התפילה ב-770: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (added Category:770 using HotCat)
שורה 12: שורה 12:
==מעלת התפילות במקום==
==מעלת התפילות במקום==
[[קובץ:שחרית, תשרי תשפ.jpg|ממוזער|תפלת שחרית בחודש תשרי תש"פ, "במנין של הרבי". צילום: א' מחב"ד.]]
[[קובץ:שחרית, תשרי תשפ.jpg|ממוזער|תפלת שחרית בחודש תשרי תש"פ, "במנין של הרבי". צילום: א' מחב"ד.]]
[[770]] הוא בית הכנסת של [[הרבי]], מקום אשר כהגדרתו של אחד החסידים{{הערה|”[[התמים]]” חלק ב’ עמ’ קכו.}} הוא בית־המקדש שלנו.  
[[770]] הוא בית הכנסת של [[הרבי]], מקום אשר כהגדרתו של אחד מגדולי החסידים בעבר{{הערה|”[[התמים]]” חלק ב’ עמ’ קכו.}} הוא "בית־המקדש שלנו".


בשל כך, הרבי התייחס{{הערה|ו’ מרחשון תשמ”ז.}} להגעה למקום בשלושת הרגלים כמעין עליה לרגל<ref>הגמרא בראש השנה דף ט"ז עמוד ב', כותבת שחייב אדם לקבל פני רבו ברגל, הרבי חידש וביאר, שלא רק מצוה להגיע לרבי, אלא להגיע לבית הכנסת ובית המדרש של הרבי שהוא בדוגמת בית המקדש בזמן הגלות.</ref>.
בשל כך, הרבי ייחס{{הערה|שיחת ו’ מרחשון תשמ”ז. שבת פרשת לך לך תשמ"ח. [https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/2/305.htm אגרות קודש חלק ב' אגרת שה].}} להגעה למקום בשלושת הרגלים כמעין עליה לרגל<ref>הגמרא בראש השנה דף ט"ז עמוד ב', כותבת שחייב אדם לקבל פני רבו ברגל, הרבי חידש וביאר, שלא רק מצוה להגיע לרבי, אלא להגיע לבית הכנסת ובית המדרש של הרבי שהוא בדוגמת בית המקדש בזמן הגלות.</ref>.


==סדר התפלה ב770==
==סדר התפלה ב770==

גרסה מ־01:31, 23 ביולי 2020

ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

התפלה בחסידות חב"ד בכלל ובמרכז חב"ד 770 הינה חוט השדרה[1] של עבודת ה'.

כשנכנס[2] כ"ק אדמו"ר הריי"צ בפעם הראשונה ל-770, דבר ראשון נכנס לבית הכנסת ואמר:

יהי רצון אז די תפלות זאלן זיין מיט א פנימות און עס זאל זיך דאווענען מיט דעם אמת עבודה פנימיות'דיקן געשמאק. (יהי רצון שהתפלות יהיו עם פנימיות, עם עבודה אמתית פנימית ותענוג).

באימרה זאת בטא הרבי שאת חצר ליובאוויטש החדשה הוא חונך להיות מקום לתפלה ולעבודת התפילה בדרך חסידות חב"ד.

סדרי התפלה ב-770 נקבעו במהלך השנים, חלקם בהוראת הרבי וחלקם בהסכמתו. סדרים אלו היוו גורם חשוב בקביעת צורת התפילה ברוב בתי הכנסת החב"דיים בעולם. כמו כן, נוסח התפילה והמנגינות שנהגו בעלי התפילה לנגן, עברו ברובם לנחלת הכלל.

מעלת התפילות במקום

תפלת שחרית בחודש תשרי תש"פ, "במנין של הרבי". צילום: א' מחב"ד.

770 הוא בית הכנסת של הרבי, מקום אשר כהגדרתו של אחד מגדולי החסידים בעבר[3] הוא "בית־המקדש שלנו".

בשל כך, הרבי ייחס[4] להגעה למקום בשלושת הרגלים כמעין עליה לרגל[5].

סדר התפלה ב770

סדר התפלה בבית הכנסת 770 התגבש במהלך השנים, חלק מהשינוים הנהיג הרבי, וחלקם על ידי גבאי בית הכנסת 770, ובעלי התפלה.

במהלך השנים עברו ועוברים לפני התיבה בעלי תפלה מפורסמים מהם בשבתות ומהם בחגים ובימים נוראים.

ההנהגה בתפלות ב-770 נעתקת לקהילות חב"ד, רבות ברחבי תבל. וכמה פעמים ציין הרבי לטובה על כך[6].

דלהלן נזכרו כמה מבעלי תפלה קבועים בלבד, שתפלתם חלק מההווי בבית חיינו.

