מסכת מנחות: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
(מויקיפדיה) |
מ (החלפת טקסט – " שניה " ב־" שנייה ") |
||
(11 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''מסכת מנחות''' היא המסכת השנייה ב[[סדר קדשים]], הסדר החמישי ב[[משנה]]. מלבד ה[[משנה]] והתוספתא, יש על המסכת [[תלמוד בבלי]], ואין עליה [[תלמוד ירושלמי]]. יש בה שלושה עשר פרקים אשר עוסקים בעיקר בדיני ה[[קורבן (יהדות)|קורבנות]] הבאים | '''מסכת מנחות''' היא המסכת השנייה ב[[סדר קדשים]], הסדר החמישי ב[[משנה]]. מלבד ה[[משנה]] והתוספתא, יש על המסכת [[תלמוד בבלי]], ואין עליה [[תלמוד ירושלמי]]. יש בה שלושה עשר פרקים אשר עוסקים בעיקר בדיני ה[[קורבן (יהדות)|קורבנות]] הבאים מה[[צומח]] וקרויים מנחות, בניגוד ל[[מסכת זבחים]] העוסקת בקורבנות הבאים מן החי. פרק רביעי במסכת זו עוסק בדרך אגב ב[[ציצית]], [[תפילין]], והלכות [[ספר תורה]], ו[[מזוזה]].<br /> | ||
ב[[תלמוד בבלי]] יש למסכת זו 109 דפים. | ב[[תלמוד בבלי]] יש למסכת זו 109 דפים. | ||
== מצוות מילה == | == מצוות מילה == | ||
במסכת{{ | במסכת{{הערה|מג, ב.}} מובא כי [[דוד המלך]], כאשר הוא נכנס לבית המרחץ ושהה ללא מצוות, הוא התאונן על כך. אך כאשר נזכר ב[[ברית מילה]] שבבשרו, נתיישבה דעתו. | ||
מכאן מוכיח הרבי, כי מלבד מעשה המילה, המילה היא גם כן מצווה תמידית ומתמשכת, שהיא - להיות מהול, ולכן אדם מהול הוא בקיום מצווה תמידי, ולכן נתיישבה דעתו של דוד המלך.{{ | מכאן מוכיח הרבי, כי מלבד מעשה המילה, המילה היא גם כן מצווה תמידית ומתמשכת, שהיא - להיות מהול, ולכן אדם מהול הוא בקיום מצווה תמידי, ולכן נתיישבה דעתו של דוד המלך.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות חלק א' עמ' 46 (עמ' 59)].}} | ||
=== ביאורי הרבי === | === ביאורי הרבי === | ||
שורה 14: | שורה 14: | ||
*'''ל ב.''' כתבו, מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מ[[הר סיני]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)] | *'''ל ב.''' כתבו, מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מ[[הר סיני]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&hilite=dff8eb1c-d167-460c-95af-0276e3165885&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=32 לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)] | ||
*'''לו ב.''' ק"ו מ[[ציץ]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14939&hilite=2f59105a-4faa-4167-a0e8-3b2aec1640f0&st=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F&pgnum=163 לקוטי שיחות | *'''לו ב.''' ק"ו מ[[ציץ]]. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14939&hilite=2f59105a-4faa-4167-a0e8-3b2aec1640f0&st=%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%9F&pgnum=163 לקוטי שיחות חלק י"ד עמ' 151 (163)] | ||
*'''מג ב.''' כיון שנזכר במילה שבשרו נתיישבה דעתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות | *'''מג ב.''' כיון שנזכר במילה שבשרו נתיישבה דעתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14924&st=&pgnum=59&hilite= לקוטי שיחות חלק א' עמ' 46 (עמ' 59)] | ||
*'''סח ב.''' העומר היה מתיר במדינה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=147 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 134 (עמ' 147)] | *'''סח ב.''' העומר היה מתיר במדינה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=147 לקוטי שיחות חל"ב עמ' 134 (עמ' 147)] | ||
*'''פה ב.''' | *'''פה ב.''' שנייה לה רגב בעבר הירדן. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16045&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=36&hilite=3c06342c-e2e7-4f73-ac8d-43e1185b52d8 לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 20 (עמ' 36)] | ||
*'''צ ב.''' אביו בלא אמו, אמו בלא אביו מניין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=117 לקוטי שיחות | *'''צ ב.''' אביו בלא אמו, אמו בלא אביו מניין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=117 לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 117 (עמ' 108)] | ||
