מסכת תענית: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
|||
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 4: | שורה 4: | ||
בדף כ"א ע"א שבמסכת מבואר כי ב[[כ' במנחם אב]] היו מביאים קרבן לעצי המערכה, וזה היה אחד מעשרים הזמנים במיועדים לכך. כאשר הוא חל ב[[שבת]] היו מאחרים ולא מקדימים, ולפי דעת [[רש"י]] הביאור הוא מכיון שהאומר שיביא קרבן לזמן פלוני אם הביא קודם לא יצא. | בדף כ"א ע"א שבמסכת מבואר כי ב[[כ' במנחם אב]] היו מביאים קרבן לעצי המערכה, וזה היה אחד מעשרים הזמנים במיועדים לכך. כאשר הוא חל ב[[שבת]] היו מאחרים ולא מקדימים, ולפי דעת [[רש"י]] הביאור הוא מכיון שהאומר שיביא קרבן לזמן פלוני אם הביא קודם לא יצא. | ||
לפי דברי [[רש"י]] אלו מבוארים דברי ה[[ירושלמי]] פ"ו ה"ה, שם ישנה מחלוקת האם הגבאי צריך ללוות מעות לתת לעני, כאשר אין מעות בקופה של צדקה. הרבי אומר בשם הגאון רבי [[יוסף | לפי דברי [[רש"י]] אלו מבוארים דברי ה[[ירושלמי]] פ"ו ה"ה, שם ישנה מחלוקת האם הגבאי צריך ללוות מעות לתת לעני, כאשר אין מעות בקופה של צדקה. הרבי אומר בשם הגאון רבי [[יוסף רוזין]] מרוגוטשוב, כי טעמו של מי שסובר שלא צריך ללוות, הוא מפני שהוא סובר שהדבר אינו הגון, מכיון שבאופן שהמצווה כבר נתקיימה לפני נתינת הצדקה, וכגון באופן זה שבשעת נתיבנת ה[[צדקה]] מצד הנותן כבר קיבל העני את מעותיו, באופן כזה אין מתקיימת המצווה, וכדברי רש"י, ש"האומר שיביא קרבן לזמן פלוני אם הביא קודם לא יצא".{{הערה|1=[[לקוטי שיחות]], חלק י"ט [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14942&hilite=06da8bcb-9293-42b1-8ff4-77457d16e0f7&st=%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%9D עמ' 130.].}} | ||
=== ביאורי הרבי === | === ביאורי הרבי === | ||
*'''ב א.''' אף מפתח של פרנסה. [ | *'''ב א.''' אף מפתח של פרנסה. [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16005&st=&pgnum=59 לקוטי שיחות חל"ט עמ' 37 (עמ' 59)] | ||
*'''ה ב.''' בעניין 'אין מסיחין בשעת הסעודה'...'יעקב אבינו לא מת'...'מה זרעו בחיים אף הוא בחיים'. [http://www.otzar770.com/ לקוטי שיחות חלק ל"ה] | *'''ה ב.''' בעניין 'אין מסיחין בשעת הסעודה'...'יעקב אבינו לא מת'...'מה זרעו בחיים אף הוא בחיים'. [http://www.otzar770.com/ לקוטי שיחות חלק ל"ה] | ||
שורה 32: | שורה 32: | ||
*סיום בערב פסח לתענית בכורים, על מס' תענית. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=193 שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רד (עמ' 193)] | *סיום בערב פסח לתענית בכורים, על מס' תענית. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=193 שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רד (עמ' 193)] | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=10&daf=2&format=pdf מסכת תענית] {{הב}} | *[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=10&daf=2&format=pdf '''מסכת תענית'''] {{הב}} | ||
* '''[https://download.hebrewbooks.org/downloadhandler.ashx?req=58770 מסכת תענית עם ביאור "חברותא"]'''. {{הב}} | |||
{{בין המיצרים}} | |||
{{שס}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:ש"ס]] | [[קטגוריה:ש"ס]] |
גרסה אחרונה מ־21:42, 21 באפריל 2024
מסכת תענית (נקראת גם מסכת תעניות) היא חלק מסדר "מועד" שבשישה סדרי משנה. מסכת זו הינה קצרה יחסית, ועוסקת בדיני תעניות בכלל, ובפרט בתעניות שבית דין היו גוזרים על כלל הציבור בזמן "עצירת גשמים" ובשנת בצורת. אגב כך מובאים במסכת גם דיניהם של הקטעים בתפילת שמונה עשרה הקשורים לירידת הגשמים - הזכרת "מוריד הגשם" ובקשת "ותן טל ומטר לברכה". בנוסף לתעניות על הגשמים, המסכת עוסקת גם בתענית י"ז בתמוז ותשעה באב, וכן בדיני השבוע שחל בו תשעה באב. במסכת זו בתלמוד הבבלי פרקי אגדה רבים, יחסית למסכתות אחרות. במסכת זו נמצאים האגדות הידועות על חוני המעגל נחום איש גם זו ונקדימון בן-גוריון. בתלמוד בבלי יש למסכת זו 30 דפים.
