אמת הוי' לעולם", וממילא שכל העולם צריך לנהוג ע"פ תורת אמת{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 135 ואילך.}}.
 
לאחרי ההצבעה אמר [[כ"ק אדמו"ר]] (תוכן): מכיון שהסדר בעולם הוא שאחרי ההצבעה הולכים למופע, ממילא עכשיו יערכו מופע וא' מהבעלי-בתים יעשה 'קולע', ואכן בעל הבית על אנגליה הרב [[בן  ציון שם טוב]], מיד עשה 'קולע'.
וכך אכן הי' ההחלטות שהתקבלו היו בנוגע ליהודים ב[[רוסיה]], בנוגע ל[[ביאת המשיח]] ועוד החלטות{{הערה|תשורה וולפא - נפרסטק, ע' 51 http://teshura.com/Wolpe-Neparstik%20-%20Teves%2019%2C%205779.pdf.}}.  
 
בליל [[שמחת תורה]] לפני [[הקפות]] נשא [[כ"ק אדמו"ר]] [[שיחת קודש]] ותוכנה אשר אין סיבה לחשוש מהחלטות הועידה מכיון ש"יושב בשמים ישחק ה' ילעג למו" וממילא גם ה"רגשו" ו"יהגו" הרי הוא "ריק" (לשון הפסוק) ולא יפעל מאומה.  
 
בהמשך ל[[שיחה]] קרא הרבי לבעלי-הבית על ארבעת המעצמות הגדולות ("מיינע ביג פאר") - [[אנגליה]] (הרב [[בן ציון שם טוב]]), [[ארצות הברית]] (הרב [[שמואל לויטין]]), [[צרפת]] (הרב [[יוסף גולדברג]]) ו[[רוסיה]] (הרב [[יהודה בוטרשווילי]] (קולשאר) - וכמו"כ הבעה"ב על [[ארץ ישראל]] (הרב [[חיים שלום סגל]]), לקבל משקה ע"מ לחלקו בקהל, באומרו שיהיה "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר" בקרוב ממש{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 133 ואילך.}}.
 
לאחר מינוי בעלי-בתים על ארבעת המעצמות אמר [[כ"ק אדמו"ר]] שהסדר בעולם הוא, שאחרי הגעת המעצמות הגדולות, באות גם שאר המדינות הקטנות יותר. והורה שכל הבעלי-בתים על כל המדינות, יאמרו לחיים.  
 
לאחרי שאמרו לחיים אמר, שהסדר הוא שאחרי ביאת כל המדינות, ה"טשערמאן" (היו"ר) מעלה להצבעה הצעה, וכולם מצביעים עליה, וכאשר ישנה הסכמה פה אחד, אזי כן יקום. וממילא יחליטו עכשיו ש[[עם ישראל]] הוא אמת, שה[[תורה]] היא אמת, וש"ה' אלוקים אמת" ו"אמת הוי' לעולם", וממילא שכל העולם צריך לנהוג ע"פ תורת אמת{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 135 ואילך.}}.
 
לאחרי ההצבעה אמר [[כ"ק אדמו"ר]] (תוכן): מכיון שהסדר בעולם הוא שאחרי ההצבעה הולכים למופע, ממילא עכשיו יערכו מופע וא' מהבעלי-בתים יעשה 'קולע', ואכן בעל הבית על אנגליה (הרב [[בן  ציון שם טוב]]), מיד עשה 'קולע'.
 
לאחרי ההקפות ב[[שמיני עצרת]], בסעודה בבית [[כ"ק אדמו"ר הריי"צ]] התבטא [[כ"ק אדמו"ר]] (תוכן) אשר הענין אינו בדיחה, מכיון אשר אם הענין היה רק בדיחה לא היה עושה זאת במעמד ספרי התורה{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 119.}}.
לאחרי ההקפות ב[[שמיני עצרת]], בסעודה בבית [[כ"ק אדמו"ר הריי"צ]] התבטא [[כ"ק אדמו"ר]] (תוכן) אשר הענין אינו בדיחה, מכיון אשר אם הענין היה רק בדיחה לא היה עושה זאת במעמד ספרי התורה{{הערה|תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 119.}}.
למחרת - ביום [[שמיני עצרת]] לפני [[מנחה]], ניגשו אל [[כ"ק אדמו"ר]] הבעלי-בתים על ארבעת המעצמות ([[אנגליה]], [[ארצות הברית]], [[צרפת]] ו[[רוסיה]]) ובעל-הבית על [[ארץ ישראל]], והודיעו אשר מתוקף תפקידם כבעלי-בתים על המדינות, הרי הם ממנים את [[כ"ק אדמו"ר]] לבעל-הבית על כל העולם כולו.
למחרת - ביום [[שמיני עצרת]] לפני [[מנחה]], ניגשו אל [[כ"ק אדמו"ר]] הבעלי-בתים על ארבעת המעצמות ([[אנגליה]], [[ארצות הברית]], [[צרפת]] ו[[רוסיה]]) ובעל-הבית על [[ארץ ישראל]], והודיעו אשר מתוקף תפקידם כבעלי-בתים על המדינות, הרי הם ממנים את [[כ"ק אדמו"ר]] לבעל-הבית על כל העולם כולו.
===ביקור שז"ר===
בעת ביקורו של [[שז"ר]] ב[[תשל"ג]], אמר לו הרבי: כאן זה האו"ם האמיתי - לא בחדר הזכוכית במנהטן אלא כאן! ואז [[הרבי]] אמר בהפנותו את אצבעו אל הרב [[שלום איידלמן]], מהשלוחים ב[[מרוקו]], שנכח במקום, הוא הנציג שלנו במרוקו{{הערה|בנוסף לרב [[יהודה לייב רסקין]] שהוכרז ב[[שמחת תורה]] [[תשל"א]]}}...


