גבריאל צינר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
מזמן לזמן, מקבל אצלו לבחינה קבוצות תלמידים מישיבות תומכי תמימים ברחבי ארצות הברית{{הערה|1=[http://www.chabad.info/php/articleold.php?set=11829&lang=en התמימים ממתיבתא אהלי תורה נבחנו אצל הרב ציננער] (אנגלית) {{אינפו}} י"ז [[סיוון]] תשס"ח}}{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=81133 התמימים מקווינס נבחנו אצל הרב ציננער] {{אינפו}} ג' [[ניסן]] התשע"ד (03.04.2014)}}.
מזמן לזמן, מקבל אצלו לבחינה קבוצות תלמידים מישיבות תומכי תמימים ברחבי ארצות הברית{{הערה|1=[http://www.chabad.info/php/articleold.php?set=11829&lang=en התמימים ממתיבתא אהלי תורה נבחנו אצל הרב ציננער] (אנגלית) {{אינפו}} י"ז [[סיוון]] תשס"ח}}{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=81133 התמימים מקווינס נבחנו אצל הרב ציננער] {{אינפו}} ג' [[ניסן]] התשע"ד (03.04.2014)}}.


==קשריו עם הרבי==
===כתיבה בכתב נאה===
במשך מספר שנים נהג הרב צינר לשלוח את שאלותיו לרבי בעניני הלכה ומנהג בכתב ידו, אך בשנת [[תשמ"ח]] במענה למכתב ניחומים ששלח לרבי, העיר לו הרבי שאין זה מן הראוי לכתוב בכתב יד לא ברור, וציין לכך שלושה טעמים{{הערה|נוסח המכתב המלא מתאריך [[ה' אדר]] [[תשמ"ח]] נדפס בהוספות ל[[לקוטי שיחות]] כרך ל"ט עמוד 357:{{ש}}{{ציטוטון|'''1) לאחרי בקשת סליחה וכו' - כמו ש"לשון ברורה" מעלה היא, גם כתב ברור כן הוא.
במשך מספר שנים נהג הרב צינר לשלוח את שאלותיו לרבי בעניני הלכה ומנהג בכתב ידו, אך בשנת [[תשמ"ח]] במענה למכתב ניחומים ששלח לרבי, העיר לו הרבי שאין זה מן הראוי לכתוב בכתב יד לא ברור, וציין לכך שלושה טעמים{{הערה|נוסח המכתב המלא מתאריך [[ה' אדר]] [[תשמ"ח]] נדפס בהוספות ל[[לקוטי שיחות]] כרך ל"ט עמוד 357:{{ש}}{{ציטוטון|'''1) לאחרי בקשת סליחה וכו' - כמו ש"לשון ברורה" מעלה היא, גם כתב ברור כן הוא.


שורה 21: שורה 19:
3) להעיר מל' ח (ובהלכה) כתב נאה, וצ"ע הפי'.'''}}.}}. מאז קבלת המכתב ואילך, החל הרב צינער לשלוח את מכתביו לרבי באותיות דפוס.
3) להעיר מל' ח (ובהלכה) כתב נאה, וצ"ע הפי'.'''}}.}}. מאז קבלת המכתב ואילך, החל הרב צינער לשלוח את מכתביו לרבי באותיות דפוס.


===פרסום תמונת הרבנית===
לאחר [[הסתלקות]] [[חיה מושקא שניאורסון (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית]] ב[[כ"ב שבט תשמ"ח|כ"ב שבט]], יצא לאור קובץ בשם "אמנו המלכה", ובתחילת החוברת נדפסה תמונתה. בעקבות פרסום הקובץ, כתב הרב ציננער לרבי שלכאורה מן הראוי שלא לפרסם תמונות נשים. הרבי שלל את ההערות, וביאר מדוע על פי הלכה אין שום בעיה בהדפסת תמונתה של הרבנית{{הערה|1=הרבי כתב את התשובה ושילב אותה בתוך נוסח מכתב השאלה של הרב ציננער. להלן מועתק נוסח המכתב המלא עם ההדגשות שהוסיף [[הרבי]]:
לאחר [[הסתלקות]] [[חיה מושקא שניאורסון (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית]] ב[[כ"ב שבט תשמ"ח|כ"ב שבט]], יצא לאור קובץ בשם "אמנו המלכה", ובתחילת החוברת נדפסה תמונתה. בעקבות פרסום הקובץ, כתב הרב ציננער לרבי שלכאורה מן הראוי שלא לפרסם תמונות נשים. הרבי שלל את ההערות, וביאר מדוע על פי הלכה אין שום בעיה בהדפסת תמונתה של הרבנית{{הערה|1=הרבי כתב את התשובה ושילב אותה בתוך נוסח מכתב השאלה של הרב ציננער. להלן מועתק נוסח המכתב המלא עם ההדגשות שהוסיף [[הרבי]]:



גרסה מ־15:24, 26 בנובמבר 2021

הרב גבריאל צינער
מכתבו של הרב ציננער לרבי

הרב גבריאל צינר (נכתב באידיש ציננער) הוא רב, פוסק, מחבר סידרת הספרים "נטעי גבריאל" בהלכה, ראש בית מדרש בבורו פארק ותלמידו המובהק של האדמו"ר מפאפא זצ"ל.

