שער היחוד והאמונה - פרק ה': הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
|כותרת=תרשים כולל של שער היחוד והאמונה
|הסתרה=כן
|מוסתר=כן
|תמונה=
|תוכן={{עץ תניא/שער היחוד והאמונה}}}}
{{תניא}}
{{תניא}}
'''פרק ה'''' של [[שער היחוד והאמונה]] מסביר כי שם אלוקים שהיא מדת ה[[ספירת הגבורה|גבורה]] מעלימה ומסתירה את אור השם המהווה את הברואים שלא יהיה נראה לעין כל, וכמו שאי אפשר להשיג מידת התהוות הברואים, כך אי אפשר להשיג מגה זו שהא מדת הצמצום והסתר החיות.
'''פרק ה' - קיום המצוות על ידי משה רבינו'''


==מבוא לפרק==
==מבוא לפרק==
{{להשלים}}
פרק זה הינו השני מבין שלושת הפרקים המבארים את הקושיות על שיטת הבעל שם טוב{{הערה|שיטת הבעש"ט בעניין הבריאה והשגחה פרטית, שנלמדה בפרקים [[שער היחוד והאמונה - פרק א'|א']], [[שער היחוד והאמונה - פרק ב'|ב']], [[שער היחוד והאמונה - פרק ג'|ג']].}}.
 
מתרץ [[אדמו"ר הזקן]]: אם תכלית התורה ומצוות היא רק לגלות אלוקות - למה חייבים בה הצדיקים{{הערה|שהאלוקות גלויה אצלם, ובפרט משה.}}?


==גוף הפרק==
==גוף הפרק==
שורה 9: שורה 17:


==סיכום הפרק==
==סיכום הפרק==
{{להשלים}}
התשובה{{הערה|ראה למעלה במבוא.}} כוללת שלושה עניינים:
 
:'''א. מדרש על בריאת העולם:''' מהמדרש עולה, שבכל פרט בבריאה משותפים כוחות הצמצום וההתפשטות, ולכן על ידי תורה ומצוות אפשר לגלות בבריאה את האור האלוקי.
 
:'''ב. דרגתו של משה רבינו:''' ועל פי זה לא מובן - מדוע צריך '''משה''' לשמור מצוות{{הערה|שלכאורה, מכיון שאין גופו מסתיר בפניו על האלוקות - אין לו מה לגלות?}}? ומתרץ, שאחרי הכל גם השגתו מוגבלת, גם הוא מרגיש את מציאות העולם, ולכן תורה ומצוות שייכים גם לו.
 
:'''ג. מדרגת גן עדן:''' אך מצד שני איך אפשר לומר שאין בגן עדן גילוי אלוקות – הלא כל עניינו של גן עדן הוא השגת אלוקות?
 
* וההסבר, שמציאות גן העדן היא מאותיות התורה{{הערה|שכלולות משני הופכים: התפשטות וצמצום.}}. דהיינו, מצד אחד גן עדן הוא מציאות אך מצד שני אפשר להשיג בו אלוקות.
* אלא שעל פי זה מתעוררת שאלה חדשה: מאחר וכל מציאות גן עדן היא '''תורה''' כיצד יש בו שכר '''למצוות'''?
* ועל זה עונה הרבי שאכן שכר המצוות בגן עדן '''אינו בפנימיות''' (כמו שכר התורה), '''אלא רק לבוש''' המסייע ללימוד{{הערה|ועיקר שכר המצוות יהיה רק לעתיד לבוא.}}.


==מושגים יסודיים בפרק==
==מושגים יסודיים בפרק==
*[[השתלשלות]]
{{להשלים|פסקה=כן}}


{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק ד'|פרק ד']]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ו'|פרק ו']]}}
{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק ד'|פרק ד']]|רשימה=פרקי שער היחוד והאמונה|הבא=[[שער היחוד והאמונה - פרק ו'|פרק ו']]}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]
[[קטגוריה:שער היחוד והאמונה - תניא]]

גרסה אחרונה מ־22:43, 30 בנובמבר 2020

תרשים כולל של שער היחוד והאמונה
לפניך מפה כללית של הנושאים המבוארים בשער היחוד והאמונה שבספר התניא בצורת תרשים זרימה.

לחיצה על הקישור שבכל תיבה בעץ, מוביל לסיכום מפורט יותר על התוכן שבפרקים אלו.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שער היחוד והאמונה
היסוד לעבודת השם - האמונה באחדות ה'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אחדות השם ביחס לעולמות
פרקים א' - ז'
 
 
 
 
 
 
 
אחדות השם (בעצמותו, שאינו מורכב חס ושלום)
פרקים ח' - י"ב
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מהות היחוד
פרקים א' - ו'
 
 
 
יחודא עילאה ויחודא תתאה
פרק ז'
 
 
הספירות
פרקים ח'-י'
 
 
המאמרות
פרקים י"א-י"ב
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שיטת הבעל שם טוב
פרקים א' - ג'
 
 
תירוץ הקושיות על שיטת הבעש"ט
פרקים ד' - ו'
 
 
אחדותו של הקב"ה 'פשוטה'
פרק ח'
 
יחוד הספירות באלוקות
פרק ט'
 
ביטול האור במאור - המשל והנמשל
פרק י'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ביטול הנבראים
פרק א'
 
הראיה השכלית
פרק ב'
 
המשל מאור השמש
פרק ג'
 
הסיבה להרגשת הנבראים
פרק ד'
 
תירוץ הקושיות
פרק ה'
 
