קיבוץ גלויות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(עריכה כללית)
שורה 1: שורה 1:
אחד מיעודי הגאולה שתוכנו הוא שבזמן ה[[גאולה]] כל היהודים מכל רחבי העולם יתקבצו ל[[ארץ ישראל]].
'''קיבוץ גלויות''' הוא אחד מ[[יעודי הגאולה]], שתוכנו הוא שבזמן ה[[גאולה]] ה[[יהודים]] מכל רחבי ה[[עולם]] יתקבצו ויבואו ל[[ארץ ישראל]]. בקיבוץ זה לא יישאר אף יהודי אחד ב[[גלות]], גם הנידח ביותר - בשונה משאר הגאולות (כמו [[גאולת מצרים]]) שלא נגאלו כולם.


==מקורות==
קיבוץ הגלויות ייעשה על ידי [[הקב"ה]] בעצמו.


פעמים רבות בתנ"ך מוזכר תהליך גאולתי זה איך כל עם ישראל ללא יוצא מן הכלל גם הנידח ביותר יתקבצו על ידי אלוקים לארץ ישראל וישארו שם לנצח.כמה דוגמאות:
== מקורות ==


א "ושב ה' אלוקיך את שבותך... ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה, אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוקיך ומשם יקחך.."{{הערה|דברים ל,ג-ד}}
ב[[תנ"ך]] מוזכר פעמים רבות התהליך הגאולתי, איך שכל עם ישראל ללא יוצא מן הכלל, גם הנידח ביותר, יתקבצו על ידי [[הקב"ה]] ל[[ארץ ישראל]] ויישארו שם לנצח. כמה דוגמאות:


ב "והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו ונשא נס לגויים ואסף נדחי ישראל ונפוצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ"{{הערה|ישעיה יא,יא-יב}}
#{{ציטוטון|ושב ה' אלוקיך את שבותך... ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה, אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוקיך ומשם יקחך..|[[דברים]] ל, ג-ד}}.


ג "ושבתי את שבות עמי ישראל ובנו ערים נשמות וישבו... ונטעתים על אדמתם, ולא ינתשו עוד מעל אדמתם"{{הערה|עמוס ט, יג-טו}}
#{{ציטוטון|והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו ונשא נס לגויים ואסף נדחי ישראל ונפוצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ|[[ישעיה]] יא, יא-יב}}


==אודות היעוד==
#{{ציטוטון|ושבתי את שבות עמי ישראל ובנו ערים נשמות וישבו... ונטעתים על אדמתם, ולא ינתשו עוד מעל אדמתם|[[עמוס]] ט, יג-טו}}


אמרו [[חז"ל]] גדול יום קיבוץ גלויות כיום שנבראו בו שמים וארץ, מכיון שרק אז תכלית הבריאה מגיעה לשלמותה, דבר זה בא לידי ביטוי גם בכך שהשכינה תחזור לשכון רק לאחר קיבוץ גלויות כמו שדרשו חז"ל על הפסוק ושב ה' אלוקיך את שבותך שהקב"ה [ה[[שכינה]]] שב עמהם מבין הגלויות.
== אודות היעוד ==


לכן יהיה קיבוץ הגלויות מושלם ואף אחד לא ישאר מאחור כמו שכתוב ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל{{הערה|ישעיה כז,יב}} ורש"י "מסביר {{הערה|דברים שם}} גדול יום קיבוץ גלויות ובוקשי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו"
[[חז"ל]] אומרים{{מקור}} שגדול יום קיבוץ גלויות כ[[בריאת העולם|יום שנבראו בו שמים וארץ]], מכיון שרק אז [[הבריאה]] משיגה את [[תכליתה]]. דבר זה מתבטא גם בכך שה[[שכינה]] תחזור לשכון רק בסיום תהליך קיבוץ גלויות. חז"ל למדים זאת מהפסוק "ושב ה' אלוקיך את שבותך" - שהקב"ה (השכינה) שב יחד עמהם מבין הגלויות.


==סדר הדברים==
מסיבה זו (שתהליך זה ייעשה על ידי הקב"ה) הקיבוץ יהיה מושלם ולא ישאר אף יהודי מאחור. חז"ל למדים זאת מהפסוק "ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל". [[רש"י]] על הפסוק מסביר ש{{ציטוטון|גדול יום קיבוץ גלויות ובקושי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו|(פירש"י על הפסוק)}}
במדרש ילקוט שמעוני נאמר: "מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . . שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס". פי' הפסוק הוא שה' יבנה את ירושלים מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר שקיבוץ גלויות קודם לבנין הבית.
לאידך, לדעת הזהר והגמ' בנין הבית קודם לקיבוץ גלויות. מקורם של [[הזהר]] והגמרא' הוא גם מהפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" רק שלשיטתם ביאור הפסוק הוא בונה ירושלים ה' ורק לאחר מכן נדחי ישראל יכנס
להלכה כתב ה[[רמב"ם]] "יעמוד מלך מבית [[דוד]] . . ובנה [[מקדש]] במקומו וקבץ נדחי ישראל", מהסדר בדבריו מוכח דעתו שבנין בית המקדש קודם לקבוץ גלויות


