הבדלים בין גרסאות בדף "עקידת יצחק"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: נסיון '''העקדה''' הינו אחד מהניסיונות הקשים שעבר אברהן אבינו.{{הערת שוליים|כמאמר חז"ל: עמוד בזה, שלא יאמרו…)
 
מ
שורה 7: שורה 7:
 
על פי חסידות התירוץ הוא מכיון שהוא היה הראשון שהטביע בעולם את כח מסירות הנפש, ואותם יהודים צאצאיו של אברהם אבינו שמסרו את נפשם, עשו זאת מכוחו. אך בכל זאת קשה, שהרי אברהם אבינו עצמו כבר עבר נסיונות קשים יותר של מסירות נפש, כמו הנסיון של אור כשדים, ואם כן מה הגדולה בנסיו זה דווקא.
 
על פי חסידות התירוץ הוא מכיון שהוא היה הראשון שהטביע בעולם את כח מסירות הנפש, ואותם יהודים צאצאיו של אברהם אבינו שמסרו את נפשם, עשו זאת מכוחו. אך בכל זאת קשה, שהרי אברהם אבינו עצמו כבר עבר נסיונות קשים יותר של מסירות נפש, כמו הנסיון של אור כשדים, ואם כן מה הגדולה בנסיו זה דווקא.
  
הרבי{{הערת שוליים|[[לקוטי שיחות]] חלק כ' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16077&hilite=7a3a3114-cfbb-4154-ad4d-5281c9489633&st=%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%A8&pgnum=90 עמ' 75].}} מתרץ ומבאר כי מסירות נפש ישנה גם אצל [[אמומות העולם]] ולא באה תמיד ממניעים טהורים, אך בנסיון העקדה דווקא מוכח מסירות נפשו המוחלטת של אברהם אבינו בבחינת [[ביטול במציאות]], שהרי היה יכול לטעון שבעקידת יצחק יבטל הענין של גיליו אלוקתו בעולם, שנמשך על ידי אברהם אבינו, ואם היה יצחק נשחט ח"ו לא היה לענין זה המשך. נמצא שאברהם אבינו קיים את נסיון העקדה רק מפני דיבורו הפשוט של [[הקב"ה]] ללא שום חשבונות, וזהו ביטול במציאות.
+
הרבי{{הערת שוליים|[[לקוטי שיחות]] חלק כ' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16077&hilite=7a3a3114-cfbb-4154-ad4d-5281c9489633&st=%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%D7%AA+%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%A8&pgnum=90 עמ' 75].}} מתרץ ומבאר כי מסירות נפש ישנה גם אצל [[אומות העולם]] ולא באה תמיד ממניעים טהורים, אך בנסיון העקדה דווקא מוכח מסירות נפשו המוחלטת של אברהם אבינו בבחינת [[ביטול במציאות]], שהרי היה יכול לטעון שבעקידת יצחק יבטל הענין של גיליו אלוקתו בעולם, שנמשך על ידי אברהם אבינו, ואם היה יצחק נשחט ח"ו לא היה לענין זה המשך. נמצא שאברהם אבינו קיים את נסיון העקדה רק מפני דיבורו הפשוט של [[הקב"ה]] ללא שום חשבונות, וזהו ביטול במציאות.
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ערכים בתורת החסידות]]
+
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]

גרסה מ־12:15, 8 ביוני 2010

נסיון העקדה הינו אחד מהניסיונות הקשים שעבר אברהן אבינו.[1]

יש שמקשים מה החידוש במסירות נפשו של אברהם אבינו, הרי הכל הדורות היו יהודים שמסרו את נפשם כידוע[2].

בעל העקדה מסביר כי החידוש בכך הוא מכין שלא היה לאברהם אבינו שום הכרח לקיים את המצווה, מכיון שהיה יכול לטעון "כי ביצחק יקרא לך זרע". מה שאין כן אצל היהודים בדורות שלאחרי קבלת התורה, היה זה מכח הציווי של "ונקדשתי בתוך בני ישראל".

על פי חסידות התירוץ הוא מכיון שהוא היה הראשון שהטביע בעולם את כח מסירות הנפש, ואותם יהודים צאצאיו של אברהם אבינו שמסרו את נפשם, עשו זאת מכוחו. אך בכל זאת קשה, שהרי אברהם אבינו עצמו כבר עבר נסיונות קשים יותר של מסירות נפש, כמו הנסיון של אור כשדים, ואם כן מה הגדולה בנסיו זה דווקא.

הרבי[3] מתרץ ומבאר כי מסירות נפש ישנה גם אצל אומות העולם ולא באה תמיד ממניעים טהורים, אך בנסיון העקדה דווקא מוכח מסירות נפשו המוחלטת של אברהם אבינו בבחינת ביטול במציאות, שהרי היה יכול לטעון שבעקידת יצחק יבטל הענין של גיליו אלוקתו בעולם, שנמשך על ידי אברהם אבינו, ואם היה יצחק נשחט ח"ו לא היה לענין זה המשך. נמצא שאברהם אבינו קיים את נסיון העקדה רק מפני דיבורו הפשוט של הקב"ה ללא שום חשבונות, וזהו ביטול במציאות.

הערות שוליים

  1. כמאמר חז"ל: עמוד בזה, שלא יאמרו הראשונים אין בהם ממש.
  2. וכמובא בספר התניא הטעם בזה.
  3. לקוטי שיחות חלק כ' עמ' 75.