מי"א ניסן תשל"ב נהוג שבשעה שהרבי נכנס ויוצא מתפלה הקהל מנגן בדרך כלל ניגון שמח, פעמים רבות הרבי עודד[7].

השתתפות הרבי בתפלות

מקומו של הרבי

מקומם הקבוע של רבותנו נשאינו בבית הכנסת הוא בפינה הדורמית מזרחית של בית הכנסת[8].

הרבי הריי"צ בשל מצבו הבריאותי מיעט להגיע להתפלל במנין הרשמי ב 770, כאשר היה מגיע היה יושב סמוך לארון הקודש בזאל הקטן.

הרבי שליט"א, נהג לשבת בשבתות וביומא דפגרא במקום סמוך לדלת שעוברת לחדר שני של הזאל הקטן.

בדרך כלל במהלך השבוע הרבי היה מגיע לתפלת שחרית רק בימי קריאת התורה, במנים של הבחורים של הישיבה, ועומד על סטנדר בפינה הצפונית מזרחית.

לתפלות מנחה ערבית היה מגיע, אך סירב לשבת במקום מיוחד בשיבלו אלא היה יושב על הספסל בפינה הצפונית מזרחית, ולא במקום הקבוע לאדמו"רי חב"ד, באמצע שנות הממ"ס הסכים שישמו סטנדרט על השולחן.

בתשמ"ח בשנת האבילות על הרבנית התפלל הרבי לפני העמוד רוב השנה בביתו ברחוב פרזידנט 1304. ובימים שלא עמד בפני העמוד, הוכן מקום בפינה הדרומית מזרחית, כמנהג אדמו"רי חב"ד.

השתתפות הרבי בתפלות

עד תשמ"ח שנת האבילות על הרבנית חיה מושקא, הרבי התפלל עם הקהל תפלות מנחה וערבית בימי חול, ושחרית בשבת ויום טוב. לבד מימי יארצייט וערב ראש השנה.

בתש"ד אחרי פטירת אביו הרב לוי יצחק שניאורסון, וכן לאחר פטירת אימו הרבנית מרת חנה, התפלל הרבי לפני העמוד במנין של הישיבה, כאשר התפלות מתקיימות בזאל הקטן.

בתשמ"ח התפלל עם הציבור כל יום בשעה 10, ומכאן התחילה הסדר של תפלה בימי חול בשעה 10.

הזכות להתפלל במחיצת הרבי

בחסידות חב"ד מבואר פעמים רבות[9], דוגמא להשפעה באופן של סובב כאשר נמצאים במחיצת צדיק בכלל ומיוחד כאשר שצדיק מתפלל, ההשפעה היא על האדם אף שאינו חש בה.

מספרים[10] שהיה בחור שהתלונן אצל הרבי על בעיות באמונה, אמר לו הרבי תבא להתפלל עם אדם שאצלו מונח הדברים בפשטות (ובזה רמז על עצמו), ויהיו הדברים מונחים אצלך בפשטות.

תפלה בימי חול

  • תפלת שחרית הרשמית הנקראת המנין של הרבי מתקיימת בשעה 10 בבוקר (במשך כל השעות מתקיימים מנינים קטנים ברחבי בית הכנסת).

בתחילת התפלה מנגנים "שיבנה בית המקדש", בימי דפגרא לפעמים החזן מתחיל ניגון ב"שים שלום". כמו כן נהוג לנגן[11] "אל תירא" ו"אך צדיקים".

לאחר התפלה נאמר ברבים על ידי החזן השיעור היומי בתהלים.

לאחר מכן מוכרז היום יום, וקטע בעניני גאולה ומשיח.

בסיום התפלה מכריז הגבאי מתי מתקיימת התפלה הבאה.

  • תפלת מנחה מתקיימת בשעה 3:15

בסיום התפלה מכריז הגבאי מתי מתקיימת התפלה הבאה.

תפלת מנחה ב-770, תמוז תש"פ. צילום: א' מחב"ד.
  • תפלת ערבית מתקיימת בחורף[12] בשעה 6:45[13] , ובקייץ[14] בשעה 9:30.

תפלת שבת

בערב שבת נהג הרבי להתפלל בזאל הקטן, במקום בו היה מתפלל קודם שעברו התפלות לזאל הגדול.

קבלת שבת

קבלת שבת בדרך כלל מתחיל כ25-29 דקות לאחר השקיעה.

הרב שלמה לייב אברמוביץ, בשנת ? שאל את הרבי רשות לנגן ב"לכה דודי", והתחיל בניגון השלם שאח"כ שחציו השני חובר למילות הכרזת יחי,

לעיתים הרבי עודד את השירה בכך בתנועות בידו הקדושה.

כיום נוהגים לרקוד כ 7 דקות יחי אחר לכה דודי.

ביציאה מתפלת השבת הרבי נוהג לומר לגבאים גוט שבת.