הרבי מסביר את הסיבה לכך שקיבוץ גלויות תיהיה לאחר בנית בית המקדש כי בית המקדש יהיה כמגדלור שיאיר וימשוך אליו את כל עם ישראל וכן מכיון שקיבוץ גלויות נעשה רק על ידי משיח שיבנה את בית המקדש תחילה.
== התהליך ==
לדעת ה[[מדרש]] [[ילקוט שמעוני]] הקיבוץ גלויות יהיה קודם [[בית המקדש השלישי|בניין בית המקדש]]. ובלשונו: {{ציטוטון|מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . . שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס}}. פירוש הפסוק, שהקב"ה יבנה את [[ירושלים]] מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר, שקיבוץ גלויות יהיה קודם בנין הבית.


==קיבוץ גלויות על פי פנימיות התורה==
לאידך, לדעת ה[[זוהר]] וה[[גמרא]] בנין הבית יהיה קודם לקיבוץ גלויות. מקור [[הזהר]] והגמרא הוא מאותו הפסוק של המדרש ("בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס"), רק שמבארים את הפסוק ש"בונה ירושלים ה'", ורק אחר כך "נדחי ישראל יכנס".
[[אדמו"ר הרש"ב]] מביא באגרת שלכאורה משמע מדברי [[אדה"ז]] שקיבוץ גלויות קודם לבנין בית המקדש אך הרבי [[הרש"ב]] דוחה את הסברא הזאת ומביא מקום אחר שאדה"ז אומר במפורש שבנין בית המקדש קודם. אדמו"ר הרש"ב מתחיל באותו אגרת להסביר את ענין קיבוץ גלויות על פי החסידות בפנימיות: הקב"ה פיזר  אורות בדרגת [[תיקון]]-חסדים על מנת שיבררו את האורות שבדרגת [[תוהו]] - גבורות שזה גם מרמז על ישראל המבררים את העולם ולעת"ל כשכל הגבורות יתבררו ויתכללו בחסדים והחסדים סיימו את תפקידם הקב"ה יקבץ את כל האורות החסדים (שמרמז לישראל).{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' שח}}
 
==התחלת קיום היעוד==
בנוגע ל[[הלכה]]{{הערה|בכל ההלכות הקשורות לביאת המשיח הולכים כשיטת הרמב"ם, היות והוא הפוסק היחידי ואין חולק עליו}} כתב ה[[רמב"ם]] {{ציטוטון|יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל}}. מהסדר בדבריו מוכחת דעתו שבנין בית המקדש קודם לקיבוץ גלויות.
הרבי הודיע בתשנ"ב שכבר התחיל קיום היעוד בפועל ממש וייחס לכך את יציאת יהודים רבים מברית המועצות{{הערה| ויקהל תשנ"ב התועדויות ע'  371}}
 
[[הרבי]] מבאר את הסיבה שקיבוץ גלויות יהיה אחרי בניין הבית, כי בית המקדש יהיה כמגדלור שיאיר וימשוך אליו את כל עם ישראל{{כלומר?}}. סיבה  נוספת, מכיון שקיבוץ גלויות נעשה רק על ידי [[משיח]], שיבנה את בית המקדש תחילה.
 
== בתורת החסידות ==
 
[[הרבי הרש"ב]] כותב ב{{אגרות קודש (רש)|אגרת]], שלכאורה משמע מדברי [[אדמו"ר הזקן]] שקיבוץ גלויות קודם לבנין הבית, אך דוחה את הסברא הזאת ומביא מקום אחר שאדמו"ר הזקן אומר במפורש שבנין בית המקדש קודם.
 
באותה אגרת מוסבר ענין קיבוץ גלויות על פי [[תורת החסידות]], ב[[פנימיות העניינים]]: הקב"ה פיזר  [[אורות]] ב[[דרגה|דרגת]] [[תיקון]] -[[חסדים]], על מנת שיבררו את האורות שבדרגת [[תוהו]] - גבורות. זה גם מרמז על [[עם ישראל|ישראל]] ה[[בירור ניצוצות|מבררים]] את ה[[עולם]],  ו[[לעתיד לבוא]] כשכל הגבורות יתבררו ויתכללו בחסדים, ואז החסדים סיימו את תפקידם, הקב"ה יקבץ את כל האורות החסדים (שמרמזים לישראל).{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' שח}}.
 
== התחלת קיום היעוד ==
הרבי הודיע ב[[שיחת קודש]] בשנת [[תשנ"ב]]{{הערה|[[שבת]] פרשת [[ויקהל]]. הודפס בהתועדויות תשנעמ' 371}}, שכבר התחיל קיום היעוד בפועל, וייחס לכך את נפילת מסך הברזל ויציאת יהודים רבים מ[[ברית המועצות]]. בשיחה נוספת {{הערה|[[שבת]] פרשת [[משפטים]] אותה שנה}} מסביר הרבי שתהליך זה נעשה על ידי משיח בעצמו.
    