*'''צט ב.''' | *'''צט ב.''' כל המשכח דבר אחד מתלמודו עובר בלאו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=36 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 24 (עמ' 36)] | ||
*'''קד ב.''' פירשתי מנה של עשרונים ואיני יודע כמה פירשתי. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207 התוועדויות תשמ"ה | *'''קד ב.''' פירשתי מנה של עשרונים ואיני יודע כמה פירשתי. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=207 התוועדויות [[תשמ"ה]] חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)] | ||
*'''קז ב.''' גדול והביא קטן לא יצא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=206 התוועדויות תשמ"ה | *'''קז ב.''' גדול והביא קטן לא יצא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=ffac569f-df06-4113-a785-24c7fb02bf5a&st=%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F&pgnum=206 התוועדויות [[תשמ"ה]] חלק א' עמ' 199 (עמ' 207)] | ||
*סיום המסכת. [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15804&st=%D7%A0%D7%97%D7%9E%D7%A0%D7%99&pgnum=20&hilite=24b8cc2d-32d5-45c6-874f-0d82e7a70b62 לקוטי שיחות חלק י"ב.] | *סיום המסכת. [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=15804&st=%D7%A0%D7%97%D7%9E%D7%A0%D7%99&pgnum=20&hilite=24b8cc2d-32d5-45c6-874f-0d82e7a70b62 לקוטי שיחות חלק י"ב.] |
גרסה אחרונה מ־05:07, 31 באוגוסט 2020
מסכת מנחות היא המסכת השנייה בסדר קדשים, הסדר החמישי במשנה. מלבד המשנה והתוספתא, יש על המסכת תלמוד בבלי, ואין עליה תלמוד ירושלמי. יש בה שלושה עשר פרקים אשר עוסקים בעיקר בדיני הקורבנות הבאים מהצומח וקרויים מנחות, בניגוד למסכת זבחים העוסקת בקורבנות הבאים מן החי. פרק רביעי במסכת זו עוסק בדרך אגב בציצית, תפילין, והלכות ספר תורה, ומזוזה.
בתלמוד בבלי יש למסכת זו 109 דפים.
מצוות מילה[עריכה | עריכת קוד מקור]
במסכת[1] מובא כי דוד המלך, כאשר הוא נכנס לבית המרחץ ושהה ללא מצוות, הוא התאונן על כך. אך כאשר נזכר בברית מילה שבבשרו, נתיישבה דעתו.
מכאן מוכיח הרבי, כי מלבד מעשה המילה, המילה היא גם כן מצווה תמידית ומתמשכת, שהיא - להיות מהול, ולכן אדם מהול הוא בקיום מצווה תמידי, ולכן נתיישבה דעתו של דוד המלך.[2]
ביאורי הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]
- כט ב. ולא היה יודע מה הן אומרים. לקוטי שיחות ח"ו שמות עמ' 255 (עמ' 165)
- ל ב. כתבו, מעלה עליו הכתוב כאילו קבלה מהר סיני. לקוטי שיחות חכ"ג עמ' 17 (עמ' 32)
- לו ב. ק"ו מציץ. לקוטי שיחות חלק י"ד עמ' 151 (163)
- מג ב. כיון שנזכר במילה שבשרו נתיישבה דעתו. לקוטי שיחות חלק א' עמ' 46 (עמ' 59)
- סח ב. העומר היה מתיר במדינה. לקוטי שיחות חל"ב עמ' 134 (עמ' 147)
- פה ב. שנייה לה רגב בעבר הירדן. לקוטי שיחות חכ"ד עמ' 20 (עמ' 36)
- צ ב. אביו בלא אמו, אמו בלא אביו מניין. לקוטי שיחות חלק י"ח עמ' 117 (עמ' 108)
- צט ב. כל המשכח דבר אחד מתלמודו עובר בלאו. לקוטי שיחות חל"ד עמ' 24 (עמ' 36)
- קד ב. פירשתי מנה של עשרונים ואיני יודע כמה פירשתי. התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמ' 200 (עמ' 207)
- קז ב. גדול והביא קטן לא יצא. התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמ' 199 (עמ' 207)
- סיום המסכת. לקוטי שיחות חלק י"ב.
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
הערות שוליים
- ↑ מג, ב.
- ↑ לקוטי שיחות חלק א' עמ' 46 (עמ' 59).
מסכתות הש"ס | ||||
---|---|---|---|---|
סדר זרעים | ברכות · פאה · דמאי · כלאים · שביעית · תרומות · מעשרות · מעשר שני · חלה · ערלה · ביכורים | |||
סדר מועד | שבת · עירובין · פסחים · שקלים · ראש השנה · יומא · סוכה · ביצה · תענית · מועד קטן · מגילה · חגיגה | |||
סדר נשים | יבמות · כתובות · נדרים · נזיר · סוטה · גיטין · קידושין | |||
סדר נזיקין | בבא קמא · בבא מציעא · בבא בתרא · סנהדרין · מכות · שבועות · עדויות · עבודה זרה · אבות · הוריות | |||
סדר קדשים | זבחים · מנחות · חולין · בכורות · ערכין · תמורה · כריתות · מעילה · תמיד · מדות · קינים | |||
סדר טהרות | כלים · אהלות · נגעים · פרה · טהרות · מקוואות · נדה · מכשירין · זבים · טבול יום · ידים · עוקצין |