נס מבצע פורים תשל"ו: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id" ב־"http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל �)
אין תקציר עריכה
 
(32 גרסאות ביניים של 15 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:משמחים חיילים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חסידי חב"ד משמחים חיילים]]
'''נס מבצע [[פורים]] [[תשל"ו]]''' הוא [[נס]] שהתרחש לקבוצת חסידי חב"ד בארץ ישראל בנסעם ל[[מבצע פורים]] בין [[חיילי צה"ל]], המאורע זכה להתייחסות של הרבי בהתועדות [[חג הפורים]] שהתקיימה שעות לאחר מכן, כשהרבי סיפר ברבים על המקרה ולמד ממנו הוראות.


[[תמונה:משמחים חיילים.jpg|left|thumb|250px|חסידי חב"ד משמחים חיילים]]
==תיאור==
'''נס מבצע פורים תשל"ו''' התרחש בליל [[חג הפורים]] בשנת [[תשל"ו]]. בנסיעת חסידי חב"ד לשם חלוקת משלוחי מנות ל[[חיילי צה"ל]]. בתא הנהג ישבו נהג וחייל נוסף שמתפקידו היה לשמור על נוסעי הרכב, ואילו בארגז המשאית ישבו ה[[תמים]] יוסף יצחק גורביץ' שהגיע כחודשיים קודם לכן עם קבוצת ה[[השלוחים לארץ הקודש]] הראשונה, [[הרב יעקב אלחנן סגל]] (ז"ל) גבאי בית הכנסת ב[[שיכון חב"ד ירושלים]], והתמימים משה רייניץ, ומנחם גליצנשטיין שהיו בחורים צעירים שרק נעשו בר מצווה.  
בליל פורים בשנת [[תשל"ו]] משאית עם חסידי חב"ד יצאה למבצע פורים מ[[ירושלים]] ל[[שכם]], לשם חלוקת [[משלוח מנות|משלוחי מנות]] לחיילי צה"ל. בתא הנהג ישבו נהג וחייל שמתפקידו היה לשמור על נוסעי הרכב, ואילו בארגז המשאית ישבו ה[[תמים]] [[יוסף יצחק גורביץ']], שהגיע כחודשיים קודם לכן מארה"ב עם קבוצת [[השלוחים לארץ הקודש]] הראשונה, הרב [[יעקב אלחנן סגל]], והתמימים הצעירים משה רייניץ ומנחם גליצנשטיין.


== מחסום בדרך ==
בסמוך לעיר שכם פגשו השלוחים בהמון ערבי פרוע החוסם את דרכם, על הדרך הקימו מחסום אבנים המונע את המשך הנסיעה ועוד הם עצמם מיידים אבנים על המשאית. והחיילים בראותם את המצב הודיעו על ביטול הנסיעה, אך השלוחים התעקשו כי בדעתם להמשיך הלאה, במקום פרץ ויכוח לבסוף לאחר שיוסף יצחק גורביץ' איים שאם לא ימשיכו כולם יחד, ירד הוא מהרכב התרצו החיילים להמשיך בנסיעה, הנהג הגביר מהירות פרץ את המחסום, הערבים מצידם החלו להמטיר אבנים על המשאית, אבל החיילים ירו עם נשקם להבריח את הפורעים, בסופו של דבר הגיעו השלוחים למחנה החיילים כשהם שלמים. לתמיהתם של החיילים מניין להם הביטחון הרב, ענו שמכיוון שמוטלת עליהם שליחות של הרבי מובטחים הם שבוודאי לא יאונה להם רע.


באמצע הדרך נעצרה המשאית בחריקה צורמנית. ריח של שריפה מילא את האוויר ועשן שחור חדר פנימה, ה'[[טנקיסט|טנקיסטים]]' החבד"יים לא ידעו מדוע נעצר הרכב ואז נשמעה טריקת דלת והחייל המלווה הציץ פנימה בפנים חיוורות, הוא פנה אל יושבי המשאית, מחסום אבנים חוסם את דרכנו, המוני ערבים עומדים מסביב והם מתחילים להתקרב לעברנו, מוכרחים לחזור. באותה תקופה מחסומי אבנים וצמיגים בוערים לא היו דבר שבשגרה. היה זה לפני שהכירו בארץ את המילה "אינתיפאדה". אין זה פלא שכולם נכנסו למתח.  
כשחזרו התמימים לירושלים דיווח הרב גורביץ ל[[מזכירות]] על כל הסיפור.


