הבדלים בין גרסאות בדף "גשמיות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "אדמו"ר הזקן " ב־"אדמו"ר הזקן ")
מ (תיקון קישור)
 
(15 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''גשמיות''', היא כינוי לדבר שיש בו הסתר אלוקי; למרות שהדברים הגשמיים הם [[גשמיות]] הם דבר ה' וחיותם ממנו, אין הדבר נראה לעינים, אם כי ההסתר הוא רק מצד המקבל, אך לא מצד המשפיע.
+
'''גשמיות''', היא כינוי לנברא שיש בו הסתר אלוקי; למרות שהדברים הגשמיים הם דבר ה' וחיותם ממנו, אין הדבר נראה לעיניים. הסתר זה הוא רק מצד המקבל, אך לא מצד המשפיע.
  
כל הדברים גשמיים הם מאור ה', וחיותם בכל רגע ורגע על ידי מאמר ה' השופע בו, על ידי השתלשלות החיות מאותיות הא"ב ממדריגה למדריגה.{{הערה|1=[[שער היחוד והאמונה]].}}. ואין בריאתם בהשתלשלות מחכמה ועשרת הספירות, אלא מאור [[סובב כל עלמין]] המתפשט ל[[ממלא כל עלמין]], כי מספירות רוחניות לא ימצא [[גשמיות]] כלל, אלא רק לנפש הברואים הגשמיים שהם ממלכות, והאור הסובב כל עלמין הוא המגביל את האותיות של עשרה ספירות, שיוגבלו בכלי, כי האור הסובב כל עלמין הוא הגורם לבחינת הגשמיות שהוא כלי מגביל לרוחניות{{הערה|[[אדמו"ר הזקן]] > תורה אור > מגלת אסתר > צב, ד }}.
+
==התהוות הגשמיות==
 +
כל הדברים גשמיים מתהווים מ[[אור]] ה', וחיותם נמשכת בכל רגע ורגע על ידי [[עשרת המאמרות]]. חלקם באופן ישיר, וחלקם על ידי השתלשלות החיות מאותיות [[לשון הקודש]] ממדריגה למדריגה.{{הערה|1=[[שער היחוד והאמונה]].}}.
 +
 
 +
בריאת הגשמיות איננה מהשתלשלות מעשרת הספירות, אלא מאור [[סובב כל עלמין]] המתפשט ל[[ממלא כל עלמין]]. זאת כיוון ש[[רוחניות]] אינה יכולה לגרום להתהוות גשמית{{הערה|כמו שמחשיבה על פרט מסויים, לא נוצר הדבר. כיוון שהמחשבה היא רוחנית והיצירה שלו היא גשמית.}}, אלא רק לברוא את הנפש הרוחנית שבתוך הנברא הגשמי. תפקידו של ה[[אור הסובב]] הוא להגביל את האותיות של עשר הספירות בכלי, ועל ידי הגבלה זו של הרוחניות - נגרם קיומו של הגשמי{{הערה|[[אדמו"ר הזקן]], תורה אור, מגלת אסתר, צב, ד}}.
 +
 
 +
הסיבה לכך שדווקא אור הסובב הוא הגורם לקיום הגשמיות, היא העובדה שהוא '''סובב''', ואין בבחינה זו הבדל בין התהוות חכמה בדרגה הגבוהה ביותר, להתהוות הגשמיות התחתונה. אור הסובב בהגדרתו אינו נמשך בפרטים לפי דרגתם, אלא מקיף עליהם באופן נעלם{{הערה|עד שהברואים מחשיבים אותו כאין לגבי היש שלהם.}}{{הערה|אדמו"ר האמצעי, שערי אורה, שער הפורים, נה, א}}.
 +
 
 +
==גשמיות שברוחניות==
 +
מציאות הגשמיות היא לא רק בגשמיות הנראית לעיניים, אלא גם במציאות הישות הקיימת בכל הספירות{{הערה|אדמו"ר האמצעי, שערי אורה, שער הפורים, נה, א}}.
 +
{{להשלים}}
  
מציאות הגשמיות היא שלא כדרך ההשתלשלות, לא רק בגשמיות הנראית לעינים אלא גם במציאות הישות הקיימת בכל הספירות, ואין הפרש לגבי בחינת הארת הסובב בין התהוות יש בראשית דחכמה להתהוות יש הגשמיות ד[[דצ"ח]] מן הרוחניות שנק' סוף שמקיף לכולם בשוה ממש, מפני שההארה וההמשכה שמבחינת סובב זה אינה באה בבחינת התלבשות והשתלשלות כהתלבשות השכל במדות וכה"ג אלא בבחי' סובב ומקיף מלמעלה בבחי' ההעלם והאין, וזה החשיבות של קיום מצוות מעשיות בדברים גשמיים, שעל ידי זה מעוררים את בחינת הסובב עצמה{{הערה|אדמו"ר האמצעי, שערי אורה, שער הפורים, נה, א}}.
 