האחדות האלוקית: בשורשה ולמטה
פרק ו'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
המאמרות והאותיות
פרק י"א
 
היחוד מצד ההתהוות בפועל
פרק י"ב
ספר התניא
דף השער וההקדמה
דף השער · הסכמה א' · הסכמה ב' · הסכמה ג' · הקדמת המלקט
ליקוטי אמרים
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב · ל"ג · ל"ד · ל"ה · ל"ו · ל"ז · ל"ח · ל"ט · מ' · מ"א · מ"ב · מ"ג · מ"ד · מ"ה · מ"ו · מ"ז · מ"ח · מ"ט · נ' · נ"א · נ"ב · נ"ג
שער היחוד והאמונה
הקדמה - חינוך קטן
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב
אגרת התשובה
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב
אגרת הקודש
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט' · י' · י"א · י"ב · י"ג · י"ד · ט"ו · ט"ז · י"ז · י"ח · י"ט · כ' · כ"א · כ"ב · כ"ג · כ"ד · כ"ה · כ"ו · כ"ז · כ"ח · כ"ט · ל' · ל"א · ל"ב
קונטרס אחרון
א' · ב' · ג' · ד' · ה' · ו' · ז' · ח' · ט'

פרק ה' - קיום המצוות על ידי משה רבינו

מבוא לפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה הינו השני מבין שלושת הפרקים המבארים את הקושיות על שיטת הבעל שם טוב[1].

מתרץ אדמו"ר הזקן: אם תכלית התורה ומצוות היא רק לגלות אלוקות - למה חייבים בה הצדיקים[2]?

גוף הפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק ה
פרק ה והנה על זה אמרו רז"ל בתחלה עלה במחשבה לברוא את העולם במדת הדין, ראה שאין העולם מתקיים שתף בו מדת רחמים, דהיינו התגלות אלהות על ידי צדיקים ואותות ומופתים שבתורה. והנה על זה אמרו בזהר, דלעילא בסטרא דקדושה עילאה אית ימינא ואית שמאלא דהיינו חסד וגבורה, פירוש דשתיהן הן מדות אלהות למעלה משכל הנבראים והשגתם, דאיהו וגרמוהי חד בעולם האצילות ואף השגת משה רבינו עליו השלום בנבואתו לא היתה בעולם האצילות אלא על ידי התלבשותו בעולם הבריאה, ואף גם זאת לא בשתי מדות אלו חסד וגבורה אלא על ידי התלבשותן במדות שלמטה מהן במדרגה שהן מדות נצח הוד יסוד [כמו שכתב בשער הנבואה], רק שמתן שכרם של צדיקים בגן עדן הוא השגת התפשטות החיות ואור הנמשך משתי מדות אלו חסד וגבורה והוא מזון נשמות הצדיקים שעסקו בתורה לשמה בעולם הזה, כי מהתפשטות שתי מדות אלו נמתח רקיע על הנשמות שבגן עדן ורקיע זה נקרא רזא דאורייתא ובו סוד כ"ב אותיות התורה הנתונה משתי מדות אלו כדכתיב מימינו אש דת למו, ומרקיע זה נוטף טל למזון הנשמות, דהיינו ידיעת סוד כ"ב אותיות התורה, כי הרקיע הזה הוא סוד הדעת והתורה היא מזון הנשמות בגן עדן והמצות הן לבושים כמבואר כל זה [בזהר ויקהל דף ר"ט ור"י ובע"ח שער מ"ד פרק ג']:

סיכום הפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

התשובה[3] כוללת שלושה עניינים:

א. מדרש על בריאת העולם: מהמדרש עולה, שבכל פרט בבריאה משותפים כוחות הצמצום וההתפשטות, ולכן על ידי תורה ומצוות אפשר לגלות בבריאה את האור האלוקי.
ב. דרגתו של משה רבינו: ועל פי זה לא מובן - מדוע צריך משה לשמור מצוות[4]? ומתרץ, שאחרי הכל גם השגתו מוגבלת, גם הוא מרגיש את מציאות העולם, ולכן תורה ומצוות שייכים גם לו.
ג. מדרגת גן עדן: אך מצד שני איך אפשר לומר שאין בגן עדן גילוי אלוקות – הלא כל עניינו של גן עדן הוא השגת אלוקות?
  • וההסבר, שמציאות גן העדן היא מאותיות התורה[5]. דהיינו, מצד אחד גן עדן הוא מציאות אך מצד שני אפשר להשיג בו אלוקות.
  • אלא שעל פי זה מתעוררת שאלה חדשה: מאחר וכל מציאות גן עדן היא תורה כיצד יש בו שכר למצוות?
  • ועל זה עונה הרבי שאכן שכר המצוות בגן עדן אינו בפנימיות (כמו שכר התורה), אלא רק לבוש המסייע ללימוד[6].

מושגים יסודיים בפרק[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.
הקודם:
פרק ד'
פרקי שער היחוד והאמונה הבא:
פרק ו'

הערות שוליים

  1. שיטת הבעש"ט בעניין הבריאה והשגחה פרטית, שנלמדה בפרקים א', ב', ג'.
  2. שהאלוקות גלויה אצלם, ובפרט משה.
  3. ראה למעלה במבוא.
  4. שלכאורה, מכיון שאין גופו מסתיר בפניו על האלוקות - אין לו מה לגלות?
  5. שכלולות משני הופכים: התפשטות וצמצום.
  6. ועיקר שכר המצוות יהיה רק לעתיד לבוא.