== חברי האו"ם החסידי ==
== חברי האו"ם החסידי ==
{{טורים|
*[[ארץ הקודש]] - הרב [[חיים שלום סגל]].
*[[ארץ הקודש]] - הרב [[חיים שלום סגל]].
*[[רוסיה]] - הרב [[יהודה בוטרשווילי]] (קולשאר).
*[[רוסיה]] - הרב [[יהודה בוטרשווילי]] (קולשאר).
שורה 24: שורה 40:
*[[ברזיל]] - הרב [[צבי הירש חיטריק]].
*[[ברזיל]] - הרב [[צבי הירש חיטריק]].
*[[הונגריה]] - הרב [[צבי מאיר שטיינמץ]].
*[[הונגריה]] - הרב [[צבי מאיר שטיינמץ]].
*[[עיראק]] - הרב [[יצחק ידגר]] - שליח [[כ"ק אדמו"ר]] לישובי [[התענכים]] ב[[ארץ הקודש]].
*[[עיראק]] - הרב [[יצחק ידגר]] - שליח [[כ"ק אדמו"ר]] לישובי [[תענך|התענכים]] ב[[ארץ הקודש]].
*[[תימן]] - הרב [[זכריה גורי]] - רב מושב [[אביטל]] ב[[ארץ הקודש]].
*[[תימן]] - הרב [[זכריה גורי]] - רב מושב [[אביטל]] ב[[ארץ הקודש]].
*[[גרמניה]] - הרב [[אברהם יצחק גליק]].
*[[גרמניה]] - הרב [[אברהם יצחק גליק]].
שורה 37: שורה 53:
*[[רומניה]] - הרב [[זלמן אבלסקי]] - שליח הרבי והרב הראשי של מולדובה{{הערה|הוא עצמו לא נכח שם ובנו [[יוסף יצחק אבלסקי]] ניגש במקומו.}}.
*[[רומניה]] - הרב [[זלמן אבלסקי]] - שליח הרבי והרב הראשי של מולדובה{{הערה|הוא עצמו לא נכח שם ובנו [[יוסף יצחק אבלסקי]] ניגש במקומו.}}.
*[[פולין]] - הרב [[משה פנחס כץ]] - גבאי ראשי ב770
*[[פולין]] - הרב [[משה פנחס כץ]] - גבאי ראשי ב770
 
}}
===ביקור שז"ר===
בעת ביקורו של [[שז"ר]] ב[[תשל"ג]], אמר לו הרבי: כאן זה האו"ם האמיתי - לא בחדר הזכוכית במנהטן אלא כאן! ואז [[הרבי]] אמר בהפנותו את אצבעו אל הרב [[שלום איידלמן]], מהשלוחים ב[[מרוקו]], שנכח במקום, הוא הנציג שלנו במרוקו{{הערה|בנוסף לרב [[יהודה לייב רסקין]] שהוכרז ב[[שמחת תורה]] [[תשל"א]]}}...


==ראו גם==
==ראו גם==

גרסה מ־22:39, 15 ביוני 2024

ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

האו"ם החסידי, נוסד ע"י כ"ק אדמו"ר בשמחת תורה תשל"א כתשובת נגד לישיבת האו"ם העוינת לעם ישראל.

הרקע להקמתו

במהלך חג הסוכות תשל"א התקיימה ועידה של נציגי המדינות החבירות באו"ם שהתפרסה על פני שבוע שלם, בדיוק במהלך ימי חג הסוכות (בין החג הראשון לבין שבת בראשית) שבו נידונה בין היתר עמדת האו"ם בנוגע לשטחים שנכבשו מחדש ע"י צה"ל במלחמת ששת הימים.

כתגובה להחלטות הועידה, כבר בהתוועדות ביום ב' של חג הסוכות הורה כ"ק אדמו"ר (תוכן) שכתגובה להחלטות הועידה יש לערוך כינוסים שמצד הקדושה, ע"מ להשפיע על החלטות הועידה[1], ומכיון שכל יהודי הוא בעה"ב במקומו, בכינוס צא"ח שיערך בחול המועד, הדוברים ידברו בתור בעה"ב על המדינה ממנה הגיעו, ובסוף הכינוס יתקבלו החלטות ע"י בעלי הבית של המדינות[2].