 
== [[גשמיות]] של יהודי ==
 
== [[גשמיות]] של יהודי ==
  
גשמיות של [[יהודי]] הוא [[רוחניות]], הקדוש ברוך הוא נותן לנו [[גשמיות]], שנעשה מכך רוחניות. פעמים כשלרגע אין זה כך, יש לתת לקב"ה אפילו "מנחת עני" והוא נותן בשפע{{הערה|1=היום יום כ"ז טבת.}}.
+
גשמיות של [[יהודי]] הוא [[רוחניות]], [[הקדוש ברוך הוא]] נותן לנו [[גשמיות]], שנעשה מכך רוחניות. פעמים כשלרגע אין זה כך, יש לתת לקב"ה אפילו "מנחת עני" והוא נותן בשפע{{הערה|[[היום יום]] כ"ז טבת.}}.
 +
 
 +
כך אמר גם [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]]{{הערה|מובא ב[[היום יום - כ"ז אלול]].}}: {{ציטוטון|"ישראל גוי אחד בארץ" - [[עם ישראל]] גם בארציות העולם קשור עם [[ה' אחד]]. השם יתברך עושה מה[[רוחניות]] [[גשמיות]], ועם ישראל עושה מהגשמיות [[רוחניות]]}}.
  
כך אמר גם [[אדמו"ר הזקן|רבינו הזקן]]{{הערת שוליים|מובא ב[[היום יום - כ"ז אלול]].}}: {{ציטוטון|"ישראל גוי אחד בארץ" - [[עם ישראל]] גם בארציות העולם קשור עם [[ה' אחד]]. השם יתברך עושה מה[[רוחניות]] [[גשמיות]], ועם ישראל עושה מהגשמיות [[רוחניות]]}}.
+
מעלתה של הגשמיות היא בכך שבה דווקא נמצא רצונו של הקב"ה, שנתאווה ל[[דירה בתחתונים]]. והדבר התחתון ביותר הוא [[העולם הגשמי]]{{מקור}}.
 +
{{להשלים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
 
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
{{ערך חסר}}
 

גרסה אחרונה מ־18:29, 26 באוקטובר 2022

גשמיות, היא כינוי לנברא שיש בו הסתר אלוקי; למרות שהדברים הגשמיים הם דבר ה' וחיותם ממנו, אין הדבר נראה לעיניים. הסתר זה הוא רק מצד המקבל, אך לא מצד המשפיע.

התהוות הגשמיות[עריכה]

כל הדברים גשמיים מתהווים מאור ה', וחיותם נמשכת בכל רגע ורגע על ידי עשרת המאמרות. חלקם באופן ישיר, וחלקם על ידי השתלשלות החיות מאותיות לשון הקודש ממדריגה למדריגה.[1].

בריאת הגשמיות איננה מהשתלשלות מעשרת הספירות, אלא מאור סובב כל עלמין המתפשט לממלא כל עלמין. זאת כיוון שרוחניות אינה יכולה לגרום להתהוות גשמית[2], אלא רק לברוא את הנפש הרוחנית שבתוך הנברא הגשמי. תפקידו של האור הסובב הוא להגביל את האותיות של עשר הספירות בכלי, ועל ידי הגבלה זו של הרוחניות - נגרם קיומו של הגשמי[3].

הסיבה לכך שדווקא אור הסובב הוא הגורם לקיום הגשמיות, היא העובדה שהוא סובב, ואין בבחינה זו הבדל בין התהוות חכמה בדרגה הגבוהה ביותר, להתהוות הגשמיות התחתונה. אור הסובב בהגדרתו אינו נמשך בפרטים לפי דרגתם, אלא מקיף עליהם באופן נעלם[4][5].

גשמיות שברוחניות[עריכה]

מציאות הגשמיות היא לא רק בגשמיות הנראית לעיניים, אלא גם במציאות הישות הקיימת בכל הספירות[6].

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

גשמיות של יהודי[עריכה]

גשמיות של יהודי הוא רוחניות, הקדוש ברוך הוא נותן לנו גשמיות, שנעשה מכך רוחניות. פעמים כשלרגע אין זה כך, יש לתת לקב"ה אפילו "מנחת עני" והוא נותן בשפע[7].

כך אמר גם רבינו הזקן[8]: ""ישראל גוי אחד בארץ" - עם ישראל גם בארציות העולם קשור עם ה' אחד. השם יתברך עושה מהרוחניות גשמיות, ועם ישראל עושה מהגשמיות רוחניות".

מעלתה של הגשמיות היא בכך שבה דווקא נמצא רצונו של הקב"ה, שנתאווה לדירה בתחתונים. והדבר התחתון ביותר הוא העולם הגשמי[דרוש מקור].

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

הערות שוליים

  1. שער היחוד והאמונה.
  2. כמו שמחשיבה על פרט מסויים, לא נוצר הדבר. כיוון שהמחשבה היא רוחנית והיצירה שלו היא גשמית.
  3. אדמו"ר הזקן, תורה אור, מגלת אסתר, צב, ד
  4. עד שהברואים מחשיבים אותו כאין לגבי היש שלהם.
  5. אדמו"ר האמצעי, שערי אורה, שער הפורים, נה, א
  6. אדמו"ר האמצעי, שערי אורה, שער הפורים, נה, א
  7. היום יום כ"ז טבת.
  8. מובא בהיום יום - כ"ז אלול.