הבדלים בין גרסאות בדף "ישיבת תורה ודעת"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 3: שורה 3:
  
 
בראש הישיבה עמד במשך שנים רבות הרב [[משה דובער ריבקין]], בוגר ישיבת תומכי תמימים ומחשובי חסידי רבותינו נשיאינו.
 
בראש הישיבה עמד במשך שנים רבות הרב [[משה דובער ריבקין]], בוגר ישיבת תומכי תמימים ומחשובי חסידי רבותינו נשיאינו.
 +
 +
הישיבה ממוקמת כיום בשכונת קנסיגסטון הסמוכה ל[[בארא פארק]], והיא מתפקדת כישיבה חרדית.
  
 
==תולדות הישיבה==
 
==תולדות הישיבה==
שורה 8: שורה 10:
 
בשנים שקדמו לישיבה, מספר הישיבות ובתי הספר היהודיים בארה"ב היה מועט ביותר, ומלבד שלושה בתי ספר בצדה המזרחי של מנהטן ('הרב יעקב יוסף', 'עץ חיים', ו'הרב שמחה קלוגר') לא היו קיימים מוסדות חינוך יהודיים כלל.
 
בשנים שקדמו לישיבה, מספר הישיבות ובתי הספר היהודיים בארה"ב היה מועט ביותר, ומלבד שלושה בתי ספר בצדה המזרחי של מנהטן ('הרב יעקב יוסף', 'עץ חיים', ו'הרב שמחה קלוגר') לא היו קיימים מוסדות חינוך יהודיים כלל.
  
בשנת תרע"ח התארגנה קבוצת עסקנים שומרי תורה ומצוות שהחלו לפעול להקמתו של בית ספר יהודי בוויליאמסבורג, בראשם עמד הרב בנימין וילהלם, ולצידו סייעו הרב זאב גולד מר מאיר בלום, מר צימרמן, עורך הדין מר בן ציון ווברמן, והגברת הלברג. על אף דעתם של חברי הועד שיש ללכת מראש על גדול ולבנות מבנה קבע שיאכלס את כל התלמידים, לחץ הרב וילהלם לפתוח את בית הספר כבר לקראת שנת הלימודים תרע"ט, ובסופו של דבר חברי הועד אכן נכנעו להפצרותיו ורכשו  מבנה קטן בו החלו ללמוד 45 תלמידים בכיתות א'-ז'{{הערה|אומדן היהודים בארה"ב בתקופה זו עומד על מספרים הנעים בין מליון למליון ורבע איש.}}. בשל מספר התלמידים הזעום רצו חברי הועד לסגת ולהודיע לאחר עשרת ימי תשובה על סגירת הישיבה עד לשנת הלימודים הבאה, אך במהלך כל אותו יום כיפור התרוצץ הרב וילהלם בין בתי הכנסת ושכנע הורים לשלוח את ילדיהם לבית הספר היהודי ובמוצאי יום כיפור הוכפל מספר תלמידי בית הספר והגיע לתשעים ילדים.
+
בשנת תרע"ח התארגנה קבוצת עסקנים שומרי תורה ומצוות שהחלו לפעול להקמתו של בית ספר יהודי בוויליאמסבורג, בראשם עמד הרב בנימין וילהלם, ולצידו סייעו הרב זאב גולד מר מאיר בלום, מר צימרמן, עורך הדין מר בן ציון ווברמן, גברת הלברג, ומרת [[דבורה לאה קווין]] שנמנתה על גזע חסידי חב"ד.
 +
 
 +
על אף דעתם של חברי הועד שיש ללכת מראש על גדול ולבנות מבנה קבע שיאכלס את כל התלמידים, לחץ הרב וילהלם לפתוח את בית הספר כבר לקראת שנת הלימודים תרע"ט, ובסופו של דבר חברי הועד אכן נכנעו להפצרותיו ורכשו  מבנה קטן בו החלו ללמוד 45 תלמידים בכיתות א'-ז'{{הערה|אומדן היהודים בארה"ב בתקופה זו עומד על מספרים הנעים בין מליון למליון ורבע איש.}}. בשל מספר התלמידים הזעום רצו חברי הועד לסגת ולהודיע לאחר עשרת ימי תשובה על סגירת הישיבה עד לשנת הלימודים הבאה, אך במהלך כל אותו יום כיפור התרוצץ הרב וילהלם בין בתי הכנסת ושכנע הורים לשלוח את ילדיהם לבית הספר היהודי ובמוצאי יום כיפור הוכפל מספר תלמידי בית הספר והגיע לתשעים ילדים.
  
 
בראש המוסד הועמד הרב מרדכי אליהו פינקלשטיין, ובשנת תרפ"ג הוא הוחלף על ידי ר' שרגא פייבל מנדלוביץ'. ותחת הנהלתו ידע בית הספר גידול מהיר במספר התלמידים ותוך פחות מעשור מאז הקמתו מנה בית הספר מעל לאלף תלמידים.
 
