משתמש:חסיד של הרבי/כסא הכבוד: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:


==תולדות המושג==
==תולדות המושג==
כסא הכבוד זהו המקום בו [[הקדוש ברוך הוא]] מקבל את ה[[תשובה]] של [[עם ישראל]], על-כך נאמר{{הערה|יומא, ס"ו, ד}} {{ציטוטון|גדולה תשובה שמגיעה עד כסא הכבוד}}.
כסא הכבוד זהו המקום בו [[הקדוש ברוך הוא]] מקבל את ה[[תשובה]] של [[עם ישראל]], על-כך נאמר {{ציטוטון|גדולה תשובה שמגיעה עד כסא הכבוד}}{{הערה|יומא, ס"ו, ד}}{{הערה|ראה בהרחבה בלקוטי תורה דרושים לראש השנה ס, ד}}.
{{להשלים}}
{{להשלים}}


==בחסידות==
==בחסידות==
מקום כסא הכבוד הוא ב[[עולם הבריאה]], ואילו [[הקדוש ברוך הוא]] הוא ב[[אין ערוך]] כלפי כסא הכבוד{{הערה|שם=שכ|ראה תורת מנחם, חלק כ"ז עמודים 57 - 59}}. עוד מבואר בחסידות{{הערה|[[תורה אור]], [[פרשת יתרו]] ס"ח, ג}} שעניין כסא הכבוד הוא [[יחודא תתאה]] ו[[שם אלוקים]], וכן שבחינות אלה הם מקורם של [[הנפש הבהמית]].
מקום כסא הכבוד הוא ב[[עולם הבריאה]]{{הערה|שם=שכ|ראה תורת מנחם, חלק כ"ז עמודים 57 - 59, תורת מנחם חלק י' עמוד 108, ולקוטי תורה [[פרשת האזינו]] ע"ה, א}}, במקום אחר נאמר שמקורו של כסא הכבוד הוא ב[[מלכות דאצילות]]{{הערה|ראה לקוטי תורה [[פרשת תצא]] מ, א}}, ובמקום אחר נאמר שכסא הכבוד מקורו ב[[פרסה]] שבין [[עולם האצילות]] ל[[עולם הבריאה]]{{הערה|לקוטי תורה על שיר השירים, נ"א א}}.


עוד מבואר{{הערה|שם=שכ}} על הפסוק {{ציטוטון|כי אין שכחה לפני כסא כבודך}}{{הערה|ברכות, ל, ב}} שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין ה[[שכחה]], אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה.
עוד מבואר בחסידות{{הערה|[[תורה אור]], [[פרשת יתרו]] ס"ח, ג}} שעניין כסא הכבוד הוא [[יחודא תתאה]] ו[[שם אלוקים]], וכן שבחינות אלה הם מקורם של [[הנפש הבהמית]], וכן בחינת [[בית המקדש]] בעולמות העליונים הוא בכסא הכבוד{{הערה|[[לקוטי תורה]] [[פרשת שלח]], מא}}.


קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה{{הערה|ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171}}.
קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה{{הערה|ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171}}.
==בחינותיו==
אחד מענייניו של כסא הכבוד הוא [[ביטול]], שכמו שהכיסא בטל כלפי היושב עליו כך אמור יהודי להיות בטל כלפי הקב"ה{{הערה|לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ה א}}, בחינה נוספת של הכסא הוא ה[[תורה]]{{הערה|לקוטי תורה ע"ה א}}.
עוד מבואר על הפסוק {{ציטוטון|כי אין שכחה לפני כסא כבודך}}{{הערה|ברכות, ל"ב, ב}} שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין ה[[שכחה]], אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה{{הערה|שם=שכ}}.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־21:03, 25 בדצמבר 2021

כסא הכבוד הוא כינוי ל..

תולדות המושג[עריכה | עריכת קוד מקור]

כסא הכבוד זהו המקום בו הקדוש ברוך הוא מקבל את התשובה של עם ישראל, על-כך נאמר "גדולה תשובה שמגיעה עד כסא הכבוד"[1][2].

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

בחסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

מקום כסא הכבוד הוא בעולם הבריאה[3], במקום אחר נאמר שמקורו של כסא הכבוד הוא במלכות דאצילות[4], ובמקום אחר נאמר שכסא הכבוד מקורו בפרסה שבין עולם האצילות לעולם הבריאה[5].

עוד מבואר בחסידות[6] שעניין כסא הכבוד הוא יחודא תתאה ושם אלוקים, וכן שבחינות אלה הם מקורם של הנפש הבהמית, וכן בחינת בית המקדש בעולמות העליונים הוא בכסא הכבוד[7].

קודם שהנשמה יורדם לעולם הזה היא עוברת הרבה שלבים, השלב המוקדם לירידתה הוא שהיא חצובה תחת כסא הכבוד ומשם יורדת היא לעולם הזה[8].

בחינותיו[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחד מענייניו של כסא הכבוד הוא ביטול, שכמו שהכיסא בטל כלפי היושב עליו כך אמור יהודי להיות בטל כלפי הקב"ה[9], בחינה נוספת של הכסא הוא התורה[10].

עוד מבואר על הפסוק "כי אין שכחה לפני כסא כבודך"[11] שממקומו של הכסא בעולם הבריאה ומטה שייך עניין השכחה, אך ממקור כסא הכבוד ומעלה אין שכחה[3].

הערות שוליים

  1. יומא, ס"ו, ד
  2. ראה בהרחבה בלקוטי תורה דרושים לראש השנה ס, ד
  3. 3.0 3.1 ראה תורת מנחם, חלק כ"ז עמודים 57 - 59, תורת מנחם חלק י' עמוד 108, ולקוטי תורה פרשת האזינו ע"ה, א
  4. ראה לקוטי תורה פרשת תצא מ, א
  5. לקוטי תורה על שיר השירים, נ"א א
  6. תורה אור, פרשת יתרו ס"ח, ג
  7. לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ב א
  8. ראה תורת מנחם חלק כ"ד עמוד 171
  9. לקוטי תורה פרשת שלח, מ"ה א
  10. לקוטי תורה ע"ה א
  11. ברכות, ל"ב, ב