תולות חייו

נולד בארצות הברית לאביו הרב אברהם יוסף, נישא לבתו של הרב ראובן לינצר.

קשריו עם חסידות חב"ד

הרב מקורב ביותר לחסידות חב"ד, וידוע במיוחד הודות חיבתו הידועה וקרבתו המיוחדת לרבי. הרבי עודד מאד את סדרת ספריו והורה לו פעם אחר פעם להדפיס כרכים נוספים בסדרה. בשנת תשמ"ט עבר לפני הרבי בחלוקת דולרים, ומסר לו את ספריו[1].

מידי שנה בשנה משתתף הרב, בברכת הרבי, במעמד ירחי כלה ונושא שם את אחד הנאומים המרכזיים.

מזמן לזמן, מקבל אצלו לבחינה קבוצות תלמידים מישיבות תומכי תמימים ברחבי ארצות הברית[2][3].

במשך מספר שנים נהג הרב צינר לשלוח את שאלותיו לרבי בעניני הלכה ומנהג בכתב ידו, אך בשנת תשמ"ח במענה למכתב ניחומים ששלח לרבי, העיר לו הרבי שאין זה מן הראוי לכתוב בכתב יד לא ברור, וציין לכך שלושה טעמים[4]. מאז קבלת המכתב ואילך, החל הרב צינער לשלוח את מכתביו לרבי באותיות דפוס.

לאחר הסתלקות הרבנית בכ"ב שבט, יצא לאור קובץ בשם "אמנו המלכה", ובתחילת החוברת נדפסה תמונתה. בעקבות פרסום הקובץ, כתב הרב ציננער לרבי שלכאורה מן הראוי שלא לפרסם תמונות נשים. הרבי שלל את ההערות, וביאר מדוע על פי הלכה אין שום בעיה בהדפסת תמונתה של הרבנית[5].

הוצאה לאור

סדרת ספריו 'נטעי גבריאל' עוסקים בנושאים שונים בכל מקצועות ההלכה, אך ייחודיותם היא עקב היותו מקיף בהם את מנהגי החצרות השונות למיניהם, בין השאר מביא בספריו אלפי מנהגי ליובאוויטש, כפי שליקטם או כפי ששמעם מהרב יהודה לייב גרונר.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. בית חיינו, גיליון מס' 9, עמ' 1.
  2. התמימים ממתיבתא אהלי תורה נבחנו אצל הרב ציננער (אנגלית) י"ז סיוון תשס"ח
  3. התמימים מקווינס נבחנו אצל הרב ציננער ג' ניסן התשע"ד (03.04.2014)
  4. נוסח המכתב המלא מתאריך ה' אדר תשמ"ח נדפס בהוספות ללקוטי שיחות כרך ל"ט עמוד 357:
    "1) לאחרי בקשת סליחה וכו' - כמו ש"לשון ברורה" מעלה היא, גם כתב ברור כן הוא. 2) מהדברים שאין שמים להם לב כלל וכלל: כת"י כל נשיאי חב"ד הכי ברור ופשוט. 3) להעיר מל' ח (ובהלכה) כתב נאה, וצ"ע הפי'.".
  5. הרבי כתב את התשובה ושילב אותה בתוך נוסח מכתב השאלה של הרב ציננער. להלן מועתק נוסח המכתב המלא עם ההדגשות שהוסיף הרבי: "ב"ה, י"א באדר תשמ"ח לכבוד כ"ק אדמו"ר שליט"א." "באתי להעיר אודות שיצא לאור ספר אמנו "המלכה" בוודאי הבחין בהפשוט גם בלא הסתכלות כלל - אשר במהדורא אחרת הוסיפו בלי צבעים תמונה מהרבנית ולפי עניות דעתי אינו נכון - ואף דאמרו ח סנהדרין מכל מקום גמירי אין יצר הרע שולט אלא במה שעיניו רואות ושולל בנוגע לאחרנייתא וגם קיימא לן באבן העזר סימן כ"א ס"א דאסור 1) להסתכל אף בבגדי 2) צבעונים של אשה 3) שהוא מכירה ומכלל הן אתה שומע שלילת האיסור כאשר אין ג' הנ"ל, ובפרט - כל הג' (ועי' באוצר הפוסקים סקי"ב בשם שו"ת הב"ח סימן י"ד דגם בבגד אשה שכבר מתה עיי"ש) מה שאין כן בנידון דידן, ועל כל פנים מדת חסידות להחמיר, אלא שעל ידי זה יתמעט ב"והחי יתן אל לבו" - כנראה במוחש (ואולי זוהי סברת המוסיפים הנ"ל)" (הדפסת תמונת הרבנית) .