וכך אכן הי' ההחלטות שהתקבלו היו בנוגע ליהודים ברוסיה, בנוגע לביאת המשיח ועוד החלטות[3].

בליל שמחת תורה לפני הקפות נשא כ"ק אדמו"ר שיחת קודש ותוכנה אשר אין סיבה לחשוש מהחלטות הועידה מכיון ש"יושב בשמים ישחק ה' ילעג למו" וממילא גם ה"רגשו" ו"יהגו" הרי הוא "ריק" (לשון הפסוק) ולא יפעל מאומה.

בהמשך לשיחה קרא הרבי לבעלי-הבית על ארבעת המעצמות הגדולות ("מיינע ביג פאר") - אנגליה (הרב בן ציון שם טוב), ארצות הברית (הרב שמואל לויטין), צרפת (הרב יוסף גולדברג) ורוסיה (הרב יהודה בוטרשווילי (קולשאר) - וכמו"כ הבעה"ב על ארץ ישראל (הרב חיים שלום סגל), לקבל משקה ע"מ לחלקו בקהל, באומרו שיהיה "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר" בקרוב ממש[4].

לאחר מינוי בעלי-בתים על ארבעת המעצמות אמר כ"ק אדמו"ר שהסדר בעולם הוא, שאחרי הגעת המעצמות הגדולות, באות גם שאר המדינות הקטנות יותר. והורה שכל הבעלי-בתים על כל המדינות, יאמרו לחיים.

לאחרי שאמרו לחיים אמר, שהסדר הוא שאחרי ביאת כל המדינות, ה"טשערמאן" (היו"ר) מעלה להצבעה הצעה, וכולם מצביעים עליה, וכאשר ישנה הסכמה פה אחד, אזי כן יקום. וממילא יחליטו עכשיו שעם ישראל הוא אמת, שהתורה היא אמת, וש"ה' אלוקים אמת" ו"אמת הוי' לעולם", וממילא שכל העולם צריך לנהוג ע"פ תורת אמת[5].

לאחרי ההצבעה אמר כ"ק אדמו"ר (תוכן): מכיון שהסדר בעולם הוא שאחרי ההצבעה הולכים למופע, ממילא עכשיו יערכו מופע וא' מהבעלי-בתים יעשה 'קולע', ואכן בעל הבית על אנגליה (הרב בן ציון שם טוב), מיד עשה 'קולע'.

לאחרי ההקפות בשמיני עצרת, בסעודה בבית כ"ק אדמו"ר הריי"צ התבטא כ"ק אדמו"ר (תוכן) אשר הענין אינו בדיחה, מכיון אשר אם הענין היה רק בדיחה לא היה עושה זאת במעמד ספרי התורה[6].

למחרת - ביום שמיני עצרת לפני מנחה, ניגשו אל כ"ק אדמו"ר הבעלי-בתים על ארבעת המעצמות (אנגליה, ארצות הברית, צרפת ורוסיה) ובעל-הבית על ארץ ישראל, והודיעו אשר מתוקף תפקידם כבעלי-בתים על המדינות, הרי הם ממנים את כ"ק אדמו"ר לבעל-הבית על כל העולם כולו.

ביקור שז"ר

בעת ביקורו של שז"ר בתשל"ג, אמר לו הרבי: כאן זה האו"ם האמיתי - לא בחדר הזכוכית במנהטן אלא כאן! ואז הרבי אמר בהפנותו את אצבעו אל הרב שלום איידלמן, מהשלוחים במרוקו, שנכח במקום, הוא הנציג שלנו במרוקו[7]...

חברי האו"ם החסידי

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים


חברי האו"ם החסידי
זלמן טוביה אבלסקי | אברהם אזדבא | שלום איידלמן | יהודה בוטרשווילי | יוסף גולדברג | שמריהו גוראריה | בנימין אליהו גורודצקי | זכריה גורי | אברהם יצחק גליק | יצחק הנדל | רפאל וילשאנסקי | יוסף וינברג | חיים אריה זילברשטיין | חיים מרדכי אייזיק חודקוב | צבי הירש חיטריק | שמואל חפר | רפאל טוויל | יצחק ידגר | משה פנחס כ"ץ | שמואל לויטין | חיים שלום סגל | ישראל אבא פליסקין | יהודה לייב רסקין | בן ציון שם טוב
(לפי סדר האל"ף בי"ת)

הערות שוליים

  1. תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב, ע' 108 ואילך.
  2. תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב, ע' 115 ואילך.
  3. תשורה וולפא - נפרסטק, ע' 51 http://teshura.com/Wolpe-Neparstik%20-%20Teves%2019%2C%205779.pdf.
  4. תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 133 ואילך.
  5. תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 135 ואילך.
  6. תורת מנחם - התוועדויות, כרך ס"ב ע' 119.
  7. בנוסף לרב יהודה לייב רסקין שהוכרז בשמחת תורה תשל"א
  8. הוא עצמו לא נכח שם ובנו יוסף יצחק אבלסקי ניגש במקומו.