הבדלים בין גרסאות בדף "קני המנורה"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 26: שורה 26:
  
 
*הגאון רבי אברהם ברדקי זצ"ל: יושר גדול לתקן הלוחות למרובעות - והנוהג אחרת הוא מנהג שטות.
 
*הגאון רבי אברהם ברדקי זצ"ל: יושר גדול לתקן הלוחות למרובעות - והנוהג אחרת הוא מנהג שטות.
 
 
*האדמו"ר רבי [[יחזקאל שרגא הלברשטאם]] מסטרופקוב זצ"ל: הרי הליובאוויטשער רבי בירר שזה מרובע! ותעשה מרובע! ואם אפשר לתקן הישנים בדרכי שלום כדאי וצריך לעשות כך.
 
*האדמו"ר רבי [[יחזקאל שרגא הלברשטאם]] מסטרופקוב זצ"ל: הרי הליובאוויטשער רבי בירר שזה מרובע! ותעשה מרובע! ואם אפשר לתקן הישנים בדרכי שלום כדאי וצריך לעשות כך.
 
 
*הגאון רבי דוב פוברסקי שליט"א ראש ישיבת פונוביז': כמובן שתעשה מרובע!
 
*הגאון רבי דוב פוברסקי שליט"א ראש ישיבת פונוביז': כמובן שתעשה מרובע!
 
 
*הגאון המקובל רבי שריה דבליצקי שליט"א: הליובאוויטשער אומר מרובע, ויש לזה הרי מקור, תעשה אם כן
 
*הגאון המקובל רבי שריה דבליצקי שליט"א: הליובאוויטשער אומר מרובע, ויש לזה הרי מקור, תעשה אם כן
 
מרובע. אבל הקהל יתווכח וכו', ולכן רק בדרכי שלום כדאי, ובאם תיווצר מחלוקת - לא.
 
מרובע. אבל הקהל יתווכח וכו', ולכן רק בדרכי שלום כדאי, ובאם תיווצר מחלוקת - לא.
 
 
*הגאון רבי ניסים קרליץ שליט"א: וודאי שתעשה כפי האמת - מרובע!".
 
*הגאון רבי ניסים קרליץ שליט"א: וודאי שתעשה כפי האמת - מרובע!".
  
 
עוד שורת רבנים קבעו באופן חד משמעי "לעשות מרובע", והם:  
 
עוד שורת רבנים קבעו באופן חד משמעי "לעשות מרובע", והם:  
  
*הגאון רבי חיים פנחס שיינברג שליט"א, ראש ישיבת תורה
+
*הגאון רבי חיים פנחס שיינברג שליט"א, ראש ישיבת תורה אור.
אור.
 
 
*רבי יששכר-דוב גולדשטיין זצ"ל אב"ד קהילת חוג חתם סופר, בנוגע לחדשות , "ולשנות.. רק בדרכי שלום".
 
*רבי יששכר-דוב גולדשטיין זצ"ל אב"ד קהילת חוג חתם סופר, בנוגע לחדשות , "ולשנות.. רק בדרכי שלום".
 
*הגאון רבי [[שלמה זלמן אויערבך]] זצ"ל: "בוודאי, וידוע שהיה מרובע! . . זו האמת . . והעיגול בא מהגויים".
 
*הגאון רבי [[שלמה זלמן אויערבך]] זצ"ל: "בוודאי, וידוע שהיה מרובע! . . זו האמת . . והעיגול בא מהגויים".

גרסה מ־08:05, 31 בינואר 2010

בשבת פרשת מטות מסעי תשמ"ב, הרבי הקדיש ביאור נרחב ביותר לבאר כיצד היו קני המנורה בבית המקדש, כאשר הרבי מוכיח בבירור, כי מוכרח להיות שקני המנורה היו באלכסון, כפי שמשמע מרש"י, ומציור הרמב"ם שהתגלה באותה תקופה, שצייר בכוונה תחילה את מנורת בית המקדש כאשר הקנים היו באלכסון. באותה שיחה הרבי גם ביאר ותירץ את כל הקושיות בנידון.

מעבר לביאור ההלכתי של קני המנורה, כדרכו של הרבי, היו גם השלכות מיידיות ומעשיות לדבר. הרבי ראה בשינוי ציורי המנורה שלב נוסף בניתוק עם ישראל מחשכת הגלות והשעבוד.

הרבי קושר את המנורות העגולות לגלות וחושך, ומזכיר את ההשפלה והצער שנעשה ליהודים מאותו שער טיטוס הידוע לשמצה. גם כאן, נראה בבירור, כיצד הרבי מלך המשיח, בערב הגאולה, רוצה להצית את חומת הגלות, ולמחוק כל זכר לאותו עבר נוראי של טיטוס ימ"ש.

