פרשת כי תבוא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
שורה 32: שורה 32:
א. "על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה"
א. "על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה"
{{הערה|תולדות כו, לג}} ב. "על כן לא יאכלו בני ישראל את
{{הערה|תולדות כו, לג}} ב. "על כן לא יאכלו בני ישראל את
גיד הנשה . . עד היום הזה" {{הערה|וישלח לב, לג}} ג. "ולא
גיד הנשה . . עד היום הזה"{{הערה|וישלח לב, לג}} ג. "ולא
ידע איש את קבורתו עד היום הזה" {{הערה|ברכה לד, ו}}.
ידע איש את קבורתו עד היום הזה"{{הערה|ברכה לד, ו}}.
ובכולם הפירוש הוא עד ועד בכלל, כלומר, שהוא
ובכולם הפירוש הוא עד ועד בכלל, כלומר, שהוא
כולל גם את "היום הזה".
כולל גם את "היום הזה".

גרסה מ־02:49, 27 באוקטובר 2020

פרשת כי תבוא
פסוקים דברים כו, א - כט, ח
מספר פסוקים 122
תוכן מצוות ביכורים ומצוות וידוי מעשרות, הציווי על מעמד הברכות והקללות, פרשת התוכחה והכרת הטוב לה' על הניסים שעשה
הפטרה
מנהג חב"ד ספר ישעיה פרק ס, א-כב

פרשת כי תבוא היא הפרשה השביעית בספר דברים (מפרק כ"ו פסוק א' עד פרק כ"ט פסוק ח').

בקריאת פרשת תבוא בשבת, בעליה השישית - פרשת התוכחה - עולה הבעל קורא, ומעצמו, ומברך לפניה ולאחריה[1].

הפרשה בקצרה

  • שני - התורה מציינת שבזמן שבית המקדש היה קיים, על בעלי הקרקעות היה להפריש שלושה סוגי מתנות: תרומה - מתנה לכהנים, מעשר ראשון - הגידול הראשון הניתן ללויים, ומעשר שני - אותו אוכל החקלאי בעצמו בירושלים. בכל שנה שלישית ושישית במחזור של שבע שנים (שמיטה) יחליף החקלאי את המעשר השני במעשר עני, אותו יעניק במתנה לעני ואביון. התורה מציינת כי על החלקאי להעניק את המתנות בשמחה על שהקב"ה בירכו ואת אדמתו, ולאחר מכן מבקש את ברכת ה' שתמשיך ללוות אותו.
  • שלישי - משה רבינו שב ומזהיר את בני ישראל לשמור על כל מצוות ה' וללכת רק בדרכיו, כיון שהקב"ה בחר בעם ישראל כעם סגולה.
  • רביעי - משה וזקני ישראל מצווים את עם ישראל שכאשר יעברו את נהר הירדן עליהם להציב שתיים עשרה אבנים גדולות ולכתוב עליהם את כל התורה בשבעים שפות שונות. לפי אחד הפירושים הרי שאבנים אלו שימשו כמעין מזוזה בכניסה לארץ.
  • חמישי - נאמר לבני ישראל שביום בו יעברו את הירדן, שישה מהשבטים צריכים להתייצב על הר גריזים, ושישה שבטים להתייצב על הר עיבל, כאשר הזקנים ושבט לוי וארון הברית נותרים בעמק שבין שני ההרים. במעמד המיוחד הזה הזקנים יפנו פניהם לעבר ההרים, יברכו את שומרי המצוות ויקללו את העוברים על התורה והמצוות. לאחר כל ברכה או קללה, יענו כל העם ויאמרו "אמן". בסיום מבטיחה התורה חירות מדאגות גשמיות לכל מי שילך בדרך ה'.
  • שישי - אזהרות נוראות של הקב"ה והנביאים בהם עונשים וגלות ליהודים, באם לא יקיימו את התורה והמצוות מתוך שמחה.
  • שביעי - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה שהקב"ה עשה למענם ביציאת מצרים ובמשך ארבעים שנים במדבר. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות.

בתורת החסידות

הרבי מליובאוויטש דורש[2] ביאור על ביטוי "עד היום הזה" שנמצא כמה פעמים בתורה: א. "על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה" [3] ב. "על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה . . עד היום הזה"[4] ג. "ולא ידע איש את קבורתו עד היום הזה"[5]. ובכולם הפירוש הוא עד ועד בכלל, כלומר, שהוא כולל גם את "היום הזה". וא"כ מדוע מפרש כאן רש"י, באופן שונה מהרגיל, שהכוונה היא עד ולא עד בכלל, ש"היום הזה" כבר השתנה המצב, ו"הבנתי שאתם דבקים וחפצים במקום"? ויש לבאר בפשטות: את התיבות "ולא נתן ה' לב לדעת" פירש רש"י "להכיר את חסדי המקום ולידבק בו", והיינו, ש"עד היום הזה" לא דבקו בני ישראל במקום. אמנם, לפי זה יוקשה ביותר, שהרי מפורש לעיל )[6] "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כולכם היום", שישראל דבוקים במקום! ועל כן, אי אפשר לפרש כאן "עד היום הזה" באופן של "עד בכלל", שהרי אז יצא שגם "היום הזה" לא דבקו ישראל בה', וזה לא יתכן כנ"ל. ועל כרחנו לפרש באופן ש"לא עד בכלל", ו"היום הזה" בני ישראל כן דבקים בהקב"ה.

קישורים חיצונים

הערות שוליים

  1. על-פי לוח היום יום עמ' פ"ח וספר המנהגים עמ' 31
  2. לקוטי שיחות חי"ד עמ' 99 ואילך
  3. תולדות כו, לג
  4. וישלח לב, לג
  5. ברכה לד, ו
  6. ואתחנן ד, ד