ימי הספירה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־04:52, 1 באפריל 2010 מאת שלום (שיחה | תרומות) (דף חדש: ב'''ימי הספירה''' מחולקים לשבע שבועות, המכוונים כנגד שבעת המידות, ובכל אחד מהשבועות ישנם שבעת ימים, המכו…)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

בימי הספירה מחולקים לשבע שבועות, המכוונים כנגד שבעת המידות, ובכל אחד מהשבועות ישנם שבעת ימים, המכוונים גם הם כנגד שבעת המידות.


החילוק שבין חסד שבהוד להוד שבחסד

ביאור החילוק שבין חסד שבהוד להוד שבחסד בימי הספירה, שחסד שבהוד הוא בפסח שני שנקרא יו"ט (ובלשון המשנה: "פסח קטן"), והוד שבחסד הוא (לא ביו"ט אלא) בחול המועד – דלכאורה אינו מובן:

הוד שבחסד – עיקרו חסד, שהוא בקו הימין, ובקו הימין גופא – בהתחלת הקו - ביחס למדות, או באמצעו, ביחס לכללות הקו כפי שמתחיל ממוחין, שענינו השפעה וגילוי, ועד להשפעה וגילוי בפועל (נה"י), שזהו"ע דהוד שבחסד.

ואילו חסד שבהוד – עיקרו הוד, שהוא בקו השמאל, ובקו השמאל גופא – בסוף הקו, שענינו גבורה והעלם.

ואיך יתכן שחסד שבהוד שבסוף קו השמאל, הוא יו"ט, ואילו הוד שבחסד שעיקרו חסד שבהתחלת קו הימין, אינו אלא חול המועד?!

והביאור בזה:

כשנמצאים בסמיכות ליום טוב דיציאת מצרים, שאז מאיר הגילוי דחסד, חסד נגלה – אזי מספיק גם ההוד שבחסד, דרגא התחתונה דחסד (בנוגע לפועל), ולכן אין זה יו"ט אלא חול המועד;

וכל שהולכים ומתרחקים מהגילוי דהיו"ט ובאים למעמד ומצב של העלם, שזהו"ע הגבורה, כולל גם הוד שהוא ענף הגבורה – לא יכולים להסתפק בהוד שבחסד (כיון שהחסד אינו נגלה), אלא יש צורך לגלות את החסד שבהוד, היינו, שהכוונה הפנימית של ההעלם (הוד שהוא ענף הגבורה) היא גילוי (חסד), ואדרבה – גילוי נעלה יותר, שמצד גודל מעלתו הרי הוא יו"ט (למעלה מהוד שבחסד שאינו אלא חול המועד).[1]

הערות שוליים