הרבי מלך המשיח, מבקש לצייר את המנורה של בית המקדש כפי ההלכה הצרופה כשהם קנים באלכסון דווקא. מעבר לכך הוסיף הרבי שגם החנוכיות שעושים לימי החנוכה "כדאי לעשות קניהן באלכסון", ואין בכך חשש שדומה למנורת המקדש, כי ישנם שמונה קנים.

אלפי השלוחים ורבבות חסידי חב"ד, החלו מאז להקפיד על חנוכיות בעלות קנים מאוכלסין, כדי לעקר מהשורש כל ביטוי של חנוכיות וציורי מנורה עגולים, שלפי דברי הרבי בהמשך השיחה זהו עניין הקשור גם לעבודה זרה!!!.

באלפי ערים בעולם, קני החנוכיות מאולכסנות או מרובעות, וכמובן הרחקה ביותר מחנוכיות עגולות. הרבי אומר שהיות והחנוכיה מסמלת את המנורה בבית המקדש הזהירות בנושא זה צריכה להיות גם על חנוכיות.

הדברים של הרבי, עוררו סערה לא קטנה. רבים לא הבינו את העניין עליו נלחם הרבי. מחקרים רבים התמקדו בעניין הזה. הרבי מלך המשיח בכבודו ובעצמו התייחס לכך באחד מחלוקות הדולרים כאשר עבר לפניו, הרב שלום שטיינברג, עם "החומש המבואר" אותו הוציא לאור, ופתח לרבי במקום בו צייר את המנורה בקני אלכסון. הרבי העיר בחיוך ואמר לו: "מסתמא אתה יודע שהרעישו סביבי על זה".

שיחתו של הרבי הביאה גם לשינוי החנוכיה המרכזית שמדליקים בפני הרבי מלך המשיח בבית רבינו שבבבל. הרבי כפי הכלל מה שהוא מצווה לאחרים הוא עושה בעצמו. באותה שיחה שהרבי עורר על המנורה, הזכיר על כך:

ש"ישנם מנורות של חנוכה עשויות בצורת חצי קשת, ועד שגם החנוכיה של "770" היא בצורת חצי קשת", ואכן זכה הרב חיים ניסלביץ מי שכיום מכהן כמשפיע בישיבה קטנה תורת אמת להביא לשינוי החנוכיה ובכך למלאות את הרצון הק' של הרבי.

בחנוכה תשמ"ג, החל מהנר השישי, החלו להדליק בבית מדרשו של הרבי מלך המשיח, חנוכיה בעל קנים באלכסון. גם כאן, כמו בדברים עקרוניים וחשובים התמימים – חיילי בית דוד – הם אלו שדאגו שהוראתו של הרבי תתבצע, ולרבי שליט"א יהיה נחת רוח.

גדולי ישראל מצטרפים כולם כאחד לדעת הרבי

בקיץ תשד"מ ביקר (כיום רב קהילת חב"ד נהריה) הרה"ת ברוך וילהלם שליט"א אצל רבנים וגדולי תורה, ושאל אותם בקשר לאופן ציור הלוחות (לאור שיחת כ"ק אדמו"ר בעניין שצריך להיות מרובעות). להלן קטעים מדו"ח הסיכום שלו:

  • הגאון רבי אברהם ברדקי זצ"ל: יושר גדול לתקן הלוחות למרובעות - והנוהג אחרת הוא מנהג שטות.
  • האדמו"ר רבי יחזקאל שרגא הלברשטאם מסטרופקוב זצ"ל: הרי הליובאוויטשער רבי בירר שזה מרובע! ותעשה מרובע! ואם אפשר לתקן הישנים בדרכי שלום כדאי וצריך לעשות כך.
  • הגאון רבי דוב פוברסקי שליט"א ראש ישיבת פונוביז': כמובן שתעשה מרובע!
  • הגאון המקובל רבי שריה דבליצקי שליט"א: הליובאוויטשער אומר מרובע, ויש לזה הרי מקור, תעשה אם כן

מרובע. אבל הקהל יתווכח וכו', ולכן רק בדרכי שלום כדאי, ובאם תיווצר מחלוקת - לא.

  • הגאון רבי ניסים קרליץ שליט"א: וודאי שתעשה כפי האמת - מרובע!".

עוד שורת רבנים קבעו באופן חד משמעי "לעשות מרובע", והם:

  • הגאון רבי חיים פנחס שיינברג שליט"א, ראש ישיבת תורה אור.
  • רבי יששכר-דוב גולדשטיין זצ"ל אב"ד קהילת חוג חתם סופר, בנוגע לחדשות , "ולשנות.. רק בדרכי שלום".
  • הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל: "בוודאי, וידוע שהיה מרובע! . . זו האמת . . והעיגול בא מהגויים".

קישורים חיצונים

אמנים מגישים לרבי מנורה בצורה האמתית