ראש מתיבתא: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
משיח בכיכר (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
(19 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:מאיר אשכנזי 1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|המרא דאתרא של [[כפר חב"ד]] הרב [[מאיר אשכנזי (כפר חב"ד)|מאיר אשכנזי]] בתפקידו כר"מ בישיבת [[חח"ל צפת]]]] | |||
'''ראש מתיבתא''' (נקרא בקיצור '''ר"מ''') הוא תוארו של [[רב]] המלמד | '''ראש מתיבתא''' (נקרא בקיצור בראשי תיבות '''[[ר"מ]]''') הוא תוארו של [[רב]] המלמד ב[[ישיבה]]. במקורה, שימשה המילה לתיאור תפקיד [[ראש הישיבה]] (ב[[ארמית]]: ריש מתיבתא) אולם בדורות האחרונים היא הפכה למושג בעל משמעות עצמאית שמשמעותו אדם המלמד בישיבה [[גמרא]]. לעיתים מכונה בתואר ר"מ גם המלמד מקצועות קודש אחרים כ[[הלכה]] ו[[תנ"ך]]. כינוי נוסף למי שמלמד בישיבה הוא "מגיד שיעור" בנושאים תורניים שונים על בסיס קבוע באותה מסגרת. לעיתים משמש הר"מ גם כ[[משיב]] בזמני החזרה על השיעורים. | ||
==מערך השיעור== | |||
בדרך כלל ב[[ישיבה קטנה]] הר"מ מוסר שיעור על ה[[גמרא]] והמפרשים מתוך הגמרא ולפי מהלך הגמרא. להבנת שיעור מסוג זה אין צורך ממשי להכנה מוקדמת של הסוגיה הנלמדת. לעומת זאת ב[[ישיבה גדולה]] השיעור נמסר כ[[פלפול]] על הנושא הנלמד ורובו מתנהל מחוץ לדף הגמרא, כך שתלמיד שאינו בקיא בסוגיא, אינו מסוגל להבין את מהלכי השיעור. | |||
== | ==ראו גם== | ||
*[[ראש ישיבה]] | |||
*[[משיב]] | |||
*[[משפיע]] | |||
*[[משגיח]] | |||
{{קצרמר}} | |||
[[קטגוריה:מושגים ישיבתיים]] | |||
[[קטגוריה:תפקידים בקהילה החב"דית]] |
גרסה אחרונה מ־17:12, 10 ביולי 2023
ראש מתיבתא (נקרא בקיצור בראשי תיבות ר"מ) הוא תוארו של רב המלמד בישיבה. במקורה, שימשה המילה לתיאור תפקיד ראש הישיבה (בארמית: ריש מתיבתא) אולם בדורות האחרונים היא הפכה למושג בעל משמעות עצמאית שמשמעותו אדם המלמד בישיבה גמרא. לעיתים מכונה בתואר ר"מ גם המלמד מקצועות קודש אחרים כהלכה ותנ"ך. כינוי נוסף למי שמלמד בישיבה הוא "מגיד שיעור" בנושאים תורניים שונים על בסיס קבוע באותה מסגרת. לעיתים משמש הר"מ גם כמשיב בזמני החזרה על השיעורים.
מערך השיעור[עריכה | עריכת קוד מקור]
בדרך כלל בישיבה קטנה הר"מ מוסר שיעור על הגמרא והמפרשים מתוך הגמרא ולפי מהלך הגמרא. להבנת שיעור מסוג זה אין צורך ממשי להכנה מוקדמת של הסוגיה הנלמדת. לעומת זאת בישיבה גדולה השיעור נמסר כפלפול על הנושא הנלמד ורובו מתנהל מחוץ לדף הגמרא, כך שתלמיד שאינו בקיא בסוגיא, אינו מסוגל להבין את מהלכי השיעור.