בראש המוסד הועמד הרב מרדכי אליהו פינקלשטיין, ובשנת תרפ"ג הוא הוחלף על ידי ר' שרגא פייבל מנדלוביץ'. ותחת הנהלתו ידע בית הספר גידול מהיר במספר התלמידים ותוך פחות מעשור מאז הקמתו מנה בית הספר מעל לאלף תלמידים.
שורה 16: שורה 20:
  
 
בשנת [[תרצ"ד]] הצטרף לצוות הישיבה הרב שלמה היימן,  
 
בשנת [[תרצ"ד]] הצטרף לצוות הישיבה הרב שלמה היימן,  
 +
 +
אנשים שכיהנו בראשות הישיבה וצריך להרחיב עליהם: הרב שלמה היימן, הרב משה דובער ריבקין, הרב ראובן גרוזובסקי, הרב אליהו חזן, הרב גדליה שור, הרב יעקב קמינצקי, הרב ראובן פיין והרב אברהם יעקב פאם.
 +
 +
 +
כיום עומד בראש הישיבה הרב ישראל בלסקי.
 +
  
 
==לקריאה נוספת==
 
==לקריאה נוספת==

גרסה מ־22:36, 26 בינואר 2016

יחלך.jpg ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

ישיבת תורה ודעת היא ישיבה ברוח היהדות המסורתית המשלבת לימודי גמרא ויהדות עם לימודים כלליים. לישיבה נודעת חשיבות רבה ביותר בשל היותה אחת הישיבות הותיקות והמשפיעות ביותר על יהדות אמריקה ורבים ממפריחי השממה הרוחנית באמריקה למדו בה.

בראש הישיבה עמד במשך שנים רבות הרב משה דובער ריבקין, בוגר ישיבת תומכי תמימים ומחשובי חסידי רבותינו נשיאינו.

הישיבה ממוקמת כיום בשכונת קנסיגסטון הסמוכה לבארא פארק, והיא מתפקדת כישיבה חרדית.

תולדות הישיבה

הרקע להקמת הישיבה

בשנים שקדמו לישיבה, מספר הישיבות ובתי הספר היהודיים בארה"ב היה מועט ביותר, ומלבד שלושה בתי ספר בצדה המזרחי של מנהטן ('הרב יעקב יוסף', 'עץ חיים', ו'הרב שמחה קלוגר') לא היו קיימים מוסדות חינוך יהודיים כלל.

בשנת תרע"ח התארגנה קבוצת עסקנים שומרי תורה ומצוות שהחלו לפעול להקמתו של בית ספר יהודי בוויליאמסבורג, בראשם עמד הרב בנימין וילהלם, ולצידו סייעו הרב זאב גולד מר מאיר בלום, מר צימרמן, עורך הדין מר בן ציון ווברמן, גברת הלברג, ומרת דבורה לאה קווין שנמנתה על גזע חסידי חב"ד.

על אף דעתם של חברי הועד שיש ללכת מראש על גדול ולבנות מבנה קבע שיאכלס את כל התלמידים, לחץ הרב וילהלם לפתוח את בית הספר כבר לקראת שנת הלימודים תרע"ט, ובסופו של דבר חברי הועד אכן נכנעו להפצרותיו ורכשו מבנה קטן בו החלו ללמוד 45 תלמידים בכיתות א'-ז'[1]. בשל מספר התלמידים הזעום רצו חברי הועד לסגת ולהודיע לאחר עשרת ימי תשובה על סגירת הישיבה עד לשנת הלימודים הבאה, אך במהלך כל אותו יום כיפור התרוצץ הרב וילהלם בין בתי הכנסת ושכנע הורים לשלוח את ילדיהם לבית הספר היהודי ובמוצאי יום כיפור הוכפל מספר תלמידי בית הספר והגיע לתשעים ילדים.

בראש המוסד הועמד הרב מרדכי אליהו פינקלשטיין, ובשנת תרפ"ג הוא הוחלף על ידי ר' שרגא פייבל מנדלוביץ'. ותחת הנהלתו ידע בית הספר גידול מהיר במספר התלמידים ותוך פחות מעשור מאז הקמתו מנה בית הספר מעל לאלף תלמידים.

הקמת המתיבתא

עם סיום מחזור הלימודים הראשון של בוגרי בית הספר שלמדו בו 12 שנים, החליט הרב מנדלוביץ' להקים את המתיבתא בה ישולבו לימודי קודש ולימודים תיכוניים ברוח יהדות מסורתית, ובשל התנגדותם של חברי ועד הנהלת המוסד, הקים זאת בסיועו של הרב וילהלם ומר אברהם לואין, שרכשו לשם כך מבנה בסימטת בדפורד. הקמת מוסד זה היה ראש החץ שאיפשר גם להורים אמריקאים שדאגו לעתיד הכלכלי של ילדיהם לשלוח את ילדיהם לבית ספר יהודי.

בשנת תרצ"ד הצטרף לצוות הישיבה הרב שלמה היימן,

אנשים שכיהנו בראשות הישיבה וצריך להרחיב עליהם: הרב שלמה היימן, הרב משה דובער ריבקין, הרב ראובן גרוזובסקי, הרב אליהו חזן, הרב גדליה שור, הרב יעקב קמינצקי, הרב ראובן פיין והרב אברהם יעקב פאם.


כיום עומד בראש הישיבה הרב ישראל בלסקי.


לקריאה נוספת

  • אהרן סורסקי, שלוחא דרחמנא תשנ"א


הערות שוליים

  1. אומדן היהודים בארה"ב בתקופה זו עומד על מספרים הנעים בין מליון למליון ורבע איש.