הבדלים בין גרסאות בדף "קריאת התורה בסוכות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 65: שורה 65:
 
*הרב [[אברהם אלתר הבר]], 'אהלי שם', גיליון ג עמוד צט.
 
*הרב [[אברהם אלתר הבר]], 'אהלי שם', גיליון ג עמוד צט.
 
*הרב [[משה חפר]], 'תפארת מלך' (א), כפר חב"ד תשנ"ה, עמוד 82.
 
*הרב [[משה חפר]], 'תפארת מלך' (א), כפר חב"ד תשנ"ה, עמוד 82.
*הרב [[ברוך נאה]], 'פרדס חב"ד' גיליון 16, עמוד 18.  
+
*הרב [[ברוך נאה]], 'פרדס חב"ד' גיליון 16, עמוד 18.
 
+
*הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=903&ArticleID=3388 'התקשרות' גליון תר"מ].
 +
*הרב [[יעקב הורביץ]], [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=926&ArticleID=3593 'התקשרות' גליון תרנ"א].
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־07:56, 4 באוקטובר 2021

יחלך.jpg ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

קריאת התורה בחג הסוכות הינה חלק מחיובי החג, כאשר במהלך התפילה, לאחר הלל והושענות קוראים בתורה מעניני החג. במנהגי הקריאה יש הבדלים בין ארץ ישראל וחוץ לארץ, ואף בין חסידי חב"ד עצמם יש חילוקי מנהגים באופן קריאת התורה בחול המועד.

על פי הנהוג, על כל אחד להשתדל לעלות לפחות פעם אחת לאורך ימי החג.

קריאת התורה בחג ראשון

במשנה מסכת מגילה[1] אמרו חז"ל: "ביום טוב הראשון של חג קורים בפרשת מועדות שבתורת כהנים", וזה המנהג הפשוט בכל ישראל לקרוא את פרשת המועדות שבפרשת אמור.

בקריאה זו, כמו בשאר הימים טובים, עולים לתורה חמשה קרואים, והשישי מפטיר בקרבן המוסף של חג שבפרשת פנחס, וההפטרה נקראת בסוף ספר זכריה 'הנה יום בא להשם'.

באם יום טוב חל בשבת, מחלקים את פרשת המועדות לשבעה קרואים.

בחוץ לארץ שיום טוב ראשון נמשך יומיים, קוראים ביום השני כמו ביום הראשון, אך מפטירים בספר מלכים "ויקהלו אל המלך שלמה כל איש ישראל".

קריאת התורה בחול המועד

על המשך דברי המשנה במסכת מגילה, שבימי חול המועד קוראים בקרבנות החג, נחלקו גדולי ישראל לאורך הדורות כיצד הוא אופן הקריאה הנכון בחו"ל ובארץ ישראל.

בחוץ לארץ

דוגמא: קריאת התורה ביום הראשון של חול המועד (בחו"ל)
השיטה/העליה כהן לוי שלישי רביעי
רש"י וביום השני וביום השלישי וביום הרביעי וביום השני + וביום השלישי
תוספות וביום השני וביום השלישי וביום השני וביום השלישי
בית יוסף וביום השני וביום השלישי וביום השלישי וביום השני + וביום השלישי
  • שיטת רש"י[2] והרמב"ם[3] והרמ"א[4] - כיון שבכל יום אנו מסתפקים איזה יום זה מימי החג[5], מתחילים לקרוא בכל יום את הקריאה של אותו יום[6], והעולה השני והשלישי קוראים את קריאות הימים שאחריו, ואילו הרביעי שהוא עיקר הקריאה[7] קורא את שתי הקריאות, בגלל הספק איזה יום של חג הסוכות הוא היום[8].
  • שיטת תוספות[9] - בדומה לשיטת רש"י, אך הרביעי חוזר וקורא רק את הקריאה של אותו יום, ולא שתי קריאות מספק.
  • שיטת הבית יוסף - כפי שיטת רש"י, אך העולה שלישי לא ממשיך וקורא את הקריאה של יומיים קדימה, כיון שאינה קשורה לענינו של יום אפילו לפי הספק, אלא חוזר וקורא מה שקרא העולה ללוי.

בארץ ישראל

בשולחן ערוך כתב המחבר שכיון שבארץ ישראל אין ספיקא דיומא, כל ארבעת הקרואים קוראים את הקריאה של אותו יום, וחוזרים עליה 4 פעמים.

הרמ"א לא השיג עליו, ויש המסיקים מכך שלא השיג עליו כיון שמסכים עמו, ויש הסוברים שלא השיג עליו כיון שלאחר שחלק עליו בחו"ל, לא ראה צורך לכפול את דבריו.

