הבדלים בין גרסאות בדף "ערבה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " – " ב־" - ")
מ (החלפת טקסט – "</REF>" ב־"}}")
שורה 3: שורה 3:
 
== הערבה בתורת החסידות ==
 
== הערבה בתורת החסידות ==
  
העבודה דערבה - ש"אין בה לא טעם ולא ריח"<REF>ויק"ר פ"ל, יב.</REF>, דהיינו שאין בה לא הבנה ולא הרגש אלא קבלת עול בלבד. ולכן מצינו שנקראת בגמרא בשם "אחוונא"<REF> ראה [[מסכת שבת]] כ, א ובפ[[רש"י]] ד"ה אחוונא. שם, ב ובפרש"י ד"ה אחווינא.</REF>, על שם שגדלים באחוה<REF>ראה ספר המאמרים מלוקט חלק א' ע' תמג הערה 31. וש"נ.</REF> - כי, חילוקי המדריגות הם בעבודה שע"פ טעם ודעת, מה שאין כן בעבודת הקבלת-עול אין חילוקים.
+
העבודה דערבה - ש"אין בה לא טעם ולא ריח"<REF>ויק"ר פ"ל, יב.}}, דהיינו שאין בה לא הבנה ולא הרגש אלא קבלת עול בלבד. ולכן מצינו שנקראת בגמרא בשם "אחוונא"<REF> ראה [[מסכת שבת]] כ, א ובפ[[רש"י]] ד"ה אחוונא. שם, ב ובפרש"י ד"ה אחווינא.}}, על שם שגדלים באחוה<REF>ראה ספר המאמרים מלוקט חלק א' ע' תמג הערה 31. וש"נ.}} - כי, חילוקי המדריגות הם בעבודה שע"פ טעם ודעת, מה שאין כן בעבודת הקבלת-עול אין חילוקים.
  
 
== העבודה של הערבה בהושענא רבה ==
 
== העבודה של הערבה בהושענא רבה ==
  
ומעלה זו מודגשת דוקא בהושענא רבה - כי, בשאר ימי חג הסוכות אין הערבה ניטלת בפני עצמה, אלא יחד עם שאר הג' מינים, מה שאין כן הושענא רבה הוא "יום ערבה"<REF>תוד"ה אמר - [[מסכת ברכות]] לד, א. תוד"ה לא - [[מסכת סוכה]] מג, ב. ועוד.</REF>, שבו מקיימים "מנהג נביאים"<REF>סוכה מד, א.</REF> לחבוט הערבה בקרקע ה' פעמים<REF>פע"ח שער הלולב פ"ו. [[סידור אדמו"ר הזקן]].</REF>, היינו, שישנה העבודה דערבה בפני עצמה, שהיא עבודת הקבלת עול, בדוגמת העבודה ד[[ראש-השנה]].
+
ומעלה זו מודגשת דוקא בהושענא רבה - כי, בשאר ימי חג הסוכות אין הערבה ניטלת בפני עצמה, אלא יחד עם שאר הג' מינים, מה שאין כן הושענא רבה הוא "יום ערבה"<REF>תוד"ה אמר - [[מסכת ברכות]] לד, א. תוד"ה לא - [[מסכת סוכה]] מג, ב. ועוד.}}, שבו מקיימים "מנהג נביאים"<REF>סוכה מד, א.}} לחבוט הערבה בקרקע ה' פעמים<REF>פע"ח שער הלולב פ"ו. [[סידור אדמו"ר הזקן]].}}, היינו, שישנה העבודה דערבה בפני עצמה, שהיא עבודת הקבלת עול, בדוגמת העבודה ד[[ראש-השנה]].
  
 
== מקורות ==
 
== מקורות ==

גרסה מ־21:52, 28 בדצמבר 2015

ערבה הינה אחת מארבעת המינים שציוותה התורה לנענע בחג הסוכות, וכתובה בתורה בכינוי "ערבי נחל".

הערבה בתורת החסידות

העבודה דערבה - ש"אין בה לא טעם ולא ריח"<REF>ויק"ר פ"ל, יב.}}, דהיינו שאין בה לא הבנה ולא הרגש אלא קבלת עול בלבד. ולכן מצינו שנקראת בגמרא בשם "אחוונא"<REF> ראה מסכת שבת כ, א ובפרש"י ד"ה אחוונא. שם, ב ובפרש"י ד"ה אחווינא.}}, על שם שגדלים באחוה<REF>ראה ספר המאמרים מלוקט חלק א' ע' תמג הערה 31. וש"נ.}} - כי, חילוקי המדריגות הם בעבודה שע"פ טעם ודעת, מה שאין כן בעבודת הקבלת-עול אין חילוקים.

העבודה של הערבה בהושענא רבה

ומעלה זו מודגשת דוקא בהושענא רבה - כי, בשאר ימי חג הסוכות אין הערבה ניטלת בפני עצמה, אלא יחד עם שאר הג' מינים, מה שאין כן הושענא רבה הוא "יום ערבה"<REF>תוד"ה אמר - מסכת ברכות לד, א. תוד"ה לא - מסכת סוכה מג, ב. ועוד.}}, שבו מקיימים "מנהג נביאים"<REF>סוכה מד, א.}} לחבוט הערבה בקרקע ה' פעמים<REF>פע"ח שער הלולב פ"ו. סידור אדמו"ר הזקן.}}, היינו, שישנה העבודה דערבה בפני עצמה, שהיא עבודת הקבלת עול, בדוגמת העבודה דראש-השנה.

מקורות

הרבי, תורת מנחם תשט"ז, חלק א'

הערות שוליים