הבדלים בין גרסאות בדף "צדיק"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 8: שורה 8:
 
* הפך את נפש הבהמית שלו לטוב, וגרם לה להיות בצד של הקדושה (צדיק זה נקרא "צדיק וטוב לו", מאחר שהפך את שני הפנים באישיותו ה[[נפש אלוקית]] וה[[נפש בהמית]] לטוב).
 
* הפך את נפש הבהמית שלו לטוב, וגרם לה להיות בצד של הקדושה (צדיק זה נקרא "צדיק וטוב לו", מאחר שהפך את שני הפנים באישיותו ה[[נפש אלוקית]] וה[[נפש בהמית]] לטוב).
 
* ביטל והעלים את נפש הבהמית שלו (צדיק זה נקרא "צדיק ורע לו" מאחר והרע שבו רק כפוף ובטל לטוב שבו, ולא חלף ועבר לגמרי כמו ה"צדיק וטוב לו").
 
* ביטל והעלים את נפש הבהמית שלו (צדיק זה נקרא "צדיק ורע לו" מאחר והרע שבו רק כפוף ובטל לטוב שבו, ולא חלף ועבר לגמרי כמו ה"צדיק וטוב לו").
 +
 +
ישנם נשמות כאלו שביכולתם להגיע למדרגת צדיק ע"י עבודה כנאמר באיוב: "בראת צדיקים" פירוש כאלה אשר שבאפשרותם להגיע למדרגת צדיק אמנם ישנם נשמות שנבראו באופן כזה שאינם יכולים להגיע למדרגת צדיק ועליהם אמר איוב: "בראת רשעים" שאין הכוונה בזה לרשעים ממש אלא כאלה שאינם יכולים להגיע למדרגת הצדיק אמנם גם נשמות אלו אם יתאמצו בהתבוננות אודות מיאוס הרע בתכלית שזוהי מדרגת הצדיק יכול להיות שיעבר בהם ה' נשמת צדיק ויזכו לזה.
  
 
[[קטגוריה:עבודת ה']]
 
[[קטגוריה:עבודת ה']]
 
[[קטגוריה:נפש]]
 
[[קטגוריה:נפש]]
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]

גרסה מ־20:32, 13 בדצמבר 2010

צדיק הוא כינוי ליהודי שהגיע לדרגא מסוימת בעבודת ה'.

הרמב"ם מתאר את הצדיק כמי שאם ישקלו את זכויותיו אל מול חובותיו, יִמָּצֵא כי זכויותיו מרובים על חובותיו. זאת-אומרת, שהיהודי נקרא צדיק באם עשה במשך חייו יותר מצוות מאשר עברות.

אדמו"ר הזקן מבאר בספר התניא כי הגדרה זו של הרמב"ם איננה ההגדרה האמיתית של הצדיק, אלא כינוי לעניין השכר והעונש בלבד, מאחר ואותו יהודי הינו "צדיק בדינו" לאחר שזכה בדין ונמצא כי זכויותיו מרובים על עוונותיו.

לעומת זאת מסביר אדמו"ר הזקן כי הצדיק הוא באופן כללי יהודי שהגיע לאחת משתי הדרגות:

  • הפך את נפש הבהמית שלו לטוב, וגרם לה להיות בצד של הקדושה (צדיק זה נקרא "צדיק וטוב לו", מאחר שהפך את שני הפנים באישיותו הנפש אלוקית והנפש בהמית לטוב).
  • ביטל והעלים את נפש הבהמית שלו (צדיק זה נקרא "צדיק ורע לו" מאחר והרע שבו רק כפוף ובטל לטוב שבו, ולא חלף ועבר לגמרי כמו ה"צדיק וטוב לו").

ישנם נשמות כאלו שביכולתם להגיע למדרגת צדיק ע"י עבודה כנאמר באיוב: "בראת צדיקים" פירוש כאלה אשר שבאפשרותם להגיע למדרגת צדיק אמנם ישנם נשמות שנבראו באופן כזה שאינם יכולים להגיע למדרגת צדיק ועליהם אמר איוב: "בראת רשעים" שאין הכוונה בזה לרשעים ממש אלא כאלה שאינם יכולים להגיע למדרגת הצדיק אמנם גם נשמות אלו אם יתאמצו בהתבוננות אודות מיאוס הרע בתכלית שזוהי מדרגת הצדיק יכול להיות שיעבר בהם ה' נשמת צדיק ויזכו לזה.