עוד הם משתאים, ולפתע נשמע קול נפץ אדיר. אבן כבדה נחתה על דופן המשאית. לאחר הראשונה הגיעו עוד אבנים וסלעים שכל אחד מהם הקפיץ את לבבות היושבים במכונית. החייל דרך את נשקו וירה צרור יריות. לרגע קצר נרתעו המוני הערבים אבל מיד חזרו לעשתונותיהם, והמשיכו בריצה לכיוון המשאית. המלכודת היתה מתוזמנת היטב. הסכנה מוחשית, זה היה עניין של דקות ספורות בלבד..
== התייחסות הרבי למאורע ==
למחרת ב[[התוועדות]] [[פורים]] [[תשל"ו]], הרבי התייחס לענין בצורה מיוחדת.
ראש חוליית החבדניקים, השליח יוסף יצחק גורביץ, פנה אל החייל ואמר בתוקף חסידי:
אנו לא חוזרים, אנחנו ממשיכים הלאה! החייל הביט בו נדהם. אנחנו חוזרים אחורה חזר על דבריו, יש לי אחריות עליכם. גורביץ התעקש: אנחנו פה בשליחות [[הרבי]]! אם אתה חוזר אני יורד ונשאר כאן. החייל נכנע והנהג החייל נסע מעט אחורה ובנהמת מנוע זינק קדימה ורמס את מחסום האבנים הבוער, הרכב הענק קרטע, התנדנד מצד אל צד וכמעט התהפך, אך המשיך הלאה...
בערבו של יום חזרו התמימים לירושלים והרב גורביץ דיווח למזכירות על כל הסיפור.  


== התייחסות הרבי למאורע ==
הרבי תיאר את הסיפור שאירע זה עתה והשווה אותו לסיפור ה[[מגילת אסתר|מגילה]], שיהודי "לא יכרע ולא ישתחווה" אל מול הגוי, עד ש"נפל פחד היהודים עליהם". הרבי תיאר בפרטי פרטים את המאורע: מי נסע במכונית, היכן אירע המאורע, מה חשב איש הצבא וכיצד שכנעו אותו השלוחים.
ולמחרת ב[[התוועדות]] [[פורים]] [[תשל"ו]] הרבי התייחס לענין בצורה מיוחדת.
 
ה[[שיחה]] הראשונה של [[הרבי]] עוסקת בענייני דיומא, עניינו של פורים ב[[פשט]], [[רמז]], [[דרוש]], ו[[סוד]], ובעבודת האדם. לאחר הניגון באה השיחה השניה, והחסידים משתהים כשהרבי פותח ואומר:
את השיחה סיים הרבי בהוראה מסיפור זה:
על ידיעה שהגיעה זה עתה מארץ הקודש שמבטאת את התוכן של סיפור המגילה והרבי התחיל לפרט ולהאריך בסיפור המאורע, מי נסע במכונית, היכן אירע המאורע, מה חשב איש הצבא ומה שכנעו אותו השלוחים. וההוראה הנלמדת בפועל, שכש[[יהודי]] עומד בתוקף אז ו"נפל פחד היהודים עליהם" שהאויב מתבטל, עד ש"ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד".
 
{{ציטוט|מרכאות=כן|
|תוכן=
ההוראה מסיפור זה ברורה: אם יבוא מישהו וירצה "לספר" שיש 127 [[גויים]], המדברים בשם 127 מלכים.. צריך שהיהודי יהיה חכם, על ידי ה[[תורה]] ש"היא חכמתכם ובינתכם"; לא רק ב[[בית הכנסת]], אלא כהמשך הפסוק "לעיני כל העמים". ואז מתבטלים כל ה"מחסומים", אפילו אם עומדים שם בני אדם - משום ש"לב מלכים ביד ה'" ו"נפל פחד היהודים עליהם" - וגם ב[[ארץ הקודש]], עד לאופן של "ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד", וכהמשך הפסוק "ואולך אתכם קוממיות" – שעל ידי שיהודי מצפה ל"יוליכנו קוממיות", יהיה "נתתי שלום בארץ"}}


== קישור חיצוני ==
== קישורים חיצוניים ==
*[http://www.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id <span class="languageicon" style="font-size:0.95em; font-weight:bold; color:#555;">(הקישור לא פעיל זמנית)</span>=1447 לשמיעת הסיפור] מאתר [[הרבי]]{{שמע}} {{אינפו}}
*[http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=1447 לשמיעת הסיפור] מאת [[הרבי]]{{שמע}} {{אינפו}}
*הרב [[יוסף יצחק גורביץ]] - '''[http://www.he.chabad.org/multimedia/media_cdo/aid/3226569 מבצע פורים למרות הכל]''', מגזין [[JEM]], {{אתר בית חבד}}.
*הרב יוסף יצחק גורביץ - '''[http://www.chabad.org/therebbe/livingtorah/player_cdo/aid/3226581/jewish/A-Mission-Accomplished-Part-II.htm מבצע פורים למרות הכל]''', חלק ב' (מגזין JEMׂ) {{אתר בית חבד}} באנגלית.
{{פורים}}
{{פורים}}
[[קטגוריה:אירועים בחסידות]][[קטגוריה:פורים]]
 
