הבדלים בין גרסאות בדף "תהלים י"א"
מ (החלפת טקסט – "יחד עם זאת" ב־"עם זאת") |
|||
(4 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 3: | שורה 3: | ||
|ניקוד=כן | |ניקוד=כן | ||
|כותרת=תהלים י"א {{ש}} לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:{{ש}} בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר | |כותרת=תהלים י"א {{ש}} לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:{{ש}} בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר | ||
− | |תוכן='''א''' לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:{{ש}} | + | |תוכן='''א:''' לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד:{{ש}} |
− | בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר. | + | בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר. |
− | '''ב''' כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים, יִדְרְכוּן קֶשֶׁת, כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר {{ש}} | + | |
− | לִירוֹת בְּמוֹ-אֹפֶל, לְיִשְׁרֵי-לֵב. | + | '''ב:''' כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים, יִדְרְכוּן קֶשֶׁת, כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר {{ש}} |
− | '''ג''' כִּי הַשָּׁתוֹת, יֵהָרֵסוּ - צַדִּיק, מַה-פָּעָל. | + | לִירוֹת בְּמוֹ-אֹפֶל, לְיִשְׁרֵי-לֵב. |
− | '''ד''' ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ - ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ:{{ש}} | + | |
− | עֵינָיו יֶחֱזוּ - עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם. | + | '''ג:''' כִּי הַשָּׁתוֹת, יֵהָרֵסוּ - צַדִּיק, מַה-פָּעָל. |
− | '''ה''' ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. | + | |
− | '''ו''' יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם. | + | '''ד:''' ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ - ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ:{{ש}} |
− | '''ז''' כִּי-צַדִּיק ה', צְדָקוֹת אָהֵב; יָשָׁר, יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ.}} | + | עֵינָיו יֶחֱזוּ - עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם. |
+ | |||
+ | '''ה:''' ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. | ||
+ | |||
+ | '''ו:''' יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם. | ||
+ | |||
+ | '''ז:''' כִּי-צַדִּיק ה', צְדָקוֹת אָהֵב; יָשָׁר, יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ.}} | ||
'''תהלים י"א''' הוא המזמור האחד עשר ב[[תהלים]]. | '''תהלים י"א''' הוא המזמור האחד עשר ב[[תהלים]]. | ||
שורה 20: | שורה 26: | ||
==תוכן המזמור== | ==תוכן המזמור== | ||
− | בעל המזמור מביע את ביטחונו בה': "בַּה', חָסִיתִי". | + | בעל המזמור מביע את ביטחונו בה': "בַּה', חָסִיתִי". עם זאת משורר תהלים מביע תרעומת על חוסר הצדק השורר בעולם ובכל זאת הוא איתן בדעתו ובאמונתו בה'. המשורר מתאר את דרכם של הרשעים הרומסים את הצדיקים והישרים בחברה ובכך מערערים את היסודות עליהם מושתתת החברה. בעל המזמור משיב על תלונתם של רעיו כי לה' היכולת להבחין בין צדיק לבין רשע ומרום כסאו יעניש את הרשעים ויגמול באהבה לצדיקים ויאפשר להם לראות את פניו: {{ציטוטון|ה', בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ- ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ: עֵינָיו יֶחֱזוּ- עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם. ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם}}{{הערה|שם=אבישור|[[יצחק אבישור]], '''עולם התנ"ך: תהלים א'''', תל אביב, דוידזון-עתי, 1995, עמ' 58}}. |
==הסבר רבותינו נשיאנו== | ==הסבר רבותינו נשיאנו== | ||
שורה 27: | שורה 33: | ||
[[הרבי]] מסביר שה' ניסה אותו במרעה צאן בשביל לראות אם הוא ראוי להנהיג את ישראל. | [[הרבי]] מסביר שה' ניסה אותו במרעה צאן בשביל לראות אם הוא ראוי להנהיג את ישראל. | ||
+ | {{הערות שוליים}} | ||
{{מזמורי ספר התהלים}} | {{מזמורי ספר התהלים}} | ||
− | |||
[[קטגוריה:תהלים|י]] | [[קטגוריה:תהלים|י]] |
גרסה מ־22:51, 20 בנובמבר 2021
תהלים י"א
לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד: בַּה', חָסִיתִי - אֵיךְ, תֹּאמְרוּ לְנַפְשִׁי; נוּדִי, הַרְכֶם צִפּוֹר |
---|
א: לַמְנַצֵּחַ, לְדָוִד: ב: כִּי הִנֵּה הָרְשָׁעִים, יִדְרְכוּן קֶשֶׁת, כּוֹנְנוּ חִצָּם עַל-יֶתֶר ג: כִּי הַשָּׁתוֹת, יֵהָרֵסוּ - צַדִּיק, מַה-פָּעָל. ד: ה' בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ - ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ: ה: ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. ו: יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם. ז: כִּי-צַדִּיק ה', צְדָקוֹת אָהֵב; יָשָׁר, יֶחֱזוּ פָנֵימוֹ. |
תהלים י"א הוא המזמור האחד עשר בתהלים.
תוכן עניינים
סוגת המזמור
מזמור י"א הוא תפילת יחיד ויש המסווגים אותו לסוגה משנית של מזמורים המביעים ביטחון בה', כדוגמת מזמורים י', י"ב, י"ג, י"ד, י"ז ומזמור ל"ה.
תוכן המזמור
בעל המזמור מביע את ביטחונו בה': "בַּה', חָסִיתִי". עם זאת משורר תהלים מביע תרעומת על חוסר הצדק השורר בעולם ובכל זאת הוא איתן בדעתו ובאמונתו בה'. המשורר מתאר את דרכם של הרשעים הרומסים את הצדיקים והישרים בחברה ובכך מערערים את היסודות עליהם מושתתת החברה. בעל המזמור משיב על תלונתם של רעיו כי לה' היכולת להבחין בין צדיק לבין רשע ומרום כסאו יעניש את הרשעים ויגמול באהבה לצדיקים ויאפשר להם לראות את פניו: "ה', בְּהֵיכַל קָדְשׁוֹ- ה', בַּשָּׁמַיִם כִּסְאוֹ: עֵינָיו יֶחֱזוּ- עַפְעַפָּיו יִבְחֲנוּ, בְּנֵי אָדָם. ה', צַדִּיק יִבְחָן: וְרָשָׁע, וְאֹהֵב חָמָס--שָׂנְאָה נַפְשׁוֹ. יַמְטֵר עַל-רְשָׁעִים, פַּחִים: אֵשׁ וְגָפְרִית, וְרוּחַ זִלְעָפוֹת--מְנָת כּוֹסָם"[1].
הסבר רבותינו נשיאנו
על המילים ה', צַדִּיק יִבְחָן מסביר המגיד ממזריטש[2] שהקב"ה ניסה את דוד המלך כמו את אברהם אבינו , שאברהם אבינו ה' ניסה אותו אולם התוצאה בפועל הייתה בידי בני ישראל בעת שיצאו ממצרים.
הרבי מסביר שה' ניסה אותו במרעה צאן בשביל לראות אם הוא ראוי להנהיג את ישראל.
הערות שוליים
- ↑ יצחק אבישור, עולם התנ"ך: תהלים א', תל אביב, דוידזון-עתי, 1995, עמ' 58
- ↑ אור תורה תהלים
מזמורי ספר תהלים | |
---|---|
|