עצים למערכה[עריכה | עריכת קוד מקור]
בדף כ"א ע"א שבמסכת מבואר כי בכ' במנחם אב היו מביאים קרבן לעצי המערכה, וזה היה אחד מעשרים הזמנים במיועדים לכך. כאשר הוא חל בשבת היו מאחרים ולא מקדימים, ולפי דעת רש"י הביאור הוא מכיון שהאומר שיביא קרבן לזמן פלוני אם הביא קודם לא יצא.
לפי דברי רש"י אלו מבוארים דברי הירושלמי פ"ו ה"ה, שם ישנה מחלוקת האם הגבאי צריך ללוות מעות לתת לעני, כאשר אין מעות בקופה של צדקה. הרבי אומר בשם הגאון רבי יוסף רוזין מרוגוטשוב, כי טעמו של מי שסובר שלא צריך ללוות, הוא מפני שהוא סובר שהדבר אינו הגון, מכיון שבאופן שהמצווה כבר נתקיימה לפני נתינת הצדקה, וכגון באופן זה שבשעת נתיבנת הצדקה מצד הנותן כבר קיבל העני את מעותיו, באופן כזה אין מתקיימת המצווה, וכדברי רש"י, ש"האומר שיביא קרבן לזמן פלוני אם הביא קודם לא יצא".[1]
ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]
- ב א. אף מפתח של פרנסה. לקוטי שיחות חל"ט עמ' 37 (עמ' 59)
- ה ב. בעניין 'אין מסיחין בשעת הסעודה'...'יעקב אבינו לא מת'...'מה זרעו בחיים אף הוא בחיים'. לקוטי שיחות חלק ל"ה
- ז א. וכי אדם עץ השדה הוא. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 117 (עמ' 131)
- ט א. מטר בשביל יחיד פרנסה בשביל רבים. לקוטי שיחות חל"ט עמ' 37 (עמ' 59)
- יא ב. אין תענית ציבור בבבל. התוועדויות תשמ"ה חלק ב' עמ' 1154 (עמ' 470)
- יב א. מתוך שהותרה לצורך הותרה נמי שלא לצורך. (רש"י ותוס'.) לקוטי שיחות חלק י"א עמ' 36 (עמ' 44)
- כו א. שבו בני יואב בן צרויה שניה. לקוטי שיחות ח"ט עמ' 86 (עמ' 114)
- כו ב. לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 57 (עמ' 73)
- כח א. שבו בני יואב בן צרויה שניה. לקוטי שיחות ח"ט עמ' 86 (עמ' 114)
- ל ב. יום שפסקו מלכרות עצים למערכה. שערי המועדים עמ' רנז (עמ' 246)
- ירושלמי פ"ג ה"ד. שלושה דברים. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 167 (עמ' 183)
- ירושלמי סיום מסכת תענית. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 57 (עמ' 73)
- סיום בערב פסח לתענית בכורים, על מס' תענית. שערי המועדים פסח חלק א' עמ' רד (עמ' 193)
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
בין המיצרים | ||||
---|---|---|---|---|
ציר הזמן | חורבן בית המקדש • גלות • תענית י"ז בתמוז • שלושת השבועות • תלתא דפורענותא • תשעת הימים • שבת חזון • תשעה באב • ט"ו מנחם אב • שבת נחמו • שבעה דנחמתא | |||
מנהגים | לימוד עניני בית הבחירה • סיומי מסכת • דברי כיבושין • תפילת נחם | |||
חוברות וספרים | אגדות החורבן • מסכת תענית • מגילת תענית • בין המצרים (חוברת) • חידושים וביאורים בהלכות בית הבחירה להרמב"ם • קינות לתשעה באב • מגילת איכה | |||
ניגונים | ניגון ציון במשפט תפדה |
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |
הערות שוליים
- ↑ לקוטי שיחות, חלק י"ט עמ' 130..