[[קטגוריה:אירועים והיסטוריה חב"דיים]]
[[קטגוריה:אירועים בחסידות בתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:פורים]]
[[קטגוריה:ארץ ישראל]]

גרסה אחרונה מ־14:31, 22 במרץ 2024

חסידי חב"ד משמחים חיילים

נס מבצע פורים תשל"ו הוא נס שהתרחש לקבוצת חסידי חב"ד בארץ ישראל בנסעם למבצע פורים בין חיילי צה"ל, המאורע זכה להתייחסות של הרבי בהתועדות חג הפורים שהתקיימה שעות לאחר מכן, כשהרבי סיפר ברבים על המקרה ולמד ממנו הוראות.

תיאור[עריכה | עריכת קוד מקור]

בליל פורים בשנת תשל"ו משאית עם חסידי חב"ד יצאה למבצע פורים מירושלים לשכם, לשם חלוקת משלוחי מנות לחיילי צה"ל. בתא הנהג ישבו נהג וחייל שמתפקידו היה לשמור על נוסעי הרכב, ואילו בארגז המשאית ישבו התמים יוסף יצחק גורביץ', שהגיע כחודשיים קודם לכן מארה"ב עם קבוצת השלוחים לארץ הקודש הראשונה, הרב יעקב אלחנן סגל, והתמימים הצעירים משה רייניץ ומנחם גליצנשטיין.

בסמוך לעיר שכם פגשו השלוחים בהמון ערבי פרוע החוסם את דרכם, על הדרך הקימו מחסום אבנים המונע את המשך הנסיעה ועוד הם עצמם מיידים אבנים על המשאית. והחיילים בראותם את המצב הודיעו על ביטול הנסיעה, אך השלוחים התעקשו כי בדעתם להמשיך הלאה, במקום פרץ ויכוח לבסוף לאחר שיוסף יצחק גורביץ' איים שאם לא ימשיכו כולם יחד, ירד הוא מהרכב התרצו החיילים להמשיך בנסיעה, הנהג הגביר מהירות פרץ את המחסום, הערבים מצידם החלו להמטיר אבנים על המשאית, אבל החיילים ירו עם נשקם להבריח את הפורעים, בסופו של דבר הגיעו השלוחים למחנה החיילים כשהם שלמים. לתמיהתם של החיילים מניין להם הביטחון הרב, ענו שמכיוון שמוטלת עליהם שליחות של הרבי מובטחים הם שבוודאי לא יאונה להם רע.

כשחזרו התמימים לירושלים דיווח הרב גורביץ למזכירות על כל הסיפור.

התייחסות הרבי למאורע[עריכה | עריכת קוד מקור]

למחרת בהתוועדות פורים תשל"ו, הרבי התייחס לענין בצורה מיוחדת.

הרבי תיאר את הסיפור שאירע זה עתה והשווה אותו לסיפור המגילה, שיהודי "לא יכרע ולא ישתחווה" אל מול הגוי, עד ש"נפל פחד היהודים עליהם". הרבי תיאר בפרטי פרטים את המאורע: מי נסע במכונית, היכן אירע המאורע, מה חשב איש הצבא וכיצד שכנעו אותו השלוחים.

את השיחה סיים הרבי בהוראה מסיפור זה:

ההוראה מסיפור זה ברורה: אם יבוא מישהו וירצה "לספר" שיש 127 גויים, המדברים בשם 127 מלכים.. צריך שהיהודי יהיה חכם, על ידי התורה ש"היא חכמתכם ובינתכם"; לא רק בבית הכנסת, אלא כהמשך הפסוק "לעיני כל העמים". ואז מתבטלים כל ה"מחסומים", אפילו אם עומדים שם בני אדם - משום ש"לב מלכים ביד ה'" ו"נפל פחד היהודים עליהם" - וגם בארץ הקודש, עד לאופן של "ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד", וכהמשך הפסוק "ואולך אתכם קוממיות" – שעל ידי שיהודי מצפה ל"יוליכנו קוממיות", יהיה "נתתי שלום בארץ"

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]