    
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]

גרסה מ־17:04, 8 באפריל 2013

קיבוץ גלויות הוא אחד מיעודי הגאולה, שתוכנו הוא שבזמן הגאולה היהודים מכל רחבי העולם יתקבצו ויבואו לארץ ישראל. בקיבוץ זה לא יישאר אף יהודי אחד בגלות, גם הנידח ביותר - בשונה משאר הגאולות (כמו גאולת מצרים) שלא נגאלו כולם.

קיבוץ הגלויות ייעשה על ידי הקב"ה בעצמו.

מקורות

בתנ"ך מוזכר פעמים רבות התהליך הגאולתי, איך שכל עם ישראל ללא יוצא מן הכלל, גם הנידח ביותר, יתקבצו על ידי הקב"ה לארץ ישראל ויישארו שם לנצח. כמה דוגמאות:

  1. "ושב ה' אלוקיך את שבותך... ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה, אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוקיך ומשם יקחך.." (דברים ל, ג-ד).
  1. "והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו ונשא נס לגויים ואסף נדחי ישראל ונפוצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ" (ישעיה יא, יא-יב)
  1. "ושבתי את שבות עמי ישראל ובנו ערים נשמות וישבו... ונטעתים על אדמתם, ולא ינתשו עוד מעל אדמתם" (עמוס ט, יג-טו)

אודות היעוד

חז"ל אומרים[דרוש מקור] שגדול יום קיבוץ גלויות כיום שנבראו בו שמים וארץ, מכיון שרק אז הבריאה משיגה את תכליתה. דבר זה מתבטא גם בכך שהשכינה תחזור לשכון רק בסיום תהליך קיבוץ גלויות. חז"ל למדים זאת מהפסוק "ושב ה' אלוקיך את שבותך" - שהקב"ה (השכינה) שב יחד עמהם מבין הגלויות.

מסיבה זו (שתהליך זה ייעשה על ידי הקב"ה) הקיבוץ יהיה מושלם ולא ישאר אף יהודי מאחור. חז"ל למדים זאת מהפסוק "ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל". רש"י על הפסוק מסביר ש"גדול יום קיבוץ גלויות ובקושי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו" ((פירש"י על הפסוק))

התהליך

לדעת המדרש ילקוט שמעוני הקיבוץ גלויות יהיה קודם בניין בית המקדש. ובלשונו: "מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . . שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס". פירוש הפסוק, שהקב"ה יבנה את ירושלים מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר, שקיבוץ גלויות יהיה קודם בנין הבית.

לאידך, לדעת הזוהר והגמרא בנין הבית יהיה קודם לקיבוץ גלויות. מקור הזהר והגמרא הוא מאותו הפסוק של המדרש ("בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס"), רק שמבארים את הפסוק ש"בונה ירושלים ה'", ורק אחר כך "נדחי ישראל יכנס".

בנוגע להלכה[1] כתב הרמב"ם "יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל". מהסדר בדבריו מוכחת דעתו שבנין בית המקדש קודם לקיבוץ גלויות.

הרבי מבאר את הסיבה שקיבוץ גלויות יהיה אחרי בניין הבית, כי בית המקדש יהיה כמגדלור שיאיר וימשוך אליו את כל עם ישראל[כלומר?]. סיבה נוספת, מכיון שקיבוץ גלויות נעשה רק על ידי משיח, שיבנה את בית המקדש תחילה.

בתורת החסידות

הרבי הרש"ב כותב ב{{אגרות קודש (רש"ב)|אגרת]], שלכאורה משמע מדברי אדמו"ר הזקן שקיבוץ גלויות קודם לבנין הבית, אך דוחה את הסברא הזאת ומביא מקום אחר שאדמו"ר הזקן אומר במפורש שבנין בית המקדש קודם.

באותה אגרת מוסבר ענין קיבוץ גלויות על פי תורת החסידות, בפנימיות העניינים: הקב"ה פיזר אורות בדרגת תיקון -חסדים, על מנת שיבררו את האורות שבדרגת תוהו - גבורות. זה גם מרמז על ישראל המבררים את העולם, ולעתיד לבוא כשכל הגבורות יתבררו ויתכללו בחסדים, ואז החסדים סיימו את תפקידם, הקב"ה יקבץ את כל האורות החסדים (שמרמזים לישראל).[2].

התחלת קיום היעוד

הרבי הודיע בשיחת קודש בשנת תשנ"ב[3], שכבר התחיל קיום היעוד בפועל, וייחס לכך את נפילת מסך הברזל ויציאת יהודים רבים מברית המועצות. בשיחה נוספת [4] מסביר הרבי שתהליך זה נעשה על ידי משיח בעצמו.

הערות שוליים

  1. בכל ההלכות הקשורות לביאת המשיח הולכים כשיטת הרמב"ם, היות והוא הפוסק היחידי ואין חולק עליו
  2. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' שח
  3. שבת פרשת ויקהל. הודפס בהתועדויות תשנ"ב עמ' 371
  4. שבת פרשת משפטים אותה שנה