מנהג חב"ד

בחוץ לארץ

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

בארץ ישראל

הקהילה החב"דית שהתיישבה בארץ ישראל, נהגה כמנהג האשכנזים שקיבלו עליהם את הכרעת השולחן ערוך שבארץ ישראל כופלים וקוראים בכל יום את הקריאה של אותו היום 4 פעמים, וכך הופיע בלוח כולל חב"ד.

בעקבות דברי הרבי בחול המועד סוכות תשמ"ט[10] שגם בארץ ישראל קוראים בקרבנות של כמה ימים, ביקשו חסידי חב"ד בארץ לשנות את ההנהגה, וכך גם הרב ברוך נאה האחראי על העריכה של לוח כולל חב"ד רצה לשנות ולתקן בלוח, והרבי ביקש ממנו קודם לברר את מנהג ארץ ישראל בזה, אך לפועל בסופו של דבר הושמטו הדברים מהנחת השיחה וכן בלוח כולל חב"ד נשארה ההוראה כפי שהיתה כל השנים.

לפועל, הדעות בין רבני חב"ד נותרו חלוקות[11] והנהגהת אנ"ש בארץ ישראל שונה מקהילה לקהילה.

המצדדים בשינוי המנהג על פי דברי הרבי, מביאים ראיה לדבריהם על פי פסק אדמו"ר הצמח צדק[12] מדעת הרמ"א בהלכות חנוכה שחולק על הבית יוסף וסובר שאין לחזור על הקריאה אלא לקרוא את הנשיא של יום המחרת, והנוהגים כדבריהם נוהגים לקרוא כפי שפסק בעל הביכורי יעקב שבארץ ישראל הכהן קורא בקריאה של אותו יום, הלוי והשלישי בקריאה של שני הימים הבאים, והרביעי שמיתווסף לכבודו של יום - חוזר וקורא את הקריאה של אותו יום.

קריאת התורה בשבת חול המועד

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

קריאת התורה בשמחת תורה

Postscript-viewer-shaded.png ערך מורחב – קריאת התורה בשמחת תורה

בחג החותם את ימי חול המועד סוכות, שמחת תורה נוהגים לסיים את התורה ולהתחיל אותה מחדש, והדבר נחוג בשמחה גדולה עם מנהגים מיוחדים ופיוטים שהתחברו במיוחד לקריאה זו.

בחוץ לארץ, שימי החג כפולים, קוראים ביום הראשון (שמיני עצרת) את קריאת 'עשר תעשר' ולהפטרה קוראים "ויהי ככלות שלמה", וביום השני (שמחת תורה) את פרשיות וזאת הברכה ובראשית, ובשני הימים קוראים למפטיר את קרבן מוסף של שמיני עצרת שבפרשת פנחס ("וביום השמיני עצרת תהיה לכם").

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים


הערות שוליים

  1. גמרא דף ל' עמוד ב.
  2. על הגמרא במסכת סוכה.
  3. בקצת נוסחאות.
  4. שולחן ערוך תרס"ג, א.
  5. שהרי אם סוכות החל ביום הראשון של יום טוב, זהו יום שני של חול המועד, ואם סוכות החל ביום השני של יום טוב, זהו היום הראשון של חול המועד.
  6. ביום הראשון של חול המועד, שהוא היום השני מימי חג הסוכות מתחילים 'וביום השני', וכן הלאה.
  7. שהוא העולם שמיתווסף בחולו של מועד על שאר ימים.
  8. כך לדוגמא ביום הראשון של חול המועד יקרא לרביעי גם את 'וביום השני' וגם את 'וביום השלישי'.
  9. דיבור המתחיל 'אתקין'.
  10. על פי ההקלטה של סרט השיחה ליל ד' דחג הסוכות, אור לי"ח תשרי.
  11. רבני חב"ד המצדדים בקריאה כדעת הבית יוסף: הרב טוביה בלוי, הרב משה יהודה לייב לנדא, הרב זאב דב סלונים, הרב שמואל אלעזר הלפרים, הרב ברוך נאה, הרב יוסף יצחק בלינוב, הרב חיים שלום דייטש, הרב אשר לעמיל כהן, הר ביקותיאל פרקש, הרב יוסף שמחה גינזבורג, הרב ברוך בועז יורקוביץ. רבני חב"ד המצדדים בשינוי הקריאה על פי דברי הרבי: הרב מרדכי שמואל אשכנזי, הרב שאול סילם.
  12. פסקי דינים עמוד 686.