שבת שחרית

התפלה מתחילה בשעה 10[15], לבד משבת מברכים שתהלים מתחיל ב 8:30 והתפלה ב 10:30

נוהגים לנגן ב:

אחרי קריאת התורה (בשבת מברכים אחרי ברכת החודש), מכריז הגבאי את היום יום של אותו היום.

תפלת המנחה

התפלה מתחיל בין 35/39 דקות קודם השקיעה.

בשבתות הקייץ מייד אחרי התפלה אומרים פרקי אבות, הרבי נוהג לומר זאת במקומו בישיבה.

לאחר התפלה מתקיים סדר ניגונים • חזרת דא"ח

עד זמן צאת השבת, שאז מתפללים ערבית.

בעלי תפלה

בימים נוראים

בהנהגת הרבי, כל תפלה בימים הנוראים מתחילה בניגון "אבינו מלכנו". לבד אם חל בשבת.

קודם תפלה כל נדרי נוהג הרבי לומר תהלים בזמן לא מגודר אבל לא פחות מ 20 דקות.

בעלי תפלה בימים נוראים

חיבר את מנגנת ניגון ר' לוי יצחק אביו של הרבי, עם פיוט היום תאמצנו

ובמיוחד בשבת בראשית, שנוהגים להאריך בתפלה היה מתחזן באריכות ועם הרבה ניגונים.


  • הרב אליהו איידלמן

הרב איידלמן הינו מלמד תשב"ר בחינוך על טהרת הקודש אהלי תורה, בתחילה היה מתפלל בשבתות,

ומ"ימים נוראים" תשע"ט נאות לבקשת הגבאים להתפלל גם "בימים נוראים".


  • הרב יעקב הרצוג.

מתפלל לעיתים בשבתות, אבל בעיקר תפלת מנחה ביום כיפור.

  • הרב אהרן לאשק, בשבתות, ובעיקר ביום כיפור משנת תשע"ט ואילך.

בשמני עצרת שמחת תורה

בליל שמיני עצרת אחר התפלה נוהג לעשות הפסקה עד השעה 9 בה הולך הקהל לעשות קידוש ולהתוועד כהכנה להקפות.

סדר ההקפות מתחיל באמירת שלוש פעמים אתה הוראת.

מנהגים שונים במהלך שמחת תורה:

בעלי תפלה

קוראים בתורה

ערך מורחב – ספרי תורה ב-770

בבית הכנסת קוראים בספרי תורה מיוחדים כגון ספר תורה לקבלת פני משיח צדקנו וספר תורה של הרבי. ועוד.

הערות שוליים

  1. לקוטי תורה לציין הממ
  2. ספר השיחות קיץ ה'ש"ת עמ' 175.
  3. התמים” חלק ב’ עמ’ קכו.
  4. שיחת ו’ מרחשון תשמ”ז. שבת פרשת לך לך תשמ"ח. אגרות קודש חלק ב' אגרת שה.
  5. הגמרא בראש השנה דף ט"ז עמוד ב', כותבת שחייב אדם לקבל פני רבו ברגל, הרבי חידש וביאר, שלא רק מצוה להגיע לרבי, אלא להגיע לבית הכנסת ובית המדרש של הרבי שהוא בדוגמת בית המקדש בזמן הגלות.
  6. ראה אגרות קודש ? . וכן הסכים הרבי עם הטענה שבצפת עושים ברכת כהנים רק ביום טוב, כי כך נהוג ב 770.
  7. התחיל בזה החסיד הרב זושא ווילימובסקי כתגובה על דברי הרבי שלא שמע שהתוועדו ב 770. ראה בספר הפרטיזן מאת הרב שניאור זלמן ברגר.
  8. לציין מקור
  9. לציין מקור.
  10. מפי המשפיע הרב שלמה זרחי
  11. התחיל באמצע שנות הסמך.
  12. מלאחר שמחת תורה.
  13. לפעמים בימים שאחרי שמחת תורהה הזמן משתנה, עד שאפשר להתפלל ב 6:45.
  14. לאחר שהשעון זז ואי אפשר להתפלל ב 6:45.
  15. יוצא מהכלל ערב פסח שחל להיות בשבת.
  16. אף שבדרך כלל כאשר הרבי התפלל בעמוד לא ניגן כלל, יוצא מהכלל בכ' מנחם אב תשכ"ג שהרבי התחיל לנגן ב"קל אדון" מהמילים "פאר וכבוד" עד הסוף בניגון שאמיל. מזכרון הרב חיים שלום דובער ליפסקר.
  17. לפי הנראה בפעול הראשונה בתחילת הכפס' על ידי הרב הירשל שפריצר, ניגן בפעם הראשונה בניגון שמיל, וקיבל על זה ישר כח מהרבי.
  18. באחת השנים התפלל גם בימים נוראים.