הבדלים בין גרסאות בדף "יצחק מדרוהוביץ'"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 3: שורה 3:
 
נולד לאביו ר' יוסף ספראווידליוור שהיה מכונה "איש האמת"{{הערת שוליים|בשפה המדוברת: ספראוידלויער. אור יקרות ח"א עמ' קסז.}}. הרה"ק ר' יוסף הי' בנו של הרב הקדוש המקובל ר' משה מסווירזש שנהרג על קידוש השם{{הערת שוליים|ראה שם.}}. ולאמו מרת "יענטא הנביאה". היא נקראה בשם זה מכיון שכשהיתה מכבדת את הבית, היא היתה שומעת את קול המלאכים שאומרת קודש והיתה מצטרפת אליהם באמירת קדוש. {{הערת שוליים|מים רבים, עמ' סט, א.}}
 
נולד לאביו ר' יוסף ספראווידליוור שהיה מכונה "איש האמת"{{הערת שוליים|בשפה המדוברת: ספראוידלויער. אור יקרות ח"א עמ' קסז.}}. הרה"ק ר' יוסף הי' בנו של הרב הקדוש המקובל ר' משה מסווירזש שנהרג על קידוש השם{{הערת שוליים|ראה שם.}}. ולאמו מרת "יענטא הנביאה". היא נקראה בשם זה מכיון שכשהיתה מכבדת את הבית, היא היתה שומעת את קול המלאכים שאומרת קודש והיתה מצטרפת אליהם באמירת קדוש. {{הערת שוליים|מים רבים, עמ' סט, א.}}
  
היה תלמיד-חבר של [[הבעל שם טוב]]. הוא התנגד תחילה לבעל שם טוב, אולם אחר כך הפך למעריצו ושלח אליו את בנו הצעיר, רבי [[יחיאל מיכל מזלוטשוב]], שהיה לתלמידו ואף שימש אותו שנים אחדות. הבעש"ט התבטא אודותיו, כי העניקו לו משמים נשמה נמוכה, אך הוא בעבודתו הקדושה הצליח להרימה לדרגת נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי.{{הערת שוליים|אגרא דפרקא אות כ"ט.}} במסורת ה[[חב"ד]]ית מסופר כי [[הבעש"ט]] התבטא עליו שהוא [[צדיק]] הדור{{הערת שוליים|ראה בארוכה בתשורה לחתונת ווילשאנסקי-וויסמן, [[תשס"ח]].}}.
+
היה תלמיד-חבר של [[הבעל שם טוב]]. הוא התנגד תחילה לבעל שם טוב, אולם אחר כך הפך למעריצו ושלח אליו את בנו הצעיר, רבי [[יחיאל מיכל מזלוטשוב]], שהיה לתלמידו ואף שימש אותו שנים אחדות. הבעש"ט התבטא אודותיו, כי העניקו לו משמים נשמה נמוכה, אך הוא בעבודתו הקדושה הצליח להרימה לדרגת נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי.{{הערת שוליים|אגרא דפרקא אות כ"ט.}} במסורת ה[[חב"ד]]ית מסופר כי [[הבעש"ט]] התבטא עליו שהוא [[צדיק]] הדור{{הערת שוליים|ראה בארוכה בתשורה לחתונת ווילשאנסקי-וויסמן, [[תשס"ח]].}}.
  
 
היה צם במשך כל השבוע משבת לשבת, ובשבת היה אוכל הרבה.{{הערת שוליים|קובץ בית אהרן וישראל.}}
 
היה צם במשך כל השבוע משבת לשבת, ובשבת היה אוכל הרבה.{{הערת שוליים|קובץ בית אהרן וישראל.}}

גרסה מ־23:36, 12 במרץ 2014

רבי יצחק מדראהביטש, (נפטר בז' ניסן ה'תק"ד) היה מוכיח ומגיד מישרים בדרוהוביץ', בראדי, אוסטרהא, ובסוף ימיו בהורחוב[1].

נולד לאביו ר' יוסף ספראווידליוור שהיה מכונה "איש האמת"[2]. הרה"ק ר' יוסף הי' בנו של הרב הקדוש המקובל ר' משה מסווירזש שנהרג על קידוש השם[3]. ולאמו מרת "יענטא הנביאה". היא נקראה בשם זה מכיון שכשהיתה מכבדת את הבית, היא היתה שומעת את קול המלאכים שאומרת קודש והיתה מצטרפת אליהם באמירת קדוש. [4]

היה תלמיד-חבר של הבעל שם טוב. הוא התנגד תחילה לבעל שם טוב, אולם אחר כך הפך למעריצו ושלח אליו את בנו הצעיר, רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב, שהיה לתלמידו ואף שימש אותו שנים אחדות. הבעש"ט התבטא אודותיו, כי העניקו לו משמים נשמה נמוכה, אך הוא בעבודתו הקדושה הצליח להרימה לדרגת נשמתו של רבי שמעון בר יוחאי.[5] במסורת החב"דית מסופר כי הבעש"ט התבטא עליו שהוא צדיק הדור[6].

היה צם במשך כל השבוע משבת לשבת, ובשבת היה אוכל הרבה.[7]

היו לו קשרים תמידיים ואדוקים ביותר עם הבעל שם טוב. בין הקשרים שלו עם הבעש"ט, נמנו גם קשרים נסתרים, עליהם אנו מוצאים באחד מכתבי הגניזה החרסונית:

והעצה לזה כי ביום הקדוש קודם תפילת נעילה יעשה יחוד, וגם אני אעשה אם ירצה ה', לכבוד קדושתו

באותם מכתבים, הבעל שם טוב מכנהו בתוארים מופלגים:

הרב הקדוש והטהור, חד מבני עליה, איש אלוקים, לו דומיה תהילה

[8]

הערות שוליים

  1. אור יקרות ח"א עמ' קסו.
  2. בשפה המדוברת: ספראוידלויער. אור יקרות ח"א עמ' קסז.
  3. ראה שם.
  4. מים רבים, עמ' סט, א.
  5. אגרא דפרקא אות כ"ט.
  6. ראה בארוכה בתשורה לחתונת ווילשאנסקי-וויסמן, תשס"ח.
  7. קובץ בית אהרן וישראל.
  8. ראה מכתבים ע"ג, ע"ד.