שיחה:פריידא (בת אדמו"ר הזקן)

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מתי נסתלקה? בערך של שנת תקע"ג כתוב שבט"ז סיון וכאן כתוב י"ז פרידבערג - שיחה 01:59, 6 ביולי 2012 (IDT)

העברה מהערך אדמו"ר האמצעי

קטעים לא ערוכים שהכנסו ע"י מאן דהוא לערך אדמו"ר האמצעי ואין שם מקומם. אולי אפשר לשלב מהם כאן

אחותו פרידא

בחדר התפילה והלימוד הסמוך לציון האדמ"ור האמצעי , בכיתוב הרקום על הבד המכסה את הסטנדר של שליח הציבור. מתחת לפסוק הנודע ממשלי "רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כֻלנה" נקברה של אחת מבנותיו של אדמו"ר הזקן, הרבנית פרֵידא, "אשה גדולה וחשובה מאוד", שהלכה לעולמה פחות מחמישה חדשים אחריו.

לא ברור מדוע, מתוך ששת ילדיו של האדמו"ר, זכתה אך ורק פרידא להקבר צמוד לאביה. אולם מעבר לכך, בתי הקברות היהודיים של פעם היו מחולקים לחלקת גברים וחלקת נשים. כיצד זה אפוא קבורה פרידא לצד אביה בחלקת הגברים (או בלשון הכיתוב על הסטנדר, "זכתה להיכנס לפני ולפנים ונטמנה בסמוך ממש אצל משכן ימין קדשו")?

מהכיתוב על הסטנדר אפשר להבין שני הסברים. ההסבר הראשון הוא ציטוט מדברי אדמו"ר הזקן על בתו לפיו היא "נשמה מעלמא דדוכרא [עולם הזכר] אלא שבגלל דבר פרטי נתגלתה בגוף של אשה". כך ממש כתוב לעיני כל. בדרך כלל נשמת האדם תואמת את מינו, אך ישנם מקרים מיוחדים ("דבר פרטי") בהם אשה יכולה להיות בעלת נשמה זכרית ולהיפך. זה לא משהו רע או שלילי, וגם לא משתמע ממנו שצריך לשנות חלילה את הלבוש או את הגוף כאילו ארעה כאן תאונה (אדרבה, זו ההחמצה הכי גדולה של ההזדמנות והתיקון העמוקים שה' זימן לנשמה זו), אלא פשוט מקרה מיוחד הדורש יחס מיוחד.

מה שעשה אדמו"ר הזקן הוא להעניק לבתו שיעורים פרטיים בחסידות בהם לימד אותה דברים שלא לימד את הבנים (עד שאחיה דובער, לימים האדמו"ר השני, היה מעביר דרכה שאלות שהעסיקו אותו, ומתחבא להקשיב לתשובות…).

ההסבר השני הוא איזכור של סיפור: "דרך עלייתה למרום כקדושים אשר בארץ והילוכה לאדמת קודש זו בדרך פלאית". מהי דרך עלייתה כקדושים, ומהו הילוכה למקום הציון בדרך פלאית? את הסיפור המלא ניתן למצוא בספר "לְשֵמע אֹזן", כפי שסופר בידי אחיינה של פרידא ר' נחום, בנו הבכור של אדמו"ר האמצעי היורש.

מסתבר שכאשר הסתלק אדמו"ר הזקן חלשה מאד דעתה של פרידא, שכבר לא היתה בקו הבריאות קודם לכן. היא הרגישה שמותה קרב וביקשה להקבר ליד אביה, סמוך לידו הימנית. החסידים לא ידעו מה לעשות, שכן מצד אחד היא היתה יקרה מאד לאדמו"ר, אך מצד שני היא אשה ומדובר בחלקת גברים. יום אחד היא זימנה את החסידים החשובים למיטתה, הורתה להם לעמוד סביבה, ואז אמרה את ברכת "אלוקי נשמה שנתת בי טהורה היא". בהגיעה למלים "ואתה עתיד ליטלה ממני" היא הרימה את אצבעותיה לשמים וקראה "אבא, חכה, הנה עוד רגע קט!", פונה לכאורה הן לאביה שבשמים והן לאביה כפשוטו, ונפחה את נשמתה (כשר' נחום סיפר קטע זה בכה כל-כך, שהאוכל שלו נרטב עד שלא היה ניתן לאכלו יותר).

לאחר אירוע זה היה ברור לחסידים שיש לשעות לצוואתה של פרידא ולקברה היכן שבקשה, אך עדיין ספק ניקר בלבם. לכן בהובילם את הארון ממקום פטירתה, בהגיעם לצומת המוביל להאדיטש (מקום קבורת אדמו"ר הזקן) מחד גיסא ולקרמנטשוג (היכן ששכן מרכז חסידות חב"ד באותו זמן) מאידך גיסא, החליטו להרפות את מושכות הסוסים ולתת לסוסים ללכת לפי רצונם (כמנהג הבעל-שם-טוב בפעמים רבות). כך הם עשו והסוסים פנו להאדיטש. לאחר שני מופתים אלו לא היה עוד ספק, והרבנית נקברה לצד אביה בחלקת הגברים. מתברר על פי המסופר בספר 'לשמע אוזן' , כי לבעל התנייא הייתה בת בשם פריידא ,שגדלותה והבנתה בתורה ובחסידות עלתה על אחיה - האדמו"ר האמצעי.

העברה מהערך אליהו (חתן אדמו"ר הזקן)

נכתב בערך אליהו קלוצקר, פרטים נוספים על בתה של הרבנית פריידא. אפשר לשלב את זה כאן, בקטע "משפחתה". העורך י מ ב - שיחה, 15:18, י"ט בניסן, ה'תשפ"א

גרסאות

י מ ב, אם יש כמה גרסאות כדאי שיהיה בהם מקורות ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 12:21 • כ"ו בניסן ה'תשפ"א

שחזור

תלמוד בבלי, מה הסיבה שחזור? --שמואל חייםשיחה 17:36, 1 בפברואר 2022 (UTC)

שמואל חיים כי מחקת כל מיני קטעים, וחוץ מזה סידרתי את זה בחזרה פחות או יותר כמו הסדר שלך, רק עם השארת כותרות רועים שמחקת. תלמוד בבלי - שיחה, 17:39, ל' בשבט, ה'תשפ"ב
שמואל חיים, אם אפשר,כשאתה עורך דברים, שים לב לא למחוק קטעים חשובים.
לא ראיתי שהיה משהו שהשמטתי, כרגע זה מסודר בצורה לא אנציקלופדית בעליל, תולדות חייה כולל הסתלקותה צריכים להיכנס תחת פסקה אחת, ופרטים בנוגע לדרגתה ופתגמיה בפסקאות נפרדות --שמואל חייםשיחה 18:29, 1 בפברואר 2022 (UTC)
דבר ראשון, עשיתי בחזרה כמו שאמרת, ודבר שני, לא שמתי לב שעשית פסקה 'דרגתה', סליחה. תלמוד בבלי - שיחה, 14:43, א' באדר א', ה'תשפ"ב

עריכות

חב"דפדים פעילים ‎‏ ‏, מה דעתכם לשינויים הבאים בערך:

1. האם הערה 6 נצרכת?

2. האם הקטע על החלום של הרבנית, צריך להיות כתוב רק בעברית, או כמו שהוא עכשיו, גם באידיש?

נכתב על-ידי העורך תלמוד בבלי - שיחה, 19:13, י"ד באדר א', ה'תשפ"ב

את ההערה לא צריך ואת האידיש תכניס בהערה ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 00:37 • ט"ו באדר א' ה'תשפ"ב
ביצעתי, ישר כח על דיוק המקורות, עדין אפשר עוד לדייק את המקורות לעטרת מלכות (אני משער שמסופר עליה יותר מעמוד אחד, לכן כדאי שלא יהיה כתוב בכל הפעמים 'עמוד 209 ואילך'). בקשר לסיפור עם האבנט, כל הגרסאות נמצאות בספר שמועות וסיפורים או שיש להם עוד מקורות? ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 02:34 • ט"ו באדר א' ה'תשפ"ב
חלוקת קונטרסים, יש רק שני גירסאות, המופיעה בערך - מהספר, והשנייה, שבהערה, לא יודע מה המקור של הכותב, אבל אני שמעתי את זה כך מ'בעל שמועה'.

ובקשר ל'עטרת מלכות', יש בעיה, ש-לי יש רק את ההוצאה הישנה. נכתב על-ידי העורך תלמוד בבלי - שיחה, 18:42, ט"ו באדר א', ה'תשפ"ב

שינוי שם

אולי כדאי לשנות ל'פריידא קלוצקר', מה דעת המשתמשים? ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 01:01 • ט"ו באדר א' ה'תשפ"ב

יש להעדיף את השם המוכר. --שמואל חייםשיחה 14:08, 16 בפברואר 2022 (UTC)
מה השם המוכר? ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 05:08 • ט"ז באדר